SvD

I köket hos Maj

"En snygg bok och ett stycke kulturhistoria."
Dala-Demokraten

I köket hos Maj

"I Köket hos Maj. En hemmafrus bästa recept är en mycket viktig bok!"

[...] "Det fanns och finns många Maj, så fint att de får en upprättelse. Att de får bli synliga, få ett erkännande. Bli riktigt uppskattade! Det är de värda! I Köket hos Maj. En hemmafrus bästa recept är en mycket viktig bok!" Yvonne Gröning

I köket hos Maj

"Om I köket med Maj inte utses till Årets vackraste bok av Föreningen Svensk Bokkonst så ska jag laga Majs gammelgädda och käka varenda ben." /Arbetarbladet

I köket hos Maj

"Idén att ge ut en kokbok i Majs namn är genial" /Hus & Hem

Ta itu

"Kristina Sandbergs genombrottsroman "Ta itu" är ett drabbande porträtt av kvinnlighet."

Ta itu

"Vardagsrealism som berör"

Ta itu

"Sju år före framgångarna med Att föda ett barn är Sandberg redan mycket säker i sin stil."

Ta itu

"Språkligt helt suveränt om att gå itu." /Tara

Ta itu

"Det gör henne till den mest intressanta av dagens svenskspråkiga psykologiska realister."

"På en obönhörligt subjektiverande och precis prosa beskriver också Kristina Sandberg sin huvudpersons väg till sammanbrottet. Hon gör det med konstnärlig konsekvens, insikt och stark medkänsla. /... / Det gör henne till den mest intressanta av dagens svenskspråkiga psykologiska realister."
Magnus Eriksson, 29/9 2003.

Liv till varje pris

"Lyssna på Majs inre kursiva röst"

"I trilogin om hemmafrun Maj använder Kristina Sandberg med jämna mellanrum kursiva rader. De fungerar som den ­vardagstyngda Majs inre röst. /.../ Kursiverna är sparsamt distribuerade över femtonhundra sidor men drabbande som knytnävsslag. Gestalten Maj kompliceras utan minsta förskönande."
Ebba Witt-Brattström

Liv till varje pris

"Sandberg skrev årets viktigaste bok" /UNT

"Utan tvekan årets viktigaste bok om hemmafrun Maj och tillika en hyllning och solidaritetsbetygelse till alla de bortglömda kvinnoöden som gömts mellan hemmets fyra väggar."
Maria Nyström

Liv till varje pris

"Stor litteratur i folkhemmets marginal"

"Med trilogin om Maj från Örnsköldsvik, inspirerad av hennes egen mormors berättelser, har Kristina Sandberg skapat ett av samtidens mest säregna litterära personporträtt. På Bokens dag mottog hon Svenska Dagbladets litteraturpris för den avslutande romanen ”Liv till varje pris”."

Liv till varje pris

"Hemmafrutrilogin är fascinerande" /Norrbottens-Kuriren

"Hemmafrutrilogin är fascinerande. Stora händelser i samtiden intresserar inte Maj, men hon talar till oss om oss själva. Sandbergs formfulländade stil, där själva flödet av dialog och tankar kräver fokusering, bidrar till att Majs liv och vardag inte bara är ett porträtt av en osäker, lite grå och städmanisk fru, utan berättelsen om kvinnlighet i utveckling." 

Marianne Ekenbjörn, Norrbottens Kuriren

Liv till varje pris

"En hemmafru som fängslar dig totalt" / Tidn. Land

"För den som följer Maj genom år av bullbak, tvättplock och julförberedelser är det svårt att inte tänka den närmast förbjudna tanken: Ska detta vara allt? Kanske finns en stor del av spänningen just här. Majs ständiga inre malande över allt som ska göras och planeras och hur familjen mår, har en närmast hypnotisk effekt. Och vem kan från dagens något mer jämställda utsiktspunkt se en människas liv helt bestå i att serva andra, utan att undra hur länge hon står ut?"

