Lukas Bärfuss

Foto: Cato Lein

Utforska författaren

Lukas Bärfuss, född i Zürich 1971, är en av de mest intressanta tyskspråkiga författarna idag. Han har främst gjort sig ett namn som dramatiker, bland annat för de kritikerhyllade Bussen, som Dramaten satte upp 2007, och Våra föräldrars sexuella neuroser, som Riksteatern spelade och publicerade 2005. Hans dramatik är översatt till samtliga stora språk och har gjort honom till ett världsnamn, inte minst för att han har förmåga att sätta fingret på allvarliga ämnen.
Med Hundra dagar har han skrivit en roman som av många jämförts med Joseph Conrads Mörkrets hjärta.

Pressröster om Bussen:

"Jag blir helt lycklig av att någon nyligen har skrivit en pjäs som grabbar tag i ett ämne, och driver ämnet hela vägen fram till en vittförgrenad fråga om vår tids laddade förhållande till äkthet. I stället för att mumla om kontaktlöshet och splittring, eller annat som är som att snacka om vädret på en teaterscen. Mot slutet av första akten är jag övertygad om att jag ser en fantastisk föreställning. Det är som om texten formuleras för första gången, och uppfinns där och då av just de skådespelarna."
Dagens Nyheter

"Bussen är en dramatisk resa som inte bara släpper in några av samtidens mer svårdiskuterade ämnen, utan framförallt visar hur detta kräver en teaterestetik fjärran från den kära gamla svenska naturalismen."
Aftonbladet

Pressröster om Våra föräldrars sexuella neuroser:

"Det den schweiziske pjäsförfattaren Lukas Bärfuss … åstadkommer i Våra föräldrars sexuella neuroser är värt vilken mångmilajakt som helst längs turnévägen."
Expressen

"Stor och intelligent teater"
Svenska Dagbladet

"Mästerliga neuroser. På Riksteatern föds ett litet mästerverk, det är bara att förundras."
Dagens Nyheter

Utgivning

Om boken

Hundra dagar är en roman om två människor som i tidens kaos försöker kämpa för sin oskuld. Skådeplatsen är folkmordets Rwanda 1994.

David, en medarbetare i ett schweiziskt biståndsprojekt, har låtit flygplanet som evakuerar de sista européerna lyfta utan honom. Han ångrar sig snart, men då är det för sent, allt är utom kontroll och mördandet tycks enbart eskalera.
Han gömmer sig i hundra dagar och vi får följa hans minnesarbete över vad som gått snett. Framför allt tänker han på Agathe, dottern till en regeringsmedarbetare, och de fyra sista åren med henne i Kigali. Hur miljoner pumpades in i en totalitär stat som startade ett folkmord då den trodde att den förlorat makten till en rebellarmé.
I Rwanda har alla blod på sina händer. Så också David, som tvingats bli medhjälpare till bödlarna, och därför fått fly över gränsen. I flyktinglägret hittar han den svårt sjuka Agathe, men hon är inte längre den kvinna han en gång älskade.
Hundra dagar är en tankeväckande bok om skuld, men också en kärlekshistoria. I Rwanda fanns inga hjältar - och de som såg efterkrigstidens värsta folkmord utan att handla kan inte svära sig fria. Lukas Bärfuss har lyckats med konststycket att synliggöra tragedin genom att gestalta ett drama som inte försöker lägga skuld utan snarare försöker förstå mekanismerna som driver "vanliga" och "goda" människor att begå fruktansvärda moraliska brott. Kritikerna har fängslats av Hundra dagar och särskilt jämfört den med Joseph Conrads Mörkrets hjärta.

Läs mer

Lukas Bärfuss

Hundra dagar