Leva, tänka, titta

"Briljant, tänkvärt, läsvärt"

Leva, tänka, titta

"Det kräver en skicklig skribent att varva forskning och moralfilosofi med barndomsminnen." /UNT

Leva, tänka, titta

"Jag känner att mina tankar har förändrats och vidgats efter timmarna med Siri Hustvedt."

Leva, tänka, titta

"Annina Rabe njuter av Siri Hustvedt, en ljuvligt prestigelös intellektuell essäist."

Leva, tänka, titta

"Det finns så mycket klokt som jag vill citera att jag stryker under rader på nästan varje sida." /DagensETC

"Hjärnforskning, tankar kring konst, spädbarn och medvetande glider söm(n)löst ihop, med Siri Hustvedts självklara berättarröst. Den har en särskild blandning av auktoritet och ödmjukhet som gör läsningen både utmanande och tillgänglig."
Ida Theren

Leva, tänka, titta

"Siri Hustvedts essäer är varma men samtidigt analytiska."

"Det är alltså dialog Siri Hustvedt eftersträvar, både med komplicerade tankar och med intresserade läsare, att hon lyckas så väl är också tonsäkra översättaren Ulla Roseens förtjänst."
Ingrid Elam

Leva, tänka, titta

"Hustvedt har känsla för förnuft"

"Som Hustvedts växande läsekrets kan intyga öser hon ur högst varierade källor. Klassisk och modern filosofi, litteraturvetenskap, psykoanalys och inte minst kognitionsforskning och neurobiologi. Hon är oerhört beläst och rör sig med akrobatisk vighet mellan referenserna."
Niklas Qvarnström

Den lysande världen

"Vi ser världen genom stereotyper"

"– Jag har ett brett intresse för flera vetenskapliga discipliner från biologi, till psykologi och historia och så vidare. Och jag har haft möjlighet att ägna mig åt dem ivrigt och passionerat, säger författaren som skriver sex och läser fyra timmar om dagen.

– Och av någon anledning så kommer jag verkligen ihåg det jag läser bra. Det måste så klart bero på att det är viktigt för mig. Och jag är riktigt rädd för att tappa denna förmåga."

Olof Åkerlund intervjuade Siri Hustvedt i Sydsvenskan

Den lysande världen

"Man blir en rikare människa av Den lysande världen" /Skånska Dagbladet

"Den lysande världen är en oavlåtligt välskriven och komplex berättelse och jag alldeles häpnar över hantverket. Hustvedts upptagenhet av identitet, psykoanalys, neuropsykologi, filosofi , litteratur och konst löper genom hela hennes författarskap och inryms även här, och liksom i tidigare verk återvänder hon till Kierkegaard, Husserl, Freud bland andra. Teoretiseringarna är många. Ibland lite för många, ibland blir det för torrt, men trots detta är boken fantastisk och den pekar ut någonting som ständigt är ett aber, fortfarande. Att ta Harriet Burden och Den lysande världen till sitt hjärta innebär helt enkelt att bli en rikare människa."
Helena Lie

Den lysande världen

"Siri Hustvedts nya roman Den lysande världen förhåller sig till de andra amerikanerna som bakelser till salta kex. Det är för mycket av allt och det är alldeles underbart."

Den lysande världen

"Den lysande världen borde kunna ge feminister av alla schatteringar både stoff och pregnanta formuleringar att införliva med sin retorik." /UNT

"Så är också hennes bok tryfferad med precisa och mycket avslöjande formuleringar som torde glädja var och en som i konst- och kulturvärlden kämpar för en annan tingens ordning än den rådande, av manssamhället konstruerade och vidmakthållna. Den lysande världen borde kunna ge feminister av alla schatteringar både stoff och pregnanta formuleringar att införliva med sin retorik."
Cristina Karlstam

