Beskrivning
Detaljer
Hållbarhet
Författare
Publiceringsdatum
2018-10-12
Översättare
Vibeke Emond
Recensionsdag
2018-11-05
Formgivare omslag
Sara R. Acedo
Kategori
Romaner
Bokinformation
Språk
Svenska
Originaltitel
Kishidancho Goroshi. 1
Originalspråk
Japanska
Serie
Mordet på kommendören
Läsordning
1
Produktion
Papper
LABB Munken Print
Miljömärkning
Ja
CE-märkning
Nej
Tryckeri/Producent
Livonia Print Ltd
Produktdetaljer
ISBN
9789113085579
Antal Sidor
408
Vikt (kg)
0.705
Ryggbredd (mm)
38
Höjd (mm)
235
Bredd (mm)
165
Miljöpåverkan
Vi beräknar på mängden papper som köpts in till respektive tryckeri, på papprets kvalitet och på pappersbrukets utsläpp. Vi utgår från pappersbrukens utsläppsberäkningar och kompletterar med utsläpp från deras inköpta el och utsläpp skogsbruk och transporter.
Vi beräknar på tryckeriernas åtgång av el och fjärrvärme per ton tryckta böcker. Utsläppen inkluderar inte förbrukningsmaterial, förpackningsmaterial eller tryckeriernas overhead.
Vi beräknar på sträckan mellan pappersbruk och tryckeri, samt mellan tryckeri och vårt lager. Vi använder både vägfrakt och sjöfrakt. Vi beräknar att en genomsnittlig lastbil med dieselmotor används och olika fartyg vid t ex långväga frakt (container) eller frakt över Östersjön (lastbilstransporter).
Vi vill bidra till ökad förståelse för en boks livscykel. Därför beräknar vi årligen våra böckers klimatavtryck. Här visar vi utsläppen för just den här boken. Med hjälp av kunskap om tryckeri, tryckort och vikt kan vi berätta om utsläppen som boken skapar. Vi gör beräkningen utifrån genomsnittstal från alla transporter och genomsnittliga utsläpp från tryckeri och pappersval. Hur illa är det? En liter mjölk släpper ut 1 kg, en hamburgare 2 kg och ett par Nikeskor 7,3 kg. En bok släpper alltså ut mycket mindre – och räcker längre. Men vi är inte nöjda: vi arbetar hela tiden för att minska bokens klimatpåverkan.
Läs mer om hållbarhet
Böcker av författaren
Om boken
Genom att använda dagboksutdrag, tidigare essäer och artiklar skapar Murakami en bok som säger mycket om hans romaner och hans livsfilosofi. Ytterst handlar det om att utmana sig själv: som att som femtioåring bestämma sig för att upprepa den klassiska maratonsträckningen i Aten under stekhet sol, vådlig trafik och till arrangörernas påtagliga ängslan och oro.
Haruki Murakami är en av dagens mest omtalade och hyllade författare. Genom att förena popkultur med en egensinnig magisk realism har han skaffat sig en stor läsekrets runt om i världen. Med Vad jag pratar om när jag pratar om löpning gläntar han för första gången på dörren till vem han själv är som människa och författare.
Läs mer
Haruki Murakami
Vad jag pratar om när jag pratar om löpning
Om boken
Fågeln som vrider upp världen är en blandning av detektivhistoria, science fiction, dröm, saga och politisk självanalys. Romanens huvudperson Toru har sagt upp sig från sitt jobb som jurist och ägnar sig åt att koka nudlar och åt att i tur och ordning lyssna på radio, på de anonyma sexsamtal han får på telefon och på den konstiga fågel som sitter utanför hans fönster och låter som om den var mekanisk.
Först försvinner Torus katt och sedan hans fru. Hon har övergett honom för en man som är bättre i sängen. Toru blir förtvivlad, och sänker sig ned i en brunn för att komma i kontakt med sina verkliga känslor. Och det är bara början ...
Fågeln som vrider upp världen blev Haruki Murakamis internationella genombrott som författare, och precis som senare romaner som Kafka på stranden är det en roman som är snudd på omöjlig att förklara eller återberätta. Fågeln som vrider upp världen är en mörk Alice i underlandet och en hårdkokt deckare på samma gång, där Toru på jakt efter sin otrogna fru möter en udda samling människor: en klärvoajant prostituerad, en illasinnad men mediaskicklig politiker, en gladlynt och morbid tonårsflicka och en krigsveteran som blivit som förbytt av vad han fick se som soldat under Japans ockupation av Manchuriet under andra världskriget.
Denna drömlika berättelse från mitten av nittiotalet har redan blivit något av en modern klassiker, och har fått entusiastiska läsare världen över att hoppas på ett Nobelpris för Murakami.
Läs mer
Haruki Murakami
Fågeln som vrider upp världen
Om boken
En målning med titeln Mordet på kommendören förändrar allt.
Haruki Murakamis nya roman handlar om konsten och tiden. Den är hans mest ambitiösa bok sedan världssuccén 1Q84 (2011) och rör sig tidlöst mellan ett stilla japanskt landskap i nutid och historiska händelser som Nanjingmassakern 1937.
"En av världens största nu levande författare." The Guardian
Läs mer
Haruki Murakami
Mordet på kommendören
Om boken
På vinden i det märkliga huset påträffar han av en händelse en målning med titeln "Mordet på kommendören". Motivet tycks vara ett brutalt mord på 500-talet men anspelar samtidigt på Mozarts berömda opera Don Giovanni som skrevs först i slutet av 1700-talet. Inte långt därefter hör en gåtfull IT-miljardär av sig och vill beställa ett porträtt.
Haruki Murakamis nya roman i två delar, Mordet på kommendören, handlar om den gäckande konsten och flyende tiden. Platsen är lika mycket ett stilla japanskt landskap i nutid som förintelsen och Nanjingmassakern i Kina 1937. Boken är Murakamis mest ambitiösa roman sedan trilogin 1Q84 (2011) och vållade stor debatt i hemlandet för det sätt på vilket den grep sig an politiskt känsliga ämnen. Den andra och avslutande delen kommer på svenska i början av 2019.
Läs mer
Haruki Murakami
Mordet på kommendören
Om boken
När jag ser dessa unga människor, som vill ha råd för att lära sig, så kan jag inte bara säga: jag har inte den blekaste. Därför har jag försökt att närma mig frågan för att på så sätt komma på ett bra sätt att besvara den.
Här är mitt svar.
Haruki Murakami
Läs mer
Haruki Murakami
Författare till yrket
Om boken
En skådespelare anställer en chaufför och anförtror henne sina innersta hemligheter. En man har blivit lämnad av sin hustru och öppnar en bar som blir hemsökt av något okänt. Maken till en tidigare kärlek ringer efter midnatt och låter meddela tråkiga nyheter. En man vaknar en dag och inser att han gått igenom en metamorfos och förvandlats till Gregor Samsa, huvudpersonen i Franz Kafkas Förvandlingen.
Läs mer
Haruki Murakami
Män utan kvinnor
Om boken
Uteslutningen blir ett trauma som följer honom genom livet. När han flera år senare möter Sara och förälskar sig i henne berättar han om sveket och hur det alltid plågat honom. Hon uppmanar honom att söka upp vännerna från skoltiden för att ta reda på vad som faktiskt hände den gången.
Han lyder hennes råd men ju mer han får reda på, desto mörkare blir sanningen om gruppens intensiva jakt på den perfekta vänskapen. Frågan är om Tsukurus uppgörelse blir något han ångrar eller något som leder till att han äntligen kan lägga det förflutna bakom sig. Kan kärleken verkligen besegra ensamheten? Hur nära kan man komma en annan människa? Kan man faktiskt tvinga sig att glömma obehagliga saker?
Haruki Murakamis nya roman, Den färglöse herr Tazaki, visar både på en ny ådra i hans författarskap och på en återgång till den lyriska realism han visade prov på i genombrottsromanen Norwegian Wood från 1987.
Läs mer
Haruki Murakami
Den färglöse herr Tazaki
Om boken
De sjutton berättelserna i Elefanten som gick upp i rök utspelar sig oftast i vardagens välbekanta miljöer, men de realistiska kulisserna av villaförorter, bakgator och kontorslandskap ruvar på surrealistiska hemligheter. Det är en värld genomsyrad av sprickor, där det osannolika lätt kan bryta in och rubba förnuftets prydliga ordning. Med lekfullhet och humor skildrar Murakami de fantasier och drömmar som frodas i skuggan av våra vanor. Han har en skarp blick för de absurda dragen i vår samtid, men hans berättelser präglas också av ett smittande vemod över tidens gång och över de kärlekens förluster som kantar livets väg.
Elefanten som gick upp i rök bjuder in läsaren till en värld där gränsen mellan verkligt och overkligt ständigt förskjuts - en värld som bra mycket liknar vår egen. Nu presenteras den i en reviderad översättning av Eiko och Yukiko Duke.
Läs mer
Haruki Murakami
Elefanten som gick upp i rök
Om boken
Eri och Mari är systrar och befinner sig på olika sidor om natt och dröm. Eri tycks inte kunna vakna där hon ligger i sängen. Mari tycks tvärtom inte kunna sova. Efter mörkrets inbrott stöter hon på den unge jazztrombonisten Takahashi som hävdar att de träffats tidigare. Under de följande timmarna möter hon också en kvinnlig före detta brottare som nu jobbar som nattportier på ett hotell med skamfilat rykte samt en kinesisk prostituerad som på samma hotell blivit brutalt misshandlad av en affärsman. Fram till gryningen möts deras vägar gång på gång och deras hemligheter tycks dra dem allt närmare varandra. Kan det vara så att Eris skrämmande sömn har något med affärsmannens brott att göra? Vad händer om Eri äntligen vaknar, kommer hennes syster då att somna?
Efter mörkrets inbrott är ett suggestivt och filmiskt drama som blandar tid och rum i en närapå metafysisk utforskning av människans psyke. Ingen annan än Murakami hade kunnat skriva denna roman präglad av hans helt egensinniga humor och psykologiska skärpa.
"I motsats till många andra Murakamigestalter är de två huvudpersonerna i Efter mörkrets inbrott långt ifrån passiva deltagare. Natten må förmörka deras dagliga rutiner, men släcker knappast Murakamis suggestiva kamerablick. … Det här är jazzprosa med stil!"
The Los Angeles Times Book Review
Läs mer
Haruki Murakami
Efter mörkrets inbrott
Om boken
Oktober-december 1984. Ushikawa är en erfaren och nitisk utredare som med sitt tålamod och rationella tillvägagångssätt kan spåra nästan vem som helst. När han får i uppdrag att leta rätt på den försvunna Aomame går han sin egen väg och blir allt djupare indragen i den egensinniga och oförutsägbara värld som är 1Q84.
Under tiden dras Tengo och Aomame genom osynliga trådar allt närmare varandra, utan att riktigt förstå vad det är som pågår. De två månarna på himlen utövar ett starkt inflytande över dem och tycks styra deras tankar och rörelser. Den magiska men kortvariga beröring de en gång upplevde som barn är efter tjugo år på väg att utveckla ett alldeles eget liv.
"Murakami blandar Raymond Chandler med Kafka och Alice i Underlandet till någonting helt annorlunda som förnyar romankonsten liksom hos Thomas Pynchon och Don DeLillo fast kanske ännu mer egensinnigt än så. Man får hoppas att han inte anses vara för lekfull för att få Nobelpriset."
Johan Dahlbäck, GP
Läs mer
Haruki Murakami
1Q84. Tredje boken
Nyheter