Den tunna isen

Den tunna isen är stundtals så naket självutlämnande att man ibland får impulsen att vända bort blicken. Vissa partier känns som att bokstavligen vara en fluga på väggen hos Einhorns analytiker. Och ännu mer hudlöst blir det just för att Einhorns avklarnade, sakliga prosa känns så väl igen från hennes andra böcker. När någon skriver om grav ångest på ett relativt neutralt sätt blir det ju ofta mer verkningsfullt.

Den tunna isen

Einhorn skriver psykologiskt utan att vara psykologiserande, lättillgängligt utan att bli ytlig, erotiskt utan att bli vulgär, stormigt utan att det blir patosfyllt. De 400 återstående sidorna hade lika gärna kunnat bli 4 000 eller mer […] Den tunna isen är, trots de destruktiva aspekterna, en av de vackraste kärlekshistorierna jag har läst på väldigt länge. 

Den tunna isen

Utmärkande för flera av Lena Einhorns romaner är just fokuseringen på det psykologiska spelet mellan människor. Typiskt är också hur obehindrat hennes stil flyter, här ofta i medryckande presens. […] Styrkan hos Lena Einhorn är hennes omvittnade mångsidighet, hennes förmåga att plocka bitar ur olika källor: brev mellan föräldrarna, pappans anteckningar i gamla böcker och så lägga dessa bitar till de egna. 

Blekingegatan 32

"Fascinerande roman!" /Allas

Blekingegatan 32

"Med stor värme och psykologisk trovärdighet" /Tidningen Vi

"Med stor värme och psykologisk trovärdighet skildrar Einhorn en bräcklig, bekräftelsetörstande revanschist, som pendlar mellan hybris och mindervärdeskomplex."
Yukiko Duke

Blekingegatan 32

"Det är en mycket bra roman." /Marie Peterson, Icakuriren

Blekingegatan 32

"lyfter hela romanen till något riktigt bra" /Norra Skåne

"Einhorn nöjer sig inte med att bara återberätta det vi redan vet utan diktar vidare, lägger till och drar ifrån, vilket lyfter hela romanen till något riktigt bra. Förutom en god berättare är hon dessutom psykolog och dramatiker med en särskild känsla för de dramatiska inslagen i Garbos liv. Vi kommer henne riktigt nära, tack vare ett intensivt, förtätat och hela tiden klart och genomskinligt språk."
Thomas Almqvist

 

Blekingegatan 32

"Blekingegatan 32 är definitivt en av de bästa romaner jag läst i den här genren."

"Lena Einhorn har skrivit en fiktiv biografi om Greta Garbo som håller hela vägen, språket är lysande och romanen är tät och mycket genomarbetad."
Elisabeth Brännström

Blekingegatan 32

"Lena Einhorn skapar liv i den bortgångna men likafullt så gåtfulla aktrisen."

Blekingegatan 32

"Det är storartat av Einhorn. Läs!" /QX

Blekingegatan 32

"Fascinerande om Garbos liv och kärlek" /Aftonbladet

"Kanske behöver man egentligen inte vara nyfiken på Greta Garbo för att fastna i den här boken, det är snarare så att det blir oundvikligt under läsandet. /.../

Vi får följa hennes livs resa från arbetet på varuhuset Pub till framgångarna som firad filmstjärna i USA. Ett fascinerande och överraskande porträtt."
Cecilia Gustavsson

Blekingegatan 32

"Lysande roman om gåtfulla Garbo"

"Fakta och fiktion glider här lite för lätt över de litterära gränserna, men Einhorn levandegör Gretas livsval så sällsamt stimulerande att man har överseende. Garbo har gäckat henne igen, säger hon. Det fanns en människa under den misantropiska ytan och de vemodiga glimtarna från Hollywood står i motsats till den bilden av Greta, något som lyfter den här romanen från att vara en utmärkt roman om den gåtfulla Garbo till en alldeles lysande sådan om en kreativ och en gång levnadsglad Greta."
Marianne Ekenbjörn

Blekingegatan 32

"Greta Garbo tinar upp i Lena Einhorns tappning"

Blekingegatan 32

"Lena Einhorn är något så sällsynt som en författare som tycker om sina karaktärer och kan få sina läsare att också tycka om dessa karaktärer."

Blekingegatan 32

"Många gånger bjuder den på fantastisk läsning."

"Lena Einhorn skriver helt enkelt i öppet trots mot den manliga traditionen – och blicken. På det sättet är hennes författarskap ett konstnärligt iscensättande av 1970-talets feministiska teorier, där det gällde att lyfta fram de stora kvinnliga personligheter som manlig historieskrivning hotade att sudda ut. När det gäller Garbro är det förstås hennes bi- eller homosexualitet som har förtigits och när Einhorn gör det till sin uppgift att lätta på förlåten blir det lättare för oss andra att förstå både människan och artisten Greta Gustafsson under den misantropiska ytan.

