Glömskans bibliotek

"Stefan Jonsson läser en finessrik föryngring av den psykoanalytiska kulturkritiken."

"'Glömskans bibliotek' föryngrar psykoanalytisk kulturkritik i landet med flera årstider. Boken diskuterar Freud, Jacques Lacan, Donald Winnicott, Octave Mannoni och andra gestalter i traditionen. Den behandlar frågor om demens, trauma, vansinne (para­noia, schizofreni), psykokirurgi (lobotomi), drömtolkning, övergångsobjekt och till sist döden själv.

Det sker med originalitet och finess. Genom att låta iakttagelser från psykologins och poesins praktik spegla sig i varandra ger Nilsson nya insikter om såväl psyket som litteraturen, dessa bägge obekväma fenomen som makthavare – politiker, läkare, arbetsgivare – tuktat med allt från lobotomi och censur till psykofarmaka."

Glömskans bibliotek

"Sinnrik essä om glömskans natur"

"Den kunskap med vilken Ukon rör sig över komplexa fält gör "Glömskans bibliotek" till ett ljuvligt svävande exempel på den svåra essägenren."
Karin Johannisson

Glömskans bibliotek

"Och han framstår lite som genrens guldgosse, så intellektuellt spänstig och rikt välorienterad är boken."

"Glömskans bibliotek utvecklar i många och skilda spår och på ett utomordentligt uppfordrande sätt synen på språket som öppet för sina brukare. Alltmer framträder UKON som den som på oväntade ställen och i reglerade sammanhang upptäcker och förvaltar en poetisk kvalitet."
Barbro Westling

Glömskans bibliotek

"Ulf Karl Olov Nilssons ständiga frågor gör essän Glömskans bibliotek till en så intressant och spännande läsning"

"Glömskans bibliotek är på det hela taget överflödande, fyllt av fakta och teoretiska genomgångar, men också av energi, humor och en liten dos melankoli. /.../ Ibland är han smått genial med sin förmåga att sammanfatta de motsägelser vi lever i i pregnanta formuleringar."

Glömskans bibliotek

"Det är en språklig exakthet som värmer, det är mycket vackert."

Glömskans bibliotek

"Lika svindlande som grundläggande är frågorna i UKONs ”Glömskans bibliotek”."

Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek

"Det är förvånansvärt lätt att sträckläsa denna roman" /Expressen

"Det är förvånansvärt lätt att sträckläsa denna roman trots dess ständiga scenbyten. Det är ibland pratigt och lätt utmattande, men jag är oerhört förtjust i dess anarkistiska anslag. 

Framför allt handlar det om hur det lätta och det svåra obekymrat tumlar om vartannat. Hur något kan vara så till synes avancerat och samtidigt så tillgängligt, på ett närmast Erik Beckmanskt vis. Just så här lekfull och viktig kan ju romankonsten vara." 

Annina Rabe, Expressen

Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek

"Skriven med poetisk nerv och underfundig humor." /M-Magasin

Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek

"Så blir en cirkel sluten och en fantastisk roman fullbordad." /Aftonbladet

"Och ja, det finns en oerhört befriande humor här, inte minst i det att UKON komprimerar, destillerar verkligheten till en absurd fars.

Det finns i Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek både en maktkritik och en språkkritik invävd i texten, vårt behov av hierarkiska och linjära mönster blir mycket tydligt. UKON arbetar med en medveten collageteknik, en litterär "cut up"teknik där han samplar sig fram till sin egen unika stil genom att använda sig av exempelvis Shakespeare, Oidipus och ett antal av Carl XVI Gustafs tal, plockade från hovets hemsida.

Så blir en cirkel sluten och en fantastisk roman fullbordad."
Kristian Lundberg

Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek

"En minst sagt egensinnig roman."

"Nilssons Henrik Tudor Rex är lika psykiskt bred som han är fysiskt överviktig, och ”Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek” sväller, förökas och förvandlas, gäckar och irriterar. En minst sagt egensinnig roman."
Josefin Holmström

Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek

"Värd att läsas och jag tycker att man ska göra det!" /Yukiko Duke, SVT Gomorron Sverige

Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek

"Anne och Henrik i ett absurt roligt romanmöte" /Jesper Högström, DN

Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek

"Jag hoppas att fler svenska poeter börjar skriva romaner. Eller att fler svenska romanförfattare börjar skriva romaner som om de skrev poesi. Och att Ulf Karl Olov Nilsson snart skriver en till." /GP

Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek

"Här finns en spännande intrig med många döda drottningar, här finns psykologiska resonemang om monarkin."

