Kjell Espmark

Foto: Cato Lein

Utforska författaren

Kjell Espmark (1930-2022) var poet, romanförfattare, litteraturvetare och från och med 1981 ledamot av Svenska Akademien. Han finns publicerad på ett tjugotal språk och har också tilldelats flera internationella priser. Han debuterade 1956 med diktsamlingen Mordet på Benjamin och i slutet på 1980-talet gjorde han ytterligare en uppmärksammad debut, då som romanförfattare. Glömskans tid är en romansvit om vårt tidevarvs sju dödssynder i vilka olika personer berättar sitt levnadsöde och går till rätta med samhällssystemet, ofta med satirisk skärpa. Som litteraturvetare var Kjell Espmark specialist på modernismen, med böcker om Artur Lundkvist, Harry Martinson, Martin Lamm och Tomas Tranströmer. Hans viktigaste arbeten i ämnet är Att översätta själen och Själen i bild som vill definiera om den modernistiska traditionen.

Utgivning

Om boken

Dags för uppbrott.
Jag stänger och låser lagårdsdörrn –det blev aldrig av att laga den.Och rosorna får vintern ta hand om.Jag kastar en samlande blick genom rummen,detta djup av vitt med gråblå nischeroch en mörknande spegel i fonden –en insikt målad av Hammershøi.Kjell Espmark (1930-2022) var en av våra största poeter. Hans sista diktsamling är en sorgesång lika mycket som en följdriktig fortsättning av de hyllade rolldikterna som inleddes med samlingen Vintergata (2007).

Läs mer

Kjell Espmark

Hemfärd till glömskan

Om boken

Återliv utgör den tredje delen i en trilogi som inleddes med Skapelsen och fortsatte med Kvällens frihet. Vad som kunde kallas Skapelsetrilogin börjar i den oavslutade skapelse som kräver sin fortsättning av oss alla. Den går vidare i den friare, ofta hänsynslösa kreativitet som flera tonsättare, författare och konstnärer utvecklar i livets slutskede. Och den fullbordas i en samling återliv av skilda slag. Än spränger Egon Schiele sig ut ur sin kista i målningen Uppståndelse . Än bryter Sor Juana de la Cruz en av det spanska språkets största poeter, kallad den första feministen den tystnad kyrkan tvingat på henne. Än fortsätter den oförskräckta journalisten Marie Colvin, som stupade för en kpistsalva nära Homs, sin gärning inkarnerad i djärva kolleger: Artiklarna skrivs mot uppdragna knän, /postuma bidrag, / tunga av mull och mod, / till det stora sviktande minnet. Man kunde se dessa skilda teman sammanfattade i dikten Det uudslukkelige , ägnad Carl Nielsens symfoni om det ohejdbara liv som tvingar sig fram också ur krigets gyttja och död: Och vinden föds i det gråa gräset / som långsamt, obevekligt blir grönt.

Om Skapelsen skrev den tongivande spanske kritikern Martín López-Vega i El Mundo: Skapelsen bekräftar intrycket att vi står inför en av de viktigaste poeterna i vår tid.

Läs mer

Återliv

Kjell Espmark

Återliv

Om boken

I denna volym samlar vi tre diktsamlingar som alla innehåller den rolldiktning som Kjell Espmark gjort till sin främsta lyriska gren. Volymen inleds med Vintergata (2007) och Den inre rymden (2014). Den nyskrivna diktsamlingen En sky av vittnen, utgör den sista tredjedelen i denna samlingsvolym under rubriken Låna mig din röst.

Läs mer

En sky av vittnen

Kjell Espmark

En sky av vittnen

Om boken

"Boken tar plats i en livlig diskussion som utgår från Theodor Adornos analys av Beethovens sena tonspråk, hans Spätstil. Bilden av den äldrade konstnärens språk avviker där starkt från den gängse förestallningen om en seren, höstligt avklarnad stil. I stället bryter den sene mästaren, som helt behärskar sitt medium, i vredesmod med sitt tidigare verk och därmed också med sin etablerade publik.

Den sena stilen är en exil som innebär en utrensning av allt oväsentligt bagage och ett förkastande av det vedertagna språkets krav på försoning av motsatser och motsägelser, av krav på sammanhang och konsekvens. Disharmoni och fragmentation i verklighetsbild och språk är i stället naturliga inslag i denna sena fas.

