Den umbärliga

"livfullt /.../ fascinerande" / Nya Wermlands-Tidningen

"Här finns livfullt skildrade tilldragelser i stort som smått från livets olika skeden, omväxlande med redovisningar av fakta. Det mest fascinerande avsnittet handlar om Ida Bäckmanns resor och journalistiska verksamhet, som annars inte alls tilldragit sig uppmärksamhet."

Lena S. Karlsson, Nya Wermlands-Tidningen

"Combüchen bjuder på enastående njutning" /Hallands Nyheter
" Det är en inbjudande läsning, vi blir delaktiga i Gåtan Bäckman."

"Romanen är befriande okronologisk, här finns inte tillstymmelse till tillrättalägganden. Med ett ledigt, stundom snärtigt och citatvänligt språk bjuder Combüchen tolkningsmöjligheter.

I arkiven finner författaren brev och presslägg. Hon läser litteraturhistorien, hon reflekterar, låter läsaren göra det tillsammans med henne. Combüchen dömer inte, men förundras. Det är en inbjudande läsning, vi blir delaktiga i Gåtan Bäckman./.../

Jag tror att Combüchen är något viktigt på spåren när hon planterar denna relation i samtiden. Bäckman befann sig mellan två giganter, två på piedestal placerade. Hon, den mindre viktiga, den umbärliga, skall inte ställa krav, inte ha egna åsikter.

Men det hade hon. Och hon blev dömd som frigid, stalker, hysterika, jag vet inte allt.

Mediedrevet härskade även på hennes tid. Och det var då precis som nu obarmhärtigt kvinnofientligt."
Maria Ehrenberg

"Men en ytterst komplicerad och fascinerande personlighet, som Combüchen skapat ett mycket personligt porträtt av."

"Det är ingen vanlig författarbiografi som Sigrid Combüchen skrivit – Ida Bäckman är inget klassiskt ämne för en biografi, konstaterar hon. Men en ytterst komplicerad och fascinerande personlighet, som Combüchen skapat ett mycket personligt porträtt av.

/.../

Ida Bäckmann är i litteraturhistorien mest känd som en kvarnsten runt snillens hals, skriver Sigrid Combüchen. Det är med en ironiskt gycklande jargong som hon tecknar Ida Bäckmanns spretigt mångtydiga porträtt. Men en form av upprättelse blir det trots allt när man som läsare lagt alla pusselbitar i Ida Bäckmanns liv som hennes biograf grävt fram."
LO Rindberg

"Combüchen har en absolut egen stil, tryfferad med eleganta övergångar, aforistiska klokheter – och engelska glosor." /Östgöta Correspondenten

"Skarpsynt som alltid synar hon det som låter sig sägas om Ida utifrån belagda fakta, framställer henne som både ryslig och rolig. När Ida 1911 gjorde Selma Lagerlöfs bekantskap var hon känd och beundrad som djärv journalist med rapporter från Ryssland, Azerbajdzjan, Sydafrika, Brasilien, Argentina. Den intressanta delen av hennes liv – vad hon skrev och inte skrev om – får sin beskärda uppmärksamhet i boken.

Combüchen har en absolut egen stil, tryfferad med eleganta övergångar, aforistiska klokheter – och engelska glosor. Lättrörlig, med högt och lågt i oförskräckt blandning har hon fått en språklig själsfrände i Sara Danius."
Gun Zanton-Ericsson

""Den umbärliga är inte bara en forskningsbedrift, läsaren möter en prosa av högsta klass ..."

"Den umbärliga är inte bara en forskningsbedrift, läsaren möter en prosa av högsta klass, stilistiskt full av överraskningar och med en känslighet för materialet som rådbråkats så långt det låter sig göras och lämnar det som måste lämnas åt sitt öde. Combüchen ger oss inte bara en inblick i några kvinnors, och för all del mäns, liv från ett gånget sekel."
Claes Wahlin

"Mikael van Reis är förtjust."

"Sigrid Combüchen läser man med två ögon - ett för berättelsens flätverk och ett för hur berättelsen berättas. Det är en rikt belönande dubbelblick som nu ”meandrar” sig fram över tidsdjupet och brevsamlingarna genom att växla mellan undran och analys. Combüchens stil är mättad - ena stunden nästan yppig, den andra sinnrik. Det hör nog till sympatins makt att både vara syrligt formulerad och medkännande. Det blir - som i den föregående boken om livsklättraren Hamsun - underhållning på bästa nivå."
Mikael van Reis

"Combüchens bok är ett underbart bidrag till forskningen om de kvinnliga regelbrottens subversiva potential. Ren uppvigling!"

"Ingen kunde vara bättre lämpad att granska bilden av Ida Bäckmann än Sigrid Combüchen, en av Sveriges mest språkskickliga författare och kanske den allra smartaste. /.../ 

Den stora behållningen med Combüchens essäbok är, förutom den fördjupade bilden av Ida Bäckmann, insikterna om de stalkernära tillstånden, om de avvisades och umbärligas förtvivlat ensidiga, nästan hatiska förälskelse. Combüchens bok har en undertext av livsvisdom och insikt i gränslösa psyken. /.../

Combüchens bok är ett underbart bidrag till forskningen om de kvinnliga regelbrottens subversiva potential. Ren uppvigling!"
Aase Berg

"Sigrid Combüchen tar sakprosan till nya höjder."

"Sigrid Combüchen funderade på att skriva en roman om Ida, men fann att hon redan var "fiktionaliserad" nog. Den här språkligt sprittande, och ganska spydiga, biografin tar sakprosan till nya höjder."
Ulrika Knutson

"Hon låter oss ana och skymta ett komplext, både typiskt och unikt, livsöde."

"Sigrid Combüchen har gjort något mer än att byta ut en schablonbild mot en idealbild. Hon låter oss ana och skymta ett komplext, både typiskt och unikt, livsöde. Det är fint gjort."
Per Svensson

"När nu den förkättrade Ida Bäckmann blir föremål för en av det nutida Sveriges mest betydande författares omsorger kan resultatet bara bli fascinerande." /DN

"Men när allt är sagt som kan sägas, när allt som kan presenteras har framlagts - och det tror jag den mycket noggranna Combüchen har gjort i böcker och arkiv - framstår Ida Bäckmann som en mer intressant människa än någonsin sina idoler."
Jonas Thente

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.

Den här webbplatsen är skyddad av Google Privacy Policy och Terms of Service.