9789113036625

306

0.472

24

217

142

Andra världskriget står för dörren när en norsk familj öppnar ett hem för "mentalt svaga". Snart fylls hela huset av patienter: den religiöse Christian Jensen, den tyste Matiassen som sitter i sin gungstol, den beläste Onkel Josef. Efter ett tag flyttar dessutom fem bröder och systrar in i huset. Josef kallar dem "tokingarna från Stavanger" men de blir snart en del av den stora familjen.

Gaute Heivoll, som fick sitt genombrott med Innan jag brinner, har ännu en gång skrivit en roman som baserar sig på verkliga händelser. Med fantastiska människoporträtt gestaltas minnet, hur det sovrar och döljer, går från berättaren som vuxen till berättaren som barn.

Ytterst kanske det är en roman om att våga ta ton - och att låta sin röst sjunga med full kraft.

Gaute Heivoll

Över kinesiska havet

Söndag den 4 juni 1978. En pyroman härjar på den norska landsbygden utanför Kristiansand. I en månads tid har flera hus brunnit ner och paniken har lamslagit hela orten. Polisen har inga spår och folk börjar tro att galningen inte ska gå att fånga - nästa gång kanske det är deras hus som står i brand. Så en dag är det plötsligt över. Pyromanen är fångad.

Samma söndag döps en pojke i Finslands kyrka, alldeles i närheten av det sista huset som brändes ner av pyromanen. Pojken heter Gaute Heivoll. Som vuxen blir han författare, med flera uppmärksammade böcker bakom sig. Med utgångspunkt i händelserna som föregick hans eget dop har han i sin nya roman fångat ett litet samhälle som drabbats av flera olyckor. Inte bara husen som brann ner och tragiken som följde för de drabbade, utan även pyromanen och hans egen berättelse. Vem var han egentligen? Varför satte han sådan skräck i sin hemby? Och den pojken som döptes just under dessa hemska veckor, vad blev det av honom? Varför blev han författare?

Innerst inne bär vi alla på en sorts galenskap. En pojke blir författare, en annan pyroman. Vad är det som lockar oss människor att ödelägga allt det som erbjudits oss? Med Innan jag brinner har Gaute Heivoll fått ett stort europeiskt genombrott.

Brageprisets nominering:
"Gaute Heivoll utmärker sig som en storartad författare med Innan jag brinner. Romanen är både en psykologisk thriller, en dokumentärroman och en konstroman med utgångspunkt i de pyromandåd som drabbade författarens hemby Finsland en försommar 1978. Från allra första stund blir man gripen av de skrämmande bränderna, men även av de realistiska och trovärdiga karaktärerna. Gaute Heivoll tecknar en närbild av sin hemby - och därigenom av sig själv - med ett språk som är både vardagligt och otvunget litterärt.

Innan jag brinner

Gaute Heivoll

Innan jag brinner