Jag noterar att dessa bestämningar som borde vara aktuella för en åttionioårig poet har begränsad relevans i mitt fall det enda nödvändiga har länge varit mitt mål. Men det har samtidigt varit frestande att pröva de olika sena konstnärsroller, att leva sig in i och sammanfatta de sena skapande skeden som tillskrivits Beethoven, Kavafis med flera.

Det är alternativa konstnärsliv som för mig har känts lika angelägna som mitt eget. De uppvisar olika möjligheter att precisera vara sena villkor som kreativa människor."

Kjell Espmark

Läs mer

Kvällens frihet

Kjell Espmark

Kvällens frihet

Om boken

Skapelsen är ännu ofullbordad.
Och det är er den hoppas på.

De orden vill en av gestalterna i Kjell Espmarks nya diktsamling Skapelsen viska i sina efterkommandes drömmar. Tillsammans med några kända röster ur dödsriket Sapfo, Paul Celan, Alan Turing är han en av de många anonyma som talar ur krig, flykt och förföljelse.

Skapelsen är ett återkommande motiv i Kjell Espmarks författarskap med profeten Hesekiels ord: Blås på dessa dräpta och ge dem liv! Den nya boken samlar upp trådarna i Espmarks poetiska verk.

Läs mer

Skapelsen

Kjell Espmark

Skapelsen

Om boken

"Vi lämnade ekan utan förtöjning." Så inleds dikten Återfödelse i Kjell Espmarks första diktsamling Mikrokosmos från 1961. Den får också inleda denna samlingsvolym av dikter som alla har temat kärlek som den gemensamma nämnaren. Möjligtvis en förbisedd linje i Kjell Espmarks författarskap. Och möjligtvis i fler synvinklar än man kanske vanligtvis möter kärleksdikten. Bland annat den som befinner sig vid en mänsklig nollpunkt, bortom döden. En kärlek som inte ger sig.

Läs mer

Dikter om kärlek

Kjell Espmark

Dikter om kärlek

Om boken

Kjell Espmark har publicerat sig som poet i över femtio år. Hans nya diktsamling kan ställas vid sidan av Vintergata (som utkom 2007) men har en ljusare ton. Den är som titeln antyder ett mer personligt motstycke med fragment av förhistoria, barndom och uppväxt, senare verk och kärlek, fram till den slutliga "yrseln av barnaröster".

Kjell Espmarks poesi finns på ett tjugotal språk, från spanska och engelska till kinesiska och arabiska. Han har även tilldelats flera internationella priser.

Läs mer

Den inre rymden

Kjell Espmark

Den inre rymden

Om boken

Vissa författare tar upp ett samtal som fortsätter genom sekler. En sådan författare var E.T.A. Hoffmann, romantikens mest mångsidiga geni, tonsättare och dirigent, karikatyrtecknare och sagoberättare. Han var samtidigt en domare med omutlig integritet i den tid av repression och terroristskräck som följde efter Napoleons fall. Både som diktare och som domare förde han oförskräckt individens talan mot den absoluta makten.

Hoffmann är en förbluffande modern författare. Han är den som tidigast utnyttjar det omedvetna i berättarkonsten, hyllad av både Freud och surrealisterna. I sin förening av det fantastiska och det verkliga visar han fram mot den magiska realismen. Han föregriper också det litterära montaget. Dessutom är han en stå-upp-komiker, känd genom Offenbachs opera Hoffmanns äventyr.

Vi möter honom här en junidag 1822 när han förlamad så när som på tunga och läppar dikterar sitt försvar mot det samhälle som bestämt sig för att krossa honom.

Läs mer

Hoffmanns försvar

Kjell Espmark

Hoffmanns försvar

Om boken

I vargtimmen skulle kunna ställas vid sidan av min föregående bok, Minnena ljuger. Där prövade jag mina minnesbilder i syfte att visa hur vårt medvetande förvandlar sådana bilder till de myter vi behöver i vår fortsatta tillvaro.

Nu gäller det en motsvarande rannsakan av de sanningar eller myter man låtit forma sitt liv. Flera personer, framför allt min mor och min far, kommer också tillbaka ur sitt skuggrike för att gå till rätta med de bilder jag gett av dem i mina minnen. Det rör sig om anteckningar från min gamla gotlandsgård Petsarve, en prövning i vargtimmens obevekliga ljus av de bärande tankarna i min tillvaro, både den nuvarande och den som passerat. Men också bygdens liv tränger sig på. Styckena interfolieras av dikter där förlorade röster kommer till tals, på samma sätt som i min samling Vintergata.

