Kruka

"Intressant, svindlande och bitvis skakande läsning." Ingalill Mosander, Aftonbladet

Kruka

"Men faktum är att Kruka blir ett mästerverk just i kraft av sina avgränsningar." /Skånska Dagbladet

Kruka

"Hon skriver själv elegant, skarpt, välformulerat."

"Louise Zeuthen (född 1970) är verkligen rätt person för uppgiften. Hon skriver själv elegant, skarpt, välformulerat. Och hon turnerar intelligent alla de förbehåll läsarna kan ha mot en biografi av detta slag. Hon berättar om hur hon själv hade läst författarens böcker, inte som ett recept på självförverkligande som man gjorde i moderns generation, utan som en mördande kritik av frigörelseprojektet. Och det är onekligen skönt och svalkande att läsa en Brøgger-biografi skriven med den utgångspunkten.

När Zeuthen dyker ner i kassarna till sitt material, som inte kan ha varit helt lätt att få styr på, använder hon sig av en teknik som är intuitiv och följsam."
Maria Schottenius

Kruka

"Spännande som en bättre roman. Skakande som en närgången dokumentär."

"Kruka. En biografi om Suzanne Brøgger är en hisnande läsning. Spännande som en bättre roman. Skakande som en närgången dokumentär."
Lisbeth Larsson

Kruka

"Resultatet: riktigt spännande."

"... men tack och lov har Zeuthen inte använt personen Brøgger som tillförlitlig källa. Istället har hon tagit del av ett unikt arkivmaterial bestående av en ofantlig mängd dagböcker och brev, skrivna till och från Suzanne Brøgger, och sedan låtit materialet spegla sig i Brøggers tidiga böcker – och vice versa. Resultatet: riktigt spännande."
Marie Pettersson

Kruka

"Lyhörd biografi om myten, motsägelsen och människan Suzanne Brøgger"

"Louise Zeuthen har helt enkelt til­låtit sig att behålla den respekt och fascination för Suzanne Brøgger som hon förtjänar."
Malin Krutmeijer

Kruka

"Hyperintressant och feministiskt om Suzanne Brögger"

"Louise Zeuthen har skrivit den här boken på uppdrag av Brögger och hon har fått tillgång till alla Bröggers papper, brev och bilder, men hon har samtidigt skrivit en bok, som för att vara en biografi är både egensinnig och okonventionell. /.../

Det är intelligent och välskrivet. Och det är även konsekvent. /.../

Denna dagen, ett liv

"Skulle jag ge hans bok rättvisa så blev den här recensionen minst tjugo sidor lång."

"Jens Andersen skriver med samma varsamma penna om hennes svårigheter och livskriser utan att en enda gång överträda biografens svåra balansgång mellan att berätta så sant och mycket som möjligt och att inte kliva över en gräns för anständighetens integritet.

Skulle jag ge hans bok rättvisa så blev den här recensionen minst tjugo sidor lång. Ett långt liv berättas och en ofantlig arbetsmyra som Astrid Lindgren var, med allt från författarskapet, förlagsarbetet och hennes på senare år politiska engagemang.

Andersen vill utnämna henne till den första ekofeministen. Visst hade hon själv värjt sig för epitetet, men sämre eftermäle kan man få."
Eva Wahlström

Denna dagen, ett liv

"Som biografi betraktat är det helt enkelt en lysande bok - sömlös, välskriven, med ett flyt som biografier sällan har." /Anneli Dufva

Denna dagen, ett liv

"Vackert och kärleksfullt om Astrid"

"I allt detta finns ständigt en ton av melankoli och Jens Andersen betonar böcker som "Nils Karlsson Pyssling" och "Sunnanäng" som viktiga för förståelsen av hennes liv och författarskap. Detta är en vacker och kärleksfull biografi som lyfter det stora litterära skapandet, men som inte heller väjer för den privata världen av sorg, ensamhet och svek. Lyckan som ständigt silas genom sorg och ensamhet. Sådant var hennes liv och sådana är också barnen i hennes böcker. Eller som hon själv skrev 1954; ”Riktigt glad var jag bara som barn, kanske är det därför jag tycker om att skriva sådana böcker där jag får återuppleva detta ljuva tillstånd”."
Jakob Carlander

