160

1.004

18

288

227

Fågeljakten är inte bara en speciell begivenhet som landets 300 000 jägare ser fram emot. Fågel på matbordet är dessutom något exklusivt som får det att vattnas i munnen på de flesta.

"Man tager en berömd mästerkock, en statsveterinär och en mästerfotograf och slår ihop deras intresse för jakt och mat. Krydda med de grå tinningarnas samlade kunskap och piffa till det hela med detaljerade styckningsscheman. Resultatet blir en fulländad kokbok för den jaktintresserade man eller kvinna som inte bara vågar sig på skogens konung utan även den egna spisen."
Så skrev Mia Gahne, TT Spektra, om författarnas förra bok, Jägarens nya kokbok - från jakt till dukat bord.
Fågeljägarens kokbok är en pendang till den förra boken. Liksom tidigare beskriver boken hela kedjan från att viltet fälls till att köttet ska tillagas, nog så intressant även om man själv köper sin fasan i saluhallen. Olika jaktformer presenteras och ingående beskrivningar av hur man flår, styckar, saltar, röker, gravar, steker och kokar köttet finns också. De 33 fågelarter som jagas beskrivs med bland annat vikt, smak och karaktär på köttet.
Bokens andra del består av ett 60-tal recept på både traditionell och internationellt inspirerad mat till vardag och fest. Allt från färsfylld järpe till glaserat ejderbröst på sparrisbädd och karibisk cocktail med lättrimmat gåsbröst.

Gert Klötzke, Torsten Mörner

Fågeljägarens kokbok

Nya Jägarens kokbok innefattar hela vilthanteringen ? från jaktbyten till delikatesser på matbordet. Viltkött intar en speciell plats i det svenska köket ? när det är fest bjuder man på vilt. Och när våra bästa kockar tävlar väljer de flesta viltkött, något som är självklart för en av landets främsta, Gert Klötzke. Förutom vanliga arter som älg, rådjur och hare omfattar boken även hjort, vildsvin, bäver och kanin. Författarna tar upp alla moment som rör hanteringen av viltet, från det att djuret skjutits och transporterats hem, till arbetet med det uppstyckade köttet i köket. Ett avsnitt om åldersbestämning ingår också, eftersom djurets ålder är avgörande för köttets smak, kvalitet och vilket tillagningssätt man bör välja. I ett annat avsnitt kan vi läsa om saltning, torkning och rökning, hur man tillreder fonder och marinader samt tips vid stekning. I kokboken finns nya och spännande recept på välsmakande vilträtter. Men här finns också riktigt gamla klassiker som är värda att föras vidare till nya generationer ?viltkockar?. Samtliga recept får en köttförklaring, dvs varför man ska välja just denna del av viltet till just denna rätt. Alla receptbilder är nytagna, och boken innehåller en nyskriven sida som behandlar vilt och vin. Jägarens nya kokbok är rikt illustrerad med detaljerade bilder av hög kvalitet. Med hjälp av dessa är bokens instruktioner lätta att följa för den som vill lära sig mer om vilthantering och tillagning av alla typer av vilt. Jägarens nya kokbok är en totalreviderad upplaga av Jägarens kokbok som utkom för första gången 1995.

Jägarens nya kokbok

Gert Klötzke, Torsten Mörner

Jägarens nya kokbok

Snabb mat behöver inte betyda fet och dålig mat, vilket Kocklandslaget visar i den här boken. Bra, sund och god vardagsmat går också snabbt att laga ? de flesta av bokens recept tar inte längre tid än trettio minuter. Och låt er inte luras av de snygga uppläggningarna på tallrikarna ? det är inte krångligare att tillaga för att det ser snyggt ut. Gert Klötzke, Mathias Hansson från Kocklandslaget presenterar tillsammans med Donald Boström 84 recept på middagar, luncher, frukostar, mellanmål och desserter. Enkla råvaror och lättalternativ ger sunda måltider. Här finns också hjälpguider om vad de olika knivarna i köket ska användas till, vilka basverktyg som underlättar arbetet i köket eller vilka ingredienser ett bra basskafferi bör innehålla. Ansvaret för vad vi äter blir mycket konkret när vi lagar mat till våra barn, som tryggt litar på sina föräldrar och äter den mat som ställs fram på bordet. En stor del av våra barns hälsa och välbefinnande resten av sina liv avgörs av vad just jag lägger upp på deras tallrikar idag. Det ansvaret måste vi ta nu. ?Med den här boken vill vi visa hur man kan äta klokt men fortfarande gott. Vi bannlyser inte fett, tvärtom ? fett spelar en viktig roll i vår kost under förutsättning att det är rätt fett i rätt mängd. Men några enkla regler är att vi använder lättalternativ när det finns möjlighet. Lättyoghurt, Kessela, lätt creme fraiche och så vidare. En måltid utan grönsaker är inte heller någon riktig måltid. Vår förhoppning är att vi tillsammans kan vända snabbtrenden och lyfta de svenska hushållens gastronomiska nivå, som det så vackert heter, till en godare och sundare trend. Det här är en bok för många!?

Snabb sund mat

Gert Klötzke, Kocklandslaget

Snabb sund mat