Kjell Espmark

Läs mer

I vargtimmen

Kjell Espmark

I vargtimmen

Om boken

Det här skulle inte bli en memoarbok, men texten kan ibland överlista sin författare. De småljugande minnena från barndom, författarliv, resor, akademi, kärlek och död blir ändå till en berättelse om ett liv. Men samtidigt om hur vi omformar våra minnen till myter som ger struktur och innebörd åt vår tillvaro.

"Självbiografin har aldrig frestat mig. Det som intresserar mig är minnets sätt att arbeta.
Redan mitt första minne är tvivelaktigt. Grannhuset står i lågor en natt. Min mor har mig på armen och vi bevittnar andlöst dramat genom ett fönster. Jag kan inte vara mer än ett par år men upplevelsen är tillräckligt stark för att avsätta en hållbar minnesbild. Det är bara ett fel med bilden - den är registrerad på avstånd. Jag ser mig själv på min mors arm framme vid fönstret med det brinnande huset skimrande i rutan och ett rött eldsken flackande över ansiktena. Det finns rimligtvis en genuin upplevelse bakom tablån men den har bearbetats.

Minnet ljuger. Men det intressanta är på vilket sätt ett minne ljuger - och varför. Det jag söker är vad mitt fortsatta liv har gjort med mina hågkomster, hur senare upplevelser, värderingar och strategier har omformat minnena utifrån sina behov och avsikter - och därvid oavsiktligt satt sina spår i bilderna.
Minnesbilden av mor och barn är en sådan samlingspunkt. Mor är, i kontrast till det skrämmande utanför fönstret, lugn och fattad. Hon är ännu inte det knippe av förtvivlan hon skulle bli efter sin skilsmässa, med tårar, förebråelser och hot om att 'ge upp' och lämna min bror och mig åt vårt öde. Minnet ljuger in trygghet i bilden. I själva verket speglas hennes olyckliga barndom, hennes sårbarhet, det upprivna äktenskapet och familjens utsatta liv in i bilden av mor och barn vid fönstret.

Nu händer det att texten överlistar sin författare. De småljugande minnena från barndom, studieår, författarliv, resor, universitet, akademi, vänskap, kärlek och död formar sig mot min avsikt till en berättelse om mitt liv. Men det jag verkligen velat komma åt är något som går utanför det individuella livsödet - hur vi omformar våra minnen till de myter som förmår ge struktur och innebörd åt vår tillvaro."
Kjell Espmark

Läs mer

Minnena ljuger

Kjell Espmark

Minnena ljuger

Om boken

I februari fyller författaren och akademiledamoten Kjell Espmark 80 år. Samtidigt presenteras hans poesi i en fyllig volym med urval från debuten 1956 fram till den senaste diktsamlingen Vintergata. Aris Fioretos inleder med ett nyskrivet förord.

Kjell Espmark har en omfattande lyrikproduktion bakom sig och är en av få svenska poeter som regelbundet publicerats och uppmärksammats utomlands. Många av dikterna gestaltar människoöden inifrån. Det är poetens svar på vädjan: "Låna mig din röst!" Men den rösten ger samtidigt sin prägel åt porträttet - "i mötet blir båda synliga". Till bilden hör en drabbande samhällskritik. Andra stycken är rent personliga, dikter om svår förlust och ny kärlek.

Debuten skedde 1956 med diktsamlingen Mordet på Benjamin. Sedan dess har Kjell Espmark gett ut tolv diktsamlingar, senast den kritikerhyllade Vintergata (2007), som i sin helhet återges i denna efterlängtade samlingsvolym. Om Vintergata skrev Svenska Dagbladets kritiker: "Som huggna ur skimrande marmor är dessa vidunderligt vackra dikter, där poeten låter de dödas röster eka genom historien in i vår tid ..."

Läs mer

Det enda nödvändiga, Dikter 1956-2009

Kjell Espmark

Det enda nödvändiga, Dikter 1956-2009

Om boken

I en berömd dikt i Det ondas blommor ser Charles Baudelaire poeten som en albatross: i flykt fri och majestätisk, men nedtvingad på däck av illasinnade sjömän en klumpig koloss med överdimensionerade vingar. I jordens "exil" - vardagen - är han oförmögen att leva.

