Doften av en man

”Det som gör denna roman så skimrande, är att det går att känna igen sig själv och andra i det liv, som läggs fram, inte bara i detaljer, utan i mönster och strukturer; det finns allmänmänskliga drag i denna berättelse. STORT!”

Doften av en man

"...en djupt allvarlig, bitvis nästan smärtsam roman, men Pleijel har skrivit den med en befriande distans, med dämpad humor och varm omsorg om sina ord och gestalter"

Doften av en man

”Agneta Pleijel hänför ... Så här ska nog memoarer skrivas!”

Doften av en man

”Jag skulle vilja ge den till alla allvarliga läsande unga kvinnor som alltjämt fortsätter att låta sig förminskas av allvarliga, läsande unga män.”

Doften av en man

”Det är som att följa en modig upptäcktsresande som äntligen vecklar ut hela kartan över okända länder. Omöjligt att inte bli trollbunden.”

Doften av en man

”Pleijel skriver vackert, insiktsfullt och med stor ömhet om den hon en gång var, sitt eget unga jag.” Kenneth Gysing

Spådomen

"En lysande skildring av en ung flickas trevande steg ut i livet." /Aftonbladet

Spådomen

"Det här är en av de finaste böckerna man kan läsa den här sommaren!" /Yukiko Duke, Gomorron Sverige

Spådomen

"Smärtsamt ja, men oerhört vackert beskrivet."

Spådomen

"Starkt om gamla sår"

"Skrivandet har ställt hårda och nästan oförsonliga krav. De själens sår, som Pleijel nu återvänder till och mer eller mindre tvingar sig att undersöka, har inte tillfullo läkt och även gamla ärrvävnader gömda och oftast glömda på djupet i minnet värker vid beröring. Men som P O Enquist framhåller: Enbart genom att trycka på smärtpunkterna kan stor litteratur skapas – och det har Agneta Pleijel verkligen förmått att göra med ”Spådomen”."
Crister Enander

Spådomen

"Lågmält och storartat om kladdig lögn"

"Det gör boken betydligt mer nyanserad och intressant än de memoarer – och de är många – som beskriver en rakt utstakad bana med en fläckfri huvudperson.

Men mina utropstecken och understrykningar handlar trots det mindre om händelserna i huvudpersonens liv och mer om alla vackra formuleringar. Trots ett smärtande och svart innehåll är det som alltid ytterst behagligt att befinna sig i Agneta Pleijels språk. ”Spådomen” är en lågmäld, storartad roman om en familj som levt i en kladdig lögn, om en kvävande mor-dotterrelation och om den ofantliga frågan vad kärlek är."
Lina Kalmteg

Spådomen

"Magnetisk bildningsroman av Agneta Pleijel"

"En klassisk bildningsroman, kort sagt, men också på ett märkligt vis magnetisk. Agneta Pleijels språk är köttsligt och melankoliskt på ett sätt som man ser väldigt lite av i dagens formkänsliga samtidslitteratur (och som gör att det kan vara så skönt att läsa till exempel en P O Enquist ibland – jag kommer att tänka på hans memoarer flera gånger under läsningen). Hon är väldigt bra på att bygga upp enkla, effektiva scener ... /.../

Spådomen

"Agneta Pleijels vidunderligt skimrande självbiografi hör till dem som kommer att bilda skola."

"Det finns alldeles för få texter om kvinnligt människoblivande på det svenska språket. Agneta Pleijels vidunderligt skimrande självbiografi hör till dem som kommer att bilda skola."
Ulrika Kärnborg

Spådomen

"En starkt berörande text ..."

