Aftonland

"Hon är en flanör utan flock, en romantiker med skalpell. Det här är hennes bästa bok." SR Kulturnytt

Aftonland

"En liten, stor roman"

"Det fantastiska är att Bohman av detta lyckas göra något som varken är banalt eller ointressant, utan tvärtom egenartat och oerhört engagerande. /.../ Stilen är lika välavvägd. Hela tiden välskrivet, men med ett språk som aldrig låter formen ställa sig i vägen för innehållet. Elegant är det bästa ordet för att beskriva Bohmans stil." John Sjögren, UNT

Aftonland

"... en knivskarp idéroman som biter skammen av den ofrivilliga ensamheten."

"Stilistiskt för Bohman tankarna till Karolina Ramqvists sublima romaner om Karin. Det avklarnade språket har inte ett ord för mycket, den återhållsamma prosan undertrycker dramatiken, som därmed förstärks. Båda tecknar kvinnor som inte resonerar som den feministiska matrisen föreskriver. De är berättare." Åsa Linderborg, Expressen

Aftonland

"Bohman skriver utsökt."

"Det finns en anda av Hjalmar Söderberg över Therese Bohmans nya roman. Den särskilda sent-på-jorden-stämningen kring huvudpersonen Karolina Andersson framträder ju så osökt raffinerat i samspelet med ett nutida Stockholm."
Barbro Westling

Aftonland

"Bohman håller både stilen och stämningen och tvingar läsaren att vänta ut de allra sista sidorna."

Aftonland

"För i slutändan fungerar Bohmans roman precis som det drömda fartygets krasch in i urberget. I långa stycken magnifikt oförutsägbar, ett undergrävande sprickverk."

Den andra kvinnan

"'Den andra kvinnan' är en litterär skönhetsupplevelse att stanna kvar hos, och sedan längta tillbaka till." /Kristina Lindquist, UNT

Den andra kvinnan

"Det är rasande skickligt gjort." Tidningen Vi

"Idéerna blir aldrig överordnade det mest centrala: romanen i sig. Det är rasande skickligt gjort."
Therese Eriksson

Den andra kvinnan

"Bohman briljerar igen"

"Therese Bohman är en av de bästa författarna jag läst. Hennes språk löper så självklart och vackert över sidorna. Det är lättläst samtidigt som det är förgyllt. /.../

Jag tror på den här karaktären. Jag tror på hela hennes värld, i trista trånga Norrköping, som lever med storstadskomplex och växande studentinvandring. /.../

Nu är det lite sorgligt att jag läst ut den. Jag längtar redan till hennes nästa. Vad Bohman än skriver om är jag övertygad om att det kommer att bli fantastiskt.
Lina Arvidsson

Den andra kvinnan

"Vad som håller samman denna idé- och kärleksroman är Therese Bohmans flödande och vackra språkbehandling, och den konsekvens med vilken tematiken flödar genom både liv och tanke. Hela vägen helt på tvärs med sin samtid."

Den andra kvinnan

"Stämningsfullt otrohetsdrama"

"Inget ont om Rydberg, tvärtom, men jag älskar hur jag kan sjunka ner i miljöerna som Therese Bohman målar: höstens dimma, fukten, lövens färgexplosion och skymningarna över staden. Mot slutet vrider hon till intrigen för hårt, men flera gånger under läsningen kan jag framför mig se Arvid och Lydia från ”Den allvarsamma leken” stå tillsammans i fönstret och nicka gillande."
Kristian Ekenberg

Den andra kvinnan

"Den andra kvinnan är en kraftfull, omskakande, oavbrutet oroväckande roman som lyfter fram brännande frågeställningar om livets innehåll, som vidrör och reser frågor om de bärande och avgörande betydelser som de flesta vill finna i sina liv."

Den andra kvinnan

"Therese Bohman följer upp Den drunknade med en skarp berättelse om drömmar, klass och längtan efter något annat."

