Ingmar Bergman

Foto: Bengt Wanselius

Utforska författaren

Ingmar Bergman (1918-2007) är otvivelaktigt mest känd som filmregissör, men författaren Bergman blir alltmer uppmärksammad internationellt. Det rör sig om ett stort författarskap i alla hänseenden, med ett femtiotal filmmanuskript, dussintals böcker och hundratals artiklar och essäer därtill en oerhört omfattande mängd privata skrifter i form av anteckningar, arbetsböcker och brev. Hans litterära kvaliteter har visserligen alltid framhållits, men det är först under de senaste åren som författaren Bergman har fått sitt verkliga genombrott, inte minst som en av världens mest spelade dramatiker. Under 2018 presenterar Norstedts i samarbete med Stiftelsen Ingmar Bergman sex praktfulla volymer av en stor del opublicerat material, trettiofyra filmberättelser samt en biografi som särskilt betonar just författaren Ingmar Bergman.

 

Utgivning

Om boken

Ingmar Bergmans tre verk Den goda viljan (1991), Söndagsbarn (1993) och Enskilda samtal (1996) brukar omnämnas som den sena romantrilogin då de skrevs direkt för boksidan och inte - som hans filmberättelser - utifrån tanken att bli film. Dessutom hör de tre verken ihop rent motiviskt, även om de skiljer sig åt i både upplägg och format - i sin bok Författaren Ingmar Bergman benämner Jan Holmberg dem krönikespel, minneslek respektive kammarspel.

Romantrilogin presenteras nu med utförliga kommentarer av Jan Holmberg och ett nyskrivet förord av författaren Daniel Mendelsohn.

I samband med Ingmar Bergmans 100-årsjubileum 2018 ger Norstedts förlag i samarbete med Stiftelsen Ingmar Bergman ut Ingmar Bergmans Skrifter. Det innebär bland annat att Det sjunde inseglet och Smultronstället, tidigare publicerade på ett trettiotal språk, för första gången ges ut på svenska. Dessutom kommer ett antal tidigare okända texter att få sina första läsare. Förutom sex band i bibliofilformat, i vilka nyskrivna förord och utförliga kommentarer ingår, så publiceras även trettiofyra Filmberättelser med efterord av Jan Holmberg och i vissa fall förord av författaren själv.

Läs mer

Ingmar Bergman

Romantrilogin

Om boken

I de titlar som ingår i serien Ingmar Bergmans Skrifter framgår tydligt hur stor del av Bergmans liv som ägnades åt skrivandet. Han skrev i stort sett varje dag i sitt vuxna liv. Faktum är också att han på det hela taget hade en stor utväxling på sitt arbete: förutom manuskripten blev det allra mesta han skrev något av, om inte en film så en pjäs eller en publicerad artikel eller essä. Ändå finns en hel del aldrig tidigare offentliggjorda texter av Ingmar Bergman.

Till denna volym har opublicerade och tidigare otillgängliga texter samlats. Här återfinns bland annat debutpjäsen från 1942 (enligt författaren själv ett skamlöst plagiat på Strindberg) och verk av den mogne författaren som han av olika skäl valde att inte publicera eller att göra film av. Några av guldkornen är den tänkta Hollywoodfilmen Sextiofyra minuter med Rebecka från 1969 och den planerade tv-pjäsen om Jesu död och uppståndelse från 1975.

Ofilmat, ospelat, outgivet presenteras nu med ett personligt hållet förord av Abdellah Taïa. Redaktör och ansvarig för urvalet är Bergmanexperten Maaret Koskinen, som även skrivit utförliga kommentarer.

I samband med Ingmar Bergmans 100-årsjubileum 2018 ger Norstedts förlag i samarbete med Stiftelsen Ingmar Bergman ut Ingmar Bergmans Skrifter. Det innebär bland annat att Det sjunde inseglet och Smultronstället, tidigare publicerade på ett trettiotal språk, för första gången ges ut på svenska. Dessutom kommer ett antal tidigare okända texter att få sina första läsare. Förutom sex band i bibliofilformat, i vilka nyskrivna förord och utförliga kommentarer ingår, så publiceras även trettiofyra Filmberättelser med efterord av Jan Holmberg och i vissa fall förord av författaren själv.

