Bengt Jörnstedt

Utforska författaren

Bengt Jörnstedt valde seglingen som yrkesbana, juristexamen till trots. Med internationell havskappsegling som specialitet blev han segelmakare och senare chefredaktör för tidningen Segling.
Han har tidigare skrivit sin egen biografi En seglares äventyr. I Pelle P. tecknar han en nyanserad bild av seglaren och designern Pelle Pettersson. I Rena linjer, ren segling ger han en personlig bild av båtkonstruktören Peter Norlin.

Utgivning

Om boken

Vackra segelbåtar i trä har en ovanlig förmåga att locka och beröra. Aldrig förr har de fått framträda som i Rena skönheter, en berättelse i ord och bild om tjugo av våra svenska klassiker.

Redan vid förra sekelskiftet stod nöjesseglingen i full blom. Många av de stora segelsällskapen bildades under de här tidiga åren. Lusten att segla var stark, till och med lidelsefull. Som 1908, då en uppslitande strid delade Seglarsverige men resulterade i något unikt - den spjutsmala Skärgårdskryssaren, lika ursvensk som dalahästen.
Det verkade aldrig ta slut. I årtionden ritade skickliga yachtkonstruktörer nya segelbåtar, byggda av yrkesmännen på de otaliga småbåtsvarv som växt upp i Sverige. Varje vårvinter stod segelsällskapens lottbåtarna på torgen, ett varsel om kommande fröjder. Och hela somrarna kappseglades det på sjöar och fjärdar.
Ända fram till sextiotalet varade denna energiska, kreativa tid som var träbåtarnas epok. Flera tusen byggdes, många är borta, andra har sålts - och säljs - till utlandet. Men åtskilliga finns kvar, kärleksfullt vårdade. Deras öden har varit skiftande som vinden och är inte sällan gripande.
Det är om några av dem som Rena skönheter handlar.
Vi möter Beatrice Aurore, Itaka och Refanut, ståtliga berömdheter som mäktiga män tog till sina hjärtan. Men också anspråkslösa Lasse-Maja, slöjdlärarens hembyggda koster; Jo-Jo, den näst första Folkbåten; och lilla Dopping, en av tidernas vackraste segelbåtar. Vi får lära känna hundraåriga fenkölsracern X:et, urstarka atlantkappseglaren Casella II, kustkryssaren Winnie som Churchill fick betala, dockskåpssöta "15-båten" Lilla Spjut - och lika många klassiker till ur det rika svenska båtarvet.

Läs mer

Bengt Jörnstedt

Rena skönheter

Om boken

Peter Norlin är Sveriges genom tiderna mest framgångsrika konstruktör av vinnande havskryssare. Ingen har som han lyckats förena maximala seglingsegenskaper
med vackra linjer, och nå sådana framgångar internationellt!

Totalt har omkring tiotusen segelbåtar byggts efter den självlärde konstruktions-konstnärens ritningar. Med havskryssaren Scampi gjorde han århundradets
genombrott, då en hel seglarvärld tappade andan. Över en natt gick Peter Norlin från okänd segelmakare till världsberömd yachtdesigner.
Men framgången med Scampi var ingen engångsföreteelse. Peter skapade många fler vinnare, båtar som blev storsäljare också i familjeversion. Under ett decennium, från sjuttiotalets mitt, ritade han alla segelbåtar för Albin Marin, bjässen i svensk
båttillverkning.
Peter Norlins breda designspektrum sträcker sig från America's Cup och 6:or till skärgårdskryssare och jollar. Goda seglings-egenskaper har alltid varit Peters signum, som i de moderna flaggskeppen från Sweden Yachts.
Bengt Jörnstedt fick som tjugotreårig seglare, sommaren 1969, uppleva "genombrottet" från åskådarplats den magiska natt ute på Östersjön, då en okänd Peter Norlin krossade allt motstånd med sensationella Scampi.
Under de kommande femton åren seglade Bengt Jörnstedt på en lång rad av Peters mest berömda havskryssare vid de stora internationella tävlingarna. Med segrar i Half Ton Cup och amerikanska SORC, förutom ett flertal klass- och totalvinster i Gotland Runt, har han från insidan fått uppleva Norlin-båtarnas enastående prestanda.

Utdrag ur boken:
"Ljuset kommer tidigt, men gryningstimmarna är fuktdisiga och sikten måttlig. Pärlbandet av båtar, över två dussin, har vid det här laget tänjts ut kraftigt. Någonstans föröver i diset ligger Svenska Björn, men det är fortfarande en bit kvar enligt den döda räkningen. Då sker något oväntat.
Plötsligt dyker det upp en segelbåt där framme - för babords halsar. Den är på väg åt andra hållet, tillbaka mot Alma. Som en skugga lösgör hon sig ur diset och närmar sig snabbt för halv vind, lite i lä om styrbordståget på väg norrut. /…/
Tankarna surrar i huvudena på hundratalet seglare innan man i tur och ordning får sina undringar - och farhågor - bekräftade. Båten som kommer dansande på kontrakurs, hela havet före alla andra, är mycket riktigt en av de egna.
Det är den där nya, blåa båten. Hon som heter Scampi."







Läs mer

Rena linjer, ren segling

Bengt Jörnstedt

Rena linjer, ren segling

Om boken

Pelle Pettersson är Sveriges genom tiderna mest prisbelönte seglare. Han har vunnit OS-brons och OS-silver i tuffa Starbåtsklassen, fl era VM-medaljer i Soling och deltagit i America's Cup ett antal gånger. Han är också skaparen bakom Maxi-segelbåtarna, motorbåten Nimbus och Volvo P1800 - Helgonets
snabba Volvo.
Men inte nog med det. Pelle Pettersson har formgivit gräsklippare, motorsågar, telefonsvarare, takbox, kassaskåp, silverbestick, möbler, cigarrtändare, mopeder och motorcyklar...

Författaren och seglaren Bengt Jörnstedt ger oss en nyanserad bild av den blygsamma personen bakom uppfinningarna och framgångarna. Han tecknar också skickligt den tid och anda som präglat Pelles tillvaro. Vi får följa med under uppväxten utanför Göteborg med tävlingar i lådbil och segling, studier i 50-talets jazziga New York och design av bilar i Italien och Tyskland. Men framför allt får vi ta del av seglingens
betydelse i Pelle Petterssons liv - historier återberättade av både honom själv och nära vänner. Både framgångar och förluster tar plats i ett rikt och intimt tecknat porträtt.

Boken är illustrerad med foton och tidningsklipp ur privata album.

.

Läs mer

Pelle P.

Bengt Jörnstedt

Pelle P.