Fotograf: Bianca Brandon-Cox
Utgivningsdatum: 2016-08-25
Recensionsdatum: 2016-09-14
ISBN: 978-91-1-307222-7

Hjärtvänlig mat

Livsstilsboken som skyddar ditt hjärta

I dag vet vi förhållandevis mycket om hur hjärtat fungerar och vad vi kan göra för att förbättra vår hälsa. Ändå drabbas många människor av hjärt- och kärlsjukdom i någon form och det är fortfarande den vanligaste dödsorsaken i vår del av världen. Men det finns mycket vi själva kan göra för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar. Genom att bland annat minska på stressen, motionera och äta rätt kan vi påverka vår hälsa i positiv riktning.

Författarna Annika Tidehorn och Gun-Marie Nachtnebel har sammanställt de bästa råden för bättre hjärthälsa. De har intervjuat forskare och experter för att få svar på frågor som: Vad är egentligen bra och dålig mat? Hur mycket ska vi motionera och hur påverkas våra hjärtan av stress och dålig sömn? Boken består av en faktadel och en receptdel. I receptdelen får du hjärtvänlig mat med mycket grönt, härliga tillbehör, goda röror, bra frukostar och mellanmål.

215 kr Bok - Inbunden
Utgiven: augusti 2016

Fredagsreceptet: Fish tacos med mango och avokado

Gör fredagstacos på ett nytt, nyttigt sätt med mangosalsa och avokadoröra!

Gun-Marie Nachtnebel har studerat vid bl a Wiens universitet, har B Ed examen och är legitimerad gymnasielärare med behörighet att utbilda lärarkandidater. I B Ed ingår bl a Kostvetenskap A, Kostvetenskap B, nutrition, dietetik, samhällsvetenskap, religion, pedagogik, näringsfysiologi, metabolism. Uppsats vid institutionen för statsvetenskap. Hon har tidigare skrivit boken Smörstekt och Lowcarb-guiden.

Annika Tidehorn är journalist med specialområdet mat och hälsa. Hon har bland skrivit för Ica-kuriren, Laga Lätt och Topphälsa. Idag arbetar hon på Spoon, huvudsakligen med magasinet Hemlagat. Hon har medverkat i flera bokproduktioner och gjort en egen: Det goda heta (Ica bokförlag).