Läs mer

Ofilmat, ospelat, outgivet

Ingmar Bergman

Ofilmat, ospelat, outgivet

Om boken

Under hela sitt författarliv använde Ingmar Bergman sig av vad han kallade för arbetsböcker - små spiralblock, i vilka han skrev ner utkasten till sina berättelser, och sedan fortsatte att anteckna i under hela processen med ett verk. I sina självbiografier Laterna magica (1987) och i synnerhet i Bilder (1990) citerar han ibland korta passager från arbetsböckerna; i övrigt är de aldrig tidigare offentliggjorda.

Arbetsboken 1975-2001, som tar vid direkt efter den redan publicerade arbetsboken som sträckte sig mellan 1955 och 1974, ger en fortsatt unik inblick i Bergmans kreativa process fram till 2000-talet, då anteckningarna allt mer börjar tunnas ut. Sammantaget blir de två nu publicerade arbetsböckerna en påminnelse om ett av landets största konstnärsskap men också en unik beskrivning av hur hans berättelser väcktes till liv.

Volymens förord är skrivet av författaren Karl Ove Knausgård och presenteras tillsammans med utförliga kommentarer av Jan Holmberg som sätter in varje avsnitt i sitt kronologiska sammanhang.

I samband med Ingmar Bergmans 100-årsjubileum 2018 ger Norstedts förlag i samarbete med Stiftelsen Ingmar Bergman ut Ingmar Bergmans Skrifter. Det innebär bland annat att Det sjunde inseglet och Smultronstället, tidigare publicerade på ett trettiotal språk, för första gången ges ut på svenska. Dessutom kommer ett antal tidigare okända texter att få sina första läsare. Förutom sex band i bibliofilformat, i vilka nyskrivna förord och utförliga kommentarer ingår, så publiceras även trettiofyra Filmberättelser med efterord av Jan Holmberg och i vissa fall förord av författaren själv.

"Inte en dag för tidigt att läsa Bergman med egna, ocensurerade ord." Dagens Nyheter

"Geniet självt är inte huvudsaken - inte i arbetsboken, och inte i min läsupplevelse. Det tuggbenet kan vi släppa nu, och i stället suga märgen ur de mångformiga benpipor av olidligt och vackert omständligt arbete som stiger ur den här boken. För de är faktiskt omistliga." Expressen

Läs mer

Arbetsboken 1975-2001

Ingmar Bergman

Arbetsboken 1975-2001

Om boken

Ingmar Bergman skrev ett hundratal artiklar från 1930-talet fram till 1990-talet, vilka publicerades i en mängd olika sammanhang, såsom filmbranschpress, programblad, dagspress, månadsblad, prisutdelningar och veckotidningar. Det kunde handla om vitt skilda ämnen, från recensioner och djuplodande essäer om filmens, litteraturens och konstens roll, till fyndiga kåserier och hätska debattinlägg.

Vissa av texterna är flitigt citerade, inte minst de som behandlar Bergmans förhållande till filmmediet och det egna konstnärskapet, andra är i det närmaste helt okända. Gemensamt för dem är emellertid det höga litterära värdet det är påfallande hur väl det korta formatet och den fria formen passar författarens lynne och stil. Inte heller drar han sig för att ge sig in i infekterade debatter. Här ingår också flera nedslag i andra författarskap, inte minst August Strindbergs och Henrik Ibsens.

Artiklar, essäer, föredrag - som innefattar de flesta av Bergmans icke-skönlitterära texter, flera av dem aldrig tidigare publicerade i ett svenskt sammanhang - är redigerad av Christo Burman och presenteras med utförliga kommentarer samt ett nyskrivet förord av den franska författaren Nina Bouraoui.

2018 skulle Ingmar Bergman ha fyllt 100 år. Under året presenterar Norstedts i samarbete med Stiftelsen Ingmar Bergman sex praktfulla volymer av en stor del opublicerat material och en monografi om just författaren Ingmar Bergman. Dessutom publicerar vi hans samtliga filmmanus, bland annat ges texter som Det sjunde inseglet och Smultronstället ut för första gången på svenska.