För Kjell Espmark har denna dikt ännu en innebörd. Han väljer att se den som en bild för författarens dubbla roller: som skapande konstnär, fri i flykten; och som den som ska försöka förklara sitt eget verk: en klunsig, markbunden fågel.

Kjell Espmark har i hela sitt liv varit både den skapande konstnären och kommentatorn, poeten och romanförfattaren å ena sidan, och litteraturhistorikern å den andra. I denna essäsamling närmar han sig detta ämne från många håll. Han ger oss värdefulla inblickar i vad som gett honom impulser som författare, både till den stora romansviten Glömskans tid, och till bland annat den senaste kritikerrosade diktsamlingen Vintergata, hundra dikter där döda talar till oss från årtusendens himmel. Han resonerar i vad som både går förlorat och vad som uppstår i översättningen av en dikt. Han gör skarpsinniga analyser av de rollspel som både författare och litteraturhistoriker kan ägna sig åt, inte minst stora namn som E.N. Tigerstedt och Verner von Heidenstam - och Lars Gyllensten, vars intrigerande under Svenska akademiens så kallade Rushdieaffär Kjell Espmark ger en avslöjande skildring av.

Dessa 25 essäer och tal ger en rik bild av den skapande konstnären Kjell Espmark - lika fri i flykten både som författare som kommentator.

Läs mer

Albatrossen på däcket

Kjell Espmark

Albatrossen på däcket

Om boken

När Kjell Espmark nu återkommer med en ny diktsamling gör han det mot fonden av tusentals år av människoöden och litterär tradition. Etthundra dikter om människor från antik tid och in i vår.

Den grekiska antologin (Anthologia Graeca) sammanställdes på niohundratalet, men har rötter i antik tid. Det är en samling dikter som går tillbaka till 600-talet före Kristus, en samling där kristen dikt samsas med erotisk vers från antiken. Många av dikterna är gravdikter, där de döda själva vänder sig till de levande.
Den grekiska antologin inspirerade bland andra den amerikanska författaren Edgar Lee Masters till hans berömda Spoon River Antohology, där en rad fiktiva jag, som ligger i sina gravar på en kyrkogård i Spoon River, berättar om sina liv.

På ett liknande sätt har Kjell Espmark låtit sig inspireras av den grekiska antologin. I etthundra dikter berättar han om mänskligt liv från civilisationens gryning och in i vår tid, till regnskogsskövlingens och den moderna terrorismens tid. Det är dikter som envist försöker teckna konturerna av den ensamma människan, plågad av krig och hänsynslösa överheter. Hundra "jag" talar till oss från andra sidan graven, inte sällan om hur våldet ryckt bort dem i förtid. Som hundra stjärnor lyser de sina ensamma sken.
Vintergata är på många sätt en summering av Kjell Espmarks lyriska författarskap, en diktsamling som han varit på väg mot länge, som han skriver i efterordet.

Läs mer

Vintergata

Kjell Espmark

Vintergata

Om boken

Ett antal människor som inte känner varandra, men har det gemensamt att deras liv står på spel, skriver varsin berättelse om sitt liv. De gör det ytterst motvilligt; mottagaren är den anonyme psykiater de alla egentligen vill slippa tala med. Deras berättelser utgör Kjell Espmarks nya bok som är en ny vidräkning med den svenska mentaliteten.

Ett antal människor i skilda åldrar och på skilda platser kommer på kant med verkligheten. En vill arbetskamraterna tvinga att utföra ett barmhärtighetsmord, en annan har förstört sitt liv på restaureringen av en gammal gård, en tredje är en styrelseledamot som dragits in i en finansskandal. Gemensamt för dem alla är att deras livssituation blivit ohållbar - somliga inser det själva, andra tvingas inse det.
Vad gör de? Jo, de tar motvilligt kontakt med en psykiater. Innan behandlingen kan börja vill han att de först berättar om sin "situation".
Dessa berättelser, med olika avsändare men alltså med samma, stumma mottagare, utgör Kjell Espmarks nya prosabok. Det är en novellsamling som till sist läses som en roman, i stil med hans svit om den svenska "glömskan".
Espmark lägger åter kniven mot vårt samhälles strupe för att pressa fram vad som verkligen sker.
Det är om denna verkliga verklighet som människorna i hans bok tvingas berätta. Och frågan Espmark ställer är naturligtvis om vi vill höra.

