240

173

Miljöpåverkan

451g CO2e
Papper
ca 223 g

Vi beräknar på mängden papper som köpts in till respektive tryckeri, på papprets kvalitet och på pappersbrukets utsläpp. Vi utgår från pappersbrukens utsläppsberäkningar och kompletterar med utsläpp från deras inköpta el och utsläpp skogsbruk och transporter.

Tryck
ca 36 g

Vi beräknar på tryckeriernas åtgång av el och fjärrvärme per ton tryckta böcker. Utsläppen inkluderar inte förbrukningsmaterial, förpackningsmaterial eller tryckeriernas overhead.

Transport
ca 192 g

Vi beräknar på sträckan mellan pappersbruk och tryckeri, samt mellan tryckeri och vårt lager. Vi använder både vägfrakt och sjöfrakt. Vi beräknar att en genomsnittlig lastbil med dieselmotor används och olika fartyg vid t ex långväga frakt (container) eller frakt över Östersjön (lastbilstransporter).

Vi vill bidra till ökad förståelse för en boks livscykel. Därför beräknar vi årligen våra böckers klimatavtryck. Här visar vi utsläppen för just den här boken. Med hjälp av kunskap om tryckeri, tryckort och vikt kan vi berätta om utsläppen som boken skapar. Vi gör beräkningen utifrån genomsnittstal från alla transporter och genomsnittliga utsläpp från tryckeri och pappersval. Hur illa är det? En liter mjölk släpper ut 1 kg, en hamburgare 2 kg och ett par Nikeskor 7,3 kg. En bok släpper alltså ut mycket mindre – och räcker längre. Men vi är inte nöjda: vi arbetar hela tiden för att minska bokens klimatpåverkan.

Oavsett vilka mat- och hälsotrender som råder kan man vara bombsäker på att det alltid är en bra idé att äta en vegetarisk soppa. Soppa är världens bästa mat och Hanna Dunérs princip "En soppa om dagen" är inte bara är en hyllning till det enkla, utsökta och lättillgängliga, utan också till kraften i en mer växtbaserad matrutin. Vi vet idag att vi bör äta mindre rött kött och mera grönt för att hålla oss friska, att det finns ett samband mellan vissa sjukdomar och vad vi äter, att vi ska vårda vår tarmflora med fibrer och antiinflammatorisk mat för att må bra. Juicer och smoothies har delvis krattat manegen, men nu får de ge plats åt de mer mättande, värmande och näringsrika sopporna.

Soup Yourself är en kokbok med vegetariska sopprecept, alla mycket goda! Välj bland mixade, soppor med mycket tugg, klara eller råa svalkande, soppor med mer protein - med olika smaker och konsistenser som du lagar efter lust och humör. I inspirations- och faktadelen berättar Dunér om hälsoeffekterna av att äta grön soppa, vilka egenskaper olika råvaror har och hur man kombinerar grönsaker, örter, smaksättare och kryddor för att näringsmaxa. Soppa är fantastisk mat på så många sätt: god, välgörande, enkel att variera, snäll mot matsmältning och tarmsystem - och en boost för immunförsvaret.

Hanna Dunér

Soup yourself

Nyheter