218

145

Miljöpåverkan

256g CO2e
Papper
ca 127 g

Vi beräknar på mängden papper som köpts in till respektive tryckeri, på papprets kvalitet och på pappersbrukets utsläpp. Vi utgår från pappersbrukens utsläppsberäkningar och kompletterar med utsläpp från deras inköpta el och utsläpp skogsbruk och transporter.

Tryck
ca 20 g

Vi beräknar på tryckeriernas åtgång av el och fjärrvärme per ton tryckta böcker. Utsläppen inkluderar inte förbrukningsmaterial, förpackningsmaterial eller tryckeriernas overhead.

Transport
ca 109 g

Vi beräknar på sträckan mellan pappersbruk och tryckeri, samt mellan tryckeri och vårt lager. Vi använder både vägfrakt och sjöfrakt. Vi beräknar att en genomsnittlig lastbil med dieselmotor används och olika fartyg vid t ex långväga frakt (container) eller frakt över Östersjön (lastbilstransporter).

Vi vill bidra till ökad förståelse för en boks livscykel. Därför beräknar vi årligen våra böckers klimatavtryck. Här visar vi utsläppen för just den här boken. Med hjälp av kunskap om tryckeri, tryckort och vikt kan vi berätta om utsläppen som boken skapar. Vi gör beräkningen utifrån genomsnittstal från alla transporter och genomsnittliga utsläpp från tryckeri och pappersval. Hur illa är det? En liter mjölk släpper ut 1 kg, en hamburgare 2 kg och ett par Nikeskor 7,3 kg. En bok släpper alltså ut mycket mindre – och räcker längre. Men vi är inte nöjda: vi arbetar hela tiden för att minska bokens klimatpåverkan.

I Beirut hoppas Nicolas hitta sanningen om sin familj, den som hans mamma Nadia undanhållit. Han möter Pierre, mannen som var med när de flydde till Sverige. Han som nästan var som en morbror till Nicolas. Under ett par intensiva dagar turas de om att försöka minnas. Men minnet är bedrägligt. Det som Nicolas hoppas ska vara nyckeln till det förflutna öppnar upp nya låsta rum.

Vem är egentligen Pierre? Varför lämnade han Malmö? Varför duckar han för Nicolas frågor? Och varför vill Nicolas inte höra vad Pierre har att berätta?

I Beirut försöker Nicolas förstå dels hur han har blivit den han är, dels vad Pierre, Nadia och den pappa han aldrig träffat har betytt. Mötet med Pierre väcker också oväntade minnen till liv. Nicolas kastas tillbaka till barndomen, till Kontinentalbanan, järnvägsspåren som leder från Malmö ut i världen. Platsen där hans barndomsvänner för sista gången skingrades.

Med stor närvaro och övertygande komplexitet skildrar Raja Bahari i Kontinentalbanan hur svårt det kan vara att försöka förstå sig själv, sin bakgrund, identitet, och att skillnaden mellan sanning och lögn kan vara knivskarp och helt osynlig på en och samma gång.

Raja Bahari

Kontinentalbanan

I en lägenhet på sjunde våningen sitter Sayed. På ena väggen har han ett porträtt av Yassir Arafat, på den andra Per Albin Hansson. Där fantiserar han om att svenska språket inte ska föra oss längre bort från varandra, utan binda oss samman. Han reser runt och spelar i yttersta hemlighet in hur folk talar, på bussar, bibliotek, badhus. Meningarna klipper han sedan ner i sina beståndsdelar och kastar om till en ny berättelse om samtidens Sverige.

Sid har åkt till faderns hemland i Mellanöstern där han studerar arabiska, för att kunna läsa den roman hans farfar en gång skrev. Han förälskar sig i Salma, en frigjord men gift kvinna som blir hans vägvisare i staden. Han blir också vän med den fromme falafelförsäljaren Wissam, en vänskap som tar en oväntad vändning när Sid väljer att öppna sitt hjärta.

Stiga sol smälta is är en roman om jakten efter ett språk, en identitet, och att försvara sin individualitet.

Stiga sol, smälta is

Raja Bahari