Håkan Steen, Tidningen Land

Liv till varje pris

"Hon har en besynnerlig förmåga att göra vardagliga, små händelser till något nagelbitande spännande." /Norra Skåne

Liv till varje pris

"Jag kommer att sakna Maj." /Arbetet

"Kristina Sandberg har gjort ett mastodontarbete med att skildra det kvinnoliv som gick från att vara norm till att få sitt värde devalverat. För den ängsliga klassresenären Maj var feminismen hotfull, men för oss feminister i dag är hon en nödvändig påminnelse om att vara försiktiga med hur vi fäller våra domar över historien. "Man måste inte älska dig, Maj. Men låta dig finnas till", står det i romanen. Så är det. Jag kommer att sakna Maj."
Therese Eriksson

Liv till varje pris

"Kristina Sandberg målar med en enastående precision i detaljerna en jättefresk över en småborgarkultur ..."

"Kristina Sandberg målar med en enastående precision i detaljerna en jättefresk över en småborgarkultur, som utgör ett slags utspädd svensk provinsvariant av den högborgerliga internationella viktorianismen. Den vittrade tack och lov bort under andra hälften av 1900-talet, men vi är många som har rötter i den."
Lennart Bromander

Liv till varje pris

"Nils Schwartz läser en bladvändare om en av folkhemmets nyckelpersoner."

"Att göra en bladvändare av en 1 500-sidig trilogi om en hemmafrus tillvaro borde inte vara möjligt. Men Sandberg lyckas med konstycket, dels därför att hon för första gången ger en viktig men osynliggjord gestalt i folkhemmet huvudrollen i en stor berättelse, dels på grund av den oförutsägbara dramaturgin i Majs medvetande - den ständigt pågående inre dialogen mellan osäker anpasslighet och rädslan för att inte duga.

Det är en dialog som är igenkännbar inte bara för hemmafruar och klassresenärer, utan för alla oss som brottas med ängslan och skam innanför våra putsade fasader."
Nils Schwartz

Liv till varje pris

"Hon skriver fram ett människoöde, detalj för detalj, med en inifrån Maj känd febrighet."

"Hur upprätthåller Kristina Sandberg intresset för Maj och hennes liv?

- Genom sin fantastiska språkbehandling. Hon skriver fram ett människoöde, detalj för detalj, med en inifrån Maj känd febrighet. Men det är också något i just förhållandet till tiden som är oavbrutet suggestivt, och fokuset på de små händelserna som får spegla de stora. Att jag som läser sugs in i förberedelserna till en damlunch sida upp och sida ner för att sen skjutsas iväg månader fram i tiden där stora skeenden bara nämns i förbifarten. Så som vi lever våra liv, tänker jag, men som så sällan låter sig fångas i en bok."
Jenny Aschenbrenner

Liv till varje pris

"Maj med exakt gehör"

"Jag har följt Maj genom tre romaner nu. Kristina Sandberg har tagit på sig att berätta om henne, och jag har slukat varje ord. /.../

Det är nästan tokigt hur Sandberg lyckas ha Maj som huvudkaraktär, en huvudkaraktär som man verkligen inte känner sympati för hela tiden, och blanda upp den med maken Tomas funderingar och sina egna passusar där hon sätter sig själv i dialog med Maj - skriver jag rätt om dig nu? - exakt så. Herregud, jag har läst 553 tätt skrivna sidor liggandes i en korgstol från Ikea och känner hur jag påverkas av hennes ton till och med i denna recension! Hon har ett exakt gehör för vad som ska sägas, och vad som sägs mellan raderna, i tystnaden, i den lilla uppehållet som ger plats för eftertanke och inkännande. /.../


Kristina Sandbergs trilogi om Maj är en bokserie som borde, både litterärt och ämnesmässigt, få större uppmärksamhet än den där... vad heter han nu... Knausgård?

