Kristina Sandberg

Foto: Maria Annas

Utforska författaren

Kristina Sandberg är uppvuxen i Sundsvall och debuterade 1997. Trilogin om hemmafrun Maj från Örnsköldsvik (Att föda ett barn, 2010; Sörja för de sina, 2012 och Liv till varje pris, 2014) fick ett enormt genomslag hos både kritiker och läsare. Hon vann Augustpriset 2014 och samma år belönades hon med en rad stipendier och priser. 2019 fick hon motta Selma Lagerlöfs litteraturpris för sitt författarskap.

Kristina Sandberg är också verksam som skribent och kritiker, främst i Svenska Dagbladet, och har gjort flera uppmärksammade intervjuer med författaren Jamaica Kincaid.

Priser och utmärkelser:

Norrländska litteratursällskapets pris 2008
Nominerades till Sveriges Radios Romanpris 2011 (Att föda ett barn)
2012 års stipendium ur Albert Bonniers Stipendiefond för svenska författare
SvD:s litteraturpris 2014 (Liv till varje pris*)
Augustpriset 2014 (Liv till varje pris**)
Moa Martinson-stipendiet 2014 (Moa-priset, för romantrilogin om Maj)
Stockholm stads hederspris 2017
Stiftelsen Selma Lagerlöfs litteraturpris 2019
Natur & Kulturs arbetsstipendium 2019
Fridegårdsstipendiet 2021

* Juryns motivering: "I "Liv till varje pris" förvandlar Kristina Sandberg monotona vardagsbestyr och återhållen frustration i folkhemmets marginal till stor och fängslande litteratur. Trilogin om hemmafrun Maj ger röst och kroppslig närvaro åt en generation kvinnor som länge tagits för givna."

** Juryns motivering: "Vissa livsresor förblir osynliga. Romanen Liv till varje pris är sista delen i en trilogi där varje del utgör ett eget helt. Med sitt epos om hemmafrun Maj visar Kristina Sandberg att inom en örnsköldsviksvånings väggar kan rymmas en hel odyssé. Med distans och empati skildras ett skört och sårigt familjeliv i välfärdsstaten. Noggrant registreras matoset, tvättångorna, havsbrisens farliga sälta. Vi står bedvid Maj i köket med livets stora frågor och vad kan hon hitta på åt dem till middag?"

Utgivning

Om boken

Det är våren 2016 och efter Augustpriset till romanen Liv till varje pris två år tidigare har Kristina Sandberg blivit en av landets mest efterfrågade författare. Hon vet att hon måste ta vara på den här tiden fast hon börjar känna sig på bristningsgränsen. Och så är det den där smärtan, en värk som strålar från bröstet ut i armen, handen domnar. Men hon skjuter upp mammografitiden, det är ju så mycket som ska göras först, texter som ska skrivas, resan med familjen till Cornwall, och så är hon inbjuden till Bergmanveckan på Fårö. Hon befinner sig i ett slags utmattningens frenesi, men vet att hon snart ska få vara ledig.

Så kommer ett samtal. Hennes pappa har dött. Han har hittats på golvet i sitt hus i Moliden. Och strax efter detta kommer hennes egen dom: aggressiv bröstcancer, tre tumörer, en stor och två små. Livet vänds till att handla om förlust, om sorg, om kroppens skörhet och skräcken att dö från sina barn.

Kristina Sandbergs självbiografiska skildring av denna tid är en stark, djupt gripande och inträngande text. Den blickar också tillbaka på uppväxten i 1970-talets Sundsvall. På trådarna bakåt i släkten och allt som går förlorat när hon tillsammans med sin syster måste sälja det som också varit faderns föräldrahem. Men framför allt handlar det om hur cancersjukdomen placerar henne på en mycket ensam plats. Där andras bemötande och tystnader drabbar, där orden inte når fram.

Läs mer

Kristina Sandberg

En ensam plats

Om boken

Kristina Sandbergs succéromaner om hemmafrun Maj utspelar sig till stor del i köket. Nu får Maj sin egen kokbok, med maten hon lagar i romanerna. Här har Kristina Sandberg och Lotta Kühlhorn samlat ett 100-tal klassiska recept hämtade ur Majs bokhylla: Husmoderns köksalmanack från 1933 har hon med sig in i äktenskapet. Prinsessornas kokbok blir en viktig husmorsbibel, men ibland kan Kooperativa förbundets behändiga receptsamling vara nog så praktisk. Här finns husmanskosten, småkakorna och den flotta kalasmaten.

När Maj gifter sig med fabrikör Tomas Berglund får hon en ny roll att spela. Som maka, mor och hemmafru har hon aldrig en ledig stund. Hönset ska tas ur, köttet långkokas och kakdegar ständigt sättas. Ingen som har läst böckerna kan glömma scenen där Maj tar sig an den skräckinjagande gäddan. Maj uttrycker sig själv genom maten - med toscapäronen som nygift klassresenär, genom 40-talets dyrtider, till den nya tidens halvfabrikat och kryddstarka grytor. Recepten har försetts med kommentarer för att enklare kunna lagas idag. Här finns också rikligt med favoritcitat ur romanerna och stämningsfulla arkivbilder. I nyskrivna texter sätter Kristina Sandberg in Maj och hennes mat i den tidsanda som råder. Fram träder en större bild av Maj i hennes trånga men välplanerade folkhemskök.

