Omslagsbild: Samtal med djävulen

Utgivningsdatum: 2010-07-30
Recensionsdatum: 2010-08-16
ISBN: 978-91-1-302825-5

Samtal med djävulen

Två män möts av en slump på ett tåg. Det är nästan ett halvsekel sedan de sågs sist och mötet utlöser ett skred av plågsamma, laddade minnen.

Asger och Paul är kusiner och föddes in i en sträng frikyrklig församling i början av femtiotalet. På varsitt sätt har de präglats av sin livsfientliga uppfostran. Asger gjorde tidigt uppror och blev utstött ur kyrkan på grund av sitt leverne och sin sexualitet. Paul stannade kvar och beklagar den frisinnade anda som numera råder i hans församling.
Asger, nu nykter alkoholist och diakon, märker att Paul har något han vill bikta, och en trevande kontakt återupptas. Tveksamt inbjuder han den bekymrade kusinen till ett par dagars vistelse i familjens gamla sommarhus vid havet. Där ställs de stora frågorna om skuld, ondska, godhet och försoning på sin spets. Finns det situationer där förlåtelse är omöjlig? Vad är synd? Vad menar man när man kallar någon för djävulen? Och vad kan bli följden när vårt själsliv splittras i oförenligt svart och vitt, synd och renhet, godhet och ondska?
I varje scen och replikskifte öppnar sig det mångbottnade i brännande och svåra existentiella frågor. Samtidigt andas denna filmiskt uppbyggda kortroman medmänsklighet och sanningslängtan ända fram till det smärtsamma och följdriktiga slutet. Inger Edelfeldts kammarspel om ett laddat möte stannar länge i minnet.
65 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: september 2010
"laddat kammarspel" "Det händer något i nästan varje mening och det ges få andningspauser, varken åt läsaren eller kusinerna. Edelfeldt har ett rent och vackert språk som passar perfekt till den täta intrigen, och som gör romanen lätt att komma in i trots det tunga ämnet. Dessutom är hon en mästare på subtil svart humor, vilket ger de annars så allvarliga romanfigurerna en extra dimension.Det här är en roman som dröjer sig kvar, som kräver eftertanke och som växer, och som förhoppningsvis också får läsaren att reflektera över sina egna värderingar."Camilla Jönsson
hallandsposten.se
"Angelägen och otäck roman" "Subtilt och med fängslande precision klär Inger Edelfeldt av dessa två människor deras yttre försvarsmekanismer och de masker bakom vilka de döljer sitt rätta och sanna jag. Hon äger en förmåga att krypa in under andras skinn som är sällsynt. "Samtal med Djävulen" är sparsmakad, träffsäker och präglad av psykologiskt skarpsinne. Det är en otäck bok som blottlägger sidor av den mänskliga naturen som vi helst vill förneka eller slippa att tänka på. Inger Edelfeldt har – återigen – skrivit en ytterst angelägen roman."Crister Enander
"En ny storartad roman" "Det är en kokande psykologisk rysare om vad auktoritär formstöpning och förträngning av det naturliga kan leda till./.../ Vem är ond och vem är god? Vad är orsak och vad är verkan? Det är frågor som Edelfeldt med ilande briljans skiktar genom kusinernas kontrasterande vardag. Och diskussionen, den fortsätter långt efter att hon satt punkt."Jonna Fries
tidningenkulturen.se
"en mästare på att skapa närvaro" "Det är ohygglig läsning för det är okonstlat och direkt gestaltat. Inger Edelfelt är en mästare på att skapa närvaro, det går som läsare inte att undkomma den plågsamma ångesten. Därför upplevs berättelsen absolut trovärdig. Det är ett magnifikt porträtt av en stympad figur ur en sekteristisk och intolerant församling. De små men nödvändiga detaljerna är noggrant utvalda."
hd.se

Inger Edelfeldt är född 1956, debuterade 1977 och har sedan dess varit verksam i flera genrer (bland romanerna kan nämnas debutboken Duktig pojke, klassikern Kamalas bok och den Augustprisnominerade Det hemliga namnet). Som novellist har hon gett ut fyra samlingar: I fiskens mage (1984), Rit (som fick Svenska Dagbladets litteraturpris 1991), Den förunderliga kameleonten (1995, belönad med bl.a. Ivar Lo-Johanssons personliga pris 1997) och Riktig kärlek (2001).

Inger Edelfeldt är också verksam som bildkonstnär.

Deutscher Jugendliteraturpreis 1987
Svenska Dagbladets litteraturpris 1991