Liv till varje pris

"Lyssna på Majs inre kursiva röst"

"I trilogin om hemmafrun Maj använder Kristina Sandberg med jämna mellanrum kursiva rader. De fungerar som den ­vardagstyngda Majs inre röst. /.../ Kursiverna är sparsamt distribuerade över femtonhundra sidor men drabbande som knytnävsslag. Gestalten Maj kompliceras utan minsta förskönande."
Ebba Witt-Brattström

"Sandberg skrev årets viktigaste bok" /UNT

"Utan tvekan årets viktigaste bok om hemmafrun Maj och tillika en hyllning och solidaritetsbetygelse till alla de bortglömda kvinnoöden som gömts mellan hemmets fyra väggar."
Maria Nyström

"Stor litteratur i folkhemmets marginal"

"Med trilogin om Maj från Örnsköldsvik, inspirerad av hennes egen mormors berättelser, har Kristina Sandberg skapat ett av samtidens mest säregna litterära personporträtt. På Bokens dag mottog hon Svenska Dagbladets litteraturpris för den avslutande romanen ”Liv till varje pris”."

"Hemmafrutrilogin är fascinerande" /Norrbottens-Kuriren

"Hemmafrutrilogin är fascinerande. Stora händelser i samtiden intresserar inte Maj, men hon talar till oss om oss själva. Sandbergs formfulländade stil, där själva flödet av dialog och tankar kräver fokusering, bidrar till att Majs liv och vardag inte bara är ett porträtt av en osäker, lite grå och städmanisk fru, utan berättelsen om kvinnlighet i utveckling." 

Marianne Ekenbjörn, Norrbottens Kuriren

"En hemmafru som fängslar dig totalt" / Tidn. Land

"För den som följer Maj genom år av bullbak, tvättplock och julförberedelser är det svårt att inte tänka den närmast förbjudna tanken: Ska detta vara allt? Kanske finns en stor del av spänningen just här. Majs ständiga inre malande över allt som ska göras och planeras och hur familjen mår, har en närmast hypnotisk effekt. Och vem kan från dagens något mer jämställda utsiktspunkt se en människas liv helt bestå i att serva andra, utan att undra hur länge hon står ut?"

Håkan Steen, Tidningen Land

"Hon har en besynnerlig förmåga att göra vardagliga, små händelser till något nagelbitande spännande." /Norra Skåne
"Jag kommer att sakna Maj." /Arbetet

"Kristina Sandberg har gjort ett mastodontarbete med att skildra det kvinnoliv som gick från att vara norm till att få sitt värde devalverat. För den ängsliga klassresenären Maj var feminismen hotfull, men för oss feminister i dag är hon en nödvändig påminnelse om att vara försiktiga med hur vi fäller våra domar över historien. "Man måste inte älska dig, Maj. Men låta dig finnas till", står det i romanen. Så är det. Jag kommer att sakna Maj."
Therese Eriksson

"Kristina Sandberg målar med en enastående precision i detaljerna en jättefresk över en småborgarkultur ..."

"Kristina Sandberg målar med en enastående precision i detaljerna en jättefresk över en småborgarkultur, som utgör ett slags utspädd svensk provinsvariant av den högborgerliga internationella viktorianismen. Den vittrade tack och lov bort under andra hälften av 1900-talet, men vi är många som har rötter i den."
Lennart Bromander

"Nils Schwartz läser en bladvändare om en av folkhemmets nyckelpersoner."

"Att göra en bladvändare av en 1 500-sidig trilogi om en hemmafrus tillvaro borde inte vara möjligt. Men Sandberg lyckas med konstycket, dels därför att hon för första gången ger en viktig men osynliggjord gestalt i folkhemmet huvudrollen i en stor berättelse, dels på grund av den oförutsägbara dramaturgin i Majs medvetande - den ständigt pågående inre dialogen mellan osäker anpasslighet och rädslan för att inte duga.

Det är en dialog som är igenkännbar inte bara för hemmafruar och klassresenärer, utan för alla oss som brottas med ängslan och skam innanför våra putsade fasader."
Nils Schwartz

"Hon skriver fram ett människoöde, detalj för detalj, med en inifrån Maj känd febrighet."

"Hur upprätthåller Kristina Sandberg intresset för Maj och hennes liv?