Läs mer

Artiklar, essäer, föredrag

Ingmar Bergman

Artiklar, essäer, föredrag

Om boken

Under hela sitt författarliv använde Ingmar Bergman sig av vad han kallade för "arbetsböcker" - små spiralblock i vilka han skrev ner de första utkasten till sina berättelser, och sedan fortsatte anteckna i under hela processen med ett specifikt verk. I sina självbiografier Laterna magica (1987) och i synnerhet i Bilder (1990) citerar han ibland korta passager från arbetsböckerna - i övrigt är de aldrig tidigare offentliggjorda.

Ändå lekte han på 60-talet med tanken att låta publicera dem, med motivet att det "i dessa böcker finns ett och annat, som verkligen kan vara av intresse". Faktum är att Arbetsboken 1955-1974 inte bara ger en helt ny inblick i människan och konstnären Ingmar Bergman, här visar han också prov på en alldeles särskild form av autofiktivt skrivande som hela tiden kretsar kring den egna kreativa processen.

Arbetsboken 1955-1974 är redigerad av Jan Holmberg och presenteras med utförliga kommentarer samt ett nyskrivet förord av den danska författaren Dorthe Nors.

2018 skulle Ingmar Bergman ha fyllt 100 år. Under året presenterar Norstedts i samarbete med Stiftelsen Ingmar Bergman sex praktfulla volymer av en stor del opublicerat material och en monografi om just författaren Ingmar Bergman. Dessutom publicerar vi hans samtliga filmmanus, bland annat ges texter som Det sjunde inseglet och Smultronstället ut för första gången på svenska.

Läs mer

Arbetsboken 1955-1974

Ingmar Bergman

Arbetsboken 1955-1974

Om boken

I samband med utgivningen av Mikael Timms biografi Lusten och dämonerna kommer nu några av Ingmar Bergmans mest uppskattade böcker ut på nytt.

Den goda viljan, som regisserades av Bille August, berättar om föräldrarnas första förälskelse och kamp för att få sitt unga äktenskap att fungera.

Enskilda samtal beskriver ett senare skede i deras äktenskap, där modern Anna bekänner hur hon förälskat sig i en annan i samtal med sin konfirmationspräst. Liv Ullmann regisserade för SVT.

Tillsammans med den koncentrerade prosaberättelsen Söndagsbarn, som är ett barndomsminne från sommarparadiset Våroms i Dalarna av en cykeltur i både ljus och mörker tillsammans med fadern, utgör de en självbiografisk trilogi. Även Söndagsbarn blev film, i regi av sonen Daniel Bergman.

Fanny och Alexander, med sin färgsprakande skildring av en borgerlig familj i seklets början, blev en av Bergmans största framgångar.

Bilder är en pendang till memoarboken Laterna magica, där Ingmar Bergman med både skärpa och humor går igenom sina filmer och deras tillkomsthistorier. Denna bok är resultatet av en rad samtal mellan Bergman och hans förläggare och vän Lasse Bergström. Detta är en uppdaterad utgåva.

Läs mer

Bilder

Ingmar Bergman

Bilder

Om boken

I samband med utgivningen av Mikael Timms biografi Lusten och dämonerna kommer nu några av Ingmar Bergmans mest uppskattade böcker ut på nytt.

Den goda viljan, som regisserades av Bille August, berättar om föräldrarnas första förälskelse och kamp för att få sitt unga äktenskap att fungera.

Enskilda samtal beskriver ett senare skede i deras äktenskap, där modern Anna bekänner hur hon förälskat sig i en annan i samtal med sin konfirmationspräst. Liv Ullmann regisserade för SVT.

Tillsammans med den koncentrerade prosaberättelsen Söndagsbarn, som är ett barndomsminne från sommarparadiset Våroms i Dalarna av en cykeltur i både ljus och mörker tillsammans med fadern, utgör de en självbiografisk trilogi. Även Söndagsbarn blev film, i regi av sonen Daniel Bergman.

Fanny och Alexander, med sin färgsprakande skildring av en borgerlig familj i seklets början, blev en av Bergmans största framgångar.

