Om snö och guld

”Edelfeldt är så vansinnigt skicklig ... Lätt och elegant rinner språket fram som om det aldrig gjort annat, och det har det ju inte heller - Edelfeldt debuterade 1977, 21 år gammal ... Det är som en riddarroman, eller som en poplåt. Av en lysande låtskrivare.”

Om snö och guld

”Det är skickligt berättat om hur gemenskap blir svårt för den som inte erkänts som individ: kvävande, elegant och med det finstilta löje som Edelfeldt återkommande vågar använda för att understryka tragedin.”

Om snö och guld

”Vittnesmål med kulspets som gör djupa spår i läsaren.”

Om snö och guld

”Varsamt ger hon form åt Mirandas inre, det är hennes känslokast och varseblivning som håller romanen samman. Och där är den tät, laddad, liksom utlämnad åt författarens intelligenta prosa, som avtäcker djupa mänskliga skikt utan att göra något större väsen av sig. Det imponerar. Porträttet av Miranda – först som skör, ensam och sjuklig, sedan som stark, kanske fri – är fullödigt, nästan komplett.”

BTJ

Om snö och guld

”Om snö och guld är en ytterst välskriven, nyanserad och insiktsfull beskrivning av en ung människa som tidvis lider av psykisk ohälsa, men som på samma gång är en rikt skapande gestalt full av liv och kraft mitt i sin sårbarhet. Det är vackert och skrämmande på en och samma gång.”

Novellerna

”Inger Edelfeldt visar vilken mästare hon är.”

Novellerna

”Det här är en bok att vara genuint tacksam över.”

Novellerna

”På några få sidor förmår hon skapa stora, små berättelser som visserligen handlar om några individer, men ändå om hela vår existens.”

Kläderna

”Prickar skickligt in bilderna som vi tror speglar oss själva.” Malin Krutmeijer

Kläderna

”Det är ett imponerande författarskap, och det är rent lustfyllt att läsa en så bra bok som novellsamlingen ”Kläderna”.” Lennart Bromander

Kläderna

”Novellgenren och Inger Edelfeldt passar mycket bra tillsammans. Inom det korta formatet hinner hon bygga upp en stämning, presentera ett problem, ge detta ett avslut i en konkret situation - ofta med en liten snärt.”

Kläderna

”En serie underfundiga berättelser om klass, relationer och vilka roller vi ger oss själva.” Margaretha Levin Blekastad

Kläderna

"Det är en njutning att läsa "Kläderna", konstant fängslande och underhållande, infallsrik och lika säker på femtonåringens som åttioåringens mått och perspektiv. En klippdockelek av en stor stilist och karaktärstecknare. Haute couture för bokhyllan."

Kläderna

"Jag är glad över att Edelfeldt återupptagit novellskrivandet [...] en av de bästa svenska novellsamlingar jag läst på länge." Philip Teir

Kläderna

”'Kläderna' inbjuder till sträckläsning, men är också tankeväckande. ”

Kläderna

”Läs den!”

Fader vår

"Det är förstås bäddat för förvecklingar. Inger Edelfeldt skildrar dem med lust, humor och skicklighet." /Kyrkans Tidning

Fader vår

"”Fader vår" ger fina insikter i, och förståelse för, människor som står närmre det andliga än vad jag gör."

Fader vår

"En roman som är författad med en förunderligt lätt ton samtidigt som den ger läsaren många tankar." /Västerbottens-Kuriren

Fader vår

"Edelfeldt tar sitt ämne på allvar, och med en prövande öppenhet som är ganska ovanlig." /UNT

Fader vår

"Inte magisk realism, inte stor epik, bara en stunds eskapistiskt trolleri, i händerna på en mycket konstförfaren författare." /Norrbottens-Kuriren

"Fängslande och lysande, genomfört med en professionalism och den där lite framåtlutade berättartekniken som tycks alstra energi från ingenting."
Jan-Olov Nyström

Fader vår

"Det är en fängslande gestaltning av sökandet efter en fadersfigur och hanterandet av gudsbegreppet och kanske man också kan säga längtan efter nåd? Frid? Frälsning?"

"Inger Edelfeldt skönlitterära resa med sin huvudfigurer Anna vecklar ut sig till en dubbelbottnad längtan med svek och motsatsernas kamp kontra lust efter trygg efterlängtad hamn. Allt detta i iscensatt i skicklig glidningar i det konkreta vardagsnystandet. Jag är imponerade av Inger Edelfeldts förmåga att skenbart gestalta vardagslivets klara och tydliga ting men i plötsliga vändningar likt ormens rörelser öppna existentiella djup som gör läsaren famlande."
Benny Holmberg

Fader vår

"Inger Edelfeldts "Fader vår" är en psykologisk fallstudie om en människa drabbad av nyandlighet."