"Framför allt doftar Bohmans språk, skickligt sätter hon stämningen i diskrummet genom att beskriva lukterna av mat, fett och fukt. Dofter som jaget i berättelsen snart förknippar med erotik och lust."
Cecilia Ekebjär

Den andra kvinnan

"Befriande om klass, kön och makt."

Den andra kvinnan

"Sårbar elitism - självklar och övertygande"

"Therese Bohmans tankar kring klass och kvinnlighet kommer med största sannolikhet att både provocera och väcka medhåll.

Oavsett hur man ställer sig till dem så är "Den andra kvinnan" en både välskriven och välberättad roman. Huvudpersonens kombination av stundvis tröttsam elitism och bottenlös sårbarhet blir, genom Bohmans penna, både självklar och övertygande."
Paulina Helgeson

Den andra kvinnan

"Den andra kvinnan kan läsas som en spännande kärleksroman men i botten finns en originell och djupgående diskussion om den allvarsamma lekens villkor och förutsättningar i ett samhälle som känns helt aktuellt och närvarande." /Borås Tidning

Den andra kvinnan

" Jag märker när jag har lagt ifrån mig boken att den har slagit rot i mig."

"Berättelsen förmedlas med en klarhet, en tydlighet. Jag märker när jag har lagt ifrån mig boken att den har slagit rot i mig. Den är både enkel och effektiv. /.../

Men framför allt är Therese Bohmans andra kvinna en bekantskap som är väl värd att göra."
Charlotte Wiberg

Den andra kvinnan

"Per Svensson imponeras av en naturalistisk och ovanligt skicklig kärleksroman."

"Therese Bohman gör ett par mycket intressanta saker i sin roman. Hon lyckas på en och samma gång exploatera ett traditionellt litterärt könsrollsmönster - ung kvinna och äldre man - och vända ut och in på det. /.../

Kan man då lita på romanen och dess berättare? Så klart inte.

Det är ett mått på Therese Bohmans skicklighet att hon ändå förmår läsaren att göra det, samtidigt som tvingar en att inse att det bara krävs små perspektivförskjutningar för att göra detta till en helt annan historia."
Per Svensson

Den andra kvinnan

"Generationsroman. Therese Bohman skriver underhållande maktanalys" /DN

"Det hon främst vill få ur sig är maktanalysen, beskrivningen av sin generations hycklande normkritiker, och det lyckas hon enastående väl med. Det är på pricken.

Utan att tveka det minsta skulle jag säga att "Den andra kvinnan" är en dräpande, initierad, spännande och samtidigt mycket rolig generationsroman."
Jonas Thente

Den andra kvinnan

"... lockande, rytmiskt och polyfont" /Aftonbladet

"Den andra kvinnan övertygar med sin form och sitt språk. Läsaren får uppleva, röra vid en personlig, unik verklighet som inte kräver att man genast ska avge en färdig åsikt.

 

En läsupplevelse är inlåst i romanens rum. Tankarna som väcks ska ingenstans. De stannar tills de klingar av. Ibland slår de rot och växer ihop med dina egna."

 

Inga-Lina Lindqvist

Den drunknade

"No shoot-outs, showdowns or explosions end this story, but be prepared to gasp all the same, not with fear, but with understanding." /Oprahs 2012 Summer Reading List

"Author Therese Bohman could be lumped in with the other Scandinavian authors who have taken over the mystery world since The Girl with the Dragon Tattoo, but her story is more quiet and nuanced, her writing lush enough to create a landscape painting with every scene. No shoot-outs, showdowns or explosions end this story, but be prepared to gasp all the same, not with fear, but with understanding."

 

Den drunknade

"Mörkt, sinnligt och snyggt"

"Det är ruggigt skickligt att få med så mycket på de få sidorna, och jag vacklar mellan att vilja ha mer-mer-mer och att tycka att den är alldeles lagom som den är. Efter moget övervägande beslutar jag mig för att Den drunknade är perfekt som den är: en mer form- och stilsäker, driven debut blir svår att hitta."