Majs kamp är så sjukt mycket mer intressant för mig och mina systrar. Beklagar, Karl Ove."
Rebecka Åhlund

Liv till varje pris

"Hon äger en egen röst, ett unikt litterärt tonfall." /HD

"Men hon är i sitt språk ständigt tätt intill varje händelse, varje känsla och förändring. "Liv till varje pris" äger en enorm energi och vitalitet. Sandberg använder - och vänder och vrider - elegant genrens mer slitna grepp till att bli något annat, något nytt och dessutom personligt särpräglat.

Hon äger en egen röst, ett unikt litterärt tonfall. Det framstår ännu tydligare och övertygande med denna nya roman.

Trilogin är inte enbart ett av de mer fängslande och närgånga kvinnoporträtt som skrivits på senare tid.

Romanerna ansluter sig dessutom med självklarhet till en stolt svensk berättartradition med författare som Sven Delblanc och Kerstin Ekman som framträdande representanter."
Crister Enander

Liv till varje pris

"det är vidunderlig läsning."

"I dag kommer sista delen i Kristina Sandbergs berättelse om hemmafrun Maj, hennes bulldegar och skam. Och det är vidunderlig läsning. /.../


Jag har redan skrivit att Kristina Sandberg med sina tidigare böcker skapat en unik, vidunderlig hemmafruelegi. Och den kan inte nog berömmas. För sin enastående inlevelseförmåga, blick och överblick. Majs värld - en sorgesång som i den tredje romanen stilla tonar ut.


Sandberg ger ett unikt kvinnligt perspektiv på det 1900-tal som passerade med rasande omvandlingar."
Bodil Juggas

Liv till varje pris

"Jag tänker att sviten därför hör hemma i en tradition med författare som Maria Sandel, Maj Hirdman, Moa Martinson, Inga Lena Larsson, Marit Paulsen, Kerstin Ekman, Elsie Johansson."

"Kristina Sandberg har skrivit en imponerande trilogi som ger ord åt en historia om en majoritet i marginalen. Den är stark och påstridig och berörande. Den hör till samtidens flöde av fiktiva biografiska och självbiografiska livsberättelser där skönlitteraturen öppnar sig mot nya sätt att skriva liv. Romanen om Maj är inte estetiskt nydanande men den tar berättelsen om det gångna seklets kvinnoliv vidare. Genom sitt dubbla perspektiv ställer den frågor om då och nu. De besvaras aldrig enkelt eller lättköpt för det är inga enkla frågor. Desto viktigare att hålla dem vid liv."
Anna Williams, litteraturforskare vid Uppsala universitet.

Liv till varje pris

"Ulrika Milles vill ge henne Augustpriset" /DN

"Den här generationen fostrade de moderna människorna, och de som kommer efter måste läsa Sandberg om de vill förstå varför Majs hem fortfarande är en så laddad politisk och feministisk plats.

Och varför Kristina Sandberg måste få Augustpriset i höst."
Ulrika Milles

Liv till varje pris

"Hennes språk är njutbart, välavvägt och rikt, så lyhört på nyanser, skiftningar och personliga tonfall."

"Kristina Sandberg skapar en fullödig bild av ett historiskt skeende genom att skildra vardagens antihjältar. Det är mycket skickligt.

Hennes språk är njutbart, välavvägt och rikt, så lyhört på nyanser, skiftningar och personliga tonfall.

Hög igenkänningsfaktor är en extra bonus för ångermanlänningar i allmänhet och Öviksbor i synnerhet."
Gregor Flakierski

Liv till varje pris

"Storartad trilogi som lyfter hemmafrun ur glömskan" /Tidningen Vi

"Det jag tycker mest om med Sandbergs skildring är att Maj aldrig blir ett helgon. /.../

Det är ett storartad projekt att lyfta hemmafruns liv ur glömskan, men ännu mer storartat är att låta det vara en paradox. Som läsare beundrar jag och beklagar Maj i samma andetag."
Oline Stig

Liv till varje pris

"... lika välskriven som de tidigare böckerna, lika tät och suggestiv." /Fokus

"Kristina Sandbergs avslutande del i trilogin om hemmafrun Maj från Örnsköldsvik är lika välskriven som de tidigare böckerna, lika tät och suggestiv. Och ångesten så tung att raderna närapå sviktar."