Läsarna av romanerna Att föda ett barn, Sörja för de sina och Liv till varje pris har redan tagit Maj till sina hjärtan. I den här kokboken får vi följa henne på en resa genom flera decenniers svensk kokkonst. Ett stycke mat- och kulturhistoria som säger mycket om vad det kunde innebära att vara kvinna och husmor förr.

Läs mer

I köket hos Maj

Lotta Kühlhorn, Kristina Sandberg

I köket hos Maj

Om boken

Ta itu utkom första gången 2003. Romanen utspelar sig i slutet av 70-talet i en norrländsk kuststad där Maria lever ett till synes lyckligt och välordnat liv med sin man Anders och deras två barn. Hon jobbar deltid för att kunna studera konsthistoria på distans, men varken Anders eller barnen har någon förståelse för hennes vilja att göra något annat.
Och distansstudierna i Umeå blir inte riktigt den förlösning hon hoppats på. Maria har svårt att stå emot det tryck som hon upplever från omgivningen. Hennes rädsla för att misslyckas blir allt större, och osäkerheten omvandlas alltmer till destruktivitet. Maria drar sig undan, hon dricker i smyg, som tröst och flykt, och hamnar utanför familjens cirkel. Sammanbrottet kommer sakta men oundvikligt.

Läs mer

Ta itu

Kristina Sandberg

Ta itu

Om boken

Det ska vara ett flott ställe med bra kök, Järvsöbadens hotell och pensionat. Maken Tomas har bjudit Maj och deras tonåringar Anita och Lasse dit över påsken och Maj borde känna sig glad. Om hon bara inte hade haft den här yrseln.

Nu ska hon göra sitt bästa för att vara en sällskapsmänniska med de övriga påskfirarna. Men när hon kostar på sig själv en ansiktsbehandling hos pensionatets skönhetsexpert och känner masken strykas ut över pannan kan hon inte riktigt hålla tillbaka tårarna. Är det bara medelåldern, oron för Tomas stretande med firman och nykterheten? Eller besvikelsen över Lasses slarv sista året i folkskolan och Anitas försvinnande in i böckernas och filmernas värld? Kanske anar Maj hur förändringen har satts i rörelse utan att hon har verklig makt att hejda den.

Liv till varje pris är den avslutande delen i den kritikerrosade trilogin om hemmafrun Maj i Örnsköldsvik. När femtiotalet övergår i ett modernt sextiotal och rivningsvågen även drar fram över den ångermanländska småstaden kommer Majs trygga tillvaro allt mer i gungning. Det är en roman om anpassning och överlevnad och skildrar en familj som levde sitt liv i en tid då det svenska folkhemmet växte fram.

Läs mer

Liv till varje pris

Kristina Sandberg

Liv till varje pris

Om boken

Far ror, mor är rar. Är det så? Allt borde ju vara bra nu. Freden är här och maken Tomas har lyckats hålla sig nykter sedan hypnosbehandlingen hos professor Bjerre i början av kriget. Och har inte Maj gjort allt vad hon kan för att familjen ska ha det fint i den nya stora lägenheten som Tomas överraskat henne med? Det moderna köket och vardagsrummets parkettgolv. Och Paradiskullens störtande hoppbacke som brant fond från balkongen. Men här i sommarhusets ensamhet tycker hon sig höra svärmors steg i salongen, det är förstås inbillning, tant är ju död. De egna förlusterna vill Maj inte tänka på.

Maj är hemmafru under folkhemmets 40-och 50-tal då hemmafrun är ett eftertraktat ideal och det finns en strävan att betrakta det som ett viktigt yrke. Och hur Maj än försöker vara kärleksfull, trygg och sörja för att hemmet ska bli harmoniskt och rationellt, så väser en röst i henne att mor också är en orm. När tröttheten, rädslan och oron övermannar, kring allt som både hänt och skulle kunna hända henne och familjen. De oklara kroppsliga symptomen, hur hon tappar i vikt och så yrseln som får benen att vika. Och trots att Tomas kämpar hårt med att avstå från alkoholen, och sköta firman som gått i arv i hans släkt, hänger misstanken om att han kanske börjat dricka igen som ett tungt orosmoln över Maj och familjen.

Det här är den andra delen i en romansvit som inleddes med Att föda ett barn, om en hemmafrus liv och utblick i Örnsköldsvik. Och om klass, moderskap och alkoholism.