Fader vår

"Hennes blick på människorna är både genomskådande och ömsint, vass och varm." /Oline Stig, Tidningen Vi

"Edelfeldt är fenomenal på att berätta om komplexa psykologiska skeenden på ett effektivt och spänningsskapande vis. De tunga frågorna om livets mening paras nästan alltid av en stillsam humor, så också här."

Fader vår

"En småtokig bok med komiska undertoner om tro och själslighet. Betyg 4" /Damernas Värld

Fader vår

"Inger Edelfelt skriver spännande och insiktsfullt om längtan efter kärlek över huvud taget." /Femina

Konsten att dö

"... en återseendets och åldrandets bok, sorgsen och vacker som de vissnande tulpaner ..." /Expressen

"Hennes roman är på så vis en återseendets och åldrandets bok, sorgsen och vacker som de vissnande tulpaner, det stilleben som i både novellen och romanen utgör en bärande metafor för livets obönhörliga villkor."
Jens Liljestrand

 

Konsten att dö

"Edelfeldt skruvar upp närvaron"

"Edelfeldts gestaltning är okonstlad, direkt såväl i replikskiften som i det inre kritiska samtalet. Hon rör sig mestadels ganska snabbt mellan olika scener, men lyckas ändå lätt skruva upp närvaron och få frågeställningarna att klinga vidare ut till läsaren."
Jonna Fries

Konsten att dö

"Stram disciplin med stark känsla"

"Inger Edelfeldt är alltid lika välskräddad, måttfull även när prosan lodar passionens djup. Bortom hennes strama disciplin finns en stark känsla."
Jan-Olov Nyström

Konsten att dö

"Med poetisk skärpa om livets mening"

"Konsten att dö är vilset vacker, sorgsen och melodramatisk. Ändå i förvånande lättsam ton, med den europeiska film- och fotohistorien som fond, dissekeras här livets mening."
Maria Domellöf-Wik

Konsten att dö

"Tänkvärt om tidens gång"

"Inger Edelfeldts "Konsten att dö" är titeln till trots en roman om konsten att leva.
Med sin sedvanliga precision väver Edelfeldt ihop ett laddat relationsdrama med något så ovanligt som en diskussion om vårt ansvar för jordens framtid. /…/

På det hela taget är det en mörk men desto mer tänkvärd betraktelse över hur vi handskas med den tid som är vår. Och inte minst om vikten av att våga möta både de inre och de yttre förändringar som är livets gång."
Marta Ronne

Konsten att dö

"Jag blir förförd och underhållen av detta upplägg."

Konsten att dö

"... en otypisk svensk författare som håller både bredd och kvalitet."

"Hon laddar sina texter med osäkerhet, med en sårbarhet som gör den inbjudande och öppen. Hon berättar nästan aldrig för mycket. Bara så mycket som livet själv brukar bjuda oss. Och döden. Resten får vi fylla i själv."
Maria Ehrenberg

Konsten att dö

"Skarpsinnigt om att tvivla på konsten" /Värmlands Folkblad

"Inger Edelfeldt låter via sitt språkrör Jacky framställa ett mycket skarpsinnigt tvivel på fotokonstens - ja, alla de konstnärliga uttryckens - mening och berättigande. /.../

Och där klingar Inger Edelfeldts intelligenta idéroman ut i en känsla av spirande hopp."
Anders Hjertén

Konsten att dö

"Edelfeldt skapar befriande distans för läsaren" /Gefle Dagblad

"Idel osympatiska karaktärer. Men skildrade med ett fantastiskt språk. Minna Jonsson fascineras av Inger Edelfeldts nya roman."
Minna Jonsson

Konsten att dö

"Inger Edelfeldt kräver observanta läsare" /DN

"... den här gången är jag oupphörligen intresserad av vad hon har för sig med texten och hur hon omärkligt, med små steg trappar upp komplikationen i romanen. /.../

Romanen är löst hållen, men det betyder inte att den är svag eller konturlös. Bara att den kräver observans."
Maria Schottenius

 

Konsten att dö

"Underbar skildring av människor" /Yukiko Duke, SVT Gomorron Sverige

"En Edelfeldt av ädel karat. /.../ En väldigt bra roman, jag tycker det är en klar fyra. Inger Edelfeldt när hon är som bäst är verkligen en alldeles underbar skildrare av människor."
Yukiko Duke

Samtal med djävulen

"laddat kammarspel"

"Det händer något i nästan varje mening och det ges få andningspauser, varken åt läsaren eller kusinerna. Edelfeldt har ett rent och vackert språk som passar perfekt till den täta intrigen, och som gör romanen lätt att komma in i trots det tunga ämnet. Dessutom är hon en mästare på subtil svart humor, vilket ger de annars så allvarliga romanfigurerna en extra dimension.