Blekingegatan 32 är en melankolisk roman med dova undertoner. Många gånger bjuder den på fantastisk läsning."
Ulrika Kärnborg

Blekingegatan 32

"Att läsa den är som att se en klassisk, naturligtvis mycket sorglig, kärleksfilm."

"Lena Einhorn gör sak samma som Andersén Axell, men vansinnigt mer sofistikerat. Borta är flickboksförfattarens prudentliga röst som omtalar huvudpersonens sinnesstämningar. Einhorn gestaltar. /.../

Hon är en uppmärksam redogörare för också mycket små gester, en arm som snuddar vid ett bröst.

Och det som jag inte kunnat föreställa mig utan Einhorns hjälp, är Greta Garbo som strålande förälskad. Dåraktig. En smula lycklig."
Bodil Juggas

 

Blekingegatan 32

"den unga Greta Garbo blir levande på ett häpnadsväckande vis." /Jönköpings-Posten

"Det är här Lena Einhorn inleder sin nya roman. Liksom i "Siri" (2011), som handlade om Siri von Essen, ger Einhorn kött och blod åt en historisk gestalt. Ännu en gång är det mycket övertygande: den unga Greta Garbo blir levande på ett häpnadsväckande vis."
Johan Fingal

 

Blekingegatan 32

"Detta skulle bli en magisk film" /Gefle Dagblad

"Det är en roman som känns. Och som hänger sig kvar långt efter att jag har slutat läsa, långt efter det att Lena Einhorns berättelse är färdig. För när jag har läst "Blekingegatan 32" från pärm till pärm googlar jag alla namn i boken. Jag tittar på alla klipp jag kan hitta på youtube. Jag har helt enkelt förälskat mig i den unga, bestämda men ändå märkligt undergivna Greta Gustafsson. Fiktiv eller riktig. Hon som kunde vara sprudlande glad men som alltid fick kämpa med sin blyghet och sin inneboende sorg. Mimi frågar ofta Greta i boken "Vad har hänt dig?". Och det skulle jag också vilja veta.

Jag hoppas att den blir film en dag. Jag hoppas att vi får följa dessa ungdomar på elevskolan genom en gnistrande vinter-Stockholm under tjugotalet. Det förstår ju vem som helst att det skulle bli en magisk film."
Minna Jonsson

 

Blekingegatan 32

"Här beskrivs Garbo på ett sätt som är en konstnärs sätt att beskriva någon." /Gunilla Röör, Tidningen Vi

"Jag ser en knut. Och när jag läser Lena Einhorns berättelse om Garbo förnimmer jag den så nära som om den låg i min egen hand. Här beskrivs Garbo på ett sätt som är en konstnärs sätt att beskriva någon. Vi vet inte vad som är sant och osant. Men vi känner."
Gunilla Röör, skådespelare och gästtyckare i Tidningen Vi 

Siri

"Fängslande läsning" Dagens Arbete

"Einhorn sitter som en fluga på väggen vid de festliga kalasen i Grez och vid Augusts skrämmande utbrott i hemmet i Stockholm. Men hans raseri hjälper inte, här är det Siri von Essen som är huvudpersonen. Hon skildras med både inlevelse och klarsynt distans, en självständig kvinna föga lagd åt missmod och vånda. Självständigheten ingöts av August. Senare skulle han hata hennes starka vilja att klara både honom, barnen och sig själv, ett hat som blev grunden till flera oskattbara dramer. Man får fina porträtt av Siris första make Carl och av hennes väninna i nöd och lust, Marie David. Romanen växlar mellan två tidsplan, från 1875 när Siri och August möts och 1891 när äktenskapet är slut."

KM

Siri

"Lysande om Siri" Ica Kuriren

"Einhorn behärskar hela materialet och ger gott om plats för psykologiska porträtt av minst sagt intressanta personer och en fin historieskrivning om kvinnans frigörelse och den tidens kulturliv."

Marie Peterson

Siri

"Livfullt och engagerande om Siri von Essen"

Siri

"Einhorn har skrivit en sorglig, vacker historia"

Siri

"Kärlek som bränns"

Siri

"Välkänt drama berättat med elegans"

"Einhorn ger nytt liv och perspektiv åt dessa två temperament, spända till bristningsgränsen. Vi känner till historien, men hon håller sin psykologiska tolkning, liksom läsaren, i ett fast grepp. Kärlek och gemensamma drömmar om ett jämställt liv - Siri är inte skapad för ett stilla hem med frid, som hon skriver till modern, utan behöver strid för att bli lycklig, och August som lovar: Jag ska röja alla stenar ur vägen för er - och glidet ner i en ständigt nött värld skapad av Augusts misstro."

