Du sjöng mig hem

"Alltihop är väldigt ärligt och gripande."

Du sjöng mig hem

"Det är just beskrivningen av förfallet i dess många sjaskiga detaljer som är den stora styrkan i Ulla-Maria Anderssons tredje berättelse om Katta: " Du sjöng mig hem"."

Kära Hinseberg

" Jag sätter en flaska alkoholfritt vin på att den här boken är film om två år."

Kära Hinseberg

"En bok som är både mörk och rolig om en verklighet som dessvärre är lika aktuell i dag som på 70-talet." /Expressen

Kära Hinseberg

"Hon åker ut och in på kvinnofängelset Hinseberg och skildringen därifrån är svart, absurd och underhållande." Ingalill Mosander

Kära Hinseberg

"Hjärtskärande om livet på Hinseberg" /Värmlands Folkblad

"Under kaxigheten finns ett förtvivlat sökande efter den kärlek hon aldrig fick uppleva som barn, och det är här Ulla-Maria Andersson så skickligt använder språket. I korta, torra meningar, utan sentimentalitet eller självömkan, skriver hon om händelser som är så hjärtskärande att det svider i läsaren."
Gunvor Nyman

Kära Hinseberg

"Det är en gripande läsning. [...] hon kan mycket väl vara vår nya Elsie Johansson."

"Ulla-Maria Andersson har ett lyhört och musikaliskt språk och en vidunderlig förmåga att gestalta en människas inre värld. /.../

Ulla-Maria Anderssons begåvning är odisputabel och hon kan mycket väl vara vår nya Elsie Johansson."
Inga-Lina Lindqvist

Kära Hinseberg

"Med livfulla penseldrag målar hon sina bilder av Kattas väg in i en labyrint av destruktiva bekräftelser."

"Ulla-Maria Andersson har känsla för detta. Jag förväntas inte tycka synd om henne. Med livfulla penseldrag målar hon sina bilder av Kattas väg in i en labyrint av destruktiva bekräftelser. Vem behöver ett anständigt liv om man kan bli pundardrottning i fängelset?"
Maria Küchen

Kära Hinseberg

"Med "Kära Hinseberg" fortsätter Ulla-Maria Andersson att på ett sammansatt och välformulerat sätt berätta om sitt eget omskakande liv." /SvD

"Hon har fler historier att ge oss – och en förmåga att göra sammansatta, väl framförda böcker av sitt omskakande material."
Sebastian Lönnlöv

Kära Hinseberg

"Ulla–Maria Andersson skriver med fart och energi, skriver punda och pliten, har drastisk humor och ger en levande bild av livet på Hinseberg under tidigt sjuttiotal."

Kära Hinseberg

"Texten har ett otroligt driv, man sugs in och känner stämningar, längtan och utsatthet. Till och med tjackets eufori är osentimentalt och trovärdigt." /Tara

Kära Hinseberg

"Under en litteraturkryssning lyssnade jag på den för mig okända Ulla-Maria Andersson . Ska slänga mig över hennes kommande bok ”Kära Hinseberg”." /Ingalill Mosander, Aftonbladet

Du skulle sagt som det var

"Ur barnets ögon om sexuella övergrepp"

"Allt ses genom barnets ögon och med en sådan inlevande framställning som kan bli begränsande för perspektiv och fördjupning. För att lösa det problemet låter Ulla-Maria Andersson den vuxna Katrine få besök av ett i början hemlighetsfullt barn, som snart visar sig vara hon själv som liten.

Det är en enkel berättarteknisk åtgärd som fungerar rätt väl genom att det som barnet återger kan ges en inramning av analys och senkommen försoning och tröst. Och det var nog precis vad som behövdes."
Christian Swalander

 

Du skulle sagt som det var

"Obarmhärtigt och hudlöst om trasig uppväxt" /NT

"Nu tar de där två syskonen och deras maniskt välstädade värld form i Du skulle sagt som det var, och man står här alldeles över-sig-given över hur odugliga vi människor är på att leva det här livet."
Inger Dahlmann

Du skulle sagt som det var

"Språket i romanen är musikaliskt och tonsäkert. Ulla-Maria Andersson är skicklig på att hitta exakt rätt klang." /Aftonbladet

"Du skulle sagt som det var är en sinnrikt realiserad terapiroman. /.../

Många kommer att känna igen sig, många sår kommer att gå upp och börja blöda vid läsningen. Det är meningen. /.../

Språket i romanen är musikaliskt och tonsäkert. Ulla-Maria Andersson är skicklig på att hitta exakt rätt klang."
Inga-Lina Lindqvist

 

Du skulle sagt som det var

"Ulla-Maria Andersson berättar den här flickans historia med en säkerhet som visar på en tydlig litterär begåvning." /Expressen

"Ulla-Maria Andersson berättar den här flickans historia med en säkerhet som visar på en tydlig litterär begåvning. Partierna som berättas av barnet har precis den grumlighet som allt hade när man var liten och inte visste vad som var "normalt".

Greppet att låta den vuxna kvinnan och det lilla barnet mötas i samtal är enkelt men effektivt, och Andersson skapar ett slags mystik kring deras möten samtidigt som de är fyllda av vardagliga trygghetsmarkörer; en varm filt i soffan, tandborstning på kvällen."
Annina Rabe

 

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.

Den här webbplatsen är skyddad av Google Privacy Policy och Terms of Service.