240

173

661g CO2e
ca 400 g

ca 7 g

ca 254 g

Oavsett vilka mat- och hälsotrender som råder kan man vara bombsäker på att det alltid är en bra idé att äta en vegetarisk soppa. Soppa är världens bästa mat och Hanna Dunérs princip "En soppa om dagen" är inte bara är en hyllning till det enkla, utsökta och lättillgängliga, utan också till kraften i en mer växtbaserad matrutin. Vi vet idag att vi bör äta mindre rött kött och mera grönt för att hålla oss friska, att det finns ett samband mellan vissa sjukdomar och vad vi äter, att vi ska vårda vår tarmflora med fibrer och antiinflammatorisk mat för att må bra. Juicer och smoothies har delvis krattat manegen, men nu får de ge plats åt de mer mättande, värmande och näringsrika sopporna.

Soup Yourself är en kokbok med vegetariska sopprecept, alla mycket goda! Välj bland mixade, soppor med mycket tugg, klara eller råa svalkande, soppor med mer protein - med olika smaker och konsistenser som du lagar efter lust och humör. I inspirations- och faktadelen berättar Dunér om hälsoeffekterna av att äta grön soppa, vilka egenskaper olika råvaror har och hur man kombinerar grönsaker, örter, smaksättare och kryddor för att näringsmaxa. Soppa är fantastisk mat på så många sätt: god, välgörande, enkel att variera, snäll mot matsmältning och tarmsystem - och en boost för immunförsvaret.

Hanna Dunér

Soup yourself

3 september 2019