Göran Moldén

Foto: Christer Ehrling

Utforska författaren

Jag var 52 när jag romandebuterade. Kanske hade jag varit på väg länge. Jag minns i vart fall att jag som barn ”skrev” böcker redan innan jag lärt mej skriva – jag ritade bilder med krumelurer under som skulle föreställa bokstäver. I tonåren trodde jag ibland att jag skulle bli författare när jag blivit tillräckligt stor. Sen blev jag verkligen tillräckligt stor och livet kom att handla om helt andra saker: miljöfrågor, politik, fackligt arbete, kärlek, familj. I mer än tjugo år jobbade jag på posten som paketsorterare och brevbärare, och efter det utbildade jag mej till lärare. Det hände att jag skrev för publicering: artiklar, debatt, en radiopjäs, schablonmässiga veckotidningsdeckare för att mata hushållskassan. Men det var liksom alltid ett skrivande i marginalen.

Först efter fyllda 40 började detta ändras. Dittills hade jag alltid känt att jag haft viktigare saker att göra, men nu började skrivandet bli angeläget på ett helt annat sätt. Ibland var jag också arbetslös och hade hyfsat gott om tid. Jag märkte hur jag började ringa in teman och motivkretsar. Ofta handlade det om folk vars begreppsvärldar inte riktigt höll samman längre, om plötsliga glipor och öppningar: ”Här lever vi och allt är som vanligt. Tills…” Ju mer jag skrev desto viktigare kändes det att fortsätta. Jag hade hittat en riktning och det blev möjligt att prioritera verksamheten. En novell publicerades i radio, en annan i Ordfronts debutantnummer 2004. Första romanen blev refuserad överallt, men sen nappade Norstedts på den andra.

Fågelskådaren är berättelsen om en människa som har haft en tro och förlorat den. Ylva heter hon, vilket betyder varghona. Hon har grått hår och kan le så att hörntänderna syns. Livet har ingen mening för henne, men hon kan inte släppa fågelskådaren. Runt omkring flammar hösten upp i klara färger, det är en ovanligt kall oktober. Boken är ingen thriller, ännu mindre en deckare. Kanske finns det ändå ett element av spänning i den. Det är i så fall inte oavsiktligt, men å andra sidan är det inte det elementet som är avsikten heller.

Lögnarens ögon är berättelsen om den 57-åriga Inger som lyckats bra. Barnen artar sej, hon har byggt upp ett litet men vasst företag, bor i villa, trivs med sitt liv. Så drabbas hennes man Jim av en hjärnblödning och dör. Han var konstnär, och i hans ateljé hittar hon teckningar som verkar gjorda av någon helt annan – ångestfyllda och motbjudande. Och om Jim inte var den Jim hon kände, vem är hon då själv? I några plötsliga skov börjar hennes jagbild brytas sönder. Hon kämpar emot och vill fortsätta vara den kompetenta yrkeskvinna hon alltid varit, men det går inte. Sorg och saknad plågar henne, känslan av att vara lurad gör henne bottenlöst arg. Hon försöker hålla masken inför sina vuxna barn, men ingenting hjälper. Ute vräker regnet ner, det är den blöta sommaren 2007. Till slut får hon verkligen något som liknar en förklaring vad Jim beträffar, men vid det laget har hon själv passerat en gräns. Hon förmår inte längre kämpa emot, vill det inte heller. Och varifrån kommer denna egendomliga känsla av förväntan, nästan som en munterhet?

 

Utgivning

Om boken

Konstnären Jim slog aldrig riktigt igenom. Och nu är han död. Bland det han lämnat efter hittar hans hustru Inger en resväska, full med bilder som är helt olika den konst han visat för omvärlden under sin levnad. Vad är det hon inte har vetat om den man hon har levt med i så många år?

Inger och Jim har ett långt äktenskap bakom sig. Inger är optiker och har med hårt arbete byggt upp en egen affär. Jim har varit konstnär, målat trevliga landskapsmotiv, haft några vernissager men aldrig slagit igenom. Och nu är han borta. Inger försöker förstå hur hennes tillvaro ska se ut utan honom. Hon tar med hjälp av de vuxna barnen tag i det praktiska och tror att hon kan jobba på som vanligt samtidigt som allt känns oerhört främmande.

I Jims ateljé hittar hon en resväska full av bilder av ett helt annat slag än allt annat han målat: obehagliga, makabra teckningar som vittnar om grav ångest. Full av olust inser Inger att hon kanske aldrig har känt sin make. Och om nu Jim inte var den man hon trodde, vem är hon då själv? Vad är hennes liv? Tvivlet startar en process av gradvis upplösning inom henne, tills slutligen något annat börjar skymta.

Häpnad, bestörtning, undran, vrede - Göran Moldén tecknar i sin andra roman, Lögnarens ögon, en sorgeprocess och ett trovärdigt porträtt av en människa som tvingas ifrågasätta det mest självklara.

Läs mer

Göran Moldén

Lögnarens ögon

Om boken

Göran Moldén debuterar med en spänningsmättad och inträngande historia som sätter ljuset på något vi kanske sällan tänker på: hur kan man leva med en familjemedlem som är nazist? Hur älskar man någon som står för det man hatar?

Ylva är en medelålders lärare med två vuxna söner, den ene välartad och tråkig, den andre är nazist och har straffat ut sig själv ur familjen på så sätt att han efter en släktfest helt enkelt försvunnit. Detta är Ylvas stora sorg i livet, men något som hon på ett märkligt sätt ändå lärt sig leva med. Hennes egen bakgrund är snarast vänsterliberal, och hon känner sig djupt kluven mellan att ifrågasätta och ta avstånd från sonens åsikter, och samtidigt att älska och sakna honom just som man älskar och saknar ett förlorat barn.
Ylvas lägenhet ska renoveras, och för att fly undan stöket och dammet hemma flyttar hon ut till sommarstugan. Det är höst, mörkt och kallt. Ganska snart märker hon att någon varit där. Är där. Det är den förlorade sonen, Stefan.
Han har lämnat sitt förflutna, men är mycket fåordig med vad som har hänt. Ylva är så tacksam över att ha honom hos sig igen att hon inte vill pressa honom. Men något konstigt är det med honom, vilket bekräftas av att en kompis dyker upp, som Stefan kör med, och som liksom Stefan verkar vara på flykt undan något hot. Och dessutom möter hon två främmande män på vägen från stugan, som frågar efter Stefan. Hon lurar dem därifrån, men får inte ro i sin själ. Inte blir det bättre av att Stefan först spöar upp sin vän, som dessutom försvinner efter några dagar. Men vars stövlar står i Stefans bil. Det vilar något väldigt olycksbådande över Stefan, och när han till slut lämnar sin mamma ytterligare en gång är hon mer frågande än när han kom. Vad har sonen gjort sig skyldig till, denna gång och alla andra gånger?

Läs mer

Fågelskådaren

Göran Moldén

Fågelskådaren