Sörja för de sina

"Suggestiv prosa om det svenska folkhemmet"

"Jag fullständigt älskar den här suggestiva prosan om det svenska folkhemmet ur en hemmafrus perspektiv. Och jag längtar tills nästa bok kommer ut."
Nina Ruthström

Sörja för de sina

"jag trillade handlöst rakt in i den och blev fast" /Mamma Carins boktips

"Maj har så¨att säga inget perspektiv; hon berättar om vardagens detaljer på en andfådd prosa i ett oavbruttet flöde som jag föll för direkt.

Fler än jag kommer att inse att det här är romanen om deras mamma eller mormor. /.../

Det är en skenbart enkel men förförande vital vardagsprosa, ångestladdad och med framåtrörelse, helt fantastisk alltså."
Carin Mannheimer

Sörja för de sina

"Unikt svenskt romanprojekt"

"Häromåret gav Kristina Sandberg ut första delen i en planerad romantrilogi, ”Att föda ett barn”. Nu föreligger den fristående tvåan, ”Sörja för de sina”. Och redan vågar kritikern påståendet att detta är ett unikt projekt i den svenska samtidslitteraturen. En detaljskarp studie och tålmodigt episk genomlysning av det för många giltiga: klassresan. Stigandet i graderna. Samtidigt en mer eller mindre tidlös skildring av kvinnors villkor. /.../

Långsamt, utan att väja varken för detaljer eller en nedärvd pietetsfullhet, framskriver Kristina Sandberg både ett människoöde och en samhällsutveckling. Det är skickligt och pregnant utfört, det är finkalibrerad psykologi och facettfylld sociologi. 500 sidor som rimligtvis borde ha nominerats till Augustpriset."
Jan Karlsson

Sörja för de sina

"Suveränt träffande skriver Kristina Sandberg fram tidens tankar" /Sundsvalls Tidning

"Suveränt träffande skriver Kristina Sandberg fram tidens tankar, framför allt genom adjektiv vi glömt. Rötmånaden är lömsk (javisst, när man inte har kylskåp!), en skomodell som är en smula djärv. Grannar är förtjusande, behändiga, högfärdiga, slarviga eller bara inte vår sort!

Vad ska en flicka ha läshuvud till, hellre vara prydlig, proper, praktisk, huslig, smärt, smidig, sensuell, trofast. Maj funderar över Anitas framtid, och inser att det inte är många som kan få alla rätt på den där listan. På kalas försöker Maj få slut på en pinsam tystnad genom att utbrista att smörkrämen var osedvanligt god.

Några rejäla cliffhangers slutar del två med. Ni måste läsa de sammanlagt tusen sidorna från början. Räkna med en otålig väntan på del tre."
Anne Brügge

Sörja för de sina

"500 sidor som rimligtvis borde nomineras till Augustpriset." /NT

"Långsamt, utan att väja varken för detaljer eller en nedärvd pietetsfullhet, framskriver Kristina Sandberg både ett människoöde och en samhällsutveckling.
Det är skickligt och pregnant utfört, det är finkalibrerad psykologi och facettfylld sociologi. 500 sidor som rimligtvis borde nomineras till Augustpriset."
Jan Karlsson

Sörja för de sina

"Både språkligt och psykologiskt är hennes roman trovärdig, tät och genomarbetad." /Tidningen Vi

Sörja för de sina

"Kristina Sandberg skriver lyhört och stilsäkert fram Majs berättelse" /GP

"Så kom den äntligen, den and­ra delen i Kristina Sandbergs planerade trilogi om klassresenären Maj - denna flicka, kvinna, hustru, mamma ... som är så svår att ta till sitt hjärta.
/.../
vars röst Kristina Sandberg så lyhört och stilsäkert skriver fram med brutala klipp, kursiveringar, antydningar, suckar (och där emellan: författarens egna frågor och invändningar)."
Ingrid Bosseldal

Sörja för de sina

"Kristina Sandberg formar skickligt fram ett kvinnoporträtt som är fängslande att följa."

