Boken alla pratar om

Foto: Irmelie Krekin

Datum

22 November 2019

Foto

Irmelie Krekin

Det är över tio år sedan Sara Villius senaste roman utkom. I nya romanen Madonna är hennes blick skarpare än någonsin. Här granskas vuxenlivet, kärnfamiljen och moderskapet lika kompromisslöst som hon tidigare undersökt ungdomen. Villius har skrivit en skoningslös undersökning av vad det är att vara kvinna och moder, madonna och kropp.

– Modersrollen är ju något helt nytt för en kvinna som blir mamma för första gången, berättar Sara Villius för oss i en intervju. Det är nog omöjligt att förbereda sig på den nya blick och de förväntningar utifrån som den rollen innebär. Men boken handlar också om att försöka frigöra sig från den blicken. Allt detta ville jag undersöka med min egen blick.

Kritikerna hyllar boken. Den toppar Dagens Nyheters kritikerlista och tidningens Anna Hallberg skriver:

”det är så exakt, i minsta detalj, som det vanliga livet faktiskt kan vara, att man drabbas av ett slags svindel.” ”Det här är en prosa som litar fullständigt på sitt egenvärde. Den krumbuktar inte, den är inte lyrisk, den försöker inte sälja på läsaren några förnumstiga insikter.”

Aftonbladets Jenny Högström hyllar Sara Villius kvinnoporträtt:

”... att en mamma får lov att vara så här existentiellt fuckad och så ambivalent i förhållande till patriarkatet och sexualiteten känns för mig sannare än det mesta.”

Madonna är en direkt plågsam roman. Och en av årets finaste”, skriver Expressens Victor Malm.

Svenska Dagbladets Jenny Aschenbrenner skriver:

”Det finns många oavslutade ansatser i Madonna att gnugga sin förväntan mot utan att bli riktigt tillfredsställd, men just där i friktionen finns också dess särart.”

Göteborgs-Postens Maria Ramnehill: ”Villius har en förmåga att ladda de mest vardagliga fraser fulla med mening, med så många bibetydelser. Språket är sparsmakat, naket, men sylvasst och kallt när hon avslöjar stelnade metaforer och klyschor. Det här helt enkelt en njutning att läsa.”

”Sara Villius håller ihop historien berömvärt. Hennes språk är sig likt. Korta meningar. Detaljerade iakttagelser som aldrig blir långrandiga. Varje ord betyder något i romanbygget. Och romanjaget är befriande komplext, inte självklart älskansvärt. Men hennes drivkraft griper tag i läsaren. Hon fogar sig inte”, skriver Borås Tidnings recensent.

Relaterat

Om boken

Det börjar med en kyss. Eller ännu tidigare. I värmen mellan två armar alldeles nära varandra. Eller kanske tidigare än så. I händelser som finns nedskrivna i myndighetsdokument och såna som saknas där.

Hon tänker på mannen som velat lära henne allt om skrivandet. Hon tänker på maken hon inte längre orkar tänka på. Hon tänker på om det är möjligt att vara både moder och kropp. Hon tänker på hur det skulle vara att få vila ut nånstans, hos nån. Hon kan inte längre skriva, men hon skriver ändå.

Sara Villius har fått ett kultrykte bland unga författare och läsare med Sex och Battle, stenhårda litterära skildringar av uppväxt, sexualitet och skrivande. Det är över tio år sedan senaste romanen, Sex, utkom. Men nu är Sara Villius äntligen tillbaka, och hennes blick är skarpare än någonsin. I Madonna granskas vuxenlivet, kärnfamiljen och moderskapet lika kompromisslöst som hon tidigare undersökt ungdomen. Villius har skrivit en skoningslös undersökning av vad det är att vara kvinna och moder, madonna och kropp.

Läs mer

Sara Villius

Madonna

Relaterade artiklar

27 oktober 2023

Svensk Bokkonst prisar Norstedts-böcker

Foto: Robin Rådenman

17 oktober 2022

Sara Villius om fortsättningen på sin uppmärksammade roman

IntervjuerNyheter