Denna dagen, ett liv

"Jens Andersen skriver med inlevelse, humor och respekt." /Vetlanda-Posten

"Inte minst genom de många brevcitaten träder Astrid lindgren levande fram inför oss, vass, glad, oavbrutet kreativ och sorgsen. Varsamt behandlar Jens Andersen alla de svåra stunderna i Astrid lindgrens liv. trots de yttre framgångarna blev de många nog. /.../

Mycket mer skulle kunna sägas om denna så rika biografi, men det är bara att önska att så många som möjligt tar sig tillfälle att läsa den. Jens Andersen skriver med inlevelse, humor och respekt. Genom honom kommer vi Astrid Lindgren mycket nära."
Karl Lindkvist (Författare, forskare, lärare)

Denna dagen, ett liv

"Denna biografi är också ett levande exempel över kvinnans frigörelse som sakta tar fart på 1900-talet."

Denna dagen, ett liv

"Danske Jens Andersens biografi över Astrid Lindgren är ett storverk, tveklöst en av årets bästa fackböcker." /DN

"Att den sammanfaller med en SVT-dokumentär i tre delar nu under julhelgen kan förhoppningsvis få konsekvensen att nationalikonen, riksmormorn och sagotanten nu också i allmänhetens ögon kan tillåtas bli vad hon egentligen var: en betydande politisk författare, en skicklig spelare på litteraturmarknaden och en komplex intellektuell människa.

Kanske kan den, kort sagt, få oss att se Lindgren i stället för Astrid."
Björn Wiman

Denna dagen, ett liv

"Elisabeth Åsbrink gläds åt att få läsa en bok som utmärks av medkänsla och kunskap."

Denna dagen, ett liv

"Astrid Lindgren ville vara ensam"

"Utåt gav Astrid Lindgren sällan uttryck för melankoli. Men hennes liv och författarskap präglas av ensamhet. Det menar författaren till en ny, rosad levnadsteckning skriven i dialog med Astrid Lindgrens dotter Karin Nyman."

Denna dagen, ett liv

"Det är en oupphörligt fascinerande och gripande bok. Också den som tror sig veta det mesta om Astrid Lindgren kommer att bli överraskad, omtumlad, varm, tårögd."

"Jens Andersen har genom Astrid Lindgrens dotter Karin Nyman fått tillgång till ett omfattande och, såvitt jag förstår, i långa stycken hittills opublicerat källmaterial som han utnyttjar på ett sätt som präglas av respekt men också av en nykter distans som jag tänker mig hade varit svårare att upprätthålla för en svensk.

Hans biografi framstår nu som den självklara pendangen till Margareta Strömstedts verk. Och som den smarte och erfarne levnadstecknare han är har Andersen valt andra infallsvinklar och följt andra stigar än sin föregångare."
Per Svensson

Till T

"Brøgger ger tragedin en genialt komisk skepnad" /GP

Till T

"Själv kallar Suzanne Brøgger Till T för sin egentliga romandebut och ja, Till T är, utan överord, en ovanligt lyckad sådan." /Dala-Demokraten

"Till T är en inträngande roman om styrkan och svårigheten att leva i familj och att hålla den samman, om hur barn tvingas ta orimligt ansvar för självdestruktiva vuxna, om sargad kärlek och hur starka familjeband kan vara - på gott och ont.

Men det är också en roman skriven med svindlande språklig skönhet, som inte blivit sämre i poeten Urban Anderssons översättning.

Själv kallar Suzanne Brøgger Till T för sin egentliga romandebut och ja, Till T är, utan överord, en ovanligt lyckad sådan."
Lena S. Karlsson

Till T

"klokare och vidsyntare än någonsin" /Aftonbladet

"Med muntert frisinne, stilistisk fräschör och milt vuxet medlidande har hon närmat sig och gestaltat sitt tolvårsjag. Och lyckats fånga både barndomens villkor och förhistorien, de egna familjemyterna och det moderna 50-talet. /.../ Med sitt nätta format, knappt 200 sidor, rymmer romanen imponerande mycket: halsbrytande komplikationer, syskonsvartsjuka, mammasjuka, religiösa syner, sinnliga konkretitioner. /.../ Formen liknar jazzens improvisationer, som spretar ut och far iväg men kommer tillbaka och gör hjärtslitande musik av ångest och kaos."

