Fantastikens rum

fredag 17 augusti 2012

När jag frågade min kära hustru hur jag borde avsluta denna lilla bloggserie om min fantastikroman Serafers drömmar svarade hon att jag borde skriva om ”varför just jag skulle skriva den här boken.”

Ingen dum fråga. Som författare verkar naturligtvis allt i skrivprocessen självklart till en början – åtminstone under de första kanske femtio sidorna, när man alltid tycker sig vara bäst i världen i och med att eftertankens kranka blekhet ännu inte hunnit sätta in. Även senare under arbetet, när man börjat ta sig förbi alla problem och motgångar (och alla känslor av att det är meningslöst att fortsätta) brukar det i alla fall för min del kännas rätt naturligt att jag skriver det jag skriver: jag fick en del idéer, och då är det väl självklart att jag gör text av dem? Eller?

Nej, så lätt är det kanske inte. Om jag alltså skall fråga mig själv varför just jag skrivit Serafers drömmar inställer sig ett antal tankegångar.
Jag har ägnat stora delar av mitt hittillsvarande liv åt äldre språk och texter – både i populärvetenskaplig form (i böcker som I döda språks sällskap och Ett träd med vida grenar – de indoeuropeiska språkens historia) och i mitt arbete som forskare, där jag sysslat med texter på hebreiska och ugaritiska. Detta gör att miljöer och tankar som kan verka avlägsna från det nutida Sverige och dess egenheter länge legat mig nära om hjärtat. Kontakten med tankar som tänkts av människor som kulturellt och historiskt är mycket avlägsna från oss själva har inte undgått att påverka mig.

Likaså har frågor kring människors världsbilder och – inte minst – religiösa idéer alltid intresserat mig. Det kan röra sig israelitiska och ugaritiska stormvagnsföreställningar, poetiska formler om torkan som metafor för döden (vilket jag skrev om i min avhandling) eller den europeiska renässansens magisk-kabbalistiska filosofier hos tänkare som Marsilio Ficino och Giovanni Pico della Mirandola. De funderingar och tankar som väcks i kontakten med de förmoderna texterna har under mitt liv blivit allt mer påtagliga som idéer att stöta och blöta den egna världsbilden mot. Vi moderna människor är mycket vana vid att utgå från att våra uppfattningar om världen är helt självklara och naturliga, och då kan det vara intressant att se hur äldre tiders tänkare ofta sett radikalt annorlunda på världen. När jag började med äldre språk i mina tidiga tonår var det bara de abstrakta språksystemen som drog – senare insåg jag att innehåll också hade innehåll, så att säga.

Alla dessa föreställningar kan verka disparata och åtskilda, och det är svårt att ge uttryck för de frågor som väcks inom en i en berättelse i modern, realistisk svensk miljö. Men i fantastiken öppnas rummen. Gammalt och nytt kan samsas. Verkligt, overkligt och kanske verkligt kan fungera som delar i samma inredning, och man kan korsa tankesystem och frågor ur idéhistorien på sätt som i andra genrer skulle vara svåra eller omöjliga. Inspiration från modern populärkultur (böcker, filmer, tv-serier, tv-spel …) kan skapa ekon med tankar från levantinsk bronsålder. Blinkningar till moderna berättelser kan samsas med gammaltestamentliga bilder. De olika tankar, idéer och frågor som på olika sätt utmanat mig under mitt liv kan få ta sig en dans med varandra. Och visst, några små språkliga detaljer kan också komma in, men där har faktiskt inte fokus i arbetet legat. Kort sagt: just i fantastiken går alla dessa olika mentala inredningsdetaljer – som alla betyder så mycket för mig – att förena och leka med, i en fiktiv värld som kanske ändå säger något om vad det är att vara människa, om de ställningstaganden, moraliska frågor, känslostormar och filosofiska problem vi alla kan ställas inför. Och om de äventyr vi trots allt fortfarande kan vara med om – vi blaserade, moderna människor. I ett sådant tankens rum finns inga hinder.


Bild från Vatikanmuseet. Foto: Rebecca Bugge.  

/Ola Wikander

NYHETER

More

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.