Sörja för de sina

"en fantastisk trilogi om folkhemmet" /Metro

"Andra delen i en fantastisk trilogi om folkhemmet, skrivet ur ett hemmafruperspektiv med många bottnar. Om den påmålade yttre familjelyckan som krackelerar på insidan, något som i allra högsta grad fortfarande är aktuellt."

Sörja för de sina

"få böcker fångar så skickligt känslorna bakom den här sorgen; den stora oron, ensamheten. Den realistiska stilen gör det till en bladvändare att följa Majs kamp" /Ulrika Milles

"Det liknar en antropologisk studie, men få böcker fångar så skickligt känslorna bakom den här sorgen; den stora oron, ensamheten. Den realistiska stilen gör det till en bladvändare att följa Majs kamp för att inte uppslukas av bråddjupen bakom ordet "bort". Hennes kamp blir en lektion i självständighet som handlar om vår tid där vi säger "livspussel" för att göra cool utmaning av de svåraste frågorna i ett samhälle: hur ska man leva? Vem ska man lyda? Hur fostrar man lyckligare människor?"
Ulrika Milles

Sörja för de sina

"Kristina Sandbergs raffinerade dissektion av vad som konstituerar småborgerlig hederskultur känns plågsamt viktig att följa."

"Litet trist kan tyckas, men icke. Väldigt många människor har sin bakgrund i miljöer som liknar Majs, och Kristina Sandbergs raffinerade dissektion av vad som konstituerar småborgerlig hederskultur känns plågsamt viktig att följa."
Lennart Bromander

Sörja för de sina

"Sandberg skriver stark relationsroman"

"Genom att detaljerat återskapa hemmafrun Majs vardagsliv under 40- och 50-talet frilägger Kristina Sandberg tidsandan på ett trovärdigt och skickligt sätt. /.../
Klasstemat är det tyngsta men flera andra teman problematiseras psykologiskt intressant i en stark relationsroman."
Britt Jakobsson

Sörja för de sina

"Bladvändare om vardagen"

"Det som imponerar mest är förmågan att bygga dramatik kring en tillvaro som på ytan framstår som ganska händelsefattig. En och annan läsare av denna recension suckar kanske ”men den där berättelsen har vi väl ändå läst förut” eller muttrar något om ”tråkig svensk realism”.

Slå genast bort alla sådana tankar! Tro mig när jag säger att ”Sörja för de sina”, liksom ”Att föda ett barn” (även om man inte måste ha läst föregångaren för att läsa denna) är en riktig bladvändare, den där sortens roman som ockuperar läsaren, med personer som kryper sig tätt inpå och envist dröjer kvar i tankarna efter att man (motvilligt) slagit igen boken."
Annina Rabe

Sörja för de sina

" Hon följer och gestaltar ett kvinnoliv som tusentals människor kan relatera till och hon gör det med bultande hjärta."

Sörja för de sina

"ett fenomenalt starkt kvinnoporträtt"

"Sandberg har en speciell teknik. Hon varvar gestaltande kapitel där hon står i rummet och iakttar med kapitel som mera kommer inifrån någon av de vuxna huvudpersonerna, mest Maj. I de textsjoken markerar hon inte dialogen, läsaren får själv lista ut vad som är uttalat och inte. Det blir väldigt effektivt eftersom Maj, likt alldeles för många kvinnor i sin generation, inte alltid säger det hon tänker. /.../

Den där kvinnliga instängdheten som familjeidealet bygger på - det är i Sandbergs roman fastnaglat på sidorna så att var och en kan få ångest inombords."
Maria Hamberg

 

Sörja för de sina

"Sandberg är en suggestiv berättare som får meningar att nästan krypa in under skinnet på läsaren. Hennes berättelser behövs."