Det här är en roman som dröjer sig kvar, som kräver eftertanke och som växer, och som förhoppningsvis också får läsaren att reflektera över sina egna värderingar."
Camilla Jönsson

Samtal med djävulen

"Angelägen och otäck roman"

"Subtilt och med fängslande precision klär Inger Edelfeldt av dessa två människor deras yttre försvarsmekanismer och de masker bakom vilka de döljer sitt rätta och sanna jag. Hon äger en förmåga att krypa in under andras skinn som är sällsynt.

"Samtal med Djävulen" är sparsmakad, träffsäker och präglad av psykologiskt skarpsinne. Det är en otäck bok som blottlägger sidor av den mänskliga naturen som vi helst vill förneka eller slippa att tänka på. Inger Edelfeldt har – återigen – skrivit en ytterst angelägen roman."
Crister Enander

Samtal med djävulen

"En ny storartad roman"

"Det är en kokande psykologisk rysare om vad auktoritär formstöpning och förträngning av det naturliga kan leda till.
/.../ Vem är ond och vem är god? Vad är orsak och vad är verkan? Det är frågor som Edelfeldt med ilande briljans skiktar genom kusinernas kontrasterande vardag. Och diskussionen, den fortsätter långt efter att hon satt punkt."
Jonna Fries

Samtal med djävulen

"en mästare på att skapa närvaro"

"Det är ohygglig läsning för det är okonstlat och direkt gestaltat.
Inger Edelfelt är en mästare på att skapa närvaro, det går som läsare inte att undkomma den plågsamma ångesten. Därför upplevs berättelsen absolut trovärdig. Det är ett magnifikt porträtt av en stympad figur ur en sekteristisk och intolerant församling. De små men nödvändiga detaljerna är noggrant utvalda."

Samtal med djävulen

"väl berättat, insiktsfullt och tankeväckande"

"I en kort men tät roman har Edelfeldt gett sig i kast med existentiella frågor, sådana som nästan automatiskt får stor bokstav: Ondska, Synd, Kärlek, Skuld, Förlåtelse. /.../ Inger Edelfeldt kanske inte kommer med några radikalt nya grepp på det som bokens baksida kallar för ”de stora frågorna”, men hon fortsätter en diskussion av dem; på ett väl berättat, insiktsfullt och tankeväckande vis."  
Paulina Helgeson

Samtal med djävulen

"Det är modigt att ha ett budskap" /Sydsvenskan

"Det här hade kunnat bli hur högtravande som helst. Men det blir det inte. Edelfeldt har en fenomenal förmåga att ta ner de stora livsfrågorna på jorden. Hon har dessutom en fingertoppskänsla för dramaturgi. Just när man tror att man vet vart berättelsen ska ta vägen tar den en ny vändning."
Oline Stig

Samtal med djävulen

"oavlåtligt spännande och katarsisk"

"Det skickliga är att denna nästan exemplariskt klassiska förträngnings-, övergrepps- och homohistoria som inte alls är svår att gissa sig till är så oavlåtligt spännande och katarsisk, så grym och liksom ofullbordat terapeutisk. Dialogen är elegant, de bägge männens medvetandeströmmar lika välformulerade och även i Pauls fall humoristisk – fast på ett sorgligt eller tragikomiskt vis."
Nina Lekander

Namnbrunnen

Pressröster om Namnbrunnen

"Inger Edelfeldt bjuder läsarna på nyskrivna ­sagor om plikt och passion, svartsjuka och kärlek. ­Resultatet är en laddad bok om konsten att ­acceptera sig själv - betydligt mer spännande än alla självhjälpsböcker. /.../ Man läser som barn och vuxen på en gång. Gamla minnen av att ha blivit skrämd av sagornas svarta dramatik och den nya upplevelsen av att kunna tolka med ord blandas."
Malin Ullgren, DN

"Inger Edelfeldt låter sig inspireras av sagoklichéer från när och fjärran men smälter om dem till en alldeles egen brygd. Framför allt med sitt eget språk, som är lika vackert som precist i formuleringarna."
Lennart Bromander, Arbetarbladet

"Sagor behövs banne mig i denna värld, och detta är ett ypperligt val bland sagoböcker."
Irene Elmerot, dagensbok.com

Finns det liv på Mars?

