217

144

478g CO2e
ca 408 g

ca 8 g

ca 62 g

Jan Bergmans succé Sekreterarklubben följs nu av en ny bok om kalla kriget. Fotohandlaren i Bizonien var en östtysk spion i Västtyskland som avslöjades 1967. Men var han verkligen spion eller ett offer utnyttjad av den östtyska underrättelsetjänsten. Eller av den västtyska? Var han en man som likt Faust sålde sin själ till djävulen, men till vilken djävul? Fanns det en genuin övertygelse i botten, eller handlade allting bara om pragmatisk överlevnad?

Berättelsen om fotohandlaren Heinrich Schneider är en historia om det nya Tyskland som växte fram ur krigets ruinhögar, om Bizonien, landet som inte fanns, men som fanns ändå. En spännande resa från slutstridens Berlin 1945, till det tyska undrets Nürnberg, och till Stasis Östberlin. Möt den västtyske spionchefen Reinhard Gehlen, hans östtyske motsvarighet Markus Wolf och deras soldater, men framför allt fotohandlaren som spelade ett mycket högt spel.

Eller gjorde han inte det? Varför blir man egentligen spion?

Jan Bergman

Fotohandlaren i Bizonien

Möt de unga kvinnorna som riskerade livet, misshandlades och skadades både fysiskt och psykiskt i sitt arbete inom den svenska underrättelsetjänsten mellan 1939 och 1945, kvinnor som i det tysta gjorde stora insatser för sitt land. Vilka var de? Varifrån kom de? Varför fick de aldrig något erkännande?

Fotografen, tv-producenten och författaren Jan Bergman berättar här den osminkade sanningen om kvinnorna i underrättelsetjänsten under andra världskriget. En av dem var hans egen mor. Det är berättelsen om den hemligaste delen av den svenska militära underrättelsetjänsten - C-byrån - och de som jobbade åt den, en berättelse som kastar nytt ljus över en mörk tid i vår moderna historia.

Sekreterarklubben

Jan Bergman

Sekreterarklubben

Efter Jan Bergmans mycket populära TV-serie "Stockholmspärlor" och boken Mina egna Stockholmspärlor gör författaren åter en personlig djupdykning i 1900-talets Stockholmshistoria. Denna gång dock med betoning på fotobok, med generöst utrymme för bilderna och med Stockholm som "huvudperson".

Jan Bergmans mycket populära TV-serie "Stockholmspärlor" byggde på gamla filmarkiv. Boken Mina egna Stockholmspärlor (Norstedts 2005) var en subjektiv skildring av 70-talet där Bergman använde sina egna fotografier och erfarenheter som uppväxande tonåring i det Stockholm som genomgick den stora Cityomvandlingen.
Här gör författaren åter en personlig djupdykning i 1900-talets Stockholmshistoria och visar en stad i förvandling speglad genom sin familjs levnadsöde. Denna gång dock med betoning på fotobok, med generöst utrymme för bilderna och med Stockholm som "huvudperson".
Det Stockholm hans mor, invandrarflickan och tjänstekvinnan Inez, kommer till 1934 har just hämtat sig från Kreugerkraschen och är en stad i snabb förändring och hastig utveckling. Hon arbetar som piga hos stadens nyrika familjer, på pensionat bland spioner och bonntöser och som hembiträde hos överklassen. Möt det Stockholm som Inez - och din egen mor och far - levde i under 1900-talets främre del. Genom aldrig tidigare visade bilder - varav många i färg - visas omvandlingen av Stockholm, där den moderna tidens ankomst skulle underlättas genom att den gamla tiden revs. Och ändå var så förfärande mycket kvar i det gamla. Här finns bland annat unika bilder från rivningarna i Klara, på Brunkebergsåsen och vid Stureplan och många andra bilder och minnen att försjunka i.

Stad i förvandling

Jan Bergman

Stad i förvandling

Jan Bergmans mycket populära TV-serie Stockholmspärlor omfattade åren från förra sekelskiftet fram till och med 60-talet, och bildmaterialet byggde på gamla filmarkiv. Nu blir det bok, och i denna subjektiva skildring av 70-talet använder Jan Bergman sina egna fotografier och sina egna erfarenheter som uppväxande tonåring i det Stockholm som genomgick den stora Cityomvandlingen. Här berättas i ord och bild om en tid och en stad som karaktäriserades av rivningar och rivningshus, slum och poseringsateljéer och väldiga nybyggen som Citygallerian och Skärholmen. Och av politiska aktiviteter som husockupationer, demonstrationer och motdemonstrationer. Jan var 13 år när 70-talet började, hans värld var Vasastan och trakterna runt Upplandsgatan. Han blev så småningom gymnasist i Södra Latin och fick ett alltmer vidgat perspektiv på staden. Boken om 70-talets Stockholm blir en riktig nostalgitripp för alla som var med på den tiden, och en upptäcktsfärd för dem som inte var med men vill veta hur man hade det då.

Mina egna Stockholmspärlor

Jan Bergman

Mina egna Stockholmspärlor