På promenad med: Nino Mick

Foto: Elvira Glänte

Datum

5 September 2023

Text

Jon Appelvik Lax

Foto

Elvira Glänte

Vulcan är en roman om gemenskap och kollektiv, en röst för arbetarkvinnorna som hölls tysta.

Nino Mick debuterade med diktsamlingen Tjugofemtusen kilometer nervtrådar, 2018. Med den nya boken Vulcan har hen skrivit en historisk roman som undersöker gemenskap och kollektiv kamp, kärlek och utsatthet, arbete och livshunger. Vi tog en promenad på Hisingen i Göteborg.

– Hisingen har varit mitt hem i många år nu. Här på Ramberget har jag promenerat själv och med vänner och funderat över inte minst litterära problem i texterna jag hållit på med. Nedanför går järnvägen som leder till Göteborgs hamnar och där har jag växlat godsvagnar och kört tåg.

– I Vulcan möter vi ungsocialister, folkskolebarn, frälsningssoldater, fotbollskillar, tändsticksarbetare och en disponent. Visst är de också individer men början av 1900-talet är ju en tid då folk organiserar sig både fackligt och politiskt, i nykterhet, frikyrka och idrott. Hur kunde människor på en liten ort hamna i kläm mellan olika gemenskaper när det smäller till och blir konflikt? Det intresserade mig. Sara som jobbar som askfyllerska till exempel, hennes make avtjänar straffarbete för värnpliktsvägran på grund av sin politiska övertygelse, och hon får det jävligt tufft hemma med barnen då. En annan ung askfyllerska heter Naemi och är övertygad ungsocialist men med ett helt annat öde än sina manliga kamrater. Mitt i boken bryter storstrejken ut och då ställs gemenskaperna på spel när vissa bryter strejken och andra håller fast vid den. Men vi möter också Berta Bäckman, en figur som går lite på utsidan av alla uttalade gemenskaper. Så som jag föreställer mig att det var för alla som levde lesbiskt innan de lesbiska formerade sig som politisk kategori. Sedan har vi också de döda, som berättar historien.

När visste du att det skulle bli den här berättelsen?

– Oerhört sent i skrivprocessen. Först tänkte jag skriva om den fruktansvärda fabriksbranden 1875, som jag hört om sedan jag var barn. De som omkom var själva barn, många av dem, och dog på arbetet. En fruktansvärd berättelse och det gick inte att göra roman av den. Så jag började tänka mig branden som en osynlig bakgrund. Som att marken där min berättelse skulle byggas redan var svedd och beströdd med aska, och mina karaktärer levde i skuggan av ett stort kollektivt trauma. Berättelsen hamnade år 1909 istället och växte till sig där. Det tog fyra år och en del villospår innan de döda flickorna gav sig till känna igen, tvingade sig in för att själva berätta med egna röster. Så fort jag skrev med deras röst så visste jag att det var rätt. Med uppgivenhet, suck! För jag visste att nu skulle jag få arbeta igenom allt. Jag tog bort flera karaktärer för att ge plats åt berättarviet. Allt som var utanför deras intressesfär fick ryka för nu var det deras villkor som gällde.

Det är framför allt kvinnorna som får en röst i Vulcan, har det gått att läsa sig fram till info om dem eller är det här fantasin fått utlopp?

– Arbetarkvinnors liv är generellt en osynlig sfär, historiskt sett. I fabrikerna och föreningslivet fördes det bok över vad som pågick men inte i hemmen, inte över inköp och städrutiner och sådant. Fast så klart finns det bygdeföreningar som samlat in muntliga berättelser, jag älskar dem. Men oavsett, att fokusera på kvinnorna tvingar en att använda fantasin. Speciellt för de med lesbiska erfarenheter. Deras sociala överlevnad hängde ju på att inte lämna spår.

Några centrala teman i boken är gemenskap och kollektiv. Varför var det viktigt att skriva om detta?

– På ett vis känner jag större släktskap med karaktärerna i boken än med den pågående samtiden, just på grund av deras politiska gemenskaper och sätten de förhåller sig till varandra. Tidigt under skrivprocessen var jag aktiv i nätverket Försvara strejkrätten, som försökte uppmärksamma hur socialdemokraterna ville inskränka konflikträtten, det här var väl runt 2018. Det var också ett slags research, hur det är att sitta i möten, skriva protokoll, och inte minst att uppleva svidande nederlag. Vi försökte verkligen men var inte i närheten av att få genomslag i opinionen. Strejkrätten försämrades och ett par år senare följde Lagen om anställningsskydd (LAS).