"Att Sandberg är bra på att skildra kvinnors känsla av maktlöshet och deras liv på randen till sammanbrott står klart sedan den omskakande romanen Ta itu. Här gör hon det igen, samtidigt som hon manar fram en suggestiv bild av fyrtiotalet. De inskjutna scenerna från Majs liv som pensionär ger både bredd åt berättelsen och ett slags vemodig påminnelse om att ingenting kan levas om och göras annorlunda.

I den unga Maj speglas en hel generation medelklasskvinnor vilkas livsval var definierade på förhand. I den världen är männen påtagligt frånvarande men i gengäld finns där en kvinnogemenskap och en subversiv hemmafrukultur: kafferep, förtroliga samtal vid lekplatsen och ögonblick stulna från de monotona, håglösa och aldrig avslutade hemsysslorna."
Marta Ronne

Sörja för de sina

"1900-talet som det garanterat aldrig kommer att se ut i Jan Guillous påbörjade romanserie om det stora århundradet."

"”Sörja för de sina” slutar med en cliffhanger. Det kommer fler scener ur detta äktenskap. Kristina Sandberg sägs planera en romansvit. De två inledande böckerna utlovar snarare ett tryckkokande 1900-talsepos där dambindor, barnskrik, övermänsklig behärskning och rätta mängden ströbröd i köttbullar spelar roll. 1900-talet som det garanterat aldrig kommer att se ut i Jan Guillous påbörjade romanserie om det stora århundradet."
Bodil Juggas

 

Sörja för de sina

"Kristina Sandberg har verkligen lyckats skriva en tät fortsättning på historien om Maj" /DN

"Det börjar med att jag gör ett utropstecken i marginalen. Sedan ännu ett och snart löper de glatt över bokens 500 sidor. Kristina Sandberg har verkligen lyckats skriva en tät fortsättning på historien om Maj som under 30-talet flyttar till Örnsköldsvik och gifter in sig i en fabrikörsfamilj.
/.../

Kristina Sandberg håller på att skapa en svit som är besläktad med Elsie Johanssons eller Aino Trosells böcker. Hon flätar in mängder med psykologiska teman och iakttagelser. Extra träffsäkert gestaltar hon en sorts underklasstumhet. Maj kommer från en familj i det jämtländska inlandet som ”inte är sådana som far i väg med ord i alla väder”. Det där främlingskapet inför de rikare kustmänniskornas verserade sätt att tala lär aldrig gå ur.

”Sörja för de sina” kan på ett sätt tyckas vara en mycket gammal roman. Men på ett helt annat sätt kan den vara en mycket modern roman med sådan tro på berättandets kraft."
Åsa Beckman

Sörja för de sina

"Dånande dramatiskt om hemmafrun"

"Jag frestas flera gånger under läsningen av Kristina Sandbergs nya roman att gå tillbaka till baksidesfliken av boken, för att kontrollera författarens födelseår: 1971. För trots att Sandberg i förra boken om Maj, då i det sena 1930-talet, bevisade sig kunna skildra en inte självupplevd tidsepok alldeles mästerligt är det i uppföljaren Sörja för de sina nästan overkligt fascinerande hur en utvald del av historien från historiskt avstånd kan gestaltas genom en så stark personskildring.
/.../

En stillsam uttoning, men samtidigt dånande dramatisk – jag längtar efter att få möta Maj på nytt i kommande avslutande trilogidel, få stiga in i hennes värld som också blivit min och få reda på hur jag själv tar mig ut i detta rum."
Sara Meidell

 

Sörja för de sina

"” det märkliga är att boken faktiskt är beroendeframkallande, trots att den är femhundra sidor lång vill man inte att den ska ta slut” Merete Mazzarella, Sydsvenskan

Sörja för de sina

"det märkliga är att boken faktiskt är beroendeframkallande, trots att den är femhundra sidor lång vill man inte att den ska ta slut" /Merete Mazzarella, Sydsvenskan

Att föda ett barn

Sveriges Radios Romanpris - lyssnarjuryn diskuterar Att föda ett barn

Att föda ett barn

"Det är en stor roman, inte bara till omfånget, utan också för den grundliga behandlingen av kvinnosaken och de ljuvliga språkflätorna."