Bilder är en pendang till memoarboken Laterna magica, där Ingmar Bergman med både skärpa och humor går igenom sina filmer och deras tillkomsthistorier. Denna bok är resultatet av en rad samtal mellan Bergman och hans förläggare och vän Lasse Bergström. Detta är en uppdaterad utgåva.

Läs mer

Fanny och Alexander

Ingmar Bergman

Fanny och Alexander

Om boken

Ingrid von Rosen blev Ingmar Bergmans hustru 1970. De hade dock mötts långt tidigare, och Ingrids fjärde barn, dottern Maria, var deras gemensamma. Hösten -94 drabbades Ingrid av cancer. Under hela sjukdomsperioden förde hon, Ingmar och Maria varsin dagbok. De innehåller berättelsen om en stor kärlek, en död och en komplicerad familjehistoria. 1970 gifte sig Ingmar Bergman med Ingrid von Rosen. Hon bröt upp ur ett äktenskap med fyra barn. Den yngsta dottern, Maria, var deras gemensamma. Äktenskapet mellan Ingid och Ingemar blev mycket lyckligt om än långt ifrån okomplicerat, särskilt inte för deras många barn. När Ingrid hösten -94 insjuknar i cancer hotas all den kärlek och all den ordning hon skänkt Ingmar. I dagböckerna kan man följa den smärtsamma processen. Ingrid noterar torrt och knappt sjukdomens framfart, Ingmar skildrar den förtvivlan och skräck som hotar att paralysera honom, och Maria tvingas parera de snabba kasten, förutom den sorg hon känner inför en älskad mammas bortgång. Ingrid Bergman avled i maj -95. I detta unika dokument får vi följa skeendet dag för dag genom de tre dagböckerna, mycket varsamt redigerade. Samtidigt utkommer på nytt Ingmar Bergmans storslagna självbiografi Laterna Magica, där bakgrunden till förloppet tecknas. Tre dagböcker är ett slags slutreplik i det samtal Ingmar Bergman fört med sina läsare genom filmer och böcker i mer än ett halvt sekel.

Läs mer

Tre dagböcker

Ingmar Bergman, Maria von Rosen

Tre dagböcker

Om boken

Hösten 2003 avslutar Ingmar Bergman sin enastående karriär som filmregissör med Saraband. Filmen är på flera sätt en uppföljare till Scener ur ett äktenskap. Till premiären utkommer filmens manuskript i bokform. Saraband handlar om Johan och Marianne som den svenska publiken mötte första gången i Scener ur ett äktenskap på 1970-talet. Nu är båda gamla, Johan ännu mer märkbart än Marianne. De är skilda sen länge och har haft en mycket sporadisk kontakt. I ett hus på Johans tomt bor hans son och sondotter. Johans och sonens förhållande är förgiftat sen många år, Johan anser sonen vara en odugling och har alltid visat det, sonen svarar med förakt, men tvingas förödmjuka sig eftersom han är ekonomiskt beroende av fadern. Sondottern fostras av sin, mer med kraft än med finess, till konsertcellist. Och så kommer Marianne, och så tvingas man tala med varandra. Det är extremt bergmanskt, torrt, rationellt och märkligt gripande, allt på samma gång.

Läs mer

Saraband

Ingmar Bergman

Saraband

Om boken

Trolösa är underlaget till höstens aktuella film, gjord av Liv Ullmann, med Lena Endre och Krister Henriksson i rollerna. Kärlek utan älskare skrevs i Tyskland 1978 och var tänkt som en internationell storfilm. Den blev aldrig producerad. En själslig angelägenhet var också från början avsedd som film, men denna monolog som speglar en kvinnas liv i det tidiga 1900-talets Europa har endast framförts som radioteater. Tillsammans bildar de Föreställningar, en oundgänglig bok för alla beundrare av Ingmar Bergmans film- och berättarkonst.

Läs mer

Föreställningar

Ingmar Bergman

Föreställningar

Om boken

Drama om ungdomlig kärlek, kuvande skoldisciplin och föräldrar som fattar tveksamma beslut.

"Ni känner er försmådd. Men det finns ingen instans dit man kan instämma sina föräldrar."

