Omslagsbild: Min kamp 6

Översättare: Rebecca Alsberg
Recensionsdatum: 2013-09-02
ISBN: 978-91-1-303859-9

Min kamp 6

Med sjätte delen avslutar Karl Ove Knausgård sin episka autofiktiva roman Min kamp. På ett helt igenom självutlämnande sätt har han blottställt ambitioner och svagheter, osäkerhet och tvivel och inifrån skildrat sina relationer till fru och barn, mor och far, vänner och bekanta. Det är en roman i vilken livet skildras i alla sina nyanser, från de avgörande och upprivande ögonblicken till vardags­livets tillsynes obetydliga detaljer.

Min kamp är också ett högriskprojekt där gränsen mellan det privata och offentliga överskridits, vilket under arbetets gång gett tydliga återverkningar både för författaren själv och för hans närstående. I den avslutande delen får vi följa verkets fullbordan: den kontroversiella utgivningen av de tidigare delarna, pressen att förmå slutföra arbetet samt inte minst en studie i litteraturen och dess förhållande till verkligheten.

Min kamp 1-6 är en av de senaste årens mest uppmärksammade romaner. Runt om i världen har den väckt frågor om vad som är litteratur och vad som är privat, och flera inflytelserika kritiker har hyllat den som en av vår tids stora läsupplevelser.

"Med storartad berättarkraft återskapar Knausgård ett liv, en generation, en epok."
Carl-Henning Wijkmark

"Det är examen och författaren har satt på sig kostym. Den sitter som smäck." /Hallands Nyheter "Vi kan tala om blicken, vi kan tala om språket. Men om vi menar allvar borde vi tala om RÖSTEN som pyr mellan raderna och bränner bort allt ovidkommande ludd och sätter sig rakt i hjärtat. Det är examen och författaren har satt på sig kostym. Den sitter som smäck."Magnus Ödmark
"en smärtsam illustration av kampen mellan livet och litteraturen" /Annina Rabe, Tidningen Vi
"Betyg 4" /Magnus Utvik, Gomorron Sverige
"en utmärkt fullbordan av ett betydelsefullt verk" /UNT "Den leda vid ämnet Knausgård och hans megalomana projekt som uppstått när den litterära offentligheten mättats med hans namn tusen gånger om, är som bortblåst vid denna sjätte del. /.../MEN DET ÄR INTE det ömtåligt privata eller det självpåtagna vansinnet att mangla ut tusen och åter tusen sidor om sitt eget liv, som utgör Knausgårds unicitet. Det är hans stilistik, hans precisa prosa och hans förmåga att väva ihop dessa enorma mängder text till formfulländning. Livet spretar utav bara helvete, men texten gör det inte."Therese Eriksson
220 kr Bok - Inbunden
Utgiven: augusti 2013
Utgiven: augusti 2013

Karl Ove Knausgård, född 1968, debuterade 1998 med romanen Ut ur världen (på svenska 2015), för vilken han som första debutant någonsin erhöll det prestigefulla Kritikerprisen. År 2004 kom den fristående fortsättningen, romanen En tid för allt (på svenska 2006), som bland annat nominerades till Nordiska Rådets litteraturpris och det internationella IMPAC Dublin Literary Award. Han fick ett enormt internationellt genombrott för sin romansvit Min kamp (på svenska 2010–2013). Karl Ove Knausgård är sedan flera år bosatt i Skåne.

Kritikerpriset 1998 för Ute av verden
P2-lyssnarnas romanpris 2004 för En tid for alt
Sørlandets litteraturpris 2005 för En tid for alt