Trådarna i väven

”Det fina med Trådarna i väven är att boken inte stryker någon medhårs. […] Snarare ger alla dessa utfärder i Sverige en rad reflektioner som tvingar läsaren att tänka själv.”

Trådarna i väven

”Hon har större sakkunskap än de flesta och är en stjärna på den svenska humanismens himmel. Hennes insikter om kulturarvets värde och laddningar behöver nå ut både i den tid som är och i den som kommer.”

Trådarna i väven

”Jag delar hennes fäbless för att titta bakåt, neråt, i hopp om att se något som glömts och därför alltså är nytt att upptäcka. Minnena hisnar. Samtidigt ligger de på plats, redigt som kyrkmurens kvadrar.”

Hjärtat stannar sist

”Det är ändå i högform hon skriver. Roligt, bitskt, och porlande i en jämn och njutbar flod.” Valerie Kyeyune Backström

Hjärtat stannar sist

”Margaret Atwood, författaren till boken bakom succéserien »The Handmaid's tale«, bjuder än en gång på vass samhällskritik.”

Hjärtat stannar sist

”Atwood är skicklig på att få de passande pusselbitarna i en berättelse att bli någonting helt annat. Det som ser ut att vara en välgenomtänkt plan kan också ses som ett cyniskt experiment som testas på riktiga människor. Isande ruggigt men också underhål

Hjärtat stannar sist

” Atwood, författaren bakom tv-serien The handmaid's tale, visar än en gång att hon är en mästare på dystopier.”

Den frystorkade brudgummen

"Boken består av nio berättelser i vilka hon mentalt klär av sina karaktärer in på bara benknotorna och hon gör det med en sådan rakknivsvass formuleringsglädje att jag bara kapitulerar." /Ingalill Mosander, Aftonbladet

Den frystorkade brudgummen

”Margaret Atwood är suverän på att variera språket, slå an överraskande ackord, men grundtonen är alltid densamma. En skärpa." /GP

Den frystorkade brudgummen

"Med skevhet, humor och ett litteraturkunnande som aldrig skriver läsaren på näsan visar Atwood återigen skarpsinne och mästarklass." /Ystads Allehanda

Den frystorkade brudgummen

"Margaret Atwood är oerhört precis"

MaddAddam

"Kanadensiska Margaret Atwood har omfamnat genrebeskrivningen “cli-fi”, climate fiction, science fiction men med klimatet i fokus."

MaddAddam

"Ett storslaget epos om kaos och slutet"

MaddAddam

"Det är våldsamt, men också skruvat. Jag läser med ett ständigt leende." /GP

"Det är satir på stort allvar, men också skrivarlust som ibland får mig att tänka på de galna historier som vissa av mina klasskamrater på mellanstadiet ägnade sig åt. Påhittade världar, märkliga varelser, mängder av konstiga nyord och dialoger utan scenanvisningar. Samtidigt berättartekniskt så intrikat (det är ändå en återkommande kandidat till Nobelpriset i litteratur som håller i pennan)."
Ingrid Bosseldal

MaddAddam

"En klar fyra!" /Yukiko Duke, SVT Gomorron Sverige

MaddAddam

"Livet efter syndafloden tas med stil"

"Det finns dock ett element av brio och stilistiskt gott humör, av vrång men humoristisk samtidssatir à la Jonathan Franzen, i Atwoods dystopi.

Hon är sofistikerad nog att inte låta människosläktet raderas ut av onda profitörer, utan av ung idealist som delar romanens illusionslösa syn på människans våldsamma tendenser och vill börja om från början.

Trots den uppenbart "civilisationskritiska" tendensen är plakaten inte störande många: den lilla andligtekologiska sekten "Guds trädgårdsmästare", som de överlevande tillhör, är både patetiska och gripande, tecknade med både sympati och ironisk distans. Dessutom är trilogin uppbyggd på ett berättartekniskt intrikat sätt: istället för att på traditionellt sett bränna på med katastrofer och fler katastrofer går trilogins olika delar tillbaka i tiden, berättar samma historia från flera håll och bygger upp oväntade sammanhang."
Jesper Högström

MaddAddam

"Till bokens styrka hör att den är så mänsklig mitt i framtidsdystopin." /Skånska Dagbladet

MaddAddam

"Maddadam-trilogin är inte bara hotande och oroande, den är också emellanåt roande och rolig – det måste sägas." /Västerbottens-Kuriren

"Birgitta Gahrtons översättning av alla tre delarna är så imponerande att jag inte kan hitta på ett enda gott skäl till varför någon i Sverige skulle läsa boken på originalspråk – få av oss skulle komma på så fantastiska ord som ”varjundar” eller ”nassonger”."
Lena Kjersén Edman

MaddAddam

"Hur står sig detta i dystopigenren då? Mycket bra, är svaret." /Värmlands Folkblad

"Maddaddam lockar kanske inte till gapskratt, men nog fnissar jag flera gånger åt dråpligheter och slagfärdiga repliker från rollfigurerna. Det här är en sorts burlesk tragedi, om de gamla grekerna nu kunnat tänka sig en sådan form för dramatik.

Först tänker jag att det blir lite för lustigt. Men lugn alla vänner av dystopier! Det blir allvar, motlut, sorger och bedrövelser också.

Hur står sig detta i dystopigenren då? Mycket bra, är svaret. Jag ser Atwoods trilogi som en sorts felande länk mellan Huxleys "Du sköna nya värld" och Boyes "Kallocain" å ena sidan, och McCarthys "Vägen" och Orwells "1984" å andra sidan. Ett ganska starkt släktskap med Philip K Dicks berättelser finnes också.

Den spansk-franske författaren Jorge Semprun lär en gång ha sagt att fiktionen behövs för att göra verkligheten verklig och sanningen sannolik. Sådan fiktion har Atwood skapat här."
Jonas Brefält

MaddAddam

"... den är nästan uppsluppet påhittig och nog så tänkvärd som rys-underhållning."

MaddAddam

"Margaret Atwoods trilogi är en samhällskritisk bomb, faktiskt ett storverk vad det gäller att lyfta fram världen och granska den kritiskt."

"Maddaddam-trilogin är en ny sorts Atwoodberättelse, mer lik moderna dystopier som Hungerspelen, Divergent eller varför inte Cormac McCarthys Vägen. Atwood har skapat svindlande läsning, om än inte stor litteratur. Som samhällskritik ur ekologiskt perspektiv är Maddaddam-trilogin fullständigt fantastisk."
Lena Kvist

MaddAddam

"Den som vill ha smart och underhållande läsning blir inte besviken ..."

"Det är i sådana stunder som Atwoods skildring verkligen lyckas trycka på vår tids smärtpunkt: att miljöengagemang ofta är läpparnas bekännelse och att stormakterna ständigt skyfflar över ansvaret på andra. Styrkan i Atwoods mission är att hon uppmanar till en systematisk översyn av teknik kontra moral, bortom den naiva synen att lösningen finns i enskilda individers konsumentmakt. Det är befriande hårt och radikalt."
Rakel Chukri

Syndaflodens år

"Svartsyn i högt tempo"

"Birgitta Garthons översättning har ett imponerande flyt med tanke på allt nyspråk. Skalar man bort all framtidskitsch är Atwoods budskap enkelt: vi måste bryta alieneringen som präglar vår relation till naturen. Angelägen läsning nu när den ena miljökonferensen efter den andra havererar."
Rakel Chukri

Syndaflodens år

"medryckande och djupt tänkvärd" /Skånska Dagbladet

Syndaflodens år

"framtidsvision på trovärdig botten"

"Ständigt Nobelpristippade Margaret Atwood har själv kallat "Efter syndafloden" sin viktigaste bok. Och efter avslutad läsning är jag beredd att hålla med henne. Med Atwoods sagolika förmåga att skriva lekfullt, spännande och sinnrikt blir "Efter syndafloden", mitt i sin pessimism om mänsklighetens vilja till förändring, ändå medryckande och djupt tänkvärd."
Anna Pia Åhslund

Syndaflodens år

"Medryckande och lekfullt mitt i det pessimistiska"

"”Syndaflodens år” är en spännande, intelligent och humoristisk äventyrsberättelse, trots det dystopiska anslaget. /.../
Ständigt Nobelpristippade Margaret Atwood har själv kallat ”Syndaflodens år” sin viktigaste bok. Och efter avslutad läsning är jag beredd att hålla med henne. Med Atwoods sagolika förmåga att skriva lekfullt, spännande och sinnrikt blir ”Efter syndafloden”, mitt i sin pessimism om mänsklighetens vilja till förändring, ändå medryckande och djupt tänkvärd."
Anna Pia Åhslund

Syndaflodens år

"Kuslig framtidsfiktion"

"I extrem förlängning av vår verklighet i dag finns den här kusliga framtiden. Naturligtvis kräver den ett uppbåd av språkliga nyskapelser. Atwood låter fantasin flöda och hos översättaren Birgitta Gahrton landar den säkert. Skickligt alluderar hon också på till exempel Almqvist och Karin Boye när Atwoods inspiration är William Blake och John Bunyan i psalmtexterna efter Adams predikningar som inleder varje ny avdelning i boken."
GUN ZANTON-ERICSSON

Syndaflodens år

"hon tillhör en av de riktigt stora"

"Med denna bok bevisar hon återigen att hon tillhör en av de riktigt stora, en av de där som – till synes utan problem – tänder liv i orden och gör dem till litteratur. En del kallar sviten för science fiction, själv föredrar hon "speculative literature" och jag håller med. Hon spekulerar om en möjlig framtid. Må den aldrig komma."
Maria Ehrenberg

Syndaflodens år

"Margaret Atwood har skrivit en spektakulär dystopi som prövar läsarens ordningssinne. Men den ger rik utdelning."

"Inte i år, men nästa år kanske, eller nästa? Den kanadensiska författaren Margaret Atwoods namn skulle mycket väl kunna ligga i Peter Englunds mun en oktoberdag i foajén i Börshuset.

Inte minst med tanke på den spektakulära roman som nu kommer på svenska: ”Syndaflodens år.” /.../

Om Margaret Atwoods ”Syndaflodens år” kommer att räknas till de stora framtidsskildringarna går inte att säga ännu, men potentialen finns. Hon tar avstamp i en tidigare roman, ”Oryx och Crake”, och hon har ett ärende som uppenbarligen kräver en omskakande roman för att uttryckas. Tiden är utmätt, om vi inte tänker om radikalt, vill hon säga. Boken är en utopisk moralitet, en vrålande brandvarnare. /.../

Som jag förstår bokens budskap, hur skogsmulleaktigt det än låter, ska läsaren uppfatta att hoppet ligger i att man lär sig odla på naturens egna villkor. Annars kommer syndafloden.

Och Margaret Atwood är bra på att skrämmas."
Maria Schottenius


Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.

Den här webbplatsen är skyddad av Google Privacy Policy och Terms of Service.