Norrut åker man för att dö

"Om ni frågar mig så tror jag på en Augustpris-nominering..."

"Det finns inte ett enda överflödigt ord . Ida Lindes språk är poetiskt vackert med sparsmakad exakthet. Hon är nära sina karaktärer, berättar lågmält och kärleksfullt om människorna vars livs samspelar med händelserna i romanens upptakt. I elva kapitel berättas om elva människoöden, människor som alla funderar över de snåriga stigar de kommit att vandra. Mitt hjärta snörs ihop, jag får en klump i halsen när jag läser om Simon. Jag gläds åt att Karim och Lávra i alla fall har varandra. Dessa människoöden jag möter i ett enda kort kapitel går mig djupt till sinnes. /.../

Om ni frågar mig så tror jag på en Augustpris-nominering för  Norrut åker man för att dö utgiven av Norstedts 2014."
Margaretha Weimar

"Hon skulle kunna göra poesi av ett rättegångsprotokoll." /NT

"Lindes människor är nollställda och hon är mörk när hon låter dem famla efter existentiella svar som ett sätt att besvärja känslor av desperation. Tonen är direkt, tveklös och osentimental, diskursen komprimerad, tät och nedkokt till ett poetiskt koncentrat som är skarpt och beskt. Inget ämne är för tungt eller trivialt, komplicerat eller alldagligt. Hon skulle kunna göra poesi av ett rättegångsprotokoll. Prosalyrikern Ida Linde väjer inte för något."
Catrin Villaume Fägerstrand

"Mångtydigt Västerbotten på gränsen till undergången" /DN

"Ida Lindes roman är mättad av ofrivilliga möten, tillfälligheter och samband som kanske inte alls är ofrivilliga eller tillfälligheter. Jag överlåter de personliga tolkningarna till läsaren av denna utmärkt mångtydiga roman."
Jonas Thente

"Ida Linde skriver historier man vistas i, snarare än läser, och jag kan faktiskt inte beskriva hur skönt det är att få vara i denna skugga, där inte allting är utrett och lagt tillrätta." Marie Peterson, Tidningen Vi
"Myllrande morddturné med vackra passager"

"Eljest är Norrut åker man för att dö att betrakta som ett solklart framsteg i författarskapet."
Petter Lindgren

"Det här är en riktigt politisk och psykologisk Norrlandsroman" /Ljusdals-Posten

"Och poeter kan sannerligen berätta. Ida Linde, uppvuxen i Umeå, är just en poet som tar med sig koncentration och frihet från lyriken in i romanbygget. Det här är en riktigt politisk och psykologisk Norrlandsroman där några ganska skamfilade hjältar får ge liv åt ett vidsträckt, exploaterat och sedan glömt land med snö och skogar.  /.../

Nej, detta är inte bara en Norrlandsroman. Kanske är det en bok om hur döden ger perspektiv på livet. Kanske en bok om att välja."
Anne Brügge

" Jag gissar att Norrut åker man för att dö kommer att vara en av de viktiga romanerna 2014." /Värmlands Folkblad

"När förövarna tillfrågas om motiven bakom brotten kan de bara svara: Jag vet inte eller att Kanske finns det ondska i världen trots allt. Men även utan svar på dessa eviga frågor gestaltar Ida Linde frågan om det kollektiva ansvaret på ett nytt, spännande och trovärdigt sätt. Jag gissar att Norrut åker man för att dö kommer att vara en av de viktiga romanerna 2014."
Anders Hjertén

"Magnifikt norrländskt mörker"

"Första kapitlet är så omtumlande att jag måste läsa det två gånger på raken. Vilken frenesi! Och så är det så bisarrt, twistat, att det – i brist på bättre jämförelse – känns som att ha hamnat i en David Lynch-film. /.../

Ida Linde kliver rakt in i ett ovaksamt läsarhjärta med en thriller så svart och hårdkokt att en Raymond Chandler-bok ter sig som en mjukglass med varm kolasås. Och så efteråt, en rad berättelser i spåren av Saras och Benjamins framfart. Dessa människoöden, i Västerbottens inland och kuststäder, som alla påverkats och kommer att påverkas av vad de två gjort.

Thrillern är borta, kvar är svärtan och anspänningen. /.../

Med små återkommande detaljer och upprepade formuleringar syr Linde ihop sin roman med sömlösa stygn. Vartenda ett av dessa liv som hon skriver sätter andan i halsen och distinkta avtryck i bröstet. ”Norrut åker man för att dö” är inget annat än en magnifik roman."
Therese Eriksson

"Kort sagt, den är på riktigt, läs den."

"Bokens andra text är en kärlekshistoria bland städ- och kökspersonal på ett hotell i Skellefteå. Det är så tydligt en novell och en briljant sådan. Så bra att jag tycker att alla texter borde ha fått enskilda titlar.

När Linde beskriver tröttheten efter arbetsdagen hos en manlig köksa - han sitter vid en spelautomat och orkar inte åka hem, orkar nätt och jämnt bara fortsätta trycka på spelmaskinen - är det med sådan språklig närvaro att hans trötthet blir min egen för ett ögonblick.

Och sexualiteten gestaltar Linde så oförutsägbart, att den tycks befriad från sociala regelsystem, men utan att kännas politiserat "befriad". Den känns bara öververklig.

Som bra litteratur."
Henrik Petersen

"Kort sagt är det en av de bästa böcker jag läst på länge."

"Ida Linde har skrivit en extremt fokuserad roman som hålls samman med stadig hand utan att någonsin bli övertydlig. /.../

Att läsa Ida Lindes senaste roman är både en njutning och plåga.

Det finns en svärta som är svår att freda sig mot men samtidigt är språket så välkomponerat och sprakande att jag blir glad. Man läser liksom med hela sig, inte bara med ögon utan med öron, hjärta, intellekt och nerver. Kort sagt är det en av de bästa böcker jag läst på länge."
Cecilia Köljing

"Bedövande vackert bildspråk" /NWT

"Man måste ta hela denna förunderligt skarpa och vackra språkvärld om Norrland som offer och om sorgen som bekräftar de osynliga banden mellan människor. Det exempellösa våldet är bara en förevändning."
Tomas Löthman

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.

Den här webbplatsen är skyddad av Google Privacy Policy och Terms of Service.