"En starkt berörande text som många (kvinnor) kommer att ta till sig, oavsett vilka decennier de vuxit upp i. Utlämnande, skoningslöst blottlägger den en känsloverklighet för in- och igenkännande."
Gun Zanton-Ericsson

Spådomen

"Bättre än så kan memoarer knappast skrivas." /UNT

"Den är så finkalibrerad och varsam att jag efteråt sitter där med en känsla av att Pleijel har försett mig med insikter som jag ännu inte kan verbalisera - det enda jag vet är att jag vet mer nu än innan. Stundtals glömmer jag till och med helt bort att den här berättelsen handlar om den riktiga människan Agneta Pleijel, och föreställer mig att den handlar om alla människor. Bättre än så kan memoarer knappast skrivas."

Spådomen

"Inget känns överflödigt, inget fattas."

"Spådomen berör mig ändå starkt, både känslomässigt och intellektuellt. Jag tycker mycket om författarens stringens och hennes förmåga att se sig själv både inifrån och utifrån. Agneta Pleijel är en språklig mästare och en skarp psykolog. Inget känns överflödigt, inget fattas."
Eva-Lotta Hultén

Spådomen

"... inledningskapitlets onaniscen är på sitt vis lika uppkäftig som Caitlins Morans sexuella självständighetsförklaring i romanen How to Build a Girl."

"Pleijel skriver inga paroller. Men inledningskapitlets onaniscen är på sitt vis lika uppkäftig som Caitlins Morans sexuella självständighetsförklaring i romanen How to Build a Girl. Byggstenarna i flickskapet förblir de samma, över generationsgränserna: frihet, författarskap – och rätten till erotisk njutning."
Annelie Bränström Öhman

Litteratur för amatörer

"Ulrika Kärnborg hittar meningen med skrivandet i Agneta Pleijels litteraturartiklar" /Aftonbladet

Litteratur för amatörer

"helt enkelt kulturkritik när den är som bäst" /VLT

"Kritikerns svar på det lästa, säger hon, är ett gensvar. Hon är öppen, vidsynt, klar. Litteratur för amatörer, så heter boken, är helt enkelt kulturkritik när den är som bäst. /.../

Litterär kritik som samtal kräver utrymme; det är tänkvärt att de flesta av de ofta långa texterna rymts som recensioner på tidningssidor. Den som under läsningen jämför med dagens situation kan skaffa sig en uppfattning av vad som längs vägen vunnits eller gått förlorat."
Per Helge

Litteratur för amatörer

"Eva Ström hittar en klarsynt skärpa i Agneta Pleijels litteraturkritik." /Sydsvenskan

Litteratur för amatörer

"Alltid påläst och nyfiken"

"Att vara litteraturkritiker är att vara del i ett större samtal, skriver Pleijel. Hennes bok är en välbehövlig påminnare om varför kritiken är viktig: inte bara för litteraturen utan för samhällsklimatet i stort."
Annina Rabe

Litteratur för amatörer

"Här framträder en skarpsinnig, kunnig och genomtänkt författare" Bo-Ingvar Kollberg

Litteratur för amatörer

"hur Pleijel stundtals lyckas förmedla vad litteratur faktiskt betyder när den tar sig allra längst in i hjärtedjupet på en människa" /Nordvästra Skånes Tidningar

"Det är inte heller för att komma åt den stora bilden eller kulturklimatet som man ska läsa "Litteratur för amatörer". Man ska göra det för hur Pleijel stundtals lyckas förmedla vad litteratur faktiskt betyder när den tar sig allra längst in i hjärtedjupet på en människa; när den får den läsande människan att efteråt lyfta blicken och se världen i ett annat - klarare eller dunklare - ljus."
Therese Eriksson

Litteratur för amatörer

"Malte Persson läser en kritiker med stadig estetisk-moralisk kompassnål"

Litteratur för amatörer

"Pleijel är alltid påläst och kan vara ruskigt bra" /Stina Otterberg, DN

Syster och bror

"Mästerverk"

"Pleijel skriver så bra att jag ryser av välbehag. Vilken människokännedom!"
Karin Söderbring, Expressen, ger 5 getingar

Syster och bror

"Skön litteratur"