– För de flesta kanske det här låter främmande och typ nördigt men i själva verket är det otroligt breda frågor som påverkar alla som har eller kommer ha en anställning. Och det är väl det jag menar med att känna främlingskap inför samtiden, men släktskap med dåtiden, att 1909 så brydde sig långt fler människor om sådana här frågor. Man hade en vana att bilda kommittéer, ordna fester för att få in pengar och sätta allt på spel för att vinna. Man såg den kollektiva kampen som nyckeln till ett bättre liv.

– Så att skriva om 1909 och försöka komma nära den tidens människor och rörelser var ett sätt att få undersöka och bearbeta vad jag själv var med om. Jag tycker ju att föreningar och grupper kan skapa lika intressanta psykologiska situationer som till exempel kärnfamiljer och romantiska relationer kan. Men det sistnämnda är mycket mer omskrivet i litteraturen. Kanske är det också enklare att skriva nära och djupt om ett litet fåtal individer i en familj än om en större grupp människor.

– Jag skulle också kunna försöka säga något smart här om hur människor blir ett ”vi”. Som berättarna i romanen, fyrtiosex flickor och kvinnor som dog i en brand. De valde aldrig att bli ett vi. De bara råkade jobba på samma ställe, dö en fruktansvärd död tillsammans och begravas i samma massgrav. Branden tog bokstavligt talat deras individualitet ifrån dem. Deras gemenskap är inte självvald, den är vidrig.

– Deras öden kan också vara en bild för hur det är när man tvingas ihop med andra till en grupp man kanske helst hade sluppit tillhöra. För mig är arbetarklassen en sådan grupp, en rätt så vidrig position som i grund och botten handlar om att inte ha makten över sitt eget liv, sin egen tid. En ägande minoritet bestämmer det åt en. Relationen disponent-arbetare var tydligare 1909 men lika sann idag. Det kvittar om man helst kallar sig individ, på klassnivå ställer vi ändå väckarklockorna och håller igång grottekvarnen. Och då är paradoxen att verklig frihet bara kan åstadkommas om man omfamnar den här påtvingade gemenskapen och börjar kämpa tillsammans med de oroliga själar som ligger begravda i samma grav, så att säga. Samma sak för alla grupper som vunnit rättigheter, kvinnor, hbtq-personer, alla. Man måste först reclaima sitt vi.

Relaterat

Om boken

"Nino Mick har uppdaterat den klassiska arbetarlitteraturen. Det är lite om om Moa Martinsons ande, som en vrång och skarp röst, gar kommit till liv." - Kulturnyheterna/SVT
"Vulcan är alltså en säkert genomförd roman som bygger på tålamod, hårt arbete och brinnande lojalitet." - Dagens Nyheter"Men det som verkligen övertygar mig är karaktärerna. Herregud vad skickligt tecknade de är. [...] På så sätt påminner hen faktiskt om de ryska mästarna: precis som hos en Tolstoj eller en Dostojevski finns det hos Mick något under varenda sten man vänder på." - Dagens ETC"Det som lever kvar starkast i mig efter avslutad läsning är kvinnoskildringarna. Metodiskt och omsorgsfullt berättar författaren om Saras, Naemis och Bertas eländiga, och ändå storartade liv. Hur har inte kvinnor fått slita och härda ut? Med subtilitet och tålamod visar Mick, utan att någonsin reducera dem till typer, hur deras villkor alltid var sämre än männens, trots att de var allierade i samma kamp." - AftonbladetDet börjar bli vår i Tidaholm, strejkåret 1909. Men fortfarande går arbetarna till sina skift i den stora tändsticksfabriken Vulcan. Där går Sara med sina tvillingar, och där syns ungsocialisterna Naemi och Natanael, fotbollslöftet Vilhelm och många fler. Vattenpölarnas tunna is smälter, kylan släpper äntligen sitt grepp. Arbetet är hårt och riskfyllt och villkoren usla, kan en storstrejk ändra på det?Men det är något som svävar i luften, som rör sig omärkligt, lite nyvaket, mellan husen, in i människorna som bor där, svävar över bygden och upp till Långholmens fängelse där Saras man sitter inlåst för värnpliktsvägran.Det är de 46 flickor och kvinnor som dog i den stora branden vid tändsticksfabriken trettiofem år tidigare. De kommer inte till ro och de får bli våra ledsagare genom en vindlande roman som vill undersöka gemenskap och kollektiv kamp, kärlek och utsatthet, arbete och livshunger.Nino Mick debuterade med diktsamlingen Tjugofemtusen kilometer nervtrådar, 2018. Med Vulcan är hen tillbaka med historisk roman som inte liknar någon annan, lite som att Ådalen 31 möter Karin Boye.

Läs mer

Nino Mick

Vulcan

Relaterade artiklar

Foto: Elvira Glänte

27 oktober 2023

Nominerade till nyinstiftat pris för queer litteratur