Sista paret ut (1956), nr 10 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Sista paret ut

Ingmar Bergman

Sista paret ut

Om boken

Fyra svägerskor samtalar i en äktenskapskomedi och övning i det trånga rummets teknik och estetik.

"Kvinnor som kvinnor. Alla har vi ju samma lekamliga utrustning, mer eller mindre perfekt. För jag antar att det inte var fråga om ett rent själsligt umgänge?"

Kvinnors väntan (1952), nr 5 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Kvinnors väntan

Ingmar Bergman

Kvinnors väntan

Om boken

Medelmåttig violinist i symfoniorkester drömmer om framgångsrik solokarriär under tiden äktenskapet knakar i fogarna.

"Det kan ju hända att man beter sig galet och löjligt åt ibland, huvudsaken är väl ändå att man vill bli en riktig människa och konstnär."

Till glädje (1950), nr 3 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Till glädje

Ingmar Bergman

Till glädje

Om boken

Barnamord och gatuprostitution i formförnyande drama om misantropisk filmförfattare.

"Se hur livet kupar sig som en grym men vällustig båge ifrån födelse till död. Ett stort skrattande mästerverk. Skön och vederstygglig, utan förbarmande eller mening."

Fängelse (1949), nr 2 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Fängelse

Ingmar Bergman

Fängelse

Om boken

Kammarspel på en mentalklinik där en åldrad man träffar döden i form av en kvinnlig clown.

"Nu hjälper minsann inga tårar, tårar, tårar. Då blir det uppståndelse och långbad och veronal och kanske en feberchock. Jag måste vara modig."

Larmar och gör sig till (1997), nr 32 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Larmar och gör sig till

Ingmar Bergman

Larmar och gör sig till

Om boken

Åldrad regissör sätter upp Strindberg och pratar med sina skådespelerskor i ett drama där dröm och verklighet flyter samman.

"I min ålder händer det att man lutar sig framåt och plötsligt befinner sig huvudet långt in i en annan verklighet. De döda är inte döda. De levande ter sig som spöken."

Efter repetitionen (1984), nr 31 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Efter repetitionen

Ingmar Bergman

Efter repetitionen

Om boken

Oupplösligt och smärtsamt förenade människor i ett drama där en affärsman drabbas av mordiska impulser.

"Det jag nu har berättat är kanske inte sanningen. Vissa kloka människor menar att blindheten är total. Vi rör oss i föreskrivna mönster, betingade och våldtagna från födseln."

Ur marionetternas liv (1980), nr 29 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Ur marionetternas liv

Ingmar Bergman

Ur marionetternas liv

Om boken

Kammarspel där konsertpianist med världen som arbetsplats konfronteras med sina undanstuvade vuxna döttrar.

"Jag har alltid haft svårt med människor som är omedvetna om sina motiv."

Höstsonaten (1978), nr 28 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Höstsonaten

Ingmar Bergman

Höstsonaten

Om boken

Judisk cirkusakrobat i tjugotalets Berlin försöker hantera sin brors självmord och återser en vetenskapsman med dolda motiv.

"Det svåraste är att mänskor inte har nån framtid. Det är inte bara du och jag som inte har så värst mycket framtid. Alla mänskor har tappat bort sin framtid."

Ormens ägg (1977), nr 27 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Ormens ägg

Ingmar Bergman

Ormens ägg

Om boken

En läkarhustru inleder ett stormigt förhållande med en amerikansk arkeolog.

"Jag känner dig inte. Jag tycker förresten om dig. Jag tyckte om dig från första stund, när jag fick hand om dig på sjukhuset efter ditt självmordsförsök."

Beröringen (1971), nr 23 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Beröringen

Ingmar Bergman

Beröringen

Om boken

En man och en kvinna, ett borgerligt inferno och en banalitetens tragi-komedi.

"Det finns inte skymten av något oroväckande i mitt dagliga liv. Mina närmaste är snälla, hyggliga människor. Fullkomligt normala allihop."

Reservatet (1970), nr 22 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Reservatet

Ingmar Bergman

Reservatet

Om boken

Drama om treenighetens klaustrofobi i vilket en domare förhör skådespelare som anmälts för ett obscent varieténummer.