Pia Bergström

Till T

"Det är en tät både sorglig och ibland halsbrytande rolig bok, "Till T"."

Till T

"Det är underbart känslosamt och konstnärligt utfört." /Femina

"Det är underbart känslosamt och konstnärligt utfört. Men berättelsen kräver sin läsare. Skönt, som motsats till allt det snuttifierade textgodset vi dagligen suger i oss."
Maria Marteleur 

 

Till T

"Hennes skarpa feministiska familjekritik fyller 41 i år, och fortsätter att ställa otrevliga frågor." /DN

"Jag läser först sagan om T för fort, lurad av det 50-talistiska dekorativa omslaget av Lotta Kühlhorn. Men Brøgger har lagt in små essäminiatyrer om familjen, "det behagliga koncentrationslägret", och det moderna välfärdssamhället i berättelsen som tvingar en att stanna upp. Det är utmanande och samtidigt så komprimerat att man borde ha en läsecirkel som stöd. Betty Friedan, Virginia Woolf och Simone de Beauvoir, bilder och bildning, sorglustighet som fastnar i halsen.

Hennes skarpa feministiska familjekritik fyller 41 i år, och fortsätter att ställa otrevliga frågor.

Och den kritiken har aldrig varit någon te-bjudning."
Ulrika Milles

 

Till T

"Porträttet av den moderna familjen är lysande." /HD

"Porträttet av den moderna familjen är lysande. "Det är nästan omöjligt för en modern familj att spela något tillsammans, eftersom de är alldeles för upptagna av det spel som heter 'familj' och måste använda all energi på att inte falla in i och ut ur varandras identiteter." Suzanne Brøgger skildrar knivskarpt individualismens problematik jämte familjens kollektiv, som blir svårt att sammanhålla som ett sådant när alla är fullständigt upptagna med att skapa sina egna självbilder. /.../

Den insiktsfulla skildringen, flörtandet med framtiden; vad som kommer att uppfinnas och dagens syn på vad som försiggick på 50-talet - tillsammans med Brøggers egna uttryckssätt och säkerhet som stilist gör det "Till T" till en briljant roman."
Linn Svalö


 

Till T

"Det är supersorgligt alltihop men Suzanne Brøgger verkar glad. Hon skriver med humor och lätt hand."

Till T

"En hjärtskärande berättelse, skriven med lätt hand och med ett förbluffande gott humör." /Ingalill Mosander, Aftonbladet

"En hjärtskärande berättelse, skriven med lätt hand och med ett förbluffande gott humör. Barn har inget val. Det gäller bara för dem att överleva. Suzanne Brøgger är lika orädd och kompromisslös som alltid."
Ingalill Mosander 

 

Den andra natten

"Nu skriver han med brutal och vacker ärlighet om sin sista tid, om att bli ensam, och om att få bröstkorgen uppsågad inför en operation."

Den andra natten

"Andersson lyssnar till mörkrets andning, som också är ordens, och det finns all anledning att lyssna tillsammans med honom." /Ann Lingebrandt, Nordvästra Skånes Tidningar

Den andra natten

"Han är en av de svenska poeter som blivit tydligare och på något sätt vassare med tiden." /GP

Den andra natten

"Att skriva så obeskrivligt klart och rättframt som Urban Andersson är bara möjligt efter en lång inövning i avståendets konst."

"Att skriva så obeskrivligt klart och rättframt som Urban Andersson är bara möjligt efter en lång inövning i avståendets konst. I detta paradoxalt uppmärksamma avstående och kvarlämnande av orden och tingen lyckas han förena poesimystik och livsmystik till en försynt saklighet. Ingenting är översinnligt, alltsammans kan spåras till det mänskliga och dess främmande men aldrig skrämmande fortsättning."
Göran Sommardal

 

Den andra natten

"Livsnerven finns i det kroppsnära"

"Bäst är i stället de dikter som rotas i det vardagliga, kroppsnära. Det är i dessa dikter som ”Den andra natten” har sin livsnerv. Mitt i konkretionen kan en subtil men djupt rotad nyans glimra till som låter dikterna växa till svarta diamanter. Då är ”Den andra natten” verkligen de stora små uppenbarelsernas poesi."
Magnus Bremmer


 

Den andra natten

"Urban Andersson har skänkt oss en vacker diktsamling som är en ansträngd resa från mörker till ljus."