Läs mer

Motvilliga historier

Kjell Espmark

Motvilliga historier

Om boken

Harry Martinson (1904-1978) brukade ofta pröva sina texter på kolleger och vänner. En av dem som fick vara med om detta under Martinsons senare år var Kjell Espmark, då en litteraturhistoriker med ett särskilt intresse för den moderna svenska lyriken. Espmark som därigenom kom Martinson nära, skrev sen 1970 en bok med titeln Harry Martinson erövrar sitt språk. Nu, mer än tre decennier senare, blickar han tillbaka på Martinsons författarskap, skärskådar dess styrka och dess möjliga svagheter. Hans bok inleds med en mycket personlig analys av Martinsons sista, bittra, tid men dess tyngdpunkt ligger i analysen av den litterära skapelseprocessen. Harry Martinson - mästaren ingår i Svenska Akademiens levnadsteckningar men utges bara i denna form.

Läs mer

Harry Martinson  mästaren

Kjell Espmark

Harry Martinson mästaren

Om boken

Béla Bartók, Ungerns främste kompositör under 1900-talet, tvingades p g a sin kritik mot nazismen och dess ungerska allierade att gå i landsflykt. Den gick över södra Frankrike och där fångar Kjell Espmark honom i denna koncentrerade konstnärsroman.

Nîmes i södra Frankrike, sommaren 1941. Större delen av landet är ockuperat av nazisterna. En ström av människor, de flesta judar, söker sig mot hamnstäderna för att komma undan i sista stund. En av dem är den ungerske kompositören Béla Bartók. Han har kallat sig själv frivillig jude för att protestera mot tyskarna och deras allierade i hemlandet. Nu är han på flykt till USA för att undgå deras hämnd. Han är övervakad och har all anledning att frukta för sitt liv.

Kjell Espmark finner här utgångspunkten för sin koncentrerade roman om Bartók och kampen mot nazismen. Han tränger in i denne mästares skapande, skildrar hans ambitioner att utforska och förstå den ungerska folkmusiken och han gestaltar Bartóks vånda när han förstår att just denna folklighet kan missförstås och tolkas som ett utslag av samma na-tionalism som den fascisterna hänger sig åt.

Bartók är Ungerns främste kompositör i modern tid. Han föddes 1881 och dog i USA 1945. Först 1988 återfördes hans kvarlevor till Ungern.

Läs mer

Béla Bartók mot Tredje riket

Kjell Espmark

Béla Bartók mot Tredje riket

Om boken

Kjell Espmark, en av våra främsta poeter, fullbordar med De levande har inga gravar ett slags lyrisk trilogi som inleddes med När vägen vänder (1992) och som följdes av Det andra livet från (1998). Han skriver nu som tidigare en formmedveten, reflekterande poesi. Denna gång är tematiken mörkare och mer personlig än tidigare, det är dikter om livet, dikter om döden ? men slutackorden andas uppbrott, nytt ljus, nytt liv.

Läs mer

De levande har inga gravar

Kjell Espmark

De levande har inga gravar

Om boken

Varför fick Sully Prudhomme Nobelpriset i litteratur, men inte Tolstoj? Och hur kunde man missa Strindberg men pricka in Grazia Deledda? Var den svenske titanen för ?oidealisk? för Akademien? Nobelpriset i litteratur firar hundraårsjubileum i år och lika länge som priset funnits har man diskuterat om det gick till rätt författare. Nu har arkiven från de första femtio åren öppnats. Akademiledamoten och litteraturprofessorn Kjell Espmark skriver det berömda prisets historia och följer diskussionerna ända in i våra dagar.