"Älska, jag vet inte. Jag är beroende av dem. Men jag är inte alldeles säker på att de är beroende av mig. Och därför försöker jag göra mig oumbärlig."

Riten (1969), nr 21 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Riten

Ingmar Bergman

Riten

Om boken

Framtidsdrama om ett konstnärspar som förgäves försöker undkomma det annalkande kriget.

"Jag har upplevt mänsklig närhet några få gånger. Alltid i förbindelse med smärta. Är det likadant för er?"

Skammen (1968), nr 19 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Skammen

Ingmar Bergman

Skammen

Om boken

Vampyrdrama med skygg konstnär på en enslig ö som plågas av demoniska mardrömmar.

"De gamla kallade den vargtimmen . Det är timmen när de flesta människor dör, de flesta barnen föds. Det är nu som mardrömmarna kommer fram."

Vargtimmen (1968), nr 18 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Vargtimmen

Ingmar Bergman

Vargtimmen

Om boken

Psykologiskt kammarspel om en enstöring som träffar en cynisk arkitekt och inleder ett förhållande med en gift kvinna.

"Jag är död, Anna. Nej, nej, jag är inte död. Nej, det är fel. Melodramatisk. Jag är inte alls död. Men jag lever utan självaktning."

En passion (1969), nr 20 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

En passion

Ingmar Bergman

En passion

Om boken

Ett banbrytande äktenskapsdrama och en uppgörelse med den borgerliga trygghetsideologin.

"Jag för min del gråter inte över spilld mjölk. Ungarna växer upp, relationer bryts. Kärlek tar slut, liksom ömhet, vänskap och samhörighet. Det är ingenting märkvärdigt med det, det bara är så."

Scener ur ett äktenskap (1974), nr 25 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Scener ur ett äktenskap

Ingmar Bergman

Scener ur ett äktenskap

Om boken

Hemsökt av minnet återupplever åldrad regissör en drabbande otrohetsaffär med sin väns hustru.

"Jag är jag och du är du. Fast det är väl inte alldeles säkert. Egentligen."

Trolösa (2000), nr 33 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg

Läs mer

Trolösa

Ingmar Bergman

Trolösa

Om boken

Upplösligt relationsdrama i vilket psykiater plågad av barndomsminnen drivs mot sammanbrottets rand.

"Jag är väl som de flesta andra mänskor. Vi som anser att det där med döden är något som andra råkar ut för men aldrig vi själva."

Ansikte mot ansikte (1976), nr 26 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Ansikte mot ansikte

Ingmar Bergman

Ansikte mot ansikte

Om boken

Suggestivt kammarspel i rött om döende kvinna, hennes systrar och tjänarinnan.

"Ingen människa skulle göra det du begär. Jag lever, och jag vill inte befatta mig med din död. Kanske om jag älskade dig, men jag älskar dig inte."

Viskningar och rop (1973), nr 24 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Viskningar och rop

Ingmar Bergman

Viskningar och rop

Om boken

Talande sjuksköterska och stum skådespelerska i ett drama där deras personligheter allt mer flyter samman.

"Kan man vara en och samma människa, precis på samma gång? Jag menar vara två människor."

Persona (1966), nr 17 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Persona

Ingmar Bergman

Persona

Om boken

Symbiotiska systrar plågar varandra på ett hotell där en pojke irrar runt bland åldringar och dvärgar.

"Jag trodde alltid att du hade rätt. Jag försökte vara som du. Jag beundrade dig. Jag begrep ju inte att du tyckte illa om mig."

Tystnaden (1963), nr 16 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Tystnaden

Ingmar Bergman

Tystnaden

Om boken

Landsortspastor med krympande församling plågas av tilltagande existentiella tvivel.

"Jag kan knappt se dig utan glasögonen. Du är alldeles suddig, ansiktet är som en vit fläck. Du är inte riktigt verklig."

Nattvardsgästerna (1963), nr 15 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Nattvardsgästerna

Ingmar Bergman

Nattvardsgästerna

Om boken

Inledningen av gudstrilogin och ett kammarspel om familj, psykos och konstnären som kannibal.

"Du är tom och skicklig. Nu försöker du fylla din tomhet med Karins utslocknad. Det enda jag inte förstår är hur du tänker blanda in gud i det sammanhanget."

