Det jag redan minns

"Briljant. Läs den bara." /King Magazine

Det jag redan minns

"Det jag redan minns är en på många sätt gripande novellsamling om mänskliga tillkortakommanden ..."

"För Det jag redan minns av Mats Kempe är inte bara en fantastisk ”roman i 16 noveller”, det är också litteratur om litteratur. /.../

Det jag redan minns är en på många sätt gripande novellsamling om mänskliga tillkortakommanden, likväl som en social kommentar om främlingskapet, ytligheten och den stora ensamhet som så många känner i vårt samhälle. Kempes språk är precist och ledigt och ibland glittrar det till av ett slags återhållet poetiskt glimmer ..."
Tomas Eklund

Det jag redan minns

Det är uppfriskande!

Det blir ett stimulerande besök i Den animerade staden som är ett mycket litterärt bygge, fullt av referenser till verk i skilda genrer. Kempe tar ut svängarna rejält och förenar skickligt frågeställningar om liv och dikt och förhållandet dem emellan med utflykter i det öververkliga. Det är allvarligt och galet uppsluppet, vilket avspeglar sig i språket som tillåts pendla mellan det strama och det mer fritt flödande. Det här är en bok som löper amok bland alla förutfattade meningar om hur en novellsamling ska se ut. Det är uppfriskande!

Cecilia Nelson, Göteborgsposten

Det jag redan minns

"Jag gillar den här boken och de frågor den ställer."

"Jag gillar den här boken och de frågor den ställer. Var levs egentligen våra liv i ett avförtrollat universum? Kanske lever vi bara vidare i berättelsen om oss och det spöklika i Kempes nya bok är känslan att vi alla kanske lever i den där animerade staden, i staden där vår historia skrivs av någon annan."
Maria Edström

 

Det jag redan minns

"Läs honom! Jag lovar att han kommer att hålla er på tårna." /NT

"Mitt i vardagligheten släpper Mats Kempe in det bisarra och kusliga i sin extremt skickligt komponerade novellsamling Det jag redan minns. Barn och ungdomar står i centrum. Kempe har mästarens handlag, det vet vi."
Inger Dahlman

Det jag redan minns

"Uppvisning i novellkonstens alla möjligheter"

"Mats Kempe har knappast tidigare gjort sig känd som en magisk realist. Däremot är han en av Sveriges absolut främsta novellförfattare, och en av dem som alltid nämns när den svenska novellkonsten ska lyftas fram. /.../

Men framför allt är "Det jag redan minns" en bok som sätter igång tankar om författarens roll och ansvar gentemot sina romanfigurer. Den animerade staden blir en bild av alla de val en författare ställs inför, inte minst i en litterär samtid där allt högre krav ställs på kommersiella framgångar och därmed också anpassning. Mats Kempe redovisar härmed sin ståndpunkt med en läsvärd novellroman som har stor integritet."
Annina Rabe

Det jag redan minns

"Hans novellkonst är bland det bästa vi har i denne genre ..." /Norrbottens-Kuriren

"Hans novellkonst är bland det bästa vi har i denne genre, en skrivart värd största respekt. Dåliga romaner är envars struntsak, goda noveller kommer bara från mästare. /.../

Drömmen är verkligare än vardagen säger oss Kempes noveller. Vilket framstår som både självklart och önskvärt under läsningen."
Jan-Olov Nyström


 

Det jag redan minns

" ... en sprudlande entusiasm och experimentlusta som man annars gärna förknippar med debutanter samtidigt som utförandet är det hos en slipad författare." /BT

"Illusion efter illusion punkteras, metanivå läggs på metanivå. Det finns inget riktigt centrum i boken, allt är gäckande. /.../

Även om Kempes förra bok, novellsamlingen Nattlampan tänd och dörren på glänt, innehöll en hel del språkliga lekar var det uppenbarligen bara början. Vid det här laget råder en sprudlande entusiasm och experimentlusta som man annars gärna förknippar med debutanter samtidigt som utförandet är det hos en slipad författare."
Kristian Fredén 

 

Det jag redan minns

"Mats Kempes listiga noveller är omöjliga att ta sig ur" /Aftonbladet

'"Den animerade staden' som först verkar så magisk och fantastisk visar sig vara ett land med stängda gränser, en det igenkännbaras diktatur.

På sitt eget listiga och atmosfärlösa vis är Det jag redan minns omöjlig att ta sig ur."
Pia Bergström

Det jag redan minns

"Mats Kempe är en raritet" /Arbetarbladet

"Att få besöka Den animerade staden, om än bara som läsare, är en stark och märklig upplevelse. Mats Kempe är en raritet i det svenska litterära landskapet. Med språklig precision och en förbluffande men bedräglig enkelhet reser han sina novellbyggen. /.../

Har det någonsin i svensk litteratur skrivits en bättre novell om att vara tonåring?"
Kristian Ekenberg

 

 

Det jag redan minns

"Få skriver så melankoliskt och skarpt som Mats Kempe om det vardagliga." /DN

"Jag tror att Kempe vill prata om hur vi använder skönlitteratur och film. Vilken hunger vi mättar i dag genom att sluka fiktionsberättelser om andras liv dygnet runt. Vad vi förlorar.