Läs mer

Litteraturpriset

Kjell Espmark

Litteraturpriset

Om boken

Voltaire, den franske upplysningsfilosofen, är inte alls död eller i alla fall inte längre. När han vaknar upp i Kjell Espmarks nya roman är det första han lägger märke till ? sina tänder! Han har fått dem tillbaka. Dem känner han igen, annars är allt annorlunda. Men ryktet om honom sprider sig snabbt och han tas i bruk. Voltaire ombeds att tjäna mänskligheten i egenskap av sändebud och representant för vårt högsta förnuft, FN. Han ger sig ut på en resa till världens oroshärdar och till dess herrar. Hans berättelse visar oss naturligtvis vår samtid i en narrspegel. Kjell Espmark har i Glömskans tid, sin lovprisade och mycket uppmärksammade romanserie, skildrat de senaste decenniernas Sverige. Nu vidgar han perspektivet till att gälla hela världen, men grundfrågan är densamma. Är det verkligen klokt, det här vi gör, säger, tänker?

Läs mer

Voltaires resa

Kjell Espmark

Voltaires resa

Om boken

I sin memoarbok Ute i livet berättar Per Wästberg om ett telefonsamtal med Olof Lagercrantz som just lagts in på thoraxavdelningen på Karolinska sjukhuset: Han hade begärt allmän sal för att hålla kontakt med mänskligheten, nu hamnade hans ärkefiende Lars Gyllensten i sängen intill. Olof föreslog att de skulle glömma sina konflikter och på nytt bli vänner. Gyllensten, långsinnast av människor, vägrade.

Det är utgångspunkten för detta tidlösa samtal. Vi vet inte hur dialogen i verkligheten utvecklades. Både med hänsyn till den osäkerheten och av önskan att inte binda stycket till just Lagercrantz och Gyllensten har jag gett figurerna nya namn, hämtade från två bifigurer i Hamlet (tidigare utnyttjade i teatersammanhang). Samtalet går dock tillbaka på de idéer och erfarenheter som de båda kontrahenterna i verkligheten var bärare av. Replikerna kunde ha fällts.

Men tanken är att de båda antagonisterna ska företräda ideologier och hållningar utöver deras personliga bakgrund. Deras konfrontation gör anspråk på en vidare giltighet än ett gräl på det privata planet.

Läs mer

Rosencrantz mot Guildenstern

Kjell Espmark

Rosencrantz mot Guildenstern

Om boken

Martin Lamm (1880-1950) var en av de ledande svenska litteraturforskarna, med en spännvidd från upplysningstidens romantiska underströmningar till det moderna dramat. Han var samtidigt en lysande föreläsare och legendarisk lärare.

Denna levnadsteckning fördjupar bilden av en skenbart robust gestalt och visar på den hyperkänslighet och de perioder av mental sjukdom som gjorde det möjligt för forskaren att förstå trasiga genier som Swedenborg och Strindberg inifrån.

Boken har formen av en essä som vill fånga liv och verk utifrån ett tjugotal belysande bilder - Martin Lamms ögonblick. Framställningen prövar att dela forskarens tidsperspektiv och se hans insats inifrån. I sin Strindbergforskning ville Lamm se genom diktarens ögon. Jag har försökt se genom Lamms.

Kjell Espmark

Läs mer

Martin Lamms ögonblick

Kjell Espmark

Martin Lamms ögonblick

Om boken

En fransk vetenskapsman sänds under 1700-talet för att utforska Thule, ett land utan historia men med anspråk på att utgöra en moralisk stormakt den största exportvaran är soltorkat samvete. Till egenheterna hör två heliga vattendrag där det ena förvandlar svart till vitt, det andra vitt till svart. Den ganska cyniske besökaren drabbas här av en kärlek som förändrar honom i grunden.

Läs mer

Resan till Thule

Kjell Espmark

Resan till Thule

Om boken

Kjell Espmarks Att översätta själen (1975) lyfter fram ett viktigt obeaktat sammanhang i poesin från Les fleurs du mal och framåt. Det gäller att med Baudelaires ord "översätta själen", det vill säga ge känsla och tanke sinnlig gestalt. Denna huvudlinje inom mer än ett sekels poesi följs av ett närstudium av en rad centrala diktares lyrik, från Mallarmé och Rimbaud till T. S. Eliot och Breton.

Läs mer

Att översätta själen

Kjell Espmark

Att översätta själen

Om boken

Från Marx möten med sina sentida »bastarder« till Wiesenthals förhör med Heydrich, Förintelsens arkitekt
- nio pjäser som söker ett alternativ till den realistiska teatertraditionen.