Pressröster om Finns det liv på Mars?

"Och det är en rätt underbar bok Inger Edelfeldt skrivit – fri till formen, full av musikaliska referenser och knäppa infall, en bok som får mig att skratta och att ideligen vilja läsa högt, som får mig att vilja spela alla de där låtarna, som får mig att precis som Joni i snabba blickar låta mig drabbas av insikten om hur ett jag kan förtvina om det försöker dölja sig och hur det alternativa livet visst kan vara verkligt, om än med skönhetsfläckar." "En vuxendomsbok. En Edelfeldtbok. En bok som inte riktigt liknar någon annan." Anneli Dufva, Kulturnytt

"Det är en förbaskat rolig bok, som kryllar av festliga formuleringar och innehåller partier som visar författaren i högform, stundtals varm och ömsint mot den antihjältinna hon ställer på benen, andra gånger cyniskt genomskådande och diaboliskt leende åt hennes stollerier." Tommy Olofsson, Svenska Dagbladet

"Inger Edelfeldt är som vanligt fenomenal på att teckna karaktärer med ena foten på glid i karikatyren och den svarta humorn och den andra stadigt fastskruvad i socialrealism och trovärdighet."
"Finns det liv på Mars?" är en hyllning till musik, tonårsbeteende och famliga förhållanden, en barnsligt rolig dagbok om en fyrtioårskris som vänds till en nypubertet." Marie Pettersson, Helsingborgs Dagblad

"Edelfeldt intresserar sig här, som så ofta i sitt författarskap, för konflikten mellan självförverkligande och omvärldens förväntningar, mellan passion och konvenans. Uttryckt såhär låter det väl tråkigt, men uttryckt på edelfeldtska blir det oemotståndligt roligt och tänkvärt. Edelfeldt sträckläser man, man har inget val." Thomas Lunderquist, Smålandsposten och Sundsvalls Tidning

"Inger Edelfeldt har en underbar ironisk humor, som lyfter berättelsen långt över Jonis på många vis eländiga situation. Jonis egna reflektioner är både roliga och kloka. Favoritmetaforen "bonsai" är välfunnen för det kringskurna liv hon bekämpar, och den sköna enkelhet hon eftersträvar (ibland)." Åsa Österlöf, Östgöta Correspondenten

"Det hör till Edelfeldts många förtjänster som författarinna, att övertygande skildra mogna kvinnors skiftande dilemman, något som också gäller Finns det liv på Mars? Romanen är medryckande inte minst tack vare en effektiv dialog som både avslöjar mänskliga skröpligheter och driver handlingen framåt. Inte heller får man glömma det intagande porträttet av lilla Mårran, en värdig representant för den vishet som blott barn besitter." Bo W Jonsson, Borås Tidning

Svarta lådan

Pressröster om Svarta lådan

Som en seismograf fångar hon alltid den rätta jargongen och det övertygande medvetandetillståndet och man måste utbrista, javisst, så talar faktiskt folk idag och javisst, detta är vår tids myter och dilemman. /.../ Språket är alltid precist och mättat med en lyrisk dimension. /.../ Det är omöjligt att inte engagera sig. Cristine Sarrimo, Sydsvenskan

Med Svarta lådan har Edelfeldt stärkt sin plats som en av våra mest förfarna och psykologiskt inkännande författare. Hon har åstadkommit en sällsynt välskriven roman, en mogen historia om att leva mitt i livet, mitt i världen och mitt i vår tid. RoseMaries liv är allmängiltigt, såväl språk som berättelse är på allvar, Det känns som om författaren i skrivandet har tagit sig själv i pant och som läsare läser jag därför på samma villkor - jag har svårt att släppa boken bokstavligt och bildligt talat.
Elisabeth Norin, Kristianstadsbladet

RoseMarie är minst lika trovärdig och angelägen som alla nedsupna Wallandrar eller smattrande deckarprinsessor. Hon är som du och jag och därför intressant nog för en roman. Se där, en seger för alldeles vardaglig svensk realism!
Tomas Larsson, Östersunds-Posten

Träffsäkra iakttagelser och analyser av hur människor beter sig mot varandra i vardagslivet, bland annat av hur den som lider inombords upplever tvångsmässiga sociala ritualer som helger och kalas, /.../ Den är en tröstebok, för alla som någon gång upplevt sorg och smärta, och som någon gång funderat på vad det är att vara människa.
Björn Gunnarsson, Sundsvalls Tidning

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.

Den här webbplatsen är skyddad av Google Privacy Policy och Terms of Service.