9789151848341

160

0.687

22

248

177

Gör gröna smoothies på vårens vilda örter, ta ett fläderbad på sommaren och drick varmt ingefärste under kulna höst- och vinterdagar! Nu kommer Lisen Sundgren med en modern livsstilsbok där hon delar med sig av sina bästa recept och huskurer för hälsa och välbefinnande.

"I boken visar jag hur örter kan bli ens bästa vänner i vardagen och hur en skogspromenad kan bli ett äventyr och en väg till självkännedom. Det är en bok att leva med året om för att inspireras till hur vi kan ta in naturen i vår vardag och hur vi med dess hjälp kan hålla oss friska. Här delar jag med mig av recept på smoothies och gröna drinkar, teer och läkande örtoljor som är lätta att blanda ihop och använda. Jag beskriver också kurer mot förkylning och andra kurer samt enkla läkande maträtter som passar säsongen.

Boken är uppdelad efter årstiderna, och i varje kapitel finns ett urval av vilda och odlade växter som lämpar sig för just den årstiden. Den innehåller texter som beskriver hur och varför de används och, där det passar, min egen relation till och mina erfarenheter av just den växten. Jag visar hur man kan påverka sin hälsa och sitt välbefinnande genom en grön livsstil som följer året. Välkomna in i min värld!"

Lisen Sundgren

Lisens gröna värld

Doftande kryddor, färgstarka blommor, skimrande oljor och saftiga frukter - det är de ingredienser som Lisen Sundgren använder i sitt indiska spa för harmoni, skönhet och inre balans.

Med inspiration från sina resor och spabehandlingar i Indien och från läran om ayurveda beskriver Lisen hur man på ett enkelt sätt kan skapa ett indiskt spa i sitt eget badrum. I Indien använder man ofta kryddiga skrubbar för rengöring och vegetabiliska oljor som ger huden näring. Oljorna används bland annat i en avslappnande oljemassage, abhyanga, som kan följas av en indisk ångbastu med doft av kanel och citron. Boken innehåller en stor mängd recept på sinnliga skrubbar, bad och ångbad, örtoljor och ansiktsmasker, men också på smoothies och andra drycker som är goda att smutta på medan man spaar. Recepten är anpassade efter de råvaror som finns hos oss i Sverige. Här finns allt från enkla skönhetstips till recept för en hel indisk badcermoni som kan få det enklaste badrum att te sig som ett indiskt palats.

Liksom i hennes tidigare bok är recepten indelade i ett kapitel med grundrecept och fyra kapitel med olika huvudteman: blommor, kryddor, oljor och frukter. En ansiktsmask med sandelträ, en papayakräm som återfuktar och gör huden len och en kroppsskrubb med gurkmeja och yoghurt är några exempel på recept i boken. Den avslutas med en beskrivning av alla råvaror som används.
Boken är fackgranskad av en välkänd Ayurvedaterapeut, Manoj Krishnan Nair.

Lisens indiska spa

Lisen Sundgren

Lisens indiska spa

Vårens nyutslagna björklöv, sensommarens blommor och frukter, höstens nypon och vinterns doftande kryddor. Rosendals välkända örtterapeut Lisen Sundgren delar generöst med sig av sin kunskap och visar hur man året runt kan använda välgörande örter för att skapa sitt eget sinnliga spa.

Hon ger förslag till olika bad, ansiktsvatten, skrubbar, badsalt, krämer och salvor som man kan göra själv av örter och andra enkla ingredienser. För varje årstid beskriver hon vilka växter som finns tillgängliga och berättar om deras fantastiska egenskaper: mejram är lugnande, basilika fungerar som en riktig glädjespridare, ringblomma är bra till det mesta och björklöv kan användas som en naturlig tvål.
Lisen visar också att örtspa kan vara ett sätt att umgås. På sommaren är det härligt att ta med skrubbar och inpackningar till stranden. Och när hösten sveper in gäller det att hålla värmen med sköna värmande bad med doftande kryddor medan vinden viner utanför fönstret…
Lisen Sundgrens lustfyllda texter och Charlotte Gawells fantastiska bilder ger inspiration till ett hemmaspa fyllt till brädden med örter, kryddor, färger och dofter.

Lisens örtspa

Lisen Sundgren