Den som stannar, den som går

"Klass, kön, språk, sex. Ferrante har en enastående förmåga att förvandla radikal samhällsteori till förtrollande berättelser."
"I den tredje delen är hon vassare än någonsin i skildringen av Elenas underlägsenhetskänslor i kulturvärlden och Lilas slitsamma arbete på fabriken."
"Dynamiken mellan Elena och Lila är ömsom skrämmande, ömsom hjärtskärande vacker. Allt ryms här - och utmaningen handlar om att kunna härbärgera det faktum att det gör ont lika ofta som det är underbart."
"Med Neapelsviten visar Ferrante hur Elena och Lila ger varandra ett alternativt, kvinnligt beskydd när männen sviker."
"Vi har läst fortsättningen på Ferrantes romansvit – hon är suverän!"
"Elena Ferrantes storhet ligger i förmågan att både svepa med de stora penseldragen och att stanna upp och dyka ner i detaljer, i vardag och kärnfulla formuleringar. Det mänskliga."
"Det häpnadsväckande med Ferrantes romaner är att hon hittat en form där de översta och de lägsta skikten i det italienska samhället gång på gång möts och kolliderar: all denna finstilta personteckning av ett växande mänskogalleri blir utan någon synbar a
"Ferrantes tredje är lika mästerlig"

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.