"Jag hade aldrig kunnat tänka mig att jag en dag skulle sitta djupt försjunken i en 500-sidig roman om hushållsbestyr och spädbarnsskötsel. Att Kristina Sandberg lyckas med det smått hypnotiska konststycket /.../ beror i allt väsentligt på berättartekniken. Jag inväntar, med en spänning jag aldrig kunnat förutse, berättelsens fortsättning." Nils Schwartz, Expressen

Läs mer

Sörja för de sina

Kristina Sandberg

Sörja för de sina

Om boken

Den där gäddan på den blanka diskbänken. Vad ska Maj göra med den? Det är hennes tjugoförsta födelsedag. Året är 1938 och hon är nygift. Och gravid. Hur hamnade hon i det här?
En berättelse om klass, ett sårigt moderskap och alkoholism.

För första gången ska Maj ha hela sin nya, stora Örnsköldsvikssläkt på middag. Men maken, den betydligt äldre Tomas, dröjer. Han skulle ju bara uträtta några ärenden på stan? Utanför lägenhetsfönstret breder midvintermörkret ut sig. Hur hamnade hon i det här, med en man som hon knappt känner? Hon som bara ville arbeta som servitris på Kjellins konditori ett slag, för att sedan ge sig av igen, kanske till Stockholm. På flykt från familjen i Östersund som inte längre kan försörja henne, när mammas hosta kräver allt längre sanatorievistelser och med uppbrottet från en ännu oläkt kärlekshistoria i minnet.

Maj vet, för hon känner ett hårt boxande i sin mage. Barnet. Det som aldrig skulle få hända. Överallt ser Maj blickar och hör röster som dömer henne för brottet som hennes växande mage bevisligen är. Men nu har hon väl inget att skämmas över? Med sin vigselring och make som ser fram emot att få bli far. Till och med svärmor som sitter i våningen under borde väl kunna förlåta sin sonhustru. Fast varför svajar Tomas så när han ska be sin mamma och sina syskon att slå sig ner vid det dukade födelsedagsbordet? Jo, Maj ser att han inte är nykter.

Med tidens obönhörliga tickande framskrider Majs graviditet, motvilligt och mödosamt, samtidigt som hon kämpar med att förstå vad som förväntas av henne i hennes nya, framgångsrika, familj. Sakta växer ett beslut att bli den kvinna som ingen ska kunna anklaga eller klandra. Maka, mor, värdinna. Men hur blir man det? För hur mycket Maj än försöker kontrollera sin tillvaro och leva i enlighet med hushållsalmanackan så finns ju allt det andra där. Det såriga moderskapet, makens alkoholism och ett äktenskap som bara råkade bli.
Att föda ett barn är den första delen i en tänkt trilogi.

Läs mer

Att föda ett barn

Kristina Sandberg

Att föda ett barn

Recensioner

”För lika mycket som En ensam plats är en bok om död och förlust är det en handbok i konsten att odla sin trädgård, i jord och själ. Att låta skavankerna och ärren bli en del av växandet.”

VBK

”Den avklädda texten griper tag i mig från början och sedan släpper den aldrig taget, vilket är mycket skickligt gjort. /.../ Sandberg är en mycket ärlig och konsekvent författare och det finns en lätthet i hennes sätt att skriva, som på något sätt balanserar tyngden i det skildrade.”

Skånska Dagbladet

”Och hon skriver så fint. Maj kommer tillbaka till mig: alla hushållsritualer och blankandet av diskbänken. I sin prosa kommer hos oss så nära, både genom de vardagliga detaljerna och sitt mod.”

Jönköpings-Posten

”...de knappt 400 sidorna har alla signum som god litteratur bär: språket är otvunget men konstnärligt, hantverket oklanderligt, och författarens observationsförmåga på hög reporternivå.”

Sydsvenskan

”Hon är så konkret och lyckas få berättelsen att komma riktigt nära genom de väl valda detaljerna.”

SR

”Sandbergs text är inte minst en kamp för att återerövra orden som sjukdomen tagit ifrån henne, lusten till orden, språkglädjen. Hon lyckas med sitt uppsåt. Dödens väntrum är förvisso en ensam plats, men litteraturen är det inte. En riktigt bra bok har alltid rum för flera, och det har Kristina Sandbergs En ensam plats.”

SvD

”Det här är en skildring som jag redan nu vet att jag kommer bära med mig resten av livet. Det är så fylld at levande scener, nyansrika känslor och tankeväckande reflektioner, allt skrivet med en otrolig nerv och närvaro. /.../ en oändligt rik bok som täcker så många aspekter av livet. /.../ Kristina Sandberg har en sådan formidabel gestaltningsförmåga.”

”En ensam plats är en stark skildring av en livskris som riskerar att slå sönder hela tillvaron. Den berör mig djupt och jag önskar framför allt att alla som själva är eller har varit i en liknande situation och deras närstående ska läsa den.”

BTJ

”– Husmodern är en osynlig figur i vår historia – som kanske har trivialiserats eller inte setts som så viktigt”

”Hemmafrun Maj har fått en egen kokbok”

Kristina Sandberg gäst i Malou Efter tio

Nyheter

Foto: Maria Annas

26 maj 2021

”En skildring jag kommer bära med mig resten av livet”

NyheterKristina Sandberg