Bländare

Författare

Hanna Nordenhök

Bländare

Svenska

2018-10-16

Utgivet av: Norstedts

Läs mer

Beskrivning

Detaljer

Kategori

Lyrik

Författare

Publiceringsdatum

2018-10-16

Bokinformation

Originalspråk

Svenska

Språk

Svenska

Format

Danskt band, Häftad, E-bok

Produktion

Miljömärkning

Nej

CE-märkning

Nej

Produktdetaljer

ISBN

9789113096483

Antal Sidor

62

Vikt (kg)

0.02

Ryggbredd (mm)

1

Höjd (mm)

190

Bredd (mm)

120

Böcker av författaren

Om boken

I Underlandet rör sig människor på olika platser genom en olycksbådande samtid fylld av övergivenhet och falska sken. Deras parallella liv har till synes ingenting med varandra att göra men de är alla lögnare eller bedragna, eller bådadera.
En hemlös kvinna driver runt mellan städer och orter på den amerikanska västkusten där hon utger sig för att vara ett barn. På ett hotell i Aten blir två rivaliserande katalanska journalister indragna i ett högt spel om fakta och fiktion. I en överdådig villa på skånska slätten barrikaderar sig en hemmafru som väljer att ljuga på andras bekostnad för att få behålla det enda liv hon står ut med att leva. Runt deras öden tornar en spegelsal av opålitliga gestalter upp sig: bluffande barn, dopade kampsportare, spökskrivare och ekobrottslingar.Underlandet är en fängslande studie i bedrägeriets olika ansikten – med glasklar blick skildrar Hanna Nordenhök en kameleontisk tillvaro där sanning och lögn aldrig enkelt går att skilja åt.

Läs mer

Hanna Nordenhök

Underlandet

Om boken

På ett ensligt sommarresidens förvarar en framstående kvinnoläkare en flicka han en gång skar fram ur moderlivet som man lyfter den skimrande pärlan ur ett ostron. Det är den moderna gynekologins och obstetrikens gryning och kvinnokroppen är ett dunkelt landskap som öppnar sig under skalpellen.

I sin nya roman är Hanna Nordenhök tillbaka i 1800-talets disciplinära idéer och mekanismer, bland manlig hybris och ensamma barn på samhällets botten, bland smuts, fångenskap och skenande visioner. Ur en skildring som vagt bygger på historiska skeenden och gestalter väller en dockskåpslik värld präglad av övervakning och straff, av övergrepp och instängning, som skär rakt in i vår egen tid. Caesaria är en berättelse på gränsen mellan roman och saga som i drömlikt belysta bilder skildrar en omöjlig längtan ut.

Läs mer

Caesaria

Hanna Nordenhök

Caesaria

Om boken

Hanna Nordenhöks romaner beskrivs ofta som intensivt vackra, och med ett språk med stor poetisk nerv. De har också kallats ett minnesarbete, en jakt på det förgångna och de varelser som en gång bebodde det.

Minnestrilogin består av tre fristående romaner som alla utgår från det efterlämnade: anteckningsboken, protokollet, brevet, det historiska dokumentet, som källor till förtätade gåtor, och som placerade i händerna på romanernas kvinnliga berättare tvingar dem att ompröva allt de tidigare lärt om sig själva. Ur dokumenten stiger hypnotiska landskap och berättelser.

I Promenaderna i Dalby Hage avtecknar sig ett Lund i mitten av 1950-talet där traumatiska händelser utspelar sig i en akademikerfamilj. I Det vita huset i Simpang skildras en kolonial undergångsvärld i Nederländska Ostindien på 1930-talet. I Asparna broderas två syskonberättelser fram runt Råby ungdomsvårdsanstalt, Sveriges äldsta räddningshus för förvildade barn.

"Nordenhök har ett precist men samtidigt mångbottnat och musikaliskt språk som flyter lätt över sidorna och in i läsaren." SvD om Asparna

Nordenhök har skrivit sin hittills främsta roman" Sydsvenskan om Asparna

Läs mer

Minnestrilogin

Hanna Nordenhök

Minnestrilogin

Om boken

Två syskonpar, två skilda tidsepoker, och en baron med ett tvingande begär efter att tämja det vilda. I Hanna Nordenhöks nya roman närmar sig varandra till synes avlägsna händelseförlopp runt ett magnetiskt epicentrum: Råby ungdomsvårdsanstalt, Sveriges äldsta räddningshus för förvildade barn . Här finns pojken från fattigkvarteret Jerusalem i 1840-talets Malmö, och en varg som illavarslande hålls som bandhund på ett skånskt lantgods. Här finns de såriga minnena av en liten bror i Kittyryggsäck. Här finns också hans syster, som under en het och gråaktig sommar i stadens utkant tagit till sin uppgift att skriva deras historia.

Asparna är en mörkt sjungande berättelse som inspireras av verkliga händelser och platser. Mer än något är den en skildring av syskonkärlek och social utsatthet och om hur synen på brott och straff, sjukdom och läkning, arv och miljö klingat genom flera sekel. En tråd tunn och darrande som ett asplöv spänns upp mellan rädsla och räddning i en hypnotisk roman om en stad och dess förlorade barn.

