ca 170 g

ca 3 g

ca 108 g

Tjugofemtusen kilometer nervtrådar

”Med Nino Mick har den svenska estradpoesin äntligen fått en poet som, likt en sant post-binär person, vågar göra både och, ja helt enkelt en ledstjärna som kommer lysa länge och väl.”

"Nino Mick har uppdaterat den klassiska arbetarlitteraturen. Det är lite om om Moa Martinsons ande, som en vrång och skarp röst, gar kommit till liv." - Kulturnyheterna/SVT
"Vulcan är alltså en säkert genomförd roman som bygger på tålamod, hårt arbete och brinnande lojalitet." - Dagens Nyheter"Men det som verkligen övertygar mig är karaktärerna. Herregud vad skickligt tecknade de är. [...] På så sätt påminner hen faktiskt om de ryska mästarna: precis som hos en Tolstoj eller en Dostojevski finns det hos Mick något under varenda sten man vänder på." - Dagens ETC"Det som lever kvar starkast i mig efter avslutad läsning är kvinnoskildringarna. Metodiskt och omsorgsfullt berättar författaren om Saras, Naemis och Bertas eländiga, och ändå storartade liv. Hur har inte kvinnor fått slita och härda ut? Med subtilitet och tålamod visar Mick, utan att någonsin reducera dem till typer, hur deras villkor alltid var sämre än männens, trots att de var allierade i samma kamp." - AftonbladetDet börjar bli vår i Tidaholm, strejkåret 1909. Men fortfarande går arbetarna till sina skift i den stora tändsticksfabriken Vulcan. Där går Sara med sina tvillingar, och där syns ungsocialisterna Naemi och Natanael, fotbollslöftet Vilhelm och många fler. Vattenpölarnas tunna is smälter, kylan släpper äntligen sitt grepp. Arbetet är hårt och riskfyllt och villkoren usla, kan en storstrejk ändra på det?Men det är något som svävar i luften, som rör sig omärkligt, lite nyvaket, mellan husen, in i människorna som bor där, svävar över bygden och upp till Långholmens fängelse där Saras man sitter inlåst för värnpliktsvägran.Det är de 46 flickor och kvinnor som dog i den stora branden vid tändsticksfabriken trettiofem år tidigare. De kommer inte till ro och de får bli våra ledsagare genom en vindlande roman som vill undersöka gemenskap och kollektiv kamp, kärlek och utsatthet, arbete och livshunger.Nino Mick debuterade med diktsamlingen Tjugofemtusen kilometer nervtrådar, 2018. Med Vulcan är hen tillbaka med historisk roman som inte liknar någon annan, lite som att Ådalen 31 möter Karin Boye.

Nino Mick

Vulcan

Jag vill vistas i det hårda och beständiga
därför konstruerar jag en diktsvit och en man att bo i
jag vill naglas fast
normeras och bli del av ordlistan
tilldelas ett hem
att lämna

Nino Mick skriver en direkt, lyrisk text om när det som flyter måste stelna. Den flytande könsidentiteten ska naglas fast i en diagnos. Dikter som talas högt ska naglas fast på en boksida. Det är dikter om att bara vilja bli lämnad ifred, men tvingas in i byråkrati. Om att göra en resa mellan ett jag och något annat ordlöst bort från kyrkan, om att ändå känna sig som Guds redskap. Om släktband, om ensamhet. Och naturligtvis om kroppen.

Tjugofemtusen kilometer nervtrådar

Nino Mick

Tjugofemtusen kilometer nervtrådar