Fotograf: Kim Lightbody
Utgivningsdatum: 2017-04-06
Recensionsdatum: 2017-04-19
ISBN: 978-91-1-307594-5

Supersallad

Smakrik och säsongsanpassad

Supersallad handlar om att bli mätt, njuta av vad du äter och veta att det är bra för dig. Författarna Kristina Gustafsson från Sverige och Davide Del Gatto från Italien kallar sig själva Savage Salads och driver sedan flera år tillbaka ett matstånd i London där de serverar just sallader. Men det är inte de gamla vanliga blandningarna av hopslängda gröna blad och grönsaker. Deras sallader toppas med kött, kyckling och fisk och är mättande, hälsosamma och fulla av protein. Helt enkelt supersallader.

Boken presenterar 50 säsongsanpassade salladsrecept och ett kapitel med 20 recept på dressingar och såser. Betoningen ligger på en fantasifull användning av olika sorters gryn och grönsaker, med oväntade smakkombinationer och nya tolkningar av klassiska rätter. Inspirationen har hämtats främst från det skandinaviska och italienska köket. Här finns allt från lättare vårsallader med exempelvis sparris, pocherad äggula och pecorino till stadigare vintersallader med grillade lammspett och sötpotatis.

Utgiven: april 2017

Kristina Gustafsson har tidigare arbetat som restaurangchef och äger nu Savage Salads i London. Hon har sedan barnsben varit och är mycket intresserad av hälsosam mat.

Davide Del Gatto är sedan många år utbildad kock och driver Savage Salads tillsammans med Kristina Gustafsson.