Marianne Ekenbjörn 

 

Siri

"Själsliga jordskred kring Siri von Essen" Hallands Nyheter

"Einhorn har skrivit en sorglig, vacker historia."

Erik Hammar

Siri

"Boken talar direkt till mitt hjärta" Tara

"Kvinnorollen må ha sett helt annorlunda ut under andra hälften av 1800-talet, men mycket är sig ändå likt och boken talar direkt till mitt hjärta."

Kerstin Särneö

Siri

"Tack Lena för att du lyfter fram Siri i ljuset!" Norra Västerbotten

"Historien är känd men oftast skildrad ur författaren Augusts perspektiv. Lena Einhorn ser den genom Siris ögon. Hon gör det med hjälp av de källor som finns, som brev och dagböcker, men det blir aldrig torrt och tråkigt. Lena Einhorn är en god berättare som inte krånglar till det och som för berättelsen framåt på ett sätt som både känns modernt och med färg från en svunnen tid.

Dessutom: hon lyfter fram vardagen på ett sätt som vi sällan förknippar med August och hans värld."

Åke Lundgren

Siri

"Man slukar boken i ett svep"

"Ändå är Siri en så fängslande historia att man slukar boken i ett svep. Jag är övertygad om att Einhorns romandebut kommer att få en stor läsekrets, även om det snarare är som biografi än som fiktion berättelsen griper tag." /Ann Lingebrandt

Siri

"Ett praktfullt drama"

"Lena Einhorn bygger skickligt en övertygande psykologisk studie av två människor som verkar som skapta för varandra, men hon reserverar helt naturligt sympatierna för den Siri som byter ett fängelse mot ett dårhus." /Jonas Thente

Siri

Einhorn levandegör och övertygar

"Här utökar Lena Einhorn den biografiska berättelsen med ett intressant eftermäle. Siri valde själv att avstå scenen för att under små omständigheter leva sitt liv med barnen och med att undervisa unga blivande skådespelare. Einhorn uppvärderar hennes val genom att skildra det som ett gott liv. Även detta tillhör bokens styrka och läsvärdhet." /Barbro Westling

Siri

"En roman av en gediget påläst, öppen och nyfiken författare"

"Kanske är det också den Siri von Essen som berör mest, hon som vågar ge upp allt, trotsa snäva konventioner för att med alla sinnen pröva det där bättre livet. Som ofta blir besviken, sviken, manipulerad, men knappast heller står över att lirka och manipulera själv när det så krävs.

Där är Siri lika suggestiv och svår att skaka av sig som en riktigt bra Strindbergpjäs, som Fordringsägare eller Fadren. I maktspelet, men också i den desperata kampen för det man tror på eller åtminstone längtar så oerhört starkt efter." /Ella Andrén

Siri

"Under den behärskade prosan skymtar en smått rasande poesi, knivskarpa formuleringar"

"Hur som helst, romanen om Siri von Essen är så gripande och välskriven att jag vill slå näven i bordet. Av lycka, naturligtvis. På grund av hantverket, framför allt. Det är så stabilt att man inte bryr sig det minsta om huruvida här finns händelser som tolkats åt ena eller andra hållet, vad som har fabulerats ihop eller inte. Det var ju det där med tolkningsföreträdet, författarens rättighet."
/Conny Palmkvist

Om Strindberg

"Vacker och läsvärd"

"21 välrenommerade skribenter bäddar för bredd i ämnesval och stilar - allt välskrivet, välredigerat, snyggt formgivet, rikt bildsatt. Bläddervärt, men inte i coffee-table-bemärkelse. En ohelig allians av biografi, kåseri, analys, personliga bekännelser - då och då med Strindbergs egna ord som russin i kakan - gör verket till underhållande (om också smått ohanterlig) läsning. Att sen relatera till ens egen upplevelse av diktaren Strindberg i bokform eller på teater."
Gun Zanton-Ericsson

Om Strindberg

"Praktverk om den allvarlige giganten"

Om Strindberg

""tung som en järngryta, med bidrag från tjugo skribenter – de flesta ytterst välmeriterade – och ett överdådigt bildmaterial."