Såsom i en spegel (1961), nr 14 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Såsom i en spegel

Ingmar Bergman

Såsom i en spegel

Om boken

Kringresande magnetisör konfronteras med misstrogna borgare i ett drama om konstnärskapets vedermödor.

"Jag dog inte. Men jag har redan börjat gå igen. Egentligen gör jag mig bättre som gast än som människa. Jag har blivit övertygande. Det var jag aldrig som skådespelare."

Ansiktet (1958), nr 13 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Ansiktet

Ingmar Bergman

Ansiktet

Om boken

Den åldrade professorn Isak Borg omprövar sitt liv under en minnesrik bilfärd mellan Stockholm och Lund.

"Jag vet inte hur det inträffade, men dagens klara verklighet gled över i minnets ännu klarare bilder som steg till mig med styrkan av ett verkligt skeende."

Smultronstället (1957), nr 12 av 34 i serien Ingmar Bergmans Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Smultronstället

Ingmar Bergman

Smultronstället

Om boken

Medeltidens pesthärjningar står som fond för existentiellt drama med flera odödliga scener.

"Kärlek är den svartaste av alla pester och om man dog av den vore det väl någon glädje med kärleken, men den går nästan alltid över."

Det sjunde inseglet (1957), nr 11 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Det sjunde inseglet

Ingmar Bergman

Det sjunde inseglet

Om boken

Vassa repliker och partnerbyten i mustig sekelskifteskomedi som blev författarens internationella genombrott.

"Hur kan en kvinna någonsin älska en man, kan du svara mig på det?"

Sommarnattens leende (1955), nr 9 av 34 i serien Ingmar Bergmans Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Sommarnattens leende

Ingmar Bergman

Sommarnattens leende

Om boken

Elegant äktenskapskomedi om gynekolog som försöker återerövra sin hustru under resa till Köpenhamn.

"Jag har alltid undrat över den stora makt som en kvinnoläkare har över våra hjärtan och förtroenden. Blir det inte lite svårt att värja sig ibland?"

En lektion i kärlek (1954), nr 7 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

En lektion i kärlek

Ingmar Bergman

En lektion i kärlek

Om boken

Erotik, förödmjukelse i växlande kombinationer samt ett gycklarsällskap på katastrofalt gästspel i sydskånsk håla.

"Vi gör konst, ni gör konster. Den enklaste och mest obegåvade av oss kan spotta på den bästa av er. Vet ni varför? Därför att ni satsar era liv, vi vår fåfänga."

Gycklarnas afton (1953), nr 6 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Gycklarnas afton

Ingmar Bergman

Gycklarnas afton

Om boken

Balettdansös läser sin döde pojkväns dagbok och minnen av ett skärgårdsäventyr väcks till liv.

Du dansar, punkt. Det är din formel, håll dig till den, annars går det illa. Titta dig i spegeln ska du se vad löjlig du ser ut, det gör jag med förresten.

Sommarlek (1951), nr 4 av 34 i serien Ingmar Bergmans Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Sommarlek

Ingmar Bergman

Sommarlek

Om boken

Kontroversiell debut om upprorisk gymnasist, sadistisk lärare och ung kvinna på glid.

Om du vore ensam och enastående vore det inte så eländigt, men jag kan tala om för dig att du finns i alla skolor, och inte bara i skolorna utan överallt. Människoplågare, det är vad du är!

Hets (1944), nr 1 av 34 i serien Ingmar Bergmans Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Hets

Ingmar Bergman

Hets

Om boken

Modefotograf träffar gift älskare medan hennes modell går på Liseberg med en främmande äldre herre.

"Vi ska inte träffas mer. Det blir så ohyggligt komplicerat. Man klarar det inte. Det gäller ju ändå alltid att ha ansiktet i behåll."

Kvinnodröm (1955), nr 8 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.

Läs mer

Kvinnodröm

Ingmar Bergman

Kvinnodröm

Recensioner

”Bergmans språkliga universum är värt sin helt egna uppmärksamhet.”

Nyheter

24 juni 2018

Nu släpps Ingmar Bergmans Filmberättelser

Nyheter