Karl von Schulzenheim

Foto: Cato Lein

Utforska författaren

Karl von Schulzenheim är researcher och ekonom och har sysslat med företagskartläggning de senaste femton åren.

Utgivning

Om boken

Succéföretaget Ikea beundras över hela världen. Med all rätt. Men bolaget har också över åren utsatts för kritik, för fiffiga upplägg med förankring i skatteparadis och med en hemlig ägarstiftelse i ökända Liechtenstein. Denna bok kastar nytt ljus över Kampradsfärens komplicerade struktur.

Varumärket Ikea spelar en nyckelroll och är basen i det omskrivna franchiseupplägget varigenom man sparat många miljarder i skatt. Ingvar Kamprad har sagt att han i början av 1980-talet "gav bort" Ikea till en stiftelse i Holland. Men han har inte berättat att varumärket inte följde med gåvan. Familjen Kamprad är mycket hemlighetsfull om vad som under åren hänt med varumärket och hur det ägts.
I boken avslöjas att familjen varit ägare till rättigheter som gjort att den kunnat tillgodoräkna sig mångmiljardbelopp, vilket avviker från den bild Kamprad förmedlat. Olika meningar i Kampradfamiljen om vilka som i slutändan skulle få det enorma kapitalet ledde till en djupgående och långvarig konlikt mellan far och söner.

Men boken handlar om mycket mer - om sönerna och om den komplicerade successionsprocessen, om affärer och nya marknader, om hur det gick till att bygga upp jätteföretaget Ikea, om framtidsmöjligheterna och riskerna. Och presenterar en ingående beskrivning av fenomenet Ingvar Kamprad.

Läs mer

Stellan Björk, Lennart Dahlgren, Carl von Schulzenheim

IKEA- På väg mot framtiden