"Men så är Pleijels språk också vackert som ett Halmia-skott i krysset. Vissa skeenden lite rapsodiska. Men släktforskning blir sällan mera fascinerande än så här."
Torbjörn Westlin, Expressen Söndag ger 4 getingar

Syster och bror

"allra bäst är språket"

"Jag tänker att Pleijel skulle kunna skriva nästan vilken typ av bok som helst och det skulle vara en njutning att läsa den ändå."
Therese Bohman

Syster och bror

Svenska Dagbladet recenserar Syster och bror

Syster och bror

"En skicklig berättare"

"Som alltid bär hennes texter ända fram med sin fulländade och vackra prosa. Hon äger förmågan att fånga rådande idéströmningar och tankeklimat.
Det är väl så med Agneta Pleijel att hon kan skriva om vad som helst, hon är helt enkelt en sådan skicklig berättare."
Catrin Villaume Fägerstrand , Norrköpings Tidningar
 

 

Syster och bror

Västerbottens-Kuriren recenserar Syster och bror

"Innerligare, mer ömsint prosa än Pleijels finner man ingenstans."
Annelie Bränström, Västerbottens-Kuriren

 

Syster och bror

"Applådåskor och Augustnominering är vad hon ska ha."

"Aldrig trodde jag att jag skulle bli så intresserad av dövhistoria och bli så rackarns arg på Alexander Graham Bell att jag blev tvungen att sitta och nätsöka på honom och andra gubbar. /.../ Tamefan om den inte är fullgott korrekturläst också."
Nina Lekander, Expressen

Syster och bror

"både vackert och skickligt skriven"

"Agneta Pleijel har en unik förmåga att skildra ett förtryckande system så att det går kalla kårar längs ryggraden – samtidigt som läsarens ögon öppnas."
Anna Pia Åhslund

Kungens komediant

Pressröster om Kungens komediant

"Agneta Pleijel har en svårslagen förmåga att göra läcker och smaklig prosa. Och den goda smaken är inte bara formell, utan också etisk: Hon lämnar inte ut sina figurer hur som helst - vare sig de är autentiska eller påhittade är hon solidarisk med dem, och ser till att inte släppa oss alltför nära." Kajsa Öberg Lindsten, Göteborgs-Posten

"Samtidigt finns det mycket som kan kallas för storslaget i romanen. Dess både nogsamma och fria arbete med tidstypiska 1700- och 1800-talsdetaljer. /.../ Men särskilt vill jag framhålla romanens insiktsfulla skildringar av maktens dynamiker, mellan en kung och hans folk, och mellan enskilda människor." Hanna Hallgren, Aftonbladet

"Agneta Pleijel är en av svensk litteraturs allra styvaste berättare och hennes förmåga att som prosakonstnär få en hel epok att träda fram med ljud, ljus, röster, rörelser och stämningar och omsluta läsaren är ingenting annat än mästerlig." Bo-Ingvar Kollberg, Upsala Nya Tidning

"”Jag vet inte själv vad min konst ska kallas. Komik, natursanning eller människotrohet? Av den vann jag min berömmelse, rätt ansenlig enligt somliga, och fick komplimanger och pris.” Det är Hjortsberg som talar. Men kanske också Pleijel. Hon gör det bra." Anders Johansson, Expressen

"Sällan har intelligentare iakttagelser om teaterkonsten formulerats. ”Opera är förtrollning” förmanar Gustav III i texten, och lika förtrollande blir Pleijels egen prosa när hon skriver om denna flyktiga konstart, utan att för den skull glömma den skriande skillnaden mellan hovets nöjen och folkets misär, mellan makt och maktlöshet, mellan bröd och skådespel." Cecilia Lindemalm, Södermanlands Nyheter

"Det är en roman som med alla sina konster och färdigheter tar andan ur sin läsare." Curt Bladh, Sundsvalls Tidning