Utfört som 17 vemodiga provokationer som gör mig upprymd."
Ulrika Milles

Det jag redan minns

"NYSKAPANDE MIX AV REALISM OCH SCIFI" /Metro

"Småläbbig novellsamling om en samling ungdomar som i olika situationer får känslan av att någon annan har tagit över deras liv och skriver deras historia. Märklig mix av realism och science fiction på ett nyskapande sätt."
Metro

Nattlampan tänd och dörren på glänt

"Vår absolut bästa novellist!" /Yukiko Duke, SVT Gomorron Sverige

"Att kunna skriva om vardagen och vara så lyhörd att han hör när vardagen öppnar sig mot något större. Det är det som gör honom till den fantastiska novellist han är. Och det är små guldkorn."
Yukiko Duke

 

Nattlampan tänd och dörren på glänt

"Ett riktigt mästerstycke"

"För det första: Mats Kempe skriver förbannat bra. Han är utan tvekan en av det yngre litterära Sveriges elegantaste stilister. Han rör sig helt obehindrat mellan abstraktion och konkretion och han smyckar sina meningar med små helt oemotståndliga juveler." /.../ "Det är så vardagligt det kan bli, men det finns en rörelse i det. Det händer något med människorna, mellan människorna. Det uppstår en insikt och det finns ett otvivelaktigt slut. Det sker under ytan, mellan raderna, någonstans bortom de stensäkert formulerade replikerna. Och ändå är det alldeles glasklart." /Patrik Svensson

Nattlampan tänd och dörren på glänt

Det ohyggliga ligger på lur

"Kempe är skicklig på att beskriva de osynliga barriärer som hävdar sig både mellan älskande par och mellan vänner: smärtan i att vara fången i solipsismens glasbur, sorgen kring hur även ens barn stundom är allt för inbitna, onåbara." /.../ "Kempes berättande håller som vanligt hög fart. Meningarna är korta, hårda, följer rytmen av ett eruptivt hjärta. En panikkänsla inrättas; föreställningen att en bomb närsomhelst ska falla och slå tillvaron och allt det man älskar i kras." /Josefine Ek

Nattlampan tänd och dörren på glänt

"Kempe penslar skickligt fram samtiden" /DN

"Han brukar med rätta utnämnas till en av de främsta i den generation av skickliga stilister som bröt fram under sent nittiotal." /.../ "Jag tror att Mats Kempe inte bara renodlat ett stämningsläge som alltid funnits i hans berättelser, utan också pejlat in en stark signal i samtiden." /Ola Larsmo - DN

Nattlampan tänd och dörren på glänt

"Text som biter sig kvar"

"Kempe är en driven realist, han har blick för nyanser som innebär stora skillnader och han är bra, ibland mycket bra på att skildra människors halvt omedvetna, halvt tvångsmässiga intresse för triviala detaljer." /.../ "Här berättar Kempe på något vis inifrån och utifrån samtidigt, i en säregen balans av empati och hantverk." /Erik Bergqvist

Nattlampan tänd och dörren på glänt

"Det är inte noveller, det är konststycken" Jessica Gedin/Elle

"Det är inte noveller, det är konststycken. Och jag läser glupskt. Kempe ritar prickarna och numrerar dem och jag drar strecken tills bilden framträder tydligt, av oss, av mig, av människan." EEEEE - Jessika Gedin/Elle

Tiden angrips först, resten är oviss väntan

Pressröster om Tiden angrips först, resten är oviss väntan

"I skuggan av sommarens svartvita familjedebatt känns Mats Kempes bok om en kärnfamilj som sprängdes som en hägring av nyansrikedom. /.../ Kempes familjedrama tillhör den lågmälda, nedskruvade skolan. Ändå finns allt med, elegant inskrivet i historien om människors liv i skuggan av varandra."
Ulrika Milles, DN

"Kempes undertryckta stil drabbar just för att skärvorna är så väl utvalda. De är inte bara utsökta formuleringar i en bok, utan något kantigare som tillsammans bygger en sammansatt känsla av tid och förändring."
Barbro Westling, Aftonbladet

"Tiden angrips först, resten är oviss väntan är en fin text, som försiktigt och inkännande vill säga att det inte blir bättre än så här, men det är vårt enda hopp."
Rebecka Åhlund, Borås Tidning

"Mats Kempe är en virtuos på att skildra det som inte händer. Eller snarare det som händer när ingenting egentligen händer. Röster som brister i vardagsrepliker, blickar som sänks ned i marken, harklingar i besvärande tystnader. Med en sinnligt vibrerande prosa tät av iakttagelser och intryck bygger han berättelser med så försynta medel att man riskerar missa hela storyn om inte uppmärksamheten är på helspänn."
Ann Lingebrandt, Helsingborgs Dagblad

I ett fönster nära solen

Pressröster om I ett fönster nära solen

"I ett fönster nära solen är en lyrisk miniatyr som närapå tvingar läsaren att uppleva strömvirveln av förändring,livets obevekliga, obehagliga vana att förstöra 'idyller'. Faran är aldrig över. Kempes bok är kort men mycket styvt skriven"
Pia Bergström, Aftonbladet

"Kempe är den store eleganten i den yngre svenska prosan. /.../. I den nu föreliggande romanen strålar han verkligen"
Jonas Thente, Dagens Nyheter

"Det är en utsökt liten bok, intensiv och återhållen, laddad med innebörder som blott antyds."
Åke Leijonhufvud, Sydsvenskan

"Mats Kempe har helt enkelt börjat ta risker med sin egen skicklighet. Det är en spännande utveckling."
Eva Johansson, Svenska Dagbladet

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.