9789113021171

208

0.406

20

216

141

"Våren 1944 fördes jag bort med över 400 000 ungerska judar till Tredje Rikets rökfyllda lägervärld. Jag klarade mig, det brukar jag också göra. Jag irrade genom getton, slavarbete och koncentrationsläger och klarade mig tack vare lite för många obegripliga sammanträffanden."

Har du träffat Hitler? innehåller sex självbiografiska berättelser med koppling till rasism och Förintelsen. I Den gula tygbiten får författaren vid åsynen av en liten bit tyg associationer till den judestjärna han en gång tvingades bära. I Samlarna och Aftonringningen tillbringar han en sömnlös natt i sin nyss avlidne gamle släktings säng, där korta filmiska avsnitt visualiserar förträngda minnen. En lyckodag i Bergen-Belsen skildrar en dag i ett av de otäckaste koncentrationslägren i en elvaårig pojkes perspektiv. Här defilerar över sextio namngivna och rätt numrerade lägerfångar. Uppställning, misshandel, hunger, död, råttor och löss blandas med sång och minnen från fredens tid. I Hungarians' Camp återkommer författaren efter sextio år till lägret, nu forsknings- och undervisningsanstalt. Här växer insikten fram att unga tyskar inte kan lastas för sina föräldrars gärningar. Jaktsafari i Sverige påvisar att rasismen inte bara lättvindigt kan hänföras till andra länder och tider. Här står Sveriges mest kände rasistiske seriemördare, Lasermannen, i centrum.

Jovan Rajs

Har du träffat Hitler?

Polisarbetet har genomgått stora förändringar under de sista decennierna. Den tekniska bevisningen spelar en allt större roll, både i förundersökningen och i rättssalarna. Det här är som den nya tidens teve- och thrillerhjältar kommer in: rättsläkarna. De som analyserar proverna från brottsplatsundersökningar och de rättsmedicinska undersökningarna av levande och döda i syfte att säkra spår. Spår som leder till gärningsmannen. Men det är inte bara i fiktionens värld, teveserierna och deckarna, som rättsläkarna spelar en avgörande roll i mordutredningarna. Jovan Rajs, pensionerad rättsläkare, berättar i Nordens farligaste kvinna om några av alla dramatiska, sanna och ibland rätt otäcka mordfall där han och hans kolleger - ibland i sista minuten - kunnat frambringa bevis som lett till gåtans upplösning och en fällande dom.

Nordens farligaste kvinna

Jovan Rajs

Nordens farligaste kvinna

År 1995 dog den 41-årige Osmo Vallo i en Karlstadsförort i samband med att han omhändertagits av polisen. Vittnen berättade om hur polisen bussade en hund på honom och trampade honom över ryggen. De hörde ett knakande ljud, och strax därefter var han livlös.

Vid obduktionen fann rättsläkarna hundbett och blessyrer, men dödsorsaken angavs som stress och drogpåverkan. Osmos mor Signe Modén inledde nu en envis kamp mot myndigheterna för att få fram sanningen om vad som egentligen hänt. Kampen blev en mångårig och inkluderade ett stort antal tidningsartiklar och teveprogram. Slutligen genomfördes en andra obduktion, följd av eftergranskningar, bortslarvade kroppsdelar, bråk mellan experter och omfattande rapporter.

Jovan Rajs, professor emeritus i rättsmedicin vid Karolinska institutet i Stockholm, fick slutligen RÅ:s uppdrag att utföra en tredje obduktion av Osmo Vallo. I sin bok utreder han händelserna kring Osmos död för att få fram en dödsorsak och besvara frågan: Varför är sanningen så farlig?

Fallet Osmo Vallo

Jovan Rajs

Fallet Osmo Vallo

Både "Bombmannen" och "Lasermannen" hade gått fria om det inte varit för rättsläkare Jovan Rajs. Han spelade en viktig roll för att binda "obducenten" och "allmänläkaren" till styckningen av Catrine da Costa. Jovan Rajs, professor i rättmedicin, har blivit känd i samband med några av de under de senaste åren mest uppmärksammade rättsaffärer. Men Rajs har också en annan, gripande historia att berätta. Han är jude, född i Serbien 1933, samma år som Hitler tog makten. Rajs familj var stor och brokig och så gott som samtliga utrotades under kriget. Jovan själv gömdes hos släktingar i Ungern, men hamnade så småningom i koncentrationsläger. När han lyckades överleva bestämde han sig för att bli talesman för alla dem som inte längre kunde göra sig hörda, såväl hans familj som andra som bragts om livet. Därför valde han att bli rättsläkare och obducent: ett ombud för de tystade. Kristina Hjertén, fil lic (religionshistoria), är författare och dramatiker.

Ombud för de tystade

Jovan Rajs, Kristina Hjertén

Ombud för de tystade