Den lysande världen

"Hustvedts bok kan bli feministisk klassiker" Hallands Nyheter

"Finns det något som förlöjligats mer genom historien än just medelålders kvinnors rättmätiga vrede? Siri Hustvedt ger henne upprättelse. Hon, ragatan, argbiggan, kvinnan som inte längre intresserar sig för att behaga män. Precis som de bibliska martyrerna får hon lida. Men hon blir också sedd som konstnär och människa. "Den lysande världen" (till svenska mästerligt översatt av Dorothee Sporrong) har alla förutsättningar att bli en feministisk klassiker."
Moa Eriksson Sandberg

Den lysande världen

"Smart, komplex och djuplodande" /Nerikes Allehanda

"Siri Hustvedt är i högform i "Den lysande världen", en smart, komplex och djuplodande roman om manligt och kvinnligt, illusioner, drömmar, besvikelser och identitet.

En människa är inget pussel som låter sig läggas.

Långt därifrån. Vissa bitar passar inte in, andra delar gömmer sig i skuggan bakom det som visas utåt.

Så blir Harriet Burden en ovanligt fascinerande romangestalt med sina skiftande ansikten och myllret av identiteter."
Margaretha Levin Blekastad

Den lysande världen

"Jag har inte på länge läst något så välgjort och underhållande."

"Det är förvisso en mycket sorglig historia, men av det känner man föga när man läser Siri Hustvedts roman. Den riktigt sprudlar av ironi, lärdom och gott humör. Jag har inte på länge läst något så välgjort och underhållande."
Lisbeth Larsson

Den lysande världen

"Det är en utmärkt akademisk deckare." /Sydsvenskan

Den lysande världen

"Den lysande världen är en fullständigt strålande feministisk bok." /Amelia

Den lysande världen

"Ett rungande, fenomenalt kvinnovrål" /Östgöta Correspondenten

"Som inledning till en lika intellektuellt generös som underhållande polemisk och satirisk, bitvis även bitter och sorglig roman, är den perfekt. /.../

Siri Hustvedts blottläggande ikonografi är oförändrat stabil, och "Den lysande världen" med sitt rungande kvinnovrål: Se mig! är ett fenomenalt utforskande av minnets konstruktioner, perception, könsmaktsordning, performativitet, raseri och lustfylld hämnd: "Ingen jublar högre i hämnd än en kvinna, skrev Juvenalis ... och jag undrar varför, pojkar. Jag undrar varför."
Margareta Wiman 

Den lysande världen

"”Den lysande världen” är vass, rolig, smart, dignande av kunskap." /Norrköpings Tidningar

Den lysande världen

"Lysande, Hustvedt!"

"Jag fascineras av hur Hustvedt genom sina beskrivningar av Burdens intressanta konstverk på något sätt gör dem till en ytterst påtaglig del av romanen.

Likaså imponeras jag av Hustvedts bildning; romanen genomsyras av hänvisningar till författare, konstnärer, filosofer och vetenskapsmän och -kvinnor. Burdens intresse för identitet och perception sträcker sig bra mycket längre än till signaturen under konstverket: hon söker överallt efter att förstå hur identitet formas och rör sig i samspråk med världen runt om.

Det finns inga tydliga svar på hennes frågor. Istället ger Hustvedts roman en känsla av upplösning och overklighet.

Någonstans i bakgrunden surrar också frågorna romanen väcker. Siri Hustvedt är vid det här laget en litterär stjärna."
Annika J Hagström

Den lysande världen

"Med ”The blazing world” har Hustvedt konstruerat sin tveklöst mest egensinniga, utmanande och ambitiösa roman."