Läs mer

Marx i London och andra pjäser

Kjell Espmark

Marx i London och andra pjäser

Om boken

Nobelpriset i litteratur är den internationellt mest uppmärksammade företeelsen i svensk kultur och
därigenom också föremål för en mängd rykten och missförstånd.
För att tillgodose behovet av vederhäftg information har nu två av Svenska
Akademiens ledamöter, Sture Allén och Kjell Espmark, skrivit en kortfattad
introduktion till Akademiens arbete med Nobelpriset. I ett första avsnitt
behandlas Alfred Nobels testamente, Nobelstiftelsens stadgar, proceduren vid
valet av pristagare, prismotiveringarna samt prisutdelningen och övriga
Nobelevenemang. Temat för det andra avsnittet är värderingarnas historia,
dvs. hur kriterierna för Akademiens bedömning av kandidaterna har växlat
mellan olika perioder. Boken avslutas med en fullständig
pristagarförteckning, inklusive prismotiveringar.

Utges även på svenska under titeln Nobelpriset i litteratur en introduktion.

Läs mer

The Nobel Prize in Literature

Kjell Espmark, Sture Allén

The Nobel Prize in Literature

Om boken

I Resans formler (1983) närgranskas Tomas Tranströmers poesi, bland annat de genomlysta ögonblick i vardagen som har blivit denne poets signum. Boken ger en bild av Tranströmers universum samtidigt som de enskilda dikterna framträder med full lyskraft.

Läs mer

Resans formler

Kjell Espmark

Resans formler

Om boken

En tysk version av Nobelpriset i litteratur.

Nobelpriset i litteratur har en stor genomslagskraft. Varje års prisbeslut föregås av spekulationer och följs av kommentarer, inte sällan på högsta politiska nivå.

Denna introduktion till Svenska Akademiens arbete med Nobelpriset utkom på svenska i sin första upplaga vid prisets 100-årsjubileum. Här behandlas bl.a. Alfred Nobels testamente, Nobelstiftelsens stadgar, proceduren vid valet av pristagare, prismotiveringarna samt prisutdelningen och övriga Nobelevenemang. Annat som tas upp är hur kriterierna för Akademiens bedömning av kandidaterna har växlat mellan olika perioder. Boken avslutas med en fullständig pristagarförteckning, med prismotiveringar.

Läs mer

Der Nobelpreis für Literatur

Kjell Espmark, Sture Allén

Der Nobelpreis für Literatur

Om boken

Nobelpriset i litteratur har en stor genomslagskraft. Varje års prisbeslut föregås av spekulationer och följs av kommentarer, inte sällan på högsta nivå. Nu kommer en rysk version av Svenska Akademiens bok om Nobelpriset i litteratur.

Här behandlas bl.a. Alfred Nobels testamente, Nobelstiftelsens stadgar, proceduren vid valet av pristagare, prismotiveringarna samt prisutdelningen och övriga Nobelevenemang. En viktig fråga som tas upp är också hur kriterierna för Svenska Akademiens bedömning av kandidaterna har växlat mellan olika perioder. Avslutningsvis ges en fullständig pristagarförteckning, med Akademiens officiella prismotiveringar.

Läs mer

Nobelevskaja premija po literature

Kjell Espmark, Sture Allén

Nobelevskaja premija po literature

Om boken


Nobelpriset i litteratur har en stor genomslagskraft. Varje års prisbeslut föregås av spekulationer och följs av kommentarer, inte sällan på högsta nivå. Nu kommer en fransk version av Svenska Akademiens bok om Nobelpriset i litteratur.

Här behandlas bl.a. Alfred Nobels testamente, Nobelstiftelsens stadgar, proceduren vid valet av pristagare, prismotiveringarna samt prisutdelningen och övriga Nobelevenemang. En viktig fråga som tas upp är också hur kriterierna för Svenska Akademiens bedömning av kandidaterna har växlat mellan olika perioder. Avslutningsvis ges en fullständig pristagarförteckning, med Akademiens officiella prismotiveringar.