"Antologin ”Om Strindberg” är i alla fall rejält påkostad, närmast ett praktverk, foliantstor och tung som en järngryta, med bidrag från tjugo skribenter – de flesta ytterst välmeriterade – och ett överdådigt bildmaterial."
Erik Bergqvist

Om Strindberg

"ett magnifikt praktverk"

""Om Strindberg" är helt enkelt ett magnifikt praktverk om den svenska litteraturhistoriens väl mest lysande personlighet, och för all del också en vacker skrytbok till soffbordet för den som till äventyrs hellre bläddrar och tittar än verkligen läser."
Martin Lagerholm

Om Strindberg

"en praktpjäs med lyxkänsla"

"”Om Strindberg” är en praktpjäs med lyxkänsla; över 380 hyperläckra sidor i foliantformat. Bildmaterialet är generöst och attraktivt; Strindberg, hans omgivning och hans miljöer i stort dragna svartvita fotografier som kompletterats med bokomslag, konstverk, och betydelsebärande föremål i färg. Formgivaren Pär Wickholm har gjort ett finfint jobb."

Om Strindberg

"Leif Zerns text ur Om Strindberg"

Om Strindberg

"Grandios man i grandiost format"

Om Strindberg

"ett samlingsverk där en hel rad skickliga forskare deltar" Gefle Dagblad

"Det är fråga om ett samlingsverk där en hel rad skickliga forskare deltar. Alla duktiga och pålästa, till och med smarta med skarpa analyser. Björn Meidal är bra på den sene Strindberg, runt Strindbergsfejden.
Rebecka Lennartsson känner vi igen från våra trakter.
Nathan Shachar skriver elegant om Strindberg och Heidenstams vänskap. Jan Myrdal tar hjälp av Gunnar Brandell när han utförligt och omisskännligt berättar om varför det är omöjligt att åter sammanfatta Giftasprocessen. Samt hitta till en giltig läsning av novellerna i boken. Ernst Brunner har trängt ner i källorna.

Men visst är boken användbar. Man kan försjunka i bilderna, men också i texterna, indirekt möta Strindberg, få syn på honom."

Återblick

Pressröster om Återblick

"Att det är en blivande filmares öga som avtäcker världen råder det ingen tvekan om. Här finns ett förutsättningslöst sätt att ta in alla motsägelsefulla synintryck som vistelsen på en främmande plats alltid ger. /.../ Med ett ledigt, ibland nästan muntligt otvunget och personligt idiom, späckar Lena Einhorn sina berättelser med uttrycksfulla och levande detaljer."
Svenska Dagbladet

"Hennes blick är inte turistens. Med ungt, vidöppet sinne fångar hon och fryser ögonblicken, förmedlar atmosfärerna, känslan av liv – och historia..."
Göteborgs-Posten

"En fin bok i den tyvärr ganska lilla genren essäfotoböcker."
Allehanda

Vad hände på vägen till Damaskus?

Pressröster om Vad hände på vägen till Damaskus?

"Resultatet är lysande."
K G Hammar, Dagens Nyheter

”Vad hände på vägen till Damaskus?” är spännande som en deckare. Den ena ledtråden staplas på den andra utan att man någonsin lyckas lista ut gåtans lösning.”
Dagens Nyheter

”Ingen bok har så gripit in i den kristna mytologin, inte minst själva Jesusberättelsen, på länge. Jag läser den med stigande häpnad och fascination.”
Kristianstadsbladet

”Einhorn har skrivit en bok som engagerar genom att formulera
frågor som sällan ställs – och ge nya svar på urgamla frågor.”
Sydsvenska Dagbladet

”’Vad är sanning?’ Denna fråga som Pontius Pilatus, enligt Johannesevangeliet, ställde till Jesus kan mycket väl sägas vara det grundläggande temat i Lena Einhorns fascinerande bok om den historiske Jesus.”
”Skickligt visar hon att det går att tolka källmaterialet så att en ganska annorlunda bild än den traditionella framträder.”
”Hela framställningen [är] präglad av en sällsynt ödmjuk attityd till sanningen.”
Svenska Dagbladet

”Vad hände på vägen till Damaskus? (Prisma) är en bok fullmatad med källkritisk textgranskning och ständiga jämförelse mellan olika källor. Ett forskningsprojekt på drygt 200 sidor som med sin dramaturgiska uppbyggnad ger spännande läsning.”
Västerbottens-Kuriren

Ninas resa

Pressröster om Ninas resa

"Jag känner mig lycklig och stärkt över att ha fått möta Nina och jag unnar många, många att också få göra det."
Skånska Dagbladet

"... det är en fantastisk berättelse som förmedlar en avgörande livsvisdom."
Sydsvenskan

” Det är en lysande bok som Lena Einhorn skrivit. Den är spännande som en thriller och beskriver bättre än något annat jag läst de fruktansvärda odds som de polska judarna hade emot sig.”
Östgöta Correspondenten

”Den här gripande och spännande skildringen har många värden, inte minst den intima och konkreta beskrivningen av vardagslivet”
Dagens Nyheter

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.

Den här webbplatsen är skyddad av Google Privacy Policy och Terms of Service.