9789113029092

304

1.386

22

287

244

Sten och vatten sätter fart på fantasin och ger trädgården en personlig prägel. En vacker stengång, ett spännande stenparti eller en damm som lockar till sig djur- och växtliv är inte svårt att anlägga och ger trädgården nya dimensioner.

Projekt med sten och vatten är perfekta om du vill skapa en dramatisk effekt i trädgården. Det är lättare än man tror att sätta sin egen prägel på en annars opersonlig tomt genom att bygga en egen mur, ett stenparti eller en terrass. Gör ett romantiskt hörn i trädgården genom att anlägga en porlande springbrunn med en omgivande näckrosdamm och du kommer garanterat att ha en ny favoritplats. I den här boken finner du projekt av varierande svårighetsgrader och användningsområden och du kommer att inspireras till att skapa något som passar just din trädgård.

I bokens första del presenteras ett trettiotal olika projekt med sten, från enkla rabatter, sofistikerade gångar och rustika bänkar till formella trädgårdsrum med inspiration från Japan. Bokens andra del ägnas åt vatten och spännande sätt att få in vatten i sin trädgård. Kanske vill du ha en damm som lockar djur- och växtliv eller en dekorativ fontän med mosaik i botten? Här har du arton olika projekt att välja mellan.

Varje kapitel inleds med ett grundligt teknikavsnitt med handfasta och praktiska råd om planering, materialinköp, pumpar, verktyg och underhåll. Här ges lättöverskådliga instruktioner om hur du formar sten och lägger en grund. Projekten innehåller en checklista på material och verktyg och ger en indikation på tidsåtgång. Steg för steg visas varje delmoment i projektet i bild, och gör det lätt att fullfölja projektet med bästa resultat.

Alan och Gill Bridgewater har tack vare sina attraktiva projekt och omsorgsfulla beskrivningar gjort sig ett namn internationellt och författat mer än femtio framgångsrika gör det själv-böcker. De medverkar också som skribenter i flera tidskrifter.

Alan Bridgewater, Bryan Hirst, Gill Bridgewater

Sten och vatten i trädgården

Trä är det naturliga byggnadsmaterialet för dekorativa och praktiska projekt i trädgården: från härliga trädäck att njuta en stilla stund i sommarkvällen på, till färgglada blomsterlådor, fantasifulla lekstugor och personliga trädgårdsmöbler.

När du vill skapa något eget i trädgården är trä det perfekta materialet. Det är lätt att införskaffa, kan varieras i det oändliga och är inte speciellt dyrt. Detta naturliga material är ett nöje att arbeta med och är perfekt att börja med om du inte har speciellt mycket erfarenhet som hobbysnickare. I den här boken finner du projekt av varierande svårighetsgrader och användningsområden - från enkla spaljéer i pil, där hela familjen kan hjälpas åt, till större trädäck som ger hela trädgården ett nytt lyft.

Bokens första kapitel behandlar trädäck och ger femton olika förslag på praktiska däck för trädgården. Därefter följer ett kapitel med femton andra snickeriprojekt för trädgården, som bänkar, lekstugor, planteringsbord och grindar. Kapitlet om grönt trä visar hur du använder färskt trä till fjorton olika projekt, till exempel spaljéer och planteringslådor, vilket ger ett mer naturtroget resultat. Slutligen ges tips på hur du lockar fåglar till din trädgård, där du får instruktioner
till fem olika fågelholkar.

Varje kapitel inleds med ett grundligt teknikavsnitt med handfasta och praktiska råd om planering, materialinköp, verktyg och underhåll. Här ges lättöverskådliga instruktioner om sågning, fogning, olika beslag och slutbehandling. Projekten inleds med en checklista på material och verktyg och ger en indikation om tidsåtgång. Varje delmoment visas steg för steg i bild i projektet och gör det lätt att fullfölja till bästa resultat.

Snickra i trädgården

Alan Bridgewater, Gill Bridgewater, Stephen Moss

Snickra i trädgården

Oavsett om det är första gången du har en trädgård eller om du är van och erfaren, hittar du praktiska råd och lösningar i den här boken. Allt från dränerning, klätterväxter och formklippning till beskärning av fruktträd, skadedjur och redskap - du hittar det här! Vilka buskar och växter passar bäst i din trädgård, hur bekämpar man envisa skadedjur och växtsjukdomar, hur beskär man olika typer av växter på bästa sätt - alla dessa frågor får du instruktiva och lättfattliga svar på i den här boken. Boken består av fyra delar fulla av praktiska råd, beskrivningar, instruktioner, verktyg och redskap:
· Den första trädgården
· Buskar och träd
· Beskärning
· Skadedjur och växtsjukdomar