Läs mer

Le Prix Nobel de littérature

Kjell Espmark, Sture Allén

Le Prix Nobel de littérature

Om boken

Nobelpriset i litteratur har en stor genomslagskraft. Varje års prisbeslut föregås av spekulationer och följs av kommentarer, inte sällan på högsta nivå. Nu har det kommit ut en spansk version av Svenska Akademiens bok om Nobelpriset i litteratur.
Här behandlas bl.a. Alfred Nobels testamente, Nobelstiftelsens stadgar, proceduren vid valet av pristagare, prismotiveringarna samt prisutdelningen och övriga Nobelevenemang. En viktig fråga som tas upp är också hur kriterierna för Svenska Akademiens bedömning av kandidaterna har växlat mellan olika perioder. Avslutningsvis ges en fullständig pristagarförteckning, med Akademiens officiella prismotiveringar.
Boken är i högsta grad intressant för alla i den spanskpråkiga världen som vill veta mer om Svenska Akademiens arbete med Nobelpriset i litteratur. I den kan man bland annat få veta mer om hur det gick till när Akademien beslöt utdela priset till José Echegaray, Jacinto Benavente, Gabriela Mistral, Juan Ramón Jiménez, Miguel Ángel Asturias, Pablo Neruda, Vicente Aleixandre, Gabriel García Márquez, Camilo José Cela och Octavio Paz.
En Español
El premio Nobel de Literatura tiene un gran impacto mediático. Cada año la decisión es precedida por multiples especulaciones y seguida de una gran diversidad de comentarios a todos los niveles. Ahora se ha publicado una versión traducida del libro de la Academia Sueca sobre el premio Nobel de Literatura. En él se trata entre otras cosas: el testamento de Alfred Nobel, los estatutos de la Fundación Nobel, el procedimiento sobre la elección del premiado, las motivaciones por las cuales ha sido elegido, asi como también la entrega en sí del premio y de los demás acontecimientos alrededor del premio Nobel de Literatura. Una pregunta importante a la cual se hace referencia son los criterios de la Academia Sueca para la evaluación del futuro ganador, los cuales han ido cambiando poco a poco en diferentes periodos. Al final de este pequeño libro se detalla una lista completa con los nombres de los laureados y sus correspondientes motivaciones del premio Nobel de Literatura.
El libro es en primer lugar interesante para todos los castellano parlantes del mundo que quieran saber más sobre el trabajo de la Academia Sueca en relación con el premio Nobel de Literatura. En él entre otras cosas se puede leer sobre el procedimiento seguido cuando eligieron a José Echegaray, Jacinto Benavente, Gabriela Mistral, Juan Ramón Jiménez, Miguel Ángel Asturias, Pablo Neruda, Vicente Aleixandre, Gabriel García Márquez, Camilo José Cela y Octavio Paz.

Läs mer

El Premio Nobel de Literatura

Kjell Espmark, Sture Allén

El Premio Nobel de Literatura

Om boken

I Utanför kalendern har Kjell Espmark samlat sina senaste tre diktsamlingar som har ett starkt inre samband. Kjell Espmark är både poet och prosaist, men skriver, oavsett genre, i långa sviter som sträcker sig över flera böcker. I Utanför kalendern har han nu samlat sina tre senaste diktsamlingar, När vägen vänder (-92), Det andra livet (-98) och fjolårets De levande har inga gravar. Dessa tre samlingar bär alla, på skilda sätt, fram den tematik som återfinns i samlingens titel: något viktigt, kanske det allra viktigaste, sker utanför vardagen, utanför det "vanliga". Dessa samlingar har befäst Kjell Espmarks position som en av våra mest respekterade poeter, vars dikter också når en om inte stor så bred utländsk publik.

Läs mer

Utanför kalendern

Kjell Espmark

Utanför kalendern

Recensioner

”Poeten skriver sig an, lånar sig in, i företrädesvis anonymare historiska figurer, ofta bara halvt identifierbara, även om historiska förlopp känns igen och såväl lärljungar till Linné och diktare som Paul Celan blir uppenbarade. Oförglömligast är de älskande.”

”När framtida ögon en dag blickar tillbaka på vår tids litterära landskap kommer Espmarks trilogi sannolikt betraktas som en ljuspunkt inte bara i det egna författarskapet, utan också i det tidiga 2000-talets svenska diktning i stort.”

”Svindlande besök i samtidens dödsrike.”

”Kjell Espmark är en mästare, en hantverkare som har fullkomlig kontroll över sitt material, och hans dikter glöder med en intensitet som kommer bestå långt in i natten.”

”Det är en svävande frihet som för en liten stund upplöser tillvarons begränsningar.”

Nyheter

Foto: Cato Lein

18 september 2022

Kjell Espmark 1930-2022

NyheterKjell Espmark