Den drunknade

"Therese Bohmans debut imponerar"

"Den språkliga nerven lever dock med oförtruten intensitet romanen igenom. Det är den som får mig att snabbt vända blad, skynda vidare mot upplösningen och undra om det här ändå inte är den bästa romandebut jag läst i år."
Fredrik Borneskans

Den drunknade

"det är den förtätade stämningen och ödesmättnaden som får mig som läsare att sitta som på nålar"

"Jag gillar hennes sätt att gestalta på, hur hon bygger upp ett nät av subtila antydningar och detaljerade beskrivningar. Historien i Den drunknade är i sig inte dynamisk utan det är den förtätade stämningen och ödesmättnaden som får mig som läsare att sitta som på nålar."
Maria Carlsson

Den drunknade

"Flyter mjukt och lätt" /Borås Tidning

"Alltihop är väl genomfört men det som imponerar mest är den psykologiska skärpan i intrigen, Bohmans noggrannhet med, och blick för, detaljer. /.../
Den språkliga nerven lever dock med oförtruten intensitet romanen igenom. Det är den som får mig att snabbt vända blad, skynda vidare mot upplösningen och undra om det här ändå inte är den bästa romandebut jag läst i år."

Den drunknade

"en roman att både sträckläsa och stanna upp i för att den är så fint skriven"

"Jag tycker det är jättebra. Det är en roman att både sträckläsa och stanna upp i för att den är så fint skriven. En klassisk historia som känns ny i Therese Bohmans version."
Johanna Lindbäck

Den drunknade

"Magnifik debut"

"Här är allt på sin plats och jag hoppas för allt i världen att Bohman redan är långt inne på sin andra bok, för jag vill ha mer!"

Den drunknade

"en stark och obehaglig berättelse"

"Den drunknade är genomsyrad av det visuella, av precist iakttagna detaljer, flimrande ljus, färgskiftningar. Therese Bohmans prosa är över huvud taget ytterst sinnlig. Alla sinnesförnimmelser registreras med närmast besatt exakthet: värme, kyla, hur saker doftar, känns mot huden, smakar. Det är genomgående mycket vackert, mycket stämningsfullt – om än stundtals något entonigt – samtidigt som stilen bidrar till romanens klaustrofobiska atmosfär.
/.../
Den drunknade är på sitt återhållna och dämpade sätt en stark och obehaglig berättelse."
Eva Johansson

Den drunknade

"en stil- och formsäker debut"

"Therese Bohman som också är bloggare, konstkritiker och redaktör på tidskriften Axess, har med "Den drunknade" skrivit en både stil- och formmässigt driven debut. /.../
Ett extra plus ska boken ha för att klippen är så snygga: romanen består av två delar som båda börjar med Marinas ankomst till det lilla skånska samhället med tåg – men den andra delen bryter tvärt mot läsarens förväntningar och allehanda klichéer, och lyckas därmed problematisera och fördjupa sommarens händelser.
När det verkligen gäller undviker alltså Therese Bohman att ge oss alla de snaskiga detaljerna och skriva sin läsare på näsan. För det ska hon ha en eloge."
Jenny Högström

Den drunknade

"en riktigt stark debut"

"Bohman får förloppet att kännas trovärdigt. Och det beror på något hon är bra på: konsekvens. Något som jag alltför ofta saknar i nyskrivna romaner. /.../
Från första sidan etablerar Therese Bohman en stil som hon håller till slutsidan 171. En ren stil med ett jämnt och pregnant flöde, där huvudsats och bisats ofta är exakt lika betydelsefulla. Den är också mättad av sinnesintryck – det smattrar när resväskan rullar över plattorna, det frasar dämpat när en tablett trycks ur silverfolien – men aldrig verkar de slumpartade, utan konsekventa för Marinas sätt att uppfatta omvärlden. Stilen vet, kort sagt, hela tiden vart den ska.

Som läsare följer man henne då lugnt igenom den angelägna historien om suget efter underkastelse, om den skälvande livskänslan den svagare får när hon tror sig tämja den mäktige.
Konstnärlig mognad är mycket ovanligare än man kan tro. Den här författaren har den redan."
Åsa Beckman

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.