Stora trädgårdsboken - praktiska råd

Alan Bridgewater, Gill Bridgewater, David Squire

Stora trädgårdsboken - praktiska råd

Kanske är du lyckligt lottad och har en stor och härlig trädgård? Eller så är den inte mycket större än ett litet rum, men det innebär inte att du inte kan förvandla den till
husets bästa rum - ett rum med himlen som tak.
Den här boken guidar dig genom alla stadier, från att planera och göra ritningar till att välja verktyg, gräva, bygga murar, plantera och mycket, mycket mer. Allt rikligt och detaljerat illustrerat.
Så sluta att drömma … nu är det dags att göra verklighet av fantasierna! Boken består av fyra delar fulla av inspiration, design och vackra exempel men även konstruktioner, instruktioner och redskap:
· Trädgårdsdesign
· Små trädgårdar
· Trädgårdsdammar
· Uteplatser

Stora trädgårdsboken - inspirerande projekt

Stenläggning ger inspiration till spännande förnyelse och förändring i trädgården genom anläggning av olika stenprojekt, som alla presenteras med utförliga arbetsbeskrivningar och mängder av instruktiva foton. I Stenläggning får man praktiska tips och idéer om hur sten, ibland kompletterad på ett spännande sätt med grus och singel, kan utnyttjas för olika funktioner i trädgården. Bland projekten finns gångar, till exempel en vacker slingrande gång av oregelbundna grå stenplattor och en trevlig gång lagd av återanvänd tegel och gatsten. Det finns snygga trappor lagda av block eller murade av vacker sandsten samt murar i rustik sten av olika slag. Men det finns också en altan lagd med olika stora fyrkantiga plattor samt trädgårdsrekvisita som murade bänkar, bord och plantlådor. Man kan mycket väl använda gammal sten i sin trädgård och flera av bokens projekt är genomförda med återanvänd sten. Det skapar både charm och god ekonomi. Projekten kräver i de flesta fall inga speciella förkunskaper utan kan genomföras även av den som är nybörjare. De beskrivs steg för steg med enkla instruktioner och fotografier. Till varje projekt finns en lista med de verktyg som behövs samt allt material med måttangivelser. Även svårighetsgrad och beräknad tidsåtgång anges. Tydliga sprängskisser gör projekten enkla att följa ? från den första planeringen och beräkningen av material till det färdiga resultatet. De färdiga projekten presenteras också med vackra bilder i trädgårdsmiljö.

Stenläggning

Alan Bridgewater, Gill Bridgewater

Stenläggning

Det finns många sätt att förändra och förnya i trädgården som inte handlar om odling. Trädäck är fylld med praktiska och vackra träprojekt som alla presenteras med utförliga arbetsbeskrivningar och mängder av instruktiva foton. I Trädäck får man praktiska tips och idéer om hur man kan bygga trädäck för olika funktioner i trädgården. Boken innehåller flera olika uteplatser ? upphöjda trädäck såväl som liggande på marken, runda och fyrkantiga, däck lagda i mönster, däck med inbyggd sandlåda till barnen och däck byggda i flera nivåer, perfekt om man har en tomt som sluttar. Men här finns också gångar ? till exempel en spännande japansk engawa att bygga runt huset ? trappor, räcken, bänkar och plantlådor. Projekten kräver i de flesta fall inga speciella förkunskaper utan kan genomföras även av den som är nybörjare. De beskrivs steg för steg med enkla instruktioner och fotografier. En lista med de verktyg som behövs och allt material med måttangivelser finns också med till varje projekt. Även svårighetsgrad och beräknad tidsåtgång anges. Tydliga sprängskisser gör projekten enkla att följa ? från den första planeringen och beräkningen av material till det färdiga resultatet. De färdiga projekten presenteras också med vackra bilder i trädgårdsmiljö.

Trädäck

Alan Bridgewater, Gill Bridgewater

Trädäck

Visste du att silvertärnan häckar i norra Skandinavien, på Grönland och Svalbard och flyttar till Antarktis varje vinter? Att tornugglan har en fjäderdräkt med luden yta för att kunna flyga i det närmaste ljudlöst över marken och därigenom lura sorken? Att tornseglare kan tillbringa flera år på vingarna utan att landa en enda gång? Fåglarnas beteende ger oss kunskaper som gör det lättare att identifiera fåglarna, och dessutom lär vi oss förstå varför de gör på ett visst sätt. Bokens första del innehåller en mängd allmän information om fåglarnas liv: om vad och hur de äter och dricker, om frieri, ritualer och parning, om hur de föder upp sina ungar; om olika fåglars utbredningsområden, hur de navigerar under sina ofta långa flyttningar och hur de påverkas av yttre förhållanden som miljö, väder och årstid. Vi får fascinerande inblickar i fåglarnas psykologi och överlevnadsstrategier. I den andra delen behandlas mer ingående ca 200 fåglar art för art ? nästan alla de fåglar som häckar eller kan studeras i Sverige. Boken fungerar alltså också som en lättöverskådlig fälthandbok. Boken är rikt och vackert illustrerad med 165 akvareller och 60 färgfoton, som visar fåglarna i deras naturliga miljö och gör det lättare att känna igen dem. För den svenska fackgranskningen och anpassningen till våra förhållanden svarar fågelexperten Roland Staav.

Fåglarnas beteende

Stephen Moss

Fåglarnas beteende