"Hvis du, min læser, har besluttet dig for i al fald at læse én god bog her i foråret, så lad det være Agneta Pleijels ‘Kongens komediant’. Den har nemlig alt det, som god litteratur rummer: et sprog med mange nuancer, der er fordansket på suveræn vis, en historie, som fra første side fænger og fængsler, nogle fint tegnede karakterer og endelig en handling, man fascineres af."
Mette Winge, Politiken

Drottningens chirurg

Pressröster om Drottningens chirurg

"Pleijel rör sig i Drottningens kirurg på samma marker som P O Enquist återvänt till i roman efter roman: gränslandet där vetenskap förenas med vidskepelse, förnuft mot fördomar, där kärleken kolliderar med konvenansen och högtflytande teorier landar i en blodig verklighet. Det är en laddad liten berättelse om hunger efter kunskap och längtan efter kärlek, skriven på en korthugget behärskad och skimrande klar prosa. Sparspakad men trots det bultande sinnlig frambesvärjer romanen ett 1700-tal mättat av färger och dofter." Ann Lingebrandt, Norrköpings tidningar

"Agneta Pleijel är en stor berättare med ett avklarnat vackert språk." Gun Zanton-Ericsson, Östgöta Correspondenten

"Än en gång har Pleijel visat hur skickligt, informativt och lyhört hon kan läsa in sig i forna tiders ideströmningar, tankeklimat och vetenskapshistoria och hon lyfter med rätta fram ett utanför fackkretsar föga känt kulturarv." Eva Ström, Sydsvenska Dagbladet.

”…en på många sätt lysande roman, buren inte minst av det enkelt raffinerade bildspråk som är ett av Pleijels signum.”
”Ingen kirurg, ingen alls, kan till sist förklara gåtan människan, hennes skröpliga och sårbara under till kropp. Det kan vara denna djupt tänkvärda och oftast lysande romans mening.” Mats Gellerfelt, SvD

”Huvudpersonen i Agneta Pleijels nya bok är hovläkare, besatt av kvinnors underliv. Drottningens kirurg är Pleijels mest lyckade roman.”
”…en skicklig berättare, en av de få verkligt framstående i Sverige, som verkar njuta av att broduera ut sina historier med allt större konstfärdighet.” Ulrika Kärnborg, DN
 

Mostrarna

Pressröster om Mostrarna

Ett litet underverk av skarpsynthet och indirekt karakteristik av ett helt författarskap är en lång dikt med utgångspunkt från ett fofografi som Joanna Helander har tagit av Wislawa Szymborska. "Det är dig värdigt, polska Sapfo/ med den beska tungan" heter det om fotot, och samma gäller utan tvivel den dikt som Pleijel har skrivit.
Tommy Olofsson, Svenska Dagbladet

Mostrarna förmedlar frid och fröjd över såväl skrift som grift, /.../ Konventionellt javisst, men professionellt så in i vassen: välavvägt, finstämt, alls icke svårt eller svulstigt. /.../ Blir jag sålunda fridfullt förförd. Får rent av lust att ringa upp Agneta Pleijel och fråga: hur gör man för att minnas det vackra och det goda i denna usla världen? Hur blir man inte bitter? Hur blir man gammal så elegant och förmår omfatta så många åldrar, tider, bilder och beskärningar på en gång?Nina Lekander, Expressen

Att läsa Agneta Pleijels första diktsamling på tjugo år, Mostrarna och andra dikter, innebär en vistelse i det stora försvinnadets zon, där gränsen mellan liv och död växelvis upphävs och återupprättas. /.../ Metaforerna är traditionella, men genom att Pleijel är så sparsam med utsmyckning blir bilderna ändå verksamma, som i beskrivningen av det bo skogsmössen byggt av spaghettispröt och resterna av nyponsoppan i skärgårdshusets skafferi. I sådana ögonblick av vardaglig uppenbarelse vill jag gärna stanna kvar.
Ragnar Strömberg, Göteborgsposten

 

 

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.