Läs mer

Asparna

Hanna Nordenhök

Asparna

Om boken

Hanna Nordenhöks andra roman utspelas på två vitt skilda platser med tiden som tydlig markör. I Stockholm sjunker den demenssjuka Kerstin allt längre in i sig själv medan hon får regelbundna besök av sin dotter, som en dag bland hennes tillhörigheter påträffar en svart anteckningsbok.

"Jag skriver för att öppna den svarta boken, om och om igen. Det finns ingen återvändo ur den. Boken är som glömskan, en blank och ogenomtränglig sjö, en vattengrav."

För den yngre kvinnan blir den svarta boken en väg tillbaka i tiden, till ett förflutet som till stora delar utspelas i Indonesien på 1930-talet, dåvarande Nederländska Ostindien. Med hjälp av anteckningsboken kan hon berätta historien om vad som egentligen skedde i det vita huset i Simpang. Där finns Pa som dras till sin sockerplantage som en fluga till ljuset. Där finns de fyra illavarslande fjärilarna: Zus, gossen, Moeder och den unga barnjungfrun Roos. Där finns trädgården som öppnar sig som en främmande blomma med tjocka, gåtfulla kronblad.

Genom att hämta stoff och miljöer ur sin egen släkthistoria med anknytning till Indonesien skriver Hanna Nordenhök i Det vita huset i Simpang en hypnotisk men också våldsam berättelse om intimitet och maktrelationer, och om arvet efter ett mörkt kolonialt förflutet. Här tvinnas skildringen av svensk kolonialism och kvinnors roll i det ostindiska projektet samman med frågor om berättandets och skrivandets våld, men också med konsekvenserna när barn tvingas uttyda de vuxnas värld genom nyckelhålet.


Läs mer

Det vita huset i Simpang

Hanna Nordenhök

Det vita huset i Simpang

Om boken

"Det Mam samlar i de bruna pärmarna liknar inte händelserna i maj 1956 och vad som därefter följde. Jag väntar på att jag ska förstå vad det betyder."

Ett flickbarn ligger tryckt mot parketten invid en stängd sovrumsdörr. Hennes lilla hund verkar däst och förvirrad av socker. Det finns en berättelse som är en stöld. Och ett barn som förvandlas till ett ofrivilligt vittne. Samtidigt slumrar en oåtkomlig mor bland mintpastillaskar och tankspridda anteckningar.

I Hanna Nordenhöks debutroman kommer en ung kvinna över några pärmar som beskriver händelser som utspelades femtio år tidigare, i de akademiska kretsarna i Lund i mitten av 1950-talet. En mammas barndom, en mormors kringskurna värld. I de gamla dokumenten upptäcker hon en berättelse om att säga och att tiga, att dölja och att svika, som hela tiden har beröringspunkter med hennes eget liv.

Promenaderna i Dalby Hage skriver en släkthistoria på mödernet som knivskarpt sveper över både förfluten och närvarande tid.

Läs mer

Promenaderna i Dalby Hage

Hanna Nordenhök

Promenaderna i Dalby Hage

Om boken

Bländare skulle kunna läsas som ett sorgearbete, en undersökning av en gränsupplevelse mellan polerna fotografi, minne, syn och språk. Någon går bland de döda djuren. Det subjektiva är ett avtryck som bleknar. Relation är liv är lydnad är våld. Att se in i bländningen.

"vi glider mellan kobbarna. vad är det man minns. en sorts extas inuti sommaren, någonting mkt vitt, segt, outhärdligt. flimret mellan fingrarna. det vill träffa i mitten av kroppen. det hakar sig gång på gång fast i varandra"

Hanna Nordenhök, f. 1977, är en av våra mest lovande unga poeter och kritiker. Hon debuterade 2007 med Hiatus. Bländare är hennes andra samling.

Läs mer

Bländare

Hanna Nordenhök

Bländare

Om boken

Hanna Nordenhök debuterar som poet med en formmässigt mycket driven diktsamling, som lyckas förena dagboksdiktens intimitet och direkthet med konstinstallationens uttrycksfullhet.

Hiatus är latin och betyder enligt ordboken "gap, öppning, svalg". Det kan betyda många saker: att det uppstått en "lucka" i ett sedimentlager genom att en viss epok i jordens historia inte avsatt några sediment, och det kan betyda "hål" i en kropps- eller skelettdel - som öppningen för aorta i mellangärdet. Hiatus är också en fonetisk term för mötet mellan två vokaler inom ett ord eller mellan två ord: se upp, beakta.

Alla dessa betydelser av ordet hiatus kan sägas komma till uttryck i Hanna Nordenhöks debutdiktsamling. Det är en dikt som försöker hitta och beskriva hålrummen och gapen i tillvaron: mellan människor och mellan orden. Det är en dikt som kan verka söndersprängd och som rastlöst försöker uppsnappa det vita bruset i livet, men som samtidigt är intensivt sysselsatt med att foga ihop och begripa dess olika delar.

Läs mer

Hiatus

Hanna Nordenhök

Hiatus

Nyheter

Foto: Kajsa Göransson

28 mars 2023

Våra nya böcker i april 2023

NyheterBoknyheter
Foto: Märta Thisner

18 januari 2021

Tone Schunnesson och Hanna Nordenhök nominerade till Sveriges Radios Romanpris 2021

NyheterHanna Nordenhök