Den andra natten

"Det är en lågmäld men stark återkomst."

"Lika direkt och utan alla åthävor talar Urban Andersson till läsaren i dikt efter dikt. Det är därför man lyssnar vidöppen."
Inger Dahlman

Den andra natten

"Kanske är han den siste centrallyrikern"

"Där är egentligen bokens berättelse slut. Det finns ett par avdelningar till, men de ger bara nyanser åt bilden av en klassisk centrallyriker, en överlevare genom åtskilliga poesiklimat (debut 1965), en mystiker i otrons tid. Urban Andersson är förstås inte någon predikant, han är lyriker. Gud nämner han inte; mystiken tillhör bara delvis den religiösa världen.

Den andra natten - utmärkt formgiven i svart och fragmentariskt silver - går i dialog inte med litterära trender utan med Johannes av Korset och Goethe, Heidenstam och Eliot. Om Urban Andersson är den siste svenske centrallyrikern får den eventuella fortsatta litteraturhistorien visa."
Magnus Ringgren

 

Den andra natten

"Lugnt och tillitsfullt om den långa vägen hem" /DN

"Det är hans första diktsamling på sexton år. Under läsningen anmäler sig också rader ur Olof Lagercrantz sista diktsamling, "Linjer", även den tillkommen efter ett långt uppehåll från lyriken. Anslagen är märkligt lika: här finns ett lugn över att äntligen ha hittat hem i en vardag och förundran över att det skulle ta så lång tid - men också en längtan efter reduktion och rening.

Att hitta tillbaka till ett nolläge, också i språket. Hälla ut ordens mening tills bara skalen är kvar och börja om."
Stina Otterberg


 

Brev till Prinsen av Mogadonien

"Brev till Prinsen av Mogadonien är tveklöst något av det mest uppfriskande jag läst på länge" /Smålandsposten

"SUZANNE BRØGGER har skrivit en djupt underhållande allvarsbok. Nästan så att jag ville kalla den testamente. Inte ett juridiskt, men ett kulturens och konstens, ett förhållningens och intellektets testamente enligt fru Z,som ju inser att hon nu börjar bli förfärligt gammal. Samma författare som en gång skrev om den mystiska kvinnliga gudomem Inanna, ger här sin friska syn på de patriarkala religionsuttolkarna av vår tid (dock fast i medeltiden!)."
Tina Persson

Brev till Prinsen av Mogadonien

"En rolig och magnifik satir, som gör upp med ett populistiskt klimat som talar till människans lägsta instinkter." /Ingalill Mosander, Aftonbladet

Brev till Prinsen av Mogadonien

"Det gör mig omåttligt upplivad att läsa någon som inte skäms ett dugg för sig, som inte är rädd för att kallas gnällig." /Anina Rabe

Brev till Prinsen av Mogadonien

"Briljant, elegant och infamt angriper Suzanne Brøgger vår tids fördumning och avhumanisering" /Eskilstuna-Kuriren

"Briljant, elegant och infamt angriper Suzanne Brøgger vår tids fördumning och avhumanisering i sin bok ”Brev till Prinsen av Mogadonien”, ett samhälle döpt efter ett sömnpiller och löjeväckande likt inte bara hennes hemland Danmark."
/Inger Dahlman

Brev till Prinsen av Mogadonien

"Självsäkerheten, humorn och de glimrande formuleringarna gör att texten, trots allt, aldrig blir magsur, och när hon behandlar kärleken och döden, det som alltid varit hennes stora styrka, blir hon riktigt gripande." /Alexander Skantze, Tidningen Vi

Brev till Prinsen av Mogadonien

"Strålande!"

