Översättare: Rebecca Alsberg
Utgivningsdatum: 2012-03-07
Recensionsdatum: 2012-03-26
ISBN: 978-91-1-303670-0

Min kamp 4

Fjärde delen av Karl Ove Knausgårds mäktiga autofiktiva roman Min kamp kretsar kring en ung man och hans författardrömmar. Men allt hotas att slås i kras av en förbjuden kärlek.

När han är arton år gammal och precis har gått ut gymnasiet flyttar Karl Ove Knausgård till en liten fiskeby långt i norr för att arbeta som lärare. Jobbet är han helt ointresserad av, precis som han är ointresserad av att jobba överhuvudtaget. Målet är istället att spara pengar för att kunna resa bort och få tid till att skriva. För det är författare han vill bli. Till en början ser allt hoppfullt ut: han skriver några noveller, blir accepterad på byn och uppvaktas av flickor.

Men i takt med att vintermörkret sänker sig över det svindlande vackra landskapet går allt fel. Hans skrivande knyter sig och han kommer ingen vart. Han börjar dricka för mycket och får ofta minnesluckor, vilket skrämmer honom då det påminner om faderns alkoholism som präglade en så stor del av hans barndom. Men det tycks dessutom omöjligt för honom att göra sig kvitt oskulden; det som ser lovande ut slutar varje gång i förödmjuk­else. I sitt uppstressade tillstånd börjar han hysa varma känslor för en av sina trettonåriga elever.

220 kr Bok - Inbunden
Utgiven: mars 2012
59 kr Bok - Pocket
Utgiven: februari 2019
Utgiven: mars 2012
"Det är ett totalt fantastiskt romanprojekt /.../ en fyra" /Magnus Utvik, SVT Gomorron Sverige "Det är ett totalt fantastiskt romanprojekt han har gjort, och som sagt, det är både gripande och ibland väldigt skrämmande och roligt." /.../ en fyra" /Magnus Utvik
"Jag är beroende, och väntar redan på femman." /Ulla Strängberg, Jönköpings-Posten
"en av de bästa böcker som du kan läsa i år." "Men vad som skiljer Knausgård från en mer ordinär bloggare är egentligen inte graden av utlämnande – det finns trots allt folk som går mycket längre i våra sociala medier – utan gestaltningen, hantverksskickligheten. Den språkliga trollkraft som han själv ödmjukt kallar för ”minnenas absoluta gehör”.Det är alltså inte mängden privata anekdoter som gör Knausgårds text så allmängiltig, vilket det är lätt att tro, utan hur hans stil förhöjer det vardagliga och triviala så att existensen ner till minsta detalj blir synlig, påtaglig, närvarande, kännbar. ”Livet” blir liv, ord blir kött. /.../”Min kamp 4” känns ungdomlig och yster, men det är som det ska, den är lika yvig och energisk som sin drömmande huvudperson.Det är inte den bästa boken i Knausgårds mäktiga svit, men det är en av de bästa böcker som du kan läsa i år."Daniel Sandström
"Knausgård skriver inte sex olika romaner utan en. Och fascinationen består."

Karl Ove Knausgård får Svenska Akademiens nordiska pris

Priset kommer att överlämnas vid en ceremoni i Börssalen i Stockholm den 3 april.

Karl Ove Knausgård, född 1968, debuterade 1998 med romanen Ut ur världen (på svenska 2015), för vilken han som första debutant någonsin erhöll det prestigefulla Kritikerprisen. År 2004 kom den fristående fortsättningen, romanen En tid för allt (på svenska 2006), som bland annat nominerades till Nordiska Rådets litteraturpris och det internationella IMPAC Dublin Literary Award. Han fick ett stort internationellt genombrott för sin romansvit Min kamp (på svenska 2010-2013). 2019 belönades Knausgård med Svenska Akademiens nordiska pris.

Kritikerpriset 1998 för Ute av verden
P2-lyssnarnas romanpris 2004 för En tid for alt
Sørlandets litteraturpris 2005 för En tid for alt