Älskade pryl!

Författare

Thomas Eriksson

Älskade pryl!

Svenska

2003-03-19

Utgivet av: Norstedts

Hur kom de in i våra hem och våra liv, alla våra vardagliga och kära prylar? Oumbärliga och självklara idag, men totalt okända för kanske 50 år sedan. Det fanns en tid när vi klarade oss utan plastpåsar, kaffebryggare, deodoranter, doftrenare, chips och utegrillar. Utan engångstrosor, mikrovågsugnar och hamburgerbarer. Idag självklara företeelser, en gång revolutionerande uppfinningar som skulle lanseras. Älskade pryl! är modern svensk reklamhistoria. Här berättas om våra prylar utifrån reklamens lockande annonser, som blir en spegel av sin tid. Boken visar hur reklamen användes för att skapa nya behov och visa det rätta och moderna sättet att leva. Älskade pryl! är oumbärlig läsning för alla som undrar när ketchupen lanserades, hur vi övertalades att vilja ha Barbiedockor och ishockeybilder, om glassarna var godare förr, hur människorna levde i en värld utan fruktyoghurt och hur det stereofoniska ljudet spreds över världen. "En excellent blädderbok för alla prylsamlare och nostagiker" Nordvästra Skånes Tidningar "En rolig och lärorik nostalgitripp för alla som vill veta hur det egentligen var." Radix "Man läser till boken tar slut alldeles för fort. En perfekt present..." Elle Interiör Thomas Eriksson, själv ett barn av rekordåren, har tidigare skrivit om de svenskas neonskyltarna i boken Neon - Eldskrift i natten (1997). Första upplagan av Älskade pryl! utkom 1999.

Läs mer

Slut i lager

Beskrivning

Detaljer

Hur kom de in i våra hem och våra liv, alla våra vardagliga och kära prylar? Oumbärliga och självklara idag, men totalt okända för kanske 50 år sedan. Det fanns en tid när vi klarade oss utan plastpåsar, kaffebryggare, deodoranter, doftrenare, chips och utegrillar. Utan engångstrosor, mikrovågsugnar och hamburgerbarer. Idag självklara företeelser, en gång revolutionerande uppfinningar som skulle lanseras. Älskade pryl! är modern svensk reklamhistoria. Här berättas om våra prylar utifrån reklamens lockande annonser, som blir en spegel av sin tid. Boken visar hur reklamen användes för att skapa nya behov och visa det rätta och moderna sättet att leva. Älskade pryl! är oumbärlig läsning för alla som undrar när ketchupen lanserades, hur vi övertalades att vilja ha Barbiedockor och ishockeybilder, om glassarna var godare förr, hur människorna levde i en värld utan fruktyoghurt och hur det stereofoniska ljudet spreds över världen. "En excellent blädderbok för alla prylsamlare och nostagiker" Nordvästra Skånes Tidningar "En rolig och lärorik nostalgitripp för alla som vill veta hur det egentligen var." Radix "Man läser till boken tar slut alldeles för fort. En perfekt present..." Elle Interiör Thomas Eriksson, själv ett barn av rekordåren, har tidigare skrivit om de svenskas neonskyltarna i boken Neon - Eldskrift i natten (1997). Första upplagan av Älskade pryl! utkom 1999.

Kategori

Kulturhistoria

Författare

Publiceringsdatum

2003-03-19

Bokinformation

Originalspråk

Svenska

Språk

Svenska

Serie

4-färgspocket

Omslagsfotograf

Carin Tellström

Format

Inbunden, Danskt band

Produktion

Miljömärkning

Nej

CE-märkning

Nej

Produktdetaljer

ISBN

9789151841755

Antal Sidor

202

Vikt (kg)

0.362

Höjd (mm)

172

Bredd (mm)

144

Böcker av författaren

Om boken

Det fanns en tid när vi klarade oss utan plastpåsar, kaffebryggare, deodoranter, doftrenare, chips och utegrillar. Utan engångstrosor, mikrovågsugnar och hamburgerbarer. Idag är många av de här sakerna så självklara att vi inte ägnar dem en tanke. Men en gång var de revolutionerande uppfinningar som skulle lanseras. Hur kom de till oss, alla dessa vardagliga och kära prylar. Åren efter andra världskriget och fram till mitten av 1970-talet kallas ofta rekordåren. Det är en tid då svenskarna tar det slutliga från att va-ra fattigt bondefolk till att bli fullfjäd-rade konsumenter. Älskade pryl är oumbärlig läsning för dig som är född på 50-, 60- eller 70-talen och som alltid frågat dig när ketchupen kom, hur du övertalades att vilja ha Barbiedockor eller samla hockeybilder, om glassarna var godare förr. Humoristiskt, och med en fascinerad glimt i ögat, berättar Thomas Erikson en bit spännande nutidshistoria. Thomas Eriksson har tidigare skrivit om de svenska neonskyltarna i boken Neon - Eldskrift i natten (1997).

Läs mer

Älskade pryl!

Thomas Eriksson

Älskade pryl!

Om boken

Svensk formgivnings guldålder tog sin början under 50-talet. Konsumtionen hade satt fart efter krigsslutet och konkurrensen på marknaden ökade. Hur skulle företagen agera för att kunna sälja just sina produkter? Svaret blev formgivning! Med det personligt utformade kunde man väcka köparens lust, och allt var möjligt att formge: bilar och kaffekannor, telefoner och dammsugare, diskborstar och båtmotorer.

Författaren tar med läsaren på en illustrerad resa genom det svenska 50-, 60- och 70-talet. Älskade form visar hur vi inredde, vad vi åkte i för bilar, vad vi åt på för porslin, vad vi trampade på för mattor. Boken presenterar i första hand det som gemene man ställde på golvet och hade i skåpen; det som producerades i stora upplagor och som vanliga människor därför hade råd att köpa. Mycket av den tidens formgivna föremål har idag blivit eftertraktade samlarobjekt.
Med ett personligt tilltal kommenterar Thomas Eriksson bokens ca 200 färgbilder, i den löpande texten ger han en överblick över de tre decenniernas särskilda kännetecken.
Älskade form bildar en pendang till författarens storsäljare Älskade pryl (Prisma, 1999). Det handlar om en nostalgitripp på hög nivå, med igenkänningsfaktorn på topp.

Läs mer

Älskade form

Thomas Eriksson

Älskade form