Att föda ett barn

"Hypnotisk diskbänksrealism"

"Det är faktiskt andra gången denna höst som jag ser min mor – som dog för två år sedan – ”återuppstå” i nyskrivna svenska romaner. Första gången var det i Sigrid Combüchens Spill, som utspelar sig vid samma tid som Sandbergs roman och med ännu finare pensel målar de små, små detaljerna i tidens scenografi.

Kristina Sandberg har haft sin egen mormor som förebild för Att föda ett barn och ska, om jag förstått saken rätt, i trilogins kommande delar följa Majs liv fram till tiden för dotterdotterns födelse 1971.

Jag inväntar, med en spänning jag aldrig kunnat förutse, berättelsens fortsättning."
Nils Schwartz

Att föda ett barn

"En berättelse att ryckas med av"

"Men här finns en beundransvärd språklig precision och en imponerande drive i de ofta blixtsnabba växlingarna mellan olika perspektiv: Majs eget, de perspektiv som hon föreställer sig att omvärlden anlägger och sist men inte minst författarens, oftast diskreta.

Jag har ibland tänkt att författare liksom kompositörer borde få ange tempo för sina verk. Jag kan tro att Sandberg gärna vill att man läser snabbt, låter sig sugas in och med, låter berättelsen flimra."
Merete Mazzarella

Att föda ett barn

"Skarpt och suggestivt om livsöde"

"Med psykologisk skärpa och särpräglat språk levandegör Kristina Sandberg ett vanligt, olyckligt kvinnoliv."

Att föda ett barn

"Det är mycket skickligt gjort."

"Sandbergs bok är den första i en tänkt trilogi, och det lovar gott. Det är en suggestiv, lågmäld berättelse om ett kvinnoliv i 30-talets Sverige."
Alexandra Borg

Att föda ett barn

"en stor roman"

"Att föda ett barn är första delen i en tänkt trilogi. Och nog bäddar romanen för en bullrande utveckling, men den fungerar också utmärkt som fristående pjäs. /.../

Att föda ett barn skyltar inte med många hala fläckar, här gnistrar bara sidorna av uppkomlingarnas iskyla och de nedtrycktas fasa. Det är en stor roman, inte bara till omfånget, utan också för den grundliga behandlingen av kvinnosaken och de ljuvliga språkflätorna."
Jonna Fries

Att föda ett barn

"en av den samtida svenska romanens mest lyhörda, psykologiska realister"

"I sin täthet bildar texten ett omedelbart flöde, som läsaren motståndslöst sugs in i. Den är komplex men inte komplicerad, och den bekräftar att Kristina Sandberg är en av den samtida svenska romanens mest lyhörda, psykologiska realister. ”Att föda ett barn” är första delen i en planerad trilogi." 
Magnus Eriksson

Att föda ett barn

"Det här är en favorit till nästa Augustpris." /GP

"Att föda ett barn är den första delen i en tänkt trilogi. Det är en mycket fin roman, så språkligt driven, så lastad med vrede, så samtidigt personligt och politiskt indignerad. Det finns avsnitt där det som jag anar är den verkliga historien fått ta större plats än vad som är litterärt motiverat, men det är en randanmärkning. Det här är en favorit till nästa Augustpris."
Ingrid P Bosseldal

Att föda ett barn

"snudd på sverigemästare i att skriva om människans lite hemliga ömhetssökande"

Att föda ett barn

"imponerande"

"Kristina Sandberg är en klar och redig författare, och hennes teknik att ta sig in i en människas hjärna är imponerande."
Lennart Bromander

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.