”Varje skrivande människa är lika unik som varje icke-skrivande”

Foto: Göran Segeholm

Datum

14 November 2016

Foto

Göran Segeholm

Varje år skickas tusentals bokmanus in till förlagen och i podcasten Bakom boken undersöker författaren och programledaren Daniel Sjölin vägen mellan ett inskickat bokmanus och en färdig, utgiven bok. I tio samtal med etablerade författare får vi veta vad som utmärker just deras skrivande och får tips på vägen för den som kämpar med sitt första verk.

- Det här är en podd för dem som vill utveckla sitt skrivande. Vi har en liten skrivarskola med förläggarproffset Håkan Bravinger där man till exempel får tips om hur man bygger en backstory, men också poddpoesi där vi väljer dikter där förlaget bakom podden känner till litegrann om hur dikten kom till.

Du träffar också ett antal författare. Hur närmar du dig gästerna?

- Jag försöker använda författaren för att förstå texten. Idag är det ofta tvärtom i intervjuer: man försöker förstå författaren som person genom texterna. Så jag är väl litet av den gamla skolan. Varje vecka träffar jag en författare som jag anser är särskilt skicklig på en särskild del av skrivandet. Hos Barbro Lindgren är det blicken på världen som bär texten, oavsett vilken genre hon skriver i, så då talade vi om Författarens Blick. Jonas Gardell är Sveriges skickligaste stilist, vare sig han tweetar, skriver artiklar eller längre text. Hos Jenny Jägerfeldt är det Rösten som är nyckeln. Och så vidare. Jag lyfter upp en aspekt av skrivandet och försöker förstå hur författarna arbetar med detta. För att visa att man kan vara författare på många olika sätt. Det handlar inte bara om allmän talang, utan vissa olika egenskaper och säregenheter som man som skrivare kan utveckla, om man bara få syn på dem hos en själv.

Finns det någon fråga du ställt alla gäster?

- Skulle aldrig falla mig in! Det finns så många olika kynnen, bevekelsegrunder och ingångar. Varje skrivande människa är lika unik som varje icke-skrivande. 

Någon fråga du än så länge inte vågat ställa?

- Jag gillar inte frågor som gräver efter något i författarens privatliv för att vi ska förstå boken. Vi lever in en tid där litteraturen som fri arena måste hävdas, därför har jag det djupt i mig att jag rodnar om sånt kommer på tal. Men är det viktigt, vilket händer, ja då ställer jag frågan ändå och rodnar. Men det syns ju inte för lyssnarna.

Vem hoppas du ska hitta till den här podden och vad hoppas du att lyssnaren tar med sig?

- Alla som är nyfikna på hur författarna får till det och vill lära sig det - eller bara få nycklar till sin läsning av deras verk, och då menar jag hantverksmässiga nycklar. Jag såg faktiskt hur folk har börjat lyfta Gardell som stilist efter att programmet sändes. Kanske hade de redan sett honom som en stor stilist innan, men nu är alla litet mer överens. Eller så var det selektiv perception från min sida. Men jag gillar att försöka sätta fingret på vad det är som är författarens stora egenskap, något ingen tänkt på tidigare. Och när jag träffar rätt märker jag det både på författaren och på dem som lyssnat. Jag har ärligt talat, trots alla år, inget vidare självförtroende när det kommer till min förmåga att föra ett bra samtal. Det enda jag litar på är min förmåga att läsa böcker. Men där älskar jag att spela högt.

Har du något exempel på det?

- Just nu sitter jag med alla Alfons Åberg-böcker framför mig och jag tittar på artiklar om Alfons och Gunilla Bergström och inser: Vad sjutton! Är det verkligen ingen som har tänkt på det här och det här? Alla har läst fel! Ingen har sett vad som är nyckeln till Alfons storhet! Sen blir det ju förstås väldigt pinigt om jag har fel. 

Vilket är det största misstag aspirerande författare ofta gör när de skriver ett manus?

- Samma misstag som väldigt många publicerade författare gör: Man har arbetat för litet med stoffet. Inte utmanat det ordentligt efter de första versionerna. Det ges ut många romaner som skulle kunnat bli ännu bättre om de strukits ned, genomskrivits och dunderjobbats med. Detsamma gäller för dem som skickar in men inte når hela vägen. Framför allt bör man ifrågasätta hela upplägget. 

Vem skulle vara din drömgäst?

- Stig Dagerman. Jag skulle aldrig släppa iväg honom sen. 

Att vara en i mängden bland tusentals andra kan kännas avskräckande för den som funderar på att skicka in sitt första bokmanus, tycker du att det är värt att göra det ändå?

- Absolut! Och mörkertalet är säkert större. Om siffran sjunker till hälften vore det katastrof, om den stiger till det dubbla kan vi hoppas på mänskligheten igen!

Podcasten Bakom boken görs av Norstedts och Rabén & Sjögren och finns att lyssna på här och hos Storytel.