"Det är inte många kvinnliga författare som tar på sig en författarroll med den här sortens grandeur, till synes trygg med att den egna stämman är intressant i allt den kommenterar – utan att bekänna. Det är en av anledningarna till att gilla ”Prinsen av Mogadonien”; den stora, livserfarna gest som den spelar med.

Också för att den är så uppslagsrik i sin världsbild."
Malin Ullgren 

Brev till Prinsen av Mogadonien

"Nina Lekander livas upp av en samhällskritiker som inte skäms för att kalla sig kulturelitist."

"Brøgger formulerar sig så väl om konstens, litteraturens och de intellektuella geniernas betydelse och nödvändiga frihet att tänka och lära/s/ ut att vilken idiot som helst skulle kunna extrapolera ett kulturpolitiskt manifest därutav. Att applåderas av alla!"
Nina Lekander

Brev till Prinsen av Mogadonien

"en text som är precis så Brøggersk som jag önskar" /Ann Heberlein, Sydsvenskan

"Därmed inte sagt att "Brev till prinsen av Mogadonien" egentligen särskilt mycket liknar något annat hon skrivit: den är Brøggersk i meningen egensinnig, intellektuell, då och då både obekväm och provokativ, och nästan oupphörligen
underhållande. Mogadonien - efter sömntabletten Mogadon - är naturligtvis en pseudonym för Danmark, och Fru Z/Brøgger är bekymrad över sakernas tillstånd. Inte minst den snåla flyktingpolitiken och den växande rasismen väcker hennes oro."

 

Brev till Prinsen av Mogadonien

"som alltid en lysande stilist, kvick och rolig som få"

"En hel del skiljer Sverige och Danmark åt men när jag läser Brøggers ord om det samtida medielandskapet är det med igenkänning. Medierna är underkastade en lag som heter "underhåll eller gå under", menar hon och påpekar att medialiseringens nya ideologi handlar om att inget får vara så komplext att det riskerar att tråka ut någon."
Elin Grelsson Almestad

Brev till Prinsen av Mogadonien

Suzanne Brøgger intervjuas i Kulturnyheterna

Slöjan

"Slöjan är återigen en bok som provocerar och berör - läs den!"

"Slöjan är återigen en bok som provocerar och berör - läs den!"
Yvonne Gröning

Slöjan

Maria Küchen recenserar Slöjan

Slöjan

"Jag tycker om den här boken, den gör mig glad."

"Det är en vild, erotisk saga, där kroppssafterna dryper och fallosarna står givakt. Pryda personer gör sig inte besvär. Inte heller alltför foträta feminister. Hon som njuter är nämligen en sextonårig slavinna, beslöjad och ägd av en rik gammal shejk. Kan man vara förtryckt och ändå fri? Kan man tänka smarta och snuskiga tankar bakom en heltäckande slöja? Brøgger leker med tanken, och en god stund känns sagan – starkt influerad av Tusen och en natt – just som en provocerande tankelek, med varsin känga åt det främlingsfientliga Danmark och nypuritanismen:

Formen pendlar mellan lekfullt lyriska och slängigt vardagliga idiom med komiska vändningar, som gör att sagan griper tag och aldrig blir sömnigt obegriplig."
Oline Stig

Hundhuvud

Pressröster om Hundhuvud

"Morten Ramslands roman är en given succé där burleskerierna avlöser varandra.
 Tre författare gör sig relativt omedelbart påminda när jag läser danske Morten Ramslands roman Hundhuvud. Arto Paasilinna, Mikael Niemi och Einar Már."
Mats Kolmisoppi, Göteborgs-Posten

"Morten Ramslands släktkrönika är full av värme och humor, utan att för den skull värja för det obehagliga. Det är också denna blandning av svart och vitt, högt och lågt, stort och smått, som gör Hundhuvud till en roman långt utöver det vanliga."
Annika J Hagström, Helsingborgs Dagblad

"Vissa böcker borde inte få ta slut. De där texterna som man hungrigt slukar - men desperat försöker förtränga insikten att med snabb läsning tar äventyret snabbare slut./…/ Ett hejdlöst bullrande och ångande mästerverk. En läsfest."
Östersunds-Posten

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.

Den här webbplatsen är skyddad av Google Privacy Policy och Terms of Service.