Norstedts och Sandqvist i varumärkessamarbete på Bokmässan

Datum

19 September 2022

Inspirerad av en bok, tillverkad i hållbara material – årets mest stilrena ryggsäck för alla bokälskare säljs exklusivt i Norstedts monter på Bokmässan.

Tillsammans med det svenska märket Sandqvist kan Norstedts presentera den perfekta väskan för bokälskare. Ryggsäcken finns i två färger och säljs enbart i Norstedts monter på Bokmässan.

– Vi ser ryggsäcken som en hyllning till boken, bokläsarna – och Bokmässan. Vi har alla gått runt med tunga kassar fulla av böcker på Bokmässan, säger Sara Dobareh, kommunikationsansvarig på Norstedts förlag. Det sliter på både kroppen och miljön. Den här ryggsäcken är perfekt för mässbesökaren, den är skön att bära och inte minst är den snygg! Dessutom får alla dina bokfynd plats i den.

Norstedts är Sveriges äldsta förlag och har sedan 1823 givit ut svensk och utländsk skönlitteratur, sakprosa, biografier samt faktaböcker om mat, hälsa och trädgård – och närmare 30 Nobelpristagare.

– När vi träffade Sandqvist kände vi på en gång att vi delar värderingar kring kvalitet, hållbarhet och berättande. Vi satte snabbt konceptet ”Bärande berättelser”, säger Sara Dobareh.

Sandqvist grundades 2004 och tillverkar väskor och ryggsäckar i kvalitativa, hållbara material. Utbudet präglas av noga genomtänkt skandinavisk design med väskor tillverkad av återvunna, ekologiska och hållbara material. 

–  Jag har alltid gillat att läsa, och böcker tar upp en stor del av inredningen i min lägenhet. Norstedts känns som förlagens förlag med sin historia, renommé och kvalitet så det är extra roligt att de kom till oss med en ide på samarbete, säger Sebastian Westin, grundare och Brand Director på Sandqvist.

Ryggsäcken är tillverkad av ekologisk bomull och återvunnen polyester med läderdetaljer, rymmer 13 liter och kommer att säljas i begränsad upplaga under Bokmässan 2022 i Norstedts monter (B05:22 mitt i mässhallen). Varumärkes-, design- och e-handelsbyrån Grebban, som tidigare i år uppdaterade Norstedts visuella identitet, har gjort den grafiska formen på ryggsäcken.