"”The blazing world” har vissa drag av kyligt intellektuell roman. Men som titeln antyder brinner den också: av passion, av engagemang, av kärlek till gestalterna. Inte minst ger Siri Hustvedt prov på en särskild ömsinthet och förståelse för de som är annorlunda – människor med psykiska och neurologiska problem eller bara med ett okonventionellt sätt att se på världen och livet. /.../

Den kan också fungera som en utmärkt ingång till den här romanen, där Siri Hustvedt än en gång lever upp till Susan Sontags ord om att en författare ska vara någon som är intresserad av allt. Och, vill man tillägga, någon som vet hur man bygger en bra historia. Med ”The blazing world” har Hustvedt konstruerat sin tveklöst mest egensinniga, utmanande och ambitiösa roman."
Eva Johansson

 

Den lysande världen

"Den är som en vetenskaplig avhandling och på samma gång träffar den mig som ett knytnävslag i magen." /Jönköpings-Posten

"Den här romanen liknar ingenting annat. Den är som en vetenskaplig avhandling och på samma gång träffar den mig som ett knytnävslag i magen. Till de starkaste avsnitten hör Harriet Burdens sista tid i livet, drabbad av cancer och omgiven av sina nära - en skildring av sjukdom och död och jagets kamp för att in i det sista få uttrycka sig."
Ulla Strängberg

Den lysande världen

"Siri Hustvedt har skrivit många gedigna romaner, men med Den lysande världen har hon en gång för alla överträffat sig själv. Den är briljant. Smart, intellektuell och underhållande. Konstdeckarnas konstdeckare!"

Sommaren utan män

"Klok och välskriven bok som lämnar mig på gott humör och föder nya tankar!" Allas

Sommaren utan män

"En väldigt rolig roman" Ekerö tidning

Sommaren utan män

"En litterär karamell"

"Det är, om uttrycket tillåts, vederkvickande läsning. En bok som borde sättas i händerna på alla – män som kvinnor - som stångats med manliga egon. Siri Hustvedt har skapat en karaktär som är en korsning mellan Rambo, Oprah och Simone de Beauvoir." /.../ "Men sällan har jag blivit så förförd av en bok som av Sommaren utan män." /Rakel Chukri

Den skakande kvinnan

"En mycket ovanlig bok" Norra Skåne

"Hennes avslappnade, nyfiket kunskapstörstande attityd till den egna sjukdomen är mycket fascinerande, liksom den resa genom allehanda vetenskapliga teorier på vilket hon tar med sin läsare."

Anna Lindblom

Den skakande kvinnan

"Det är intressant och underhållande" /Marie Peterson

Den skakande kvinnan

"en fyra, en alldeles utmärkt bok" Magnus Utvik

Den skakande kvinnan

"hejdlöst rolig på ett beskt cerebralt vis"

"Den skakande kvinnan utvecklar sig till en medicinsk thriller, hejdlöst rolig på ett beskt cerebralt vis. Vad är sanning, vad är lögn och kan man lita på Huvudvärkstsaren, doktor C, en man som ömsom ignorerar Hustvedt, ömsom irriterar sig på att hon inte samarbetar och blir frisk? Finns hysteri, är epilepsi psykologiskt betingad, är högt utvecklad empati ett tecken på spegelsynestesi? För den hypokondriskt lagde läsaren är ”Den skakande kvinnan” en guldgruva, här hittar man diagnoser man aldrig hört talas om tidigare, den ena mer stimulerande än den andra."
Ulrika Kärnborg 

 

Den skakande kvinnan

"en spännande, välformulerad och för en bredare publik hyfsat lättläst introduktion till psykologins, neurofysiologins och filosofins mest brännande frågor."

"Jag sympatiserar starkt med hennes argumentation mot idén att människan är en tabula rasa, ett tomt och oskrivet blad, som enbart präglas av det psykosociala samspelet med andra människor, en mycket populär idé på 1970-talet, förfäktad av bland andra socialpsykologen George Herbert Mead. Vi föds faktiskt med en viss utrustning - förmåga till språk, inlevelse och empati. /.../

Men just för att Hustvedt förankrar sitt teoretiserande i sin uppväxt, sin norska familj och sin privata sjukdomshistoria – som hon modigt lämnar ut – blir ”Den skakande kvinnan eller historien om mina nerver” en spännande, välformulerad och för en bredare publik hyfsat lättläst introduktion till psykologins, neurofysiologins och filosofins mest brännande frågor."
Carina Waern