- Genom sin fantastiska språkbehandling. Hon skriver fram ett människoöde, detalj för detalj, med en inifrån Maj känd febrighet. Men det är också något i just förhållandet till tiden som är oavbrutet suggestivt, och fokuset på de små händelserna som får spegla de stora. Att jag som läser sugs in i förberedelserna till en damlunch sida upp och sida ner för att sen skjutsas iväg månader fram i tiden där stora skeenden bara nämns i förbifarten. Så som vi lever våra liv, tänker jag, men som så sällan låter sig fångas i en bok."
Jenny Aschenbrenner

"Maj med exakt gehör"

"Jag har följt Maj genom tre romaner nu. Kristina Sandberg har tagit på sig att berätta om henne, och jag har slukat varje ord. /.../

Det är nästan tokigt hur Sandberg lyckas ha Maj som huvudkaraktär, en huvudkaraktär som man verkligen inte känner sympati för hela tiden, och blanda upp den med maken Tomas funderingar och sina egna passusar där hon sätter sig själv i dialog med Maj - skriver jag rätt om dig nu? - exakt så. Herregud, jag har läst 553 tätt skrivna sidor liggandes i en korgstol från Ikea och känner hur jag påverkas av hennes ton till och med i denna recension! Hon har ett exakt gehör för vad som ska sägas, och vad som sägs mellan raderna, i tystnaden, i den lilla uppehållet som ger plats för eftertanke och inkännande. /.../


Kristina Sandbergs trilogi om Maj är en bokserie som borde, både litterärt och ämnesmässigt, få större uppmärksamhet än den där... vad heter han nu... Knausgård?

Majs kamp är så sjukt mycket mer intressant för mig och mina systrar. Beklagar, Karl Ove."
Rebecka Åhlund

"Hon äger en egen röst, ett unikt litterärt tonfall." /HD

"Men hon är i sitt språk ständigt tätt intill varje händelse, varje känsla och förändring. "Liv till varje pris" äger en enorm energi och vitalitet. Sandberg använder - och vänder och vrider - elegant genrens mer slitna grepp till att bli något annat, något nytt och dessutom personligt särpräglat.

Hon äger en egen röst, ett unikt litterärt tonfall. Det framstår ännu tydligare och övertygande med denna nya roman.

Trilogin är inte enbart ett av de mer fängslande och närgånga kvinnoporträtt som skrivits på senare tid.

Romanerna ansluter sig dessutom med självklarhet till en stolt svensk berättartradition med författare som Sven Delblanc och Kerstin Ekman som framträdande representanter."
Crister Enander

"det är vidunderlig läsning."

"I dag kommer sista delen i Kristina Sandbergs berättelse om hemmafrun Maj, hennes bulldegar och skam. Och det är vidunderlig läsning. /.../


Jag har redan skrivit att Kristina Sandberg med sina tidigare böcker skapat en unik, vidunderlig hemmafruelegi. Och den kan inte nog berömmas. För sin enastående inlevelseförmåga, blick och överblick. Majs värld - en sorgesång som i den tredje romanen stilla tonar ut.


Sandberg ger ett unikt kvinnligt perspektiv på det 1900-tal som passerade med rasande omvandlingar."
Bodil Juggas

"Jag tänker att sviten därför hör hemma i en tradition med författare som Maria Sandel, Maj Hirdman, Moa Martinson, Inga Lena Larsson, Marit Paulsen, Kerstin Ekman, Elsie Johansson."

"Kristina Sandberg har skrivit en imponerande trilogi som ger ord åt en historia om en majoritet i marginalen. Den är stark och påstridig och berörande. Den hör till samtidens flöde av fiktiva biografiska och självbiografiska livsberättelser där skönlitteraturen öppnar sig mot nya sätt att skriva liv. Romanen om Maj är inte estetiskt nydanande men den tar berättelsen om det gångna seklets kvinnoliv vidare. Genom sitt dubbla perspektiv ställer den frågor om då och nu. De besvaras aldrig enkelt eller lättköpt för det är inga enkla frågor. Desto viktigare att hålla dem vid liv."
Anna Williams, litteraturforskare vid Uppsala universitet.

"Ulrika Milles vill ge henne Augustpriset" /DN

"Den här generationen fostrade de moderna människorna, och de som kommer efter måste läsa Sandberg om de vill förstå varför Majs hem fortfarande är en så laddad politisk och feministisk plats.

Och varför Kristina Sandberg måste få Augustpriset i höst."
Ulrika Milles

"Hennes språk är njutbart, välavvägt och rikt, så lyhört på nyanser, skiftningar och personliga tonfall."

"Kristina Sandberg skapar en fullödig bild av ett historiskt skeende genom att skildra vardagens antihjältar. Det är mycket skickligt.

Hennes språk är njutbart, välavvägt och rikt, så lyhört på nyanser, skiftningar och personliga tonfall.

Hög igenkänningsfaktor är en extra bonus för ångermanlänningar i allmänhet och Öviksbor i synnerhet."
Gregor Flakierski

"Storartad trilogi som lyfter hemmafrun ur glömskan" /Tidningen Vi

"Det jag tycker mest om med Sandbergs skildring är att Maj aldrig blir ett helgon. /.../

Det är ett storartad projekt att lyfta hemmafruns liv ur glömskan, men ännu mer storartat är att låta det vara en paradox. Som läsare beundrar jag och beklagar Maj i samma andetag."
Oline Stig

"... lika välskriven som de tidigare böckerna, lika tät och suggestiv." /Fokus

"Kristina Sandbergs avslutande del i trilogin om hemmafrun Maj från Örnsköldsvik är lika välskriven som de tidigare böckerna, lika tät och suggestiv. Och ångesten så tung att raderna närapå sviktar."

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.