"Ulf Karl Olov Nilssons bidrag till Henriklitteraturen, "Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek", kan också läsas av alla. Här finns en spännande intrig med många döda drottningar, här finns psykologiska resonemang om monarkin. En sprittande ordglädje flyter ut till synes okontrollerat, som när kungen ökar i vikt och blir "plufsigare, pussigare, plussigare, kalaspuffigare"."
Anna Brügge


Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek

"Och som alla bra historiska romaner säger den här boken något också om vår egen tid." /Nordvästra Skånes Tidningar

"Det som börjar i ett ordningsamt synopsis över Henrik VIII:s tid som regent flippar nämligen snart ut i små subjektiva infall, listor, språklekar, förteckningar, samplingar, fantasier, klichéer, kataloger - nej, det är kanske inte så mycket en roman som en - ukonoman. På sedvanligt ukonskt vis dissekeras och dekonstrueras således objektet, som i det här fallet kan sägas vara både den historiska romanen som genre och Henrik VIII som historisk person."
Marie Pettersson

Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek

"Det finns ett flertal poetiska insikter och språkliga associationer som är rent ljuvliga." /Borås Tidning

"Komiken fortsätter, löper som en röd tråd genom att UKON använder ett för renässansen typiskt grepp att driva med makten genom att skoja om kroppens mindre ädla funktioner.

Funktioner som bekant är allmängiltiga, men kroppens bräcklighet är också förutsättningen för tortyrens verkan, och det är denna sammanblandning av motsatsparen: makt och kropp, fantasi och verklighet, begär och drift som är den stora behållningen i Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek och som passar UKON som hand i handske."
ÅM Hellman

Brukaren

"Tro inte på ryktena - han är en rolig prick"

Barndomstolen

Pressröster om Barndomstolen

"Det är ett slags destillerandets diktkonst som måste hitta precis rätt blandning av enkelhet och exakthet för att fungera, substanserna balanserar hela tiden mellan det outhärdligt sanna och det outhärdligt banala. Men gång på gång lyckas UKON dosera rätt och resultatet blir därefter; outhärdligt bra och roligt."
Athena Farrokhzad, Aftonbladet

"Det är hur vi talar om och kring våra liv som intresserar Ukon, han är lyhörd för den tomhet våra formuleringar ständigt gränsar till, för språket på tomgång. Risken är att detta grepp stelnar i maner. Att det inte gör det vittnar om att det i lägre grad är formen än innehållet som intresserar Ukon; det innehåll våra former har."
Fredrik Hertzberg, Svenska Dagbladet

"Själva texten är minst värd den tid den tar att läsa. Kanske mer. Jag ger den tre getingar och ett och ett halvt bi i betyg."
Malte Persson, Expressen

"UKON är ett hejdlöst rolig poet och sådana växer inte på träd inom dagens svenska poesi. Men skrattet fastnar snart i halsen då man läser honom och kvar blir en obönhörligt genomskådande satir och ironi."
Bo Gustavsson, UNT

"Men hursomhelst: UKON är aldrig svårläst eller tråkig, trots att han kan vara konstig eller svårlöst. Trots att han t.o.m. själv har kallat sig ett poetiskt maskineri, vilket inte sällan kan stämma, så upphör aldrig den där ulf-karl-olov-nilssonska maskinen att vara rolig eller i varje fall vitsig. T.o.m. hans bevingade tjatighet lyckas ibland bli skrattretande."
Göran Sommardal, SR Kulturnytt

"Det som gör UKON så förtvivlat rolig – med lika stark tonvikt på båda orden – är att hos honom är den i språket lagrade skräcken och smärtan över att vi börjar dö i samma ögonblick vi föds komikens iskalla källflöde. Så är fallet också i den nya diktsamlingen Barndomstolen. Jämfört med såväl "Synopsis" som fjolårets poetiska fickkalender är "Barndomstolen" både nedskruvad och dovare, stämningsmässigt närmare mörkret och kylan i de första diktsamlingarna, bara oändligt mycket konstnärligt tätare."
Ragnar Strömberg Helsingborgs Dagblad

"Somligt för tankarna till Tage Danielssons Grallimmatik och dess inventering av struntpratets teknik medan annat blir en påminnelse om godtycke och sammanhang."
Peter Viktorsson, Norrköpings Tidningar

"Ändå är det en finfin samling som fullföljer poetens, med rätta hyllade, utåtriktade vektor."
Amelie Björck, Göteborgs-Posten 

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.