 

Den skakande kvinnan

"en självklar bok för den som är intresserad av relationen mellan kultur och hälsa"

"The Shaking Woman är som sagt inte alls en roman. Men den fyller en funktion både som ett personligt vittnesbörd om det som ibland kallas för konversionshysteri (men som också har andra namn) och en mycket intelligent reflektion över relationen mellan människan som medvetande och som biologisk kropp. Bland flera sympatiska drag är att Hustvedt upprätthåller tvetydigheten hos vår personliga erfarenhet av denna relation. Ja, den skakande kvinnan är hon själv, men som en påminnelse om hur främmande vi är, även för oss själva. För den som är intresserad av relationen mellan kultur och hälsa – en självklar bok."
OLA SIGURDSON

 

Den skakande kvinnan

"En mystik för materialister som gör till och med en ateist tårögd."

"Jösses. Har inte plats att ens nämna resonemangen om minne, drömmar, fantasi och berömda författare med spännande diagnoser, typ den hyposexuella Simone Weils tinninglobsepilepsi. Men jag kan avslöja slutet:
Det finns inte bara kropp och medvetande, födelse och död. Utan även och alltid något ständigt fascinerande annat. En mystik för materialister som gör till och med en ateist tårögd."
Nina Lekander

 

Den skakande kvinnan

"förvånansvärt djuplodande för att vara skriven av en lekman"

"Hon är rasande påläst, Siri Hustvedt. Och hon räds inte att gå emot expertisen och lägga fram egna teser. /.../
”Den skakande kvinnan” är förvånansvärt djuplodande för att vara skriven av en lekman samtidigt som den ger inblickar i hur det är att tackla det oförklarliga. Den är också en strålande illustration av ett tidsfenomen."
Inger Dahlman

Sorgesång

"Betyg: 5 av 5"

"Efter Vad jag älskade tyckte jag fortfarande bättre om Paul Austers böcker, av vilka jag har fem eller sex stycken i pocket, än om hans hustrus. Nu måste jag nog säga att jag föredrar Siris författarskap, särskilt om det ska fortsätta i den här stilen. Sorgesång innehåller lika många gåtor som en välskriven deckare, men tack och lov utan några som helst mord. Jag anser verkligen att en bra roman ska vara gåtfull, dock helst inte blodig (fast det beror i och för sig på genre)."

 

Sorgesång

Pressröster om Sorgesång

"Hon är den sortens författare som gärna briljerar med sin breda bildning, men som ändå alltid lyckas vara tillgänglig, inbjudande. Delvis ligger det i det lätta, exakta och pregnanta språket - alldeles utsökt överfört till svenska av den alltid lika begåvade Rose-Marie Nielsen. Men också i det faktum att hon litar på sina läsare, tar för givet att skrivandet och läsandet är en öppen och pågående dialog mellan jämbördiga parter. Att läsa henne är att bli, kanske inte klokare, men definitivt berikad och stimulerad."
Eva Johansson, Svenska Dagbladet

"Siri Hustvedt är en allvarlig författare som vågar vara lätt. Inte lätt som i tunn, utan lätt som i snabb och kvick."
Elin Claeson, SR Kulturnytt

"Det låter kanske som svalt beröm att kalla en bok ambitiös, men inget annat ord sammanfattar ”Sorgesång” bättre. Jo förstås: bra. Och effektiv, vilket ska tolkas i ordets allra mest positiva bemärkelse: Siri Hustvedt är en enormt skicklig författare, hon har ett lågmält driv i sin prosa som liksom suger en in i berättelsen och omsluter en när man väl tagit sig in. ”Sorgesång” tar en stund att hitta hem i, men när den är slut är saknaden nästan fysisk."
Anna Hellsten, Sydsvenskan

"Sorgesång är en storslagen symfoni. En klassisk komposition med många hemlighetsfulla harmonier."
Anneli Rogeman, Tidningen VI

"I övrigt seglar författaren inte på något sätt på framgångarna från sin förra bok, utan bygger upp sin nya roman lika långsamt och envetet som den sedan måste läsas. Ur det växer en gripande väv av berättelser som pockar på tolkning, på att få bli till mening."
Sara Gordan, Dagens Nyheter

"Det är känsligt, välskrivet och mycket tonsäkert. Sorgesång är en bok utan ett enda falskt ackord, som därtill är särdeles underhållande och engagerande."
Catrin Ormestad, UNT

"Sorgesång ger många tillfällen att stanna upp, mitt i, och fundera över sådan bedräglig nostalgi."
Pia Bergström, Aftonbladet

"Hon har förmågan att undersöka de skarpa kanterna hos de splittrade jag som befolkar hennes berättelse. Ett gradvis avslöjande av några egentligen inte särskilt rafflande vardagliga sanningar i olika människors liv blir till en oerhört spännande läsning."
Catrin Villaume Fägerstrand, Norrköpings Tidningar

"Ljuvliga är Siri Hustvedts barnskildringar. Där finns Eggy, femåriga dottern till kvinnan Erik förälskar sig i. Ett så levande barnporträtt, fullt av grace och förtvivlan och livslust, har jag inte läst på år och dag."
Blekinge Läns Tidning

"Hustvedt sätter igång en lavin av känslor i Sorgesång. Med den här romanen visar hon sin storhet som författare, och förtjänar att omnämnas för sin egen skull, inte bara som hustru till den berömde Paul Auster."
Ulla Strängberg, Värmlands Folkblad

"Att skriva en uppföljare till en succé som ”Vad jag älskade” är aldrig lätt, men Hustvedt lyckas återigen skapa en bok som visar sig vara långt mer komplicerad än den först verkar."
Fredrik Borneskans, Nya Wermlands-Tidningen

"Siri Hustvedt gör det alltså igen, skapar en roman som är tankeväckande, oroande, sorgsen, innerlig och med stor kunskap om det mänskliga. På köpet får läsaren en inblick i psykologi och filosofi."
Gun Nilsson, Östran

"Hustvedt skriver med ett språk som bitvis är så vackert att man måste stanna till och upprepa orden för sig själv innan man går vidare i läsningen. Detta är en roman som man saknar redan innan den är utläst. Rekommenderas starkt!"
Länstidningen Östersund

"Boken kräver både tid och tankekraft av sin läsare men ger mycket tillbaka."
Laura

 

Vad jag älskade

Pressröster om Vad jag älskade

Siri Hustvedt är en av världens mest spännande, nu levande, författare. Vad jag älskade är en monumental tidsskildring, knivskarpt återgiven." Cecilia Annell, Aftonbladet

"Hustvedt har en speciell berättarmetod som grovt sett går ut på fördröjning. Hon stannar upp varhelst hon har lust och har en fantastisk förmåga att utvinna information ur en människas sätt att byta ställning i en fåtölj, stoppa händerna i fickorna, sådana skenbart betydelselösa detaljer. /.../ Njutbar läsning om konsten att verkligen se." Marie Peterson, Dagens Nyheter

"Här visar hon sitt väsentlighetssinne, sin psykologiska och filosofiska skärpa och sin förmåga att gjuta samman de mest skilda typer av stoff till en fungerande helhet. Det är djupt suggestivt och oupphörligt fascinerande." Magnus Eriksson, Svenska Dagbladet

"Man behöver inte hålla med om allt för att förföras av Hustvedts roman som går i mål som åretshittills mest imponerande romanprestation. För det här är en sådan där bok där bristerna på något märkligt sätt bara gör helheten mer dynamisk och intressant." Daniel Sandström, Sydsvenska Dagbladet

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.