Gisela Eronn

Foto: Thomas Svensson

Utforska författaren

Gisela Eronn är frilansjournalist och har i tre mycket framgångsrika böcker skildrat svenska formgivare.

Till den första boken hade hon under lång tid arbetat med att kartlägga Stig Lindbergs liv och verk genom böcker, tidskrifter, samtida skildringar och intervjuer med hans barn, kollegor och vänner. Hon samlade det stora materialet, inte minst med hjälp av arkivet på Gustavsbergs museum, till en lättläst och mycket intressant skildring av en enastående tusenkonstnär. Boken, Tusenkonstnären Stig Lindberg, utkom första gången 2003. Den rosades av en enig kritikerkår och har sedan tryckts till flera gånger.

År 2005 utkom hon med boken om en av landets mest folkkära keramiker, Lisa Larson. När boken utkom var det dessutom 50 år sedan Lisa Larson kom till Gustavsbergs porslinsfabrik, handplockad av fabrikens konstnärlige ledare, Stig Lindberg.
År 2006 utkom hennes bok om Wilhelm Kåge - målaren och grafikern som 1917 anställdes vid Gustavsbergs porslinsfabrik och blev dess konstnärliga ledare i över trettio år.

Tidlösa mönster – textilkonst från 1950-talet (2009) är en nostalgiväckande mönsterkollektion och presentation av de tolv designers som skapade mönster för utställningen "Signerad textil" på NK:s textilkammare 1954.
Boken innehåller även andra utvalda 1950-talsmönster av Astrid Sampe, Viola Gråsten, Stig Lindberg, Sven Markelius m.fl.

Utgivning

Om boken

År 2005 är det 50 år sedan Lisa Larson kom till Gustavsbergs porslinsfabrik, handplockad av fabrikens konstnärlige ledare, Stig Lindberg. En dag fick Stig Lindberg syn på en liten katt som Lisa Larson hade gjort. Han vände och vred på den på den och undrade om hon inte skulle kunna utveckla den lite till. Det var början till Lisa Larsons första serieproducerade prydnadsföremål. Serien kallades Lilla Zoo och blev en stor försäljningsframgång. Serieproduktionen av Lisa Larsons föremål tog därefter fart på allvar. Föremålen blev snabbt mycket folkkära och var mans egendom ? försäljningsframgångarna var ett faktum. Under de 26 år som hon arbetade på Gustavsberg producerade hon en lång rad föremål som kom att serietillverkas och snabbt blev storsäljare. Hennes förmåga att anpassa sin produktion efter industriprocessens villkor är allmänt omvittnad. De här föremålen utmärks ofta av lite runda former och en säker stilkänsla. Här finns bland annat katter, hundar, lejon, gladrunda kvinnofigurer och Gunnar Sträng som sparbössa. Figurerna uttrycker humor och stillsam ironi, stor värme och mycket kärlek. Parallellt med serieproduktionen arbetade Lisa Larsson med sin unika produktion på Gustavsbergs Studio, den konstnärliga experimentverkstaden för konst- och prydnadsgods. Den produktionen skilde sig mycket från den serietillverkade, även om man känner igen hennes konstnärliga uttryck också i dessa föremål. 1980 slutade Lisa Larson på Gustavsberg. Lisa Larson är fortfarande aktiv keramiker och hennes föremål präglas av stor människokärlek, iakttagelseförmåga och kroppslig närvaro. Boken beskriver hennes konstnärskarriär och är illustrerad med reportagefoton från åren på Gustavsberg, några av hennes skisser, delar av serieproduktionen samt ett urval av hennes unika konstgodsproduktion. Det är den första boken om Lisa Larson som visar både de serieproducerade och de unika föremålen.

Läs mer

Gisela Eronn

Lisa Larson

Om boken

Wilhelm Kåge var målaren och grafikern ? känd för sin affischkonst ? som 1917 anställdes vid Gustavsbergs porslinsfabrik och blev dess konstnärlige ledare i över trettio år. Hans verk betraktas som en mycket viktig del av svensk kultur- och konsthistoria. Med sin mångsidiga produktion av servisporslin och konstgods gjorde Wilhelm Kåge (1889?1960) en pionjärinsats inom modern svensk keramik. Han skapade mängder av serviser; till hans mest kända hör den s.k. Arbetarservisen och folkhemsklassikern De mjuka formernas servis, med dekoren Grå ränder. Under 20-talet skapade Kåge det välkända Argentagodset ? vaser, skålar, fat och urnor i grön glasyr, dekorerade i silver med mönster som dansande kvinnor, drakar och blommor. Försäljningsmässigt hade Argentagodset sin storhetstid under 40- och 50-talen, då en Argentavas var den självklara presenten till bröllopspar och jubilarer. På 40-talet kom hans målade fajanser med färgstarka mönster. Wilhelm Kåge var den som anställde Stig Lindberg på Gustavsberg och tillsammans med mästerdrejaren Berndt Friberg utvecklade dessa tre fajansmålandets konst. Många konsthistoriker anser dock att det är Kåges s.k. Farstagods som bildar kulmen på hans konstnärskap inom keramiken. Föremålen återfinns nu på museer och har blivit samlarobjekt. Kåge spelade också en stor roll genom att föra fram nya formgivare. Han har även blivit uppmärksammad internationellt. Boken är rikt illustrerad med prov på Kåges vidsträckta produktion ? keramik, porslin, teckningar, affischer m.m. ? samt historiska fotografier och bilder ur privata arkiv, tillhandahållna av Kåges dotter. Den skildrar samtidigt den svenska formgivningens historia under förra seklet. Detta är den första större boken om Kåge på över femtio år. Keramikern som Nationalencyklopedin beskriver som Sveriges främsta under 1900-talet!

Läs mer

Wilhelm Kåge

Gisela Eronn

Wilhelm Kåge

Om boken

Stig Lindberg (1916-1982) arbetade under åren 1937-1980 vid Gustavsberg och var under lång tid porslinsfabrikens konstnärliga ledare. Han framstod redan från början som en enastående begåvning inte bara inom industridesign, glas, porslin, keramik, emalj och plast utan också som textilkonstnär, illustratör och skulptör. 1957-1972 var han även huvudlärare vid Konstfackskolan, där han 1970 utnämndes till professor.

På KF startade man kampanjen Rikare vardag där bl.a. KF:s Provkök och Gustavsberg deltog. Något som var helt i linje med Stig Lindbergs uppdrag som konstnärlig ledare: "att skapa föremål som är funktionella samtidigt som de skapar glädje med sin skönhet". Detta gjorde han tillsammans med framstående kollegor vid fabriken bl.a. Wilhelm Kåge, Lisa Larsson och den då unga Karin Björquist. Gustavsberg blev en kultur- och designinstitution, som också fick en hög internationell status.
Stig Lindberg blev folkkär och representerar för många det glada och lekfulla 50-talet, en period som nu väcker stort intresse även hos en ung publik. I många svenska hem finns säkert föremål som han skapat: vardagsporslin, ugnssäkra formar, vaser, skålar etc., vilka idag betingar höga värden på antikmässor och auktioner. I boken finns bl.a. en lista över servisdekorer samt Bukowskis värdering av Stig Lindberg.

Läs mer

Stig Lindberg

Gisela Eronn

Stig Lindberg