Ta skada

"en berättelse som berör"

"Att Martin Engberg är en styv stilist är ingen nyhet, och prosan är så gott som fläckfri även den här gången. Men med den här romanen har han också skapat en berättelse som berör, på ett helt annat sätt än tidigare, och komplexa karaktärer som etsar sig fast. Och avtrycken de gör är långtifrån angenäma."
Peter Viktorsson

"Slag-i-magenstarkt" /Metro

"Slag-i-magenstarkt om en pojke i övre tonåren som inte verkar få plats någonstans i samhället."
Metro listar veckans favoriter

"Det är som att lyssna på en duktig solist" VLT

"Det som framför allt imponerar i Ta skada är den stilsäkra tonen. Det är som att lyssna på en duktig solist, man är trygg i musiken och kan lugnt ta till sig födet."
Dan Sjögren

 

"Stark skildring av utanförskap"
"Annina Rabe kan inte skaka av sig Martin Engbergs lyckade romanbygge"

"Martin Engberg går med den här romanen in på ett delvis nytt spår efter att tidigare i både debutnovellsamlingen ”Tecknen runt huset” och uppföljarromanen ”Stjärnpalatset” brutit sig utanför den rena realismens ramar. Men trots att inramningen här i högsta grad är realistisk, ner till minsta komocka, finns ändå glidningarna i verklighetsuppfattningen kvar: skillnaden är bara att här sker förskjutningarna inne i Marcus huvud. Och flera dagar efter avslutad läsning dyker spår av hans sätt att uppfatta världen upp i mitt inre, som lätt obehagliga skevheter. Om inte det är tecken på en lyckad roman vet jag inte vad som är det."
Annina Rabe

 

"Ekonomisk med både ord och känslor är prosan effektiv - lite snack, mycket verkstad." /Martina Lowden

"Engbergs riktigt bra roman beskriver alltså inte avvikandet enbart som en personlig egenskap, utan som en kollektiv process.

Ekonomisk med både ord och känslor är prosan effektiv - lite snack, mycket verkstad. Porträttet av Marcus sätter sig i en som oro och värk. Känslan är stark och så stadfast att jag inte övertygas av slutets försiktiga hoppfullhet. Nej, så där går det inte, jag känner ju honom och de andra. Bara enstaka författare låter en komma deras gestalter så nära att man kan säga sånt."
Martina Lowden

"Angelägen roman om att inte riktigt passa in"

"med ”Ta skada” är det som om Engberg har hittat hem till en plats som han visserligen vistats på redan förut, men som han först nu gör helt och fullt till sin. Det är en vacker hemkomst och en spännande byggsten i något som har alla förutsättningar att bli ett betydande författarskap.

Martin Engberg skriver med en osviklig omsorg om språket. Varje ord tycks ha vägts och prövats innan det har bevisat sin nödvändighet och får ta plats i texten. Samtidigt utstrålar prosan en spännande oförutsägbarhet. Oväntade vändningar, egensinniga bilder, stillsamt omvälvande sammanställningar. /.../

Men i slutändan är det ändå inte främst för språket som jag vill rekommendera er att läsa den här romanen. Det är för att den har något angeläget att berätta och för att den tar läsaren med till en ny värld – belägen mitt i den alldeles vanliga."
Eva Johansson

 

 

"en av de författare som verkligen har kapaciteten att vara med och skapa en ny svensk roman som vågar sätta allt på spel"

"Engberg skriver en stringent och ganska kärv prosa med en olycksbådande underström som rotar händelseförloppet i den lantliga miljön och svenska naturen. /.../

”Ta skada” är måhända inte litterärt nyskapande, men Engberg behärskar hantverket och tillgodoser det till synes aldrig sinande behovet av gedigna svenska landsbygdsprosaister. Jag vill gärna säga att detta är en spännande och engagerande roman som inte faller för det förutsägbara och som undviker klichéerna."
Karl Johan Nilsson

"Det är en stark läsning."

"Att Martin Engberg är en styv stilist är ingen nyhet, och prosan är så gott som fläckfri även den här gången. Men med den här romanen har han också skapat en berättelse som berör, på ett helt annat sätt än tidigare, och komplexa karaktärer som etsar sig fast. Och avtrycken de gör är långtifrån angenäma.

Det är nämligen en av romanens främsta egenskaper, att den låter det osympatiska och frånstötande bli allomfattande i stället för ensidigt och förutsägbart."
Peter Viktorsson

"en djupt engagerande berättelse om alienation"

"Engberg har med denna sin tredje bok skapat en djupt engagerande berättelse om en ung man vars alienation och ensamhet jag misstänker angår oss alla. Kanske är det därför min hjärna vägrar släppa honom. Det är nog helt enkelt så att vi måste prata om Marcus."
John Sjögren

 

"en lödig romantext i alldeles egen rätt"

"Martin Engberg uppvisar stark förmåga till inlevelse i Marcus medvetande och drar med oss läsare dit med både obehaglig och obeveklig närvarokänsla. Man fastnar i en irriterande stämning av frustration och tror sig ha fått djup inblick i sämsta sättet att förhålla sig till en människa med dyslexi. Fast Engbergs syfte är knappast så instrumentellt. Existentiellt snarare, och texten rymmer en förtätning och symbolladdning som får nya skikt att öppna sig vid varje omläsning."

 

"Stark och ömsint socialrealism" /Norran

Liten, allvarlig och sparsmakad är Martin Engbergs roman "Ta skada". /.../

Livssituationen är svår, för alla inblandade. Den återges skickligt och välavvägt utan dramatiseringar. Starkt och osentimentalt. Stillsamt släpps vi in i det icke perfekta livets vedermödor."
Inger Lundqvist

 

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.