Tove Jansson

"Tove ville se sina brev brända. Men de blev kvar, till lycka för oss, som ovärderliga bryggor in i en annan människas innersta."

" ”Ibland tror jag att jag hatar dem båda och det gör mig sjuk.” Så skriver Tove Jansson en augustidag 1963 till en vän om svartsjukan mellan de två människor som betyder mest för henne, modern Ham och sambon Tooti. Det är en av många glödgade epistlar i boken Brev från Tove Jansson, där hon naken, stark och sårbar träder i direkt förbindelse med läsaren."

Inger Dahlman, Norrköpings Tidningar

Tove Jansson

"... en storslagen biografi..." /Femina

Tove Jansson

"Mycket mer än Mumintroll"

"Gedigen och vackert formgiven är Tuula Karjalainens biografi över Tove Jansson, som nu kommit i svensk översättning. /.../

Biografier blir i våra dagar lätt berättelser om framgång. Man följer den målmedvetna vägen mot uppskattning, ära och berömmelse. Tuula Karjalainens biografi över Tove Jansson stretar emot den enkla mallen. Visst upptar Mumintrollen stor plats i boken, liksom i Tove Janssons liv. Men de framstår aldrig som det allt annat överskuggande. Även efter framgångarna med dem fortsätter Jansson att söka efter att fullända sitt uttryck, som bildkonstnär och som författare."
Elise Karlsson

Tove Jansson

"Mer än ett biografiskt porträtt av ett konstnärsliv"

"Författaren har tvärtom hittat en elegant hybrid mellan ren kronologi och avsnitt av mer tematisk karaktär.

Berättelsen rör sig stadigt och mersmaksskapande rakt framåt, från uppväxten i det på en och samma gång borgerliga och bohemiska konstnärshemmet via den unga Toves konstnärliga och sexuella utveckling (hennes övergång från heterosexualitet till yrvaken bisexualitet och vidare in i en stabil homosexualitet skildras ingående men ytterligt respektfullt) till ålderdomens milda skymning ..." /.../

"Balansen är väl avvägd mellan privat ..."
Anna Lindblom

Tove Jansson

"Trollbindning" /Expressen

"Karjalainens huvudsakliga källa är brev som Jansson skrev till väninnan Eva Konikoff, en judisk konstnärsvän som emigrerade till USA undan judeförföljelserna på 1930-talet och som Jansson höll kontakten med i flera årtionden. Kanske är det en förklaring till den något familjära tonen i boken - det är mycket "Tove kände" och "Tove tänkte" här. Men vi kommer också rätt nära inpå livet: här finns alla Janssons tidiga pojkvänner och senare flickvänner uppräknade. /.../

Karjalainen skriver speciellt fängslande om de tidiga ungdoms- och krigsåren på 1940-talet. Vänner och bröder drog till fronten och Jansson känner att hon förlorar färgerna och optimismen i sitt måleri. Det är också ur denna förtvivlan som de första ansatserna till muminhistorierna uppstår. När debuten sker efter kriget, "Småtrollen och den stora översvämningen" publiceras 1945, svarar den mot finländarnas känsla av postapokalyps."
Philip Teir

Tove Jansson

"En förnämlig biografi"

"I år skulle Tove Jansson ha fyllt 100 år, vilket kommer att uppmärksammas på många olika sätt. Den bästa hyllningen är förmodligen den stora och rikligt illustrerade biografi som konsthistorikern Tuula Karjalainen skrivit, säkert den bästa sammanfattning som gjorts av Tove Janssons livsverk.Tove Jansson. Arbeta och Älska heter boken med titeln hämtad från det ex libris Tove Jansson skapade redan tidigt i sin karriär: Labora et Amare."
LO Rindberg

Tove Jansson

"För alla Tove Jansson-beundrare är detta en oskattbar bok som fördjupar bilden av henne." /Dala-Demokraten

"Det är en mycket tilltalande bok rent estetiskt, stor text, många bilder. Den känns lika spännande att öppna som en sagobok av Bröderna Grimm. Språket flyter sammanhängande, lätt och med tydliga hänvisningar till noter och bilder. /.../

För alla Tove Jansson-beundrare är detta en oskattbar bok som fördjupar bilden av henne. /.../

Tuula Karjalainen har på ett ingående och förtjänstfullt sätt skildrat ett konstnärsöde i vår tid, där både människan och konstnären lyfts fram."
Yvonne Gröning

Tove Jansson

"Den är både levnads- och verkbeskrivning." /NT

"Den är både levnads- och verkbeskrivning. Och den visar hur Tove stod rycken mot tidens moral och konstriktningar. Karjalainen fångar magin kring bildskaparen och sagoberätterskan som insåg att när katastrofen är över oss, då viker rädslan, för då har det värsta redan skett. Tove visste också att tryggast är man insnöad med den man älskar i ett hus där ingen kan komma in och ingen kan komma ut." /.../

Tuula Karjalainen levandegör Tove Janssons hudlöshet; visar hur hon byggde sig ur sorgen efter Vivica Bandler med skärgårdshuset Vindrosen och hur hon flydde krigets verklighet genom att på 1940-talet skapa Mumindalen, där mänskor vill varandra väl. Hon hävdar också att Toves satiriska krigsteckningar, bland annat av Hitler och Stalin i tidskriften Garm, gav henne utlopp för sin frustration. Hur som helst bidrog de till att Tove 1946 i Sverige valdes till Nordens mest humoristiska tecknare."
Inger Dahlman

Tove Jansson

"Överhuvudtaget präglas Karjalainens bok både av kunskap /.../ och av en stor känslighet." "Arbeta och älska. I den ordningen. Arbete först, kärlek sedan. Där tar Karjalainen sin utgångspunkt till den här biografin, inspirerad av Tove Janssons eget ex libris. Och det är också vad hela boken genomsyras av, på ett djupt och stundtals skakande sätt. /.../Överhuvudtaget präglas Karjalainens bok både av kunskap;att hon är konsthistoriker märks i det sätt hon förhåller sig både till Tove Janssons bildvärld och tidens konstnärliga strömningar och av en stor känslighet. Ja, lyhördhet, inför hur just denna konstnär tröskar, tragglar och arbetar sig igenom sitt liv."Anneli Dufva

Tove Jansson

"Tove Jansson: Ett porträtt av geniet som ung konstnär" /DN

"Tuula Karjalainen skriver engagerat om konstvärlden i Helsingfors när Tove började arbeta: en liten värld med begränsad utblick mot omvärlden och med stora politiska motsättningar."