145

433g CO2e
ca 262 g

ca 5 g

ca 166 g

Under mullbärsträdet

”Jag imponeras av hur mångbottnad Under mullbärsträdet är, särskilt för att vara en debut, och hur väl de olika berättelserna och tidslagren knyts ihop. Det är ett ambitiöst projekt, och språket är träffsäkert och på sina ställen riktigt drabbande. Jag känner också en sorts tacksamhet gentemot romanen - det är en angelägen genomskådning av det typ av utanförskap som exilen skapar, som så många i Sverige lever i i dag.”

Länstidningen Östersund

”Jag önskar att den är början på ett långt författarskap”

”Zhiwar Rashid skriver brännande, rinnande, kastar läsaren utför emotionella floder för att i nästa stund lämna denne flämtande under solen. Språket är rättframt, ursäktar sig aldrig. Han låter de fulaste, mest hatiska och oförstående tankarna hos sin huvudkaraktär komma fram ofiltrerat. Det är både uppfriskande och smärtsamt. Framför allt är det så troget och lojalt karaktärerna att jag litar på vartenda ord.”

Aftonbladet

”Var föddes jag mamma?” frågar jag från ingenstans. Orden halkar ur mig som en våt tvål."
Azad växer upp ensam med sin mamma, i en orolig närhet där vissa frågor aldrig får ställas, vissa ämnen aldrig beröras. Då stänger mamma sovrumsdörren och lämnar sin pojke ensam. Som 19-åring flyttar Azad till Östersund, så långt bort från sin mamma som möjligt. Samtidigt som han festar, blir förälskad och lever studentliv i en ny stad börjar han ställa de förbjudna frågorna till henne. De svar han äntligen får blir början på en vindlande historia om kvinnorna i världens vackraste by i Kurdistan, om deras kamp för överlevnad och ett litet barn som rör sig mellan deras famnar. Zhiwar Rashids debutroman Under mullbärsträdet är en berättelse om ursprung som fantasi och verklighet, öde och möjlighet. Om att bli någon som kommer någonstans ifrån. Om att skapa band till det förflutna som gör framtiden möjlig. Och om tystnadens och berättandets kraft i en människas liv.

Zhiwar Rashid

Under mullbärsträdet

13 oktober 2023