Göran Segeholm

Norstedts topplista

Vecka 12 toppas listan av Agnes Lidbecks debutroman och Johannes Anyurus dystopiska skildring av Sverige. 

måndag 20 mars 2017

Norstedts topplista uppdateras varje måndag och listar de fem hetaste, nyutkomna titlarna just nu. Här är veckans topplista:

1. Agnes Lidbeck – Finna sig

Agnes Lidbecks kritikerhyllade debut Finna sig är en resonerande undersökning av ständigt omdebatterade kvinnoroller. Expressens Jens Liljestrand skriver att boken är ”en skildring av en modern kvinnas liv som tjänare åt patriarkatet – åt pojken, mannen, gubben. I den hårt stiliserade gestaltningen är Annas enda mål att vara, för att tala med Sonja Åkesson, vit mans slav.”


2. Johannes Anyuru – De kommer att drunkna i sina mödrars tårar

Johannes Anyurus nya roman handlar om hopp och hopplöshet i dagens Europa, om vänskap och svek, och om terrorns och fascismens teater. ”Anyurus förtrollningsförmåga överträffar George Orwells”, skriver Expressen Kulturs Per Wirtén. 


3. Annah Björk, Mattias Beijmo – Båt 370: Döden på Medelhavet

Denna personliga resa mot sanningen om vad som hände Båt 370, som gick under i vågorna på Egeiska havet, skildrar ett massmord med politiska förtecken. Båt 370: Döden på Medelhavet är ett skrämmande reportage inifrån Turkiet om vad som hände på havet, om svek och medmänsklighetens gränser. Läs mer om boken här.


4. Anna Jansson – Det du inte vet

Anna Jansson bjuder på både aktualitet, stegrande spänning och lite romantik i Det du inte vet – den nya kriminalromanen om Maria Wern. "Ett verkligt stycke Sverige i form av en deckare, och bland det bästa Jansson har skrivit", skriver Femina. 


5. Martin Engmark – En enastående karriär

Martin Engbergs En enastående karriär är en intellektuell underhållningsroman om allas vår rädsla för att misslyckas och att inte ens göra det särskilt övertygande. Kritikerna är lyriska, DN:s Malin Ullgren skriver till exempel: ”Jag är genuint road under hela läsningen av en roman som balanserar fint mellan rolighet, lätthet och ett medkännande berättande.”