Crème fraîche

"Den tål att lyftas fram, här och nu och läsas om och om igen som en klar och lysande motvikt till alla bröllopsmagasin, inredningstidningar och andra fållor som man vill mota in oss kvinnor i!"

Crème fraîche

Det är roligt att läsa om ”Crème fraîche”.

Till T

"Brøgger ger tragedin en genialt komisk skepnad" /GP

Till T

"Själv kallar Suzanne Brøgger Till T för sin egentliga romandebut och ja, Till T är, utan överord, en ovanligt lyckad sådan." /Dala-Demokraten

"Till T är en inträngande roman om styrkan och svårigheten att leva i familj och att hålla den samman, om hur barn tvingas ta orimligt ansvar för självdestruktiva vuxna, om sargad kärlek och hur starka familjeband kan vara - på gott och ont.

Men det är också en roman skriven med svindlande språklig skönhet, som inte blivit sämre i poeten Urban Anderssons översättning.

Själv kallar Suzanne Brøgger Till T för sin egentliga romandebut och ja, Till T är, utan överord, en ovanligt lyckad sådan."
Lena S. Karlsson

Till T

"klokare och vidsyntare än någonsin" /Aftonbladet

"Med muntert frisinne, stilistisk fräschör och milt vuxet medlidande har hon närmat sig och gestaltat sitt tolvårsjag. Och lyckats fånga både barndomens villkor och förhistorien, de egna familjemyterna och det moderna 50-talet. /.../ Med sitt nätta format, knappt 200 sidor, rymmer romanen imponerande mycket: halsbrytande komplikationer, syskonsvartsjuka, mammasjuka, religiösa syner, sinnliga konkretitioner. /.../ Formen liknar jazzens improvisationer, som spretar ut och far iväg men kommer tillbaka och gör hjärtslitande musik av ångest och kaos."

Pia Bergström

Till T

"Det är en tät både sorglig och ibland halsbrytande rolig bok, "Till T"."

Till T

"Det är underbart känslosamt och konstnärligt utfört." /Femina

"Det är underbart känslosamt och konstnärligt utfört. Men berättelsen kräver sin läsare. Skönt, som motsats till allt det snuttifierade textgodset vi dagligen suger i oss."
Maria Marteleur 

 

Till T

"Hennes skarpa feministiska familjekritik fyller 41 i år, och fortsätter att ställa otrevliga frågor." /DN

"Jag läser först sagan om T för fort, lurad av det 50-talistiska dekorativa omslaget av Lotta Kühlhorn. Men Brøgger har lagt in små essäminiatyrer om familjen, "det behagliga koncentrationslägret", och det moderna välfärdssamhället i berättelsen som tvingar en att stanna upp. Det är utmanande och samtidigt så komprimerat att man borde ha en läsecirkel som stöd. Betty Friedan, Virginia Woolf och Simone de Beauvoir, bilder och bildning, sorglustighet som fastnar i halsen.

Hennes skarpa feministiska familjekritik fyller 41 i år, och fortsätter att ställa otrevliga frågor.

Och den kritiken har aldrig varit någon te-bjudning."
Ulrika Milles

 

Till T

"Porträttet av den moderna familjen är lysande." /HD

"Porträttet av den moderna familjen är lysande. "Det är nästan omöjligt för en modern familj att spela något tillsammans, eftersom de är alldeles för upptagna av det spel som heter 'familj' och måste använda all energi på att inte falla in i och ut ur varandras identiteter." Suzanne Brøgger skildrar knivskarpt individualismens problematik jämte familjens kollektiv, som blir svårt att sammanhålla som ett sådant när alla är fullständigt upptagna med att skapa sina egna självbilder. /.../

Den insiktsfulla skildringen, flörtandet med framtiden; vad som kommer att uppfinnas och dagens syn på vad som försiggick på 50-talet - tillsammans med Brøggers egna uttryckssätt och säkerhet som stilist gör det "Till T" till en briljant roman."
Linn Svalö


 

Till T

"Det är supersorgligt alltihop men Suzanne Brøgger verkar glad. Hon skriver med humor och lätt hand."

Till T

"En hjärtskärande berättelse, skriven med lätt hand och med ett förbluffande gott humör." /Ingalill Mosander, Aftonbladet

"En hjärtskärande berättelse, skriven med lätt hand och med ett förbluffande gott humör. Barn har inget val. Det gäller bara för dem att överleva. Suzanne Brøgger är lika orädd och kompromisslös som alltid."
Ingalill Mosander 

 

Brev till Prinsen av Mogadonien

"Brev till Prinsen av Mogadonien är tveklöst något av det mest uppfriskande jag läst på länge" /Smålandsposten

"SUZANNE BRØGGER har skrivit en djupt underhållande allvarsbok. Nästan så att jag ville kalla den testamente. Inte ett juridiskt, men ett kulturens och konstens, ett förhållningens och intellektets testamente enligt fru Z,som ju inser att hon nu börjar bli förfärligt gammal. Samma författare som en gång skrev om den mystiska kvinnliga gudomem Inanna, ger här sin friska syn på de patriarkala religionsuttolkarna av vår tid (dock fast i medeltiden!)."
Tina Persson

Brev till Prinsen av Mogadonien

"En rolig och magnifik satir, som gör upp med ett populistiskt klimat som talar till människans lägsta instinkter." /Ingalill Mosander, Aftonbladet

Brev till Prinsen av Mogadonien

"Det gör mig omåttligt upplivad att läsa någon som inte skäms ett dugg för sig, som inte är rädd för att kallas gnällig." /Anina Rabe

Brev till Prinsen av Mogadonien

"Briljant, elegant och infamt angriper Suzanne Brøgger vår tids fördumning och avhumanisering" /Eskilstuna-Kuriren

"Briljant, elegant och infamt angriper Suzanne Brøgger vår tids fördumning och avhumanisering i sin bok ”Brev till Prinsen av Mogadonien”, ett samhälle döpt efter ett sömnpiller och löjeväckande likt inte bara hennes hemland Danmark."
/Inger Dahlman

Brev till Prinsen av Mogadonien

"Självsäkerheten, humorn och de glimrande formuleringarna gör att texten, trots allt, aldrig blir magsur, och när hon behandlar kärleken och döden, det som alltid varit hennes stora styrka, blir hon riktigt gripande." /Alexander Skantze, Tidningen Vi

Brev till Prinsen av Mogadonien

"Strålande!"

"Det är inte många kvinnliga författare som tar på sig en författarroll med den här sortens grandeur, till synes trygg med att den egna stämman är intressant i allt den kommenterar – utan att bekänna. Det är en av anledningarna till att gilla ”Prinsen av Mogadonien”; den stora, livserfarna gest som den spelar med.

Också för att den är så uppslagsrik i sin världsbild."
Malin Ullgren 

Brev till Prinsen av Mogadonien

"Nina Lekander livas upp av en samhällskritiker som inte skäms för att kalla sig kulturelitist."

"Brøgger formulerar sig så väl om konstens, litteraturens och de intellektuella geniernas betydelse och nödvändiga frihet att tänka och lära/s/ ut att vilken idiot som helst skulle kunna extrapolera ett kulturpolitiskt manifest därutav. Att applåderas av alla!"
Nina Lekander

Brev till Prinsen av Mogadonien

"en text som är precis så Brøggersk som jag önskar" /Ann Heberlein, Sydsvenskan

"Därmed inte sagt att "Brev till prinsen av Mogadonien" egentligen särskilt mycket liknar något annat hon skrivit: den är Brøggersk i meningen egensinnig, intellektuell, då och då både obekväm och provokativ, och nästan oupphörligen
underhållande. Mogadonien - efter sömntabletten Mogadon - är naturligtvis en pseudonym för Danmark, och Fru Z/Brøgger är bekymrad över sakernas tillstånd. Inte minst den snåla flyktingpolitiken och den växande rasismen väcker hennes oro."

 

Brev till Prinsen av Mogadonien

"som alltid en lysande stilist, kvick och rolig som få"

"En hel del skiljer Sverige och Danmark åt men när jag läser Brøggers ord om det samtida medielandskapet är det med igenkänning. Medierna är underkastade en lag som heter "underhåll eller gå under", menar hon och påpekar att medialiseringens nya ideologi handlar om att inget får vara så komplext att det riskerar att tråka ut någon."
Elin Grelsson Almestad

Brev till Prinsen av Mogadonien

Suzanne Brøgger intervjuas i Kulturnyheterna

Slöjan

"Slöjan är återigen en bok som provocerar och berör - läs den!"

"Slöjan är återigen en bok som provocerar och berör - läs den!"
Yvonne Gröning

Slöjan

Maria Küchen recenserar Slöjan

Slöjan

"Jag tycker om den här boken, den gör mig glad."

"Det är en vild, erotisk saga, där kroppssafterna dryper och fallosarna står givakt. Pryda personer gör sig inte besvär. Inte heller alltför foträta feminister. Hon som njuter är nämligen en sextonårig slavinna, beslöjad och ägd av en rik gammal shejk. Kan man vara förtryckt och ändå fri? Kan man tänka smarta och snuskiga tankar bakom en heltäckande slöja? Brøgger leker med tanken, och en god stund känns sagan – starkt influerad av Tusen och en natt – just som en provocerande tankelek, med varsin känga åt det främlingsfientliga Danmark och nypuritanismen:

Formen pendlar mellan lekfullt lyriska och slängigt vardagliga idiom med komiska vändningar, som gör att sagan griper tag och aldrig blir sömnigt obegriplig."
Oline Stig

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.

Den här webbplatsen